Allt om Cyberpunk 2077 – nästa storspel från CD Projekt Red

Permalänk
Medlem

Med Ryzen 5 1600 och RTX 2060 så får jag allt köra på Low och DLSS Balanced för att få någorlunda bra FPS (Edit: i 1440p, vet inte vad DLSS Balanced renderar i dock). Det finns en gräns någonstans runt 80-90 där jag börjar känna av rejält i spel, tyvärr ligger jag någonstans där. Hade hoppats på att komma över den gränsen konstant men nu pendlar jag över och under den beroende på situation vilket inte är helt skönt. Nåja, det är väl vad man kan förvänta sig med min hårdvara så får väl vara glad att det kör över 60 FPS i alla fall.

Permalänk
Skrivet av danielwerner:

Ni som börjat spela: Är det värt att börja spela idag eller borde man vänta på en patch eller två? Hur pass buggigt är det?

Och jag har ett 3090 så det BORDE ge en spelbar FPS iaf. Så det är nog inte det jag är mest orolig för. Tänker mer på andra upplevelseförstörande buggar, typ.

Stötte på två buggar inom första minuten in när man sitter vid en bar. En npc som gick runt utan synliga ben och en spegel som helt plötsligt gick upp i rök.
Har nu spelat i cirka 2-3 timmar och det finns en hel del buggar, tyvärr. Behöver patchas rejält!

Annars tycker jag spelet lever upp till hypen. Lirar fint med mitt 3090 ALLT maxat runt 60-65 fps i 1440p. Ser sjukt bra ut.

Visa signatur

GPU: Asus Strix 3090 OC
CPU: Intel i9-10850k
RAM: G.Skill Trident Z Royal 3600MHz CL16
MOBO: MSI Z490 MEG Unify

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Jag ska ge det en chans till och spela minst en timme, är det lika förvirrande så kommer jag sälja spelet

Eller så börjar du om som "Nomad" istället och får hela introduktionsaspekten till stad och folk som du verkar sakna.

Har inte börjat själv än, men min första genomspelning kommer definitivt bli som Nomad just för att jag inte vill bli inkastad i något jag inte riktigt förstår eller har varit med om innan, utan vill istället börja med att stifta bekantskap med staden ur ögonen från någon som kommer utifrån - vilket passar för både mig och min karkatär så här första gången.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasanders:

Stötte på två buggar inom första minuten in när man sitter i en bar. En npc som gick runt utan synliga ben och en spegel som helt plötsligt gick upp i rök.
Har nu spelat i cirka 2-3 timmar och det finns en hel del buggar, tyvärr. Behöver patchas rejält!

Annars tycker jag spelet lever upp till hypen. Lirar fint med mitt 3090 ALLT maxat runt 60-65 fps i 1440p. Ser sjukt bra ut.

Tack! Då tror jag att jag väntar lite faktiskt. Tror nog att mycket kommer patchas inom ett par dagar.

60-65 fps, är det med DLSS? Själv tänkte jag köra 4K så jag vet inte om det är rimligt att få STABILA 60 fps+ på det (med DLSS)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Eller så börjar du om som "Nomad" istället och får hela introduktionsaspekten till stad och folk som du verkar sakna.

Har inte börjat själv än, men min första genomspelning kommer definitivt bli som Nomad just för att jag inte vill bli inkastad i något jag inte riktigt förstår eller har varit med om innan, utan vill istället börja med att stifta bekantskap med staden ur ögonen från någon som kommer utifrån - vilket passar för både mig och min karkatär så här första gången.

Fast borde man inte få någon intro oavsett vilket spelläge man väljer? Annars tycker jag att de borde ha skrivit att man får intro när man väljer nomad... Suck

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Ultra 1080p med RX5700 + Ryzen 1600 AF (utan motion blur och annat skräp) funkar smooth. Inte några störiga buggar för min del än. Kvar i prologen än så länge iofs, men det verkar lovande! Har inga förväntningar eller krav, njuter bara av vad spelet har att erbjuda

Permalänk
Medlem

känns som ett spel man kan vänta på game of the year edition... verkar mest en flopp 8 års väntan på detta..

Permalänk
Skrivet av danielwerner:

Tack! Då tror jag att jag väntar lite faktiskt. Tror nog att mycket kommer patchas inom ett par dagar.

60-65 fps, är det med DLSS? Själv tänkte jag köra 4K så jag vet inte om det är rimligt att få STABILA 60 fps+ på det (med DLSS)?

Yes, DLSS quality. Sjönk ner till 40 utan DLSS.
Då är Raytracing även på psycho som är snäppet över ultra tror jag.
Hade dock bara koll på FPS under några minuter, men runt 60 som lägst och 80-90 max inomhus. Ska undersöka mer senare ikväll eller imorgon. 60+ kan nog bli kämpigt i 4k dock om du nu behöver maxa allt.

Visa signatur

GPU: Asus Strix 3090 OC
CPU: Intel i9-10850k
RAM: G.Skill Trident Z Royal 3600MHz CL16
MOBO: MSI Z490 MEG Unify

Permalänk

Som nån var inne på så tar jag det som i vissa filmer där de i början snackar en massa om saker och personer som man själv får lista ut efterhand.

Ska man lägga 100 timmar eller mer på ett spel kommer man ikapp mentalt sen ändå. Samtidigt som man aldrig kommer ikapp på andra sätt, om ni förstår.

Började som street eftersom jag bara ville in i staden så fort som möjligt och uppleva det, mer som en film. Kör på easy och nästan speedrunnar för att ta edgen av potentiella buggar som skulle störa om man vill ”göra allt”.

Tanken är att första playthrough av street storyn blir som en tutorial. Sen kan man gräva ner sig i resten senare. Inte rädd att missa något kronologiskt genom att inte starta som nomad. Finns gott om tid att låta andea bitar falla på plats senare. Annars brukar jag vara rätt petig med att inte missa viktiga saker men har tagit edgen av spelet med mitt val nu och det känns rätt uppfriskande.

Så hinner de patcha och ändra innan man lootar för mycket också, och blir ledsen när saker ändras osv, även om det inte är multiplayer.

Permalänk
Medlem

Problem med leverans från Spelbutiken

Det är många med mig som inte fått sitt spel från Spelbutiken.se.
Är inte här för att gnälla utan undrar om någon faktiskt fått sin leverans därifrån idag? Så jag kan hålla hoppet uppe.

Permalänk
Skrivet av Techlab:

Var ar det för inställning du menar? Vad heter det och var hittar jag det?

Under "Gameplay" hittar du "Additive Camera Movements".
Man kan välja tre steg, Full, reducerad eller off. Jag hade ingen aning inatt så lät den vara på Full, testat dra ned den till Off nu för att se om det funkar bättre för mig.

Skall tydligen "reducera sekundära kamerarörelser som kan orsaka "motion sickness"".
Aldrig sett en sådan inställning tidigare och aldrig upplevt problemet men... Får hoppas det funkar för jag är fortfarande lite yrslig i huvudet efter nattens korta spelsekvens, underligt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlil:

Prova i alla fall 4-6 timmar så du kommer förbi prologen. Kanske är det meningen att man ska vara lite förvirrad, inkastad i en värld som alla utom en själv verkar känna till. Vissa filmer använder ibland samma "knep" för att man sen i slutet ska pusslat ihop allt och säga "aha".

Håller med. Fick precis Title Screen efter drygt 5 timmar där jag tog min tid och utforskade mycket men inte vek från huvudhandlingen (vilket jag tycker hade varit rätt svårt).

Nu känns det som att spelet börjar på riktigt, hade nog väntat med att göra side opps tills man kommit förbi proloug om jag kan tipsa

Permalänk
Medlem

crowd density gör riktigt stor skillnad på fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasanders:

Yes, DLSS quality. Sjönk ner till 40 utan DLSS.
Då är RTX även på psycho som är snäppet över ultra tror jag.
Hade dock bara koll på FPS under några minuter, men runt 60 som lägst och 80-90 max inomhus. Ska undersöka mer senare ikväll eller imorgon. 60+ kan nog bli kämpigt i 4k dock om du nu behöver maxa allt.

Just ja, glömde skriva det. Jag räknar inte med att maxa allt. Har jag tur kan jag köra det mesta i ultra, men jag kommer nog dra ner på sånt som är känt för att dra mycket kräm. Här finns en hyfsad guide:

https://www.guru3d.com/articles-pages/cyberpunk-2077-pc-graph...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banarth:

Någon som lyckats finna de optimala inställningarna för max fps på äldre system?
Vilka inställningar slukar flest fps?

Nu har jag inte optimerat några inställningar, men tycker det funkar hyffsat på min dator, enligt signatur. Gick in på inställningar och valde preset "Medium", så har den automatiskt satt Cascaded shadows på medium och lite annat. Har ingen koll på FPS men har inte känt mig åksjuk än efter några timmar spelande

Det är nåt sjukt snyggt spel!

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

...borde starta en Screenshot-tråd kanske!? Detta var ju asballt...

Men sista nu, läggdags

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Näbbdjuret:

Lägg gärna upp bilder på hur din V ser ut. Själv har jag inte börjat lira än, men snart

Min V fick starta som Nomad. Har inte spelat mer än typ en timme, merparten av tiden lagd i karaktärseditorn hehe.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yamato:

Nu har jag inte optimerat några inställningar, men tycker det funkar hyffsat på min dator, enligt signatur. Gick in på inställningar och valde preset "Medium", så har den automatiskt satt Cascaded shadows på medium och lite annat. Har ingen koll på FPS men har inte känt mig åksjuk än efter några timmar spelande

Det är nåt sjukt snyggt spel!

https://i.imgur.com/KjMBHHM.jpg

Den där scenen, jävlar vilken wow-känsla jag fick. Händer sällan efter nästan 30 års spelande och blir glesare... men wow!

Rullar hyffsat på kombinationen ultra/high med min 1080Ti och 2560x1440. Blir att optimera inställningarna innan jag börjar spela på riktigt imorrn, Strax 30-60 FPS är bättre än jag väntat med tidig prestandainfo men vill ha upp mot 100 FPS om ens möjligt. Kosta vad det kostar.

Permalänk
Avstängd

För mig började Nomad livet lite annorlunda

De var svåra att köra förbi också eftersom bilen svänger sjukt snabbt.
Tror jag fick en varning om att om man gör något illegalt så kan man få polisen efter sig.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

För mig började Nomad livet lite annorlunda
https://i.imgur.com/fYAT8Hi.jpg

De var svåra att köra förbi också eftersom bilen svänger sjukt snabbt.
Tror jag fick en varning om att om man gör något illegalt så kan man få polisen efter sig.

ja spelkontroll på bilen med tangentbord var ingen höjdare verkligen.

Surt med buggen. Jag har spelat nu till Level 2 och har inte märkt någon allvarlig bugg. Nån grej med ett vapen på backen men det självläkte.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Någon mer som inte fick sitt spel från Komplett? Tycker detta är uruselt av @Komplett

Jag la min beställning för ett halvår sedan.

Missade ditt inlägg tidigare, ganska illa faktiskt då jag som beställde PC-versionen när de sänkte priset under Black Friday/Week fick min i tid. Till och med ovanligt tidigt hos ombudet, vilket jag missade.

Definitivt något Komplett borde svara på. Förbokningar som inte levereras i tid ogillar jag, mitt värsta exempel är när Mass Effect 2 släpptes, jag hade bokat en Collectors Edition hos CDON och det tog nästan två jävla veckor innan den kom fram. Hur jag lyckades hålla spelet ospoilat under den tiden fattar jag inte idag.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av muSashi:

Någon mer som inte fick sitt spel från Komplett? Tycker detta är uruselt av @Komplett

Jag la min beställning för ett halvår sedan.

Enormt tråkigt att ditt spel inte kom i tid. Vi brukar vara snabba och noga med att spel når våra kunder senast på releasedagen.
Kan du skicka ditt ordernummer som PM så följer vi upp det.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Nu har jag inte optimerat några inställningar, men tycker det funkar hyffsat på min dator, enligt signatur. Gick in på inställningar och valde preset "Medium", så har den automatiskt satt Cascaded shadows på medium och lite annat. Har ingen koll på FPS men har inte känt mig åksjuk än efter några timmar spelande

Det är nåt sjukt snyggt spel!

https://i.imgur.com/KjMBHHM.jpg

Är det lika bra grafik som read dead 2?

Permalänk

Läggdags för barnet. Skulle fortsätta spela. Först har PS4 spelet glömt mina inställningar så måste confa om allt och ta bort allt tjafs.

Sätter mig i bilen för att köra och bluesceeen omedelbart. 😞

Permalänk
Medlem

Är det bara för mig eller känns det som att det här spelet drar betydligt mer på CPU än GPU?

Jag har en i9-9900k kombinerat med RTX 2080 och mitt grafikkort är mindre belastat än CPU.

Och jag har ju ingen dålig CPU heller...

Men jag kan iaf köra på 1440p - allt på ultra - ingen RTX och få runt 123 fps.

Jag är nöjd trots rtx av. Grafiken kan jamföras med RD2D, iaf på PC som jag kör med.

Kör just nu på nomad och det känns så mycket skönare än street kid.

Permalänk
Medlem

Digital foundry gjorde en snabbkoll på PS4 versionen, där fann man att bas ps4 oftast är på 720p, medan ps4 pro är runt 1080p, ibland strax under. Dessutom fps drop under 30 fps, på ps4 ibland ner till ca 20 fps...

Tycker de skulle skippat last gen konsolerna, tydligt att detta inte funkar. Även om de lyckas få upp fps är 720p inte direkt bra..

Vet ej hur spelet är genom backwards comp. på PS5, kanske på PS4 pros högsta notering 1188p?

Permalänk
Skrivet av Techlab:

Är det bara för mig eller känns det som att det här spelet drar betydligt mer på CPU än GPU?

Jag har en i9-9900k kombinerat med RTX 2080 och mitt grafikkort är mindre belastat än CPU.

Och jag har ju ingen dålig CPU heller...

Men jag kan iaf köra på 1440p - allt på ultra - ingen RTX och få runt 123 fps.

Jag är nöjd trots rtx av. Grafiken kan jamföras med RD2D, iaf på PC som jag kör med.

Kör just nu på nomad och det känns så mycket skönare än street kid.

Vad för DLSS lirar du med då? Sjukt vad raytracing är krävande... Tuggar själv strax över 60 FPS i områden med mycket npcs i 1440p med ett 3090 och 10850k. Raytracing på max då såklart.
Har du kommit in i Night City eller är du kvar på "landet"?

Visa signatur

GPU: Asus Strix 3090 OC
CPU: Intel i9-10850k
RAM: G.Skill Trident Z Royal 3600MHz CL16
MOBO: MSI Z490 MEG Unify

Permalänk
Avstängd

Verkar ju som att jag valde bort RT när jag köpte en ny 4K-skärm iaf

Även medium RT och DLSS verkar inte kunna landa på mer än 30-50 FPS, trots ett 3080. Då får det nog bli utan RT och med 80-100 FPS istället

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Står på Amazon.se att den finns i lager för PC nu. Men jag har inte fått någon information om leverans. Står fortfarande:
"Vi behöver lite mer tid för att ge dig en bra uppskattning. Vi meddelar dig via e-post så snart vi har ett beräknat leveransdatum."

Någon annan som beställt från Amazon och fått någon info?

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Står på Amazon.se att den finns i lager för PC nu. Men jag har inte fått någon information om leverans. Står fortfarande:
"Vi behöver lite mer tid för att ge dig en bra uppskattning. Vi meddelar dig via e-post så snart vi har ett beräknat leveransdatum."

Någon annan som beställt från Amazon och fått någon info?

/M

Samma för mig. Frågade samma innan, en frågade support som sa att de fick leveransen idag och att spelen skulle skickas inom 72 timmar. Dock sa en annan på support att de inte visste något så aja, vi får se om något hinner hända närmsta veckan.