Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Allavetinget:

Såg att någon hade tipsat om följande dator:

https://www.lenovo.com/se/sv/desktops-and-all-in-ones/legion-...

Hur kollar jag upp om det är möjligt att ansluta fler hårddiskar?
För 500 GB lär inte räcka långt för datorn kommer användas för att spela spel.
Har sökt på moderkortet B550 MATX och PCI platser, men osäker om jag har hittat rätt moderkort.

https://www.komplett.se/product/1159993/datorutrustning/dator...

Den liknande Lenovo Legion T5 26AMR5(90RC000TMW) har 4st SATA på sitt B550 så bör vara detsamma.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Här finns bruxen till T5 26AMR5, bild och spec på B550 mobot sid 71 (sidnr 65) i PDF.
https://download.lenovo.com/consumer/desktop_pub/legion_t5_26...

Ser ut att ha:

  • 4xSATA

  • 2xM.2

  • 4xDIMM

  • 1xPCIe x16

  • 1xPCIe x4

  • 7st fläktanslutningar

  • 5xUSB bak varav 1 USB-C

  • 2xUSB fram

Supportsida för T5 modellen på kampanj här:
https://pcsupport.lenovo.com/by/en/products/desktops-and-all-...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Du borde ha åtminstone ett par sata-kontakter lediga eftersom vissa modeller av datorn ser ut att ha extra hårddiskar som tillval, och antagligen så är det samma moderkort över hela serien. Ett B550 mATX moderkort utan Sata kontakter är också ovanligt.
Eventuellt så kan du ha tur att ha en andra nvme-slot också.

Tack för svaret.

Köpte datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehTarik:

Produkt: Nintendo Switch Animal Crossing New Horizons Edition
Länk: https://www.buecher.de/shop/konsolen--bundles/nintendo-switch...
Kategori: Övrigt
Pris: 379eur

+9.95eur porto till Sverige. Elgiganten tar 4990.-

Kunde inte hålla mig.

Köpte dock från Amazon.

https://www.amazon.co.uk/dp/B071G84N42?linkCode=xm2&camp=2025...

351.22 pund med frakt. 3940.80 kr drogs från mitt kort.

Nu blir det att lämna tillbaka den vanliga switch som jag köpte hos elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

haha, ja tänk vad det kan vara. Man kan ju tycka att om orden inte bekräftats så skall dom inte heller dra pengar. Nåja, man får väl bara inse att den lilla mannen har lite att sätta emot mot de Norska storföretagen oavsett varumärket på hemsidan

De följer bara lagen. Som ni säkert vet så beror det på betalningsformen hur betalningen sköts.
- Banköverföring: Pengarna dras direkt och hålls av betalningsföretaget tills dess att varan levereras/faktureras
- Faktura: Fakturan till kunden skickas oftast i samband med att varan levereras/faktureras
- Kontokort: Normalt sett allokeras bara beloppet tills dess att varan levereras/faktureras. Huruvida det bara allokeras eller dras direkt har ju iof marginell betydelse för kunden.
- Swish: Dras direkt

Oavsett vilket så kommer det i samband med att varan levereras, vilket ofta är några dagar senare, att skapas en internfaktura/kvitto med detta senare datum. Ibland skickas detta kvitto/faktura till kunden per automatik, ibland får kunden be om det. Det finns dock ingen lag som säger att man måste skicka det till privatkunder.

Om ni vill att företaget ni handlar av skall ha orderdatumet på internfakturan/kvittot så ber ni dem att fabricera fakturan. Det är inte okey.

Det man kan göra är att ångra köpet och returnera varan alldeles oavsett anledning, ibland står företaget för returfrakten, men inte generellt.

Att lipa i sociala forum och trakasera servicepersonal är bara lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allavetinget:

Tack för svaret.

Köpte datorn.

Det finns nog alltid SATA kontakter, men SATA ström är inte lika säker (datorn har ju inget behov av det i standardutförandet). Relativt sannolikt att den valt ett standard nättagg som har de vanliga kontakterna dock.

3.5' monteringsplats är inte heller säker, men 2.5' SSD kan man ju montera lite vara man vill med dubblehäftande tape.

Worse case scenario finns det alltid USB portar att tillgå.

(TLDR - det skulle kunna vara krångligt, men går alltid att lösa på något sätt.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av df9517:

De följer bara lagen.

Jo självklart gör dom det. Och tack för sin tydliga genomgång. Det som är värt att tillägga är att man i konsumentköplagen skiljer på affärstillfälle ( när ett avtal ingås mellan parterna), när betalning erläggs och när leverans sker.
Avtalet ingås direkt och varan skall levereras ”skyndsamt” som det så fint heter vilket brukar betyda inom 30 dagar. Produkten är säljarens ansvar tills leverans skett men det ändrar inte att affärsdatum är vid köpetillfället.

Nu spelar det mindre roll i mitt fall då datum inte var min personliga tvist med Elgiganten utan produkten i sig, men som jag tolkat KKS finns inget hinder mot att ange datum för ingånget avtal på en faktura som fakturadatum då det faktiskt är den datum som den juridiskt bindande handlingen äger rum. Sen att praxis är en annan sak är en annan fråga.
Men man behöver ju inte dela min åsikt, vi kan ju bara konstatera att vi tycker annorlunda och istället förbereda glöggen för i helgen är det lucia och då skall iaf jag äta löjliga mängder pepparkakor.

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

Jo självklart gör dom det. Och tack för sin tydliga genomgång. Det som är värt att tillägga är att man i konsumentköplagen skiljer på affärstillfälle ( när ett avtal ingås mellan parterna), när betalning erläggs och när leverans sker.
Avtalet ingås direkt och varan skall levereras ”skyndsamt” som det så fint heter vilket brukar betyda inom 30 dagar. Produkten är säljarens ansvar tills leverans skett men det ändrar inte att affärsdatum är vid köpetillfället.

Nu spelar det mindre roll i mitt fall då datum inte var min personliga tvist med Elgiganten utan produkten i sig, men som jag tolkat KKS finns inget hinder mot att ange datum för ingånget avtal på en faktura som fakturadatum då det faktiskt är den datum som den juridiskt bindande handlingen äger rum. Sen att praxis är en annan sak är en annan fråga.
Men man behöver ju inte dela min åsikt, vi kan ju bara konstatera att vi tycker annorlunda och istället förbereda glöggen för i helgen är det lucia och då skall iaf jag äta löjliga mängder pepparkakor.

Grundkurs i ekonomi:

Orderdatum: Intressant på många sätt, tex är orderingången är intressant för aktieägare/ledning eftersom det indikerar vad man kommer att fakturera i framtiden. Bokföringsmässigt det dock oväsentligt.

Inbetalning: Datum då pengar betalas in.

Kostnad: Fakturan skapas/varorna lämnar lagret.

Utgift: Överkurs

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

Jo självklart gör dom det. Och tack för sin tydliga genomgång. Det som är värt att tillägga är att man i konsumentköplagen skiljer på affärstillfälle ( när ett avtal ingås mellan parterna), när betalning erläggs och när leverans sker.
Avtalet ingås direkt och varan skall levereras ”skyndsamt” som det så fint heter vilket brukar betyda inom 30 dagar. Produkten är säljarens ansvar tills leverans skett men det ändrar inte att affärsdatum är vid köpetillfället.

Nu spelar det mindre roll i mitt fall då datum inte var min personliga tvist med Elgiganten utan produkten i sig, men som jag tolkat KKS finns inget hinder mot att ange datum för ingånget avtal på en faktura som fakturadatum då det faktiskt är den datum som den juridiskt bindande handlingen äger rum. Sen att praxis är en annan sak är en annan fråga.
Men man behöver ju inte dela min åsikt, vi kan ju bara konstatera att vi tycker annorlunda och istället förbereda glöggen för i helgen är det lucia och då skall iaf jag äta löjliga mängder pepparkakor.

Tänk vilket skrik det skulle vara på andra hållet om man fick datumet för beställningen på fakturan och leverans 3-6-eller många fler veckor senare t.ex. med nya grafikkort, när man sedan efter ett år eller tre ska reklamera varan vilket i själva verket bara är 11 eller 35 månader och man hamnar på fel sida datumet vilket gör att man blir utan möjlighet till reklamation men kvittot har i vilket fall datumet för när man lade ordern och betalade

Permalänk
Medlem

Jo tack, jag vet allt det där.
Men faktum kvarstår, det finns inget som hindrar att avtalsdatum skrivs ut på en faktura samt reklamationsrätten gäller tre år ifrån varans mottagande oavsett vad som är fakturadatum. Om inte annat avtalats dvs.
Egentligen motsäger vi inte varandra.
Avtalsdatum dag 1, fakturadatum exempelvis dag 7, leveransdag dag 10.

I det fallet utgår reklamationsrätten tre år från dag 10. Avtalet ingicks dag 1 och produkten lämnade företaget dag 7.

Men nu kommer vi lätt ifrån trådens syfte då detta inte har med fyndtips att göra längre så en riktigt god jul önskar jag er och så får tråden fortsätta sitt syfte igen.

Korrigerat meningsuppbyggnadsfel
Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Hur många är det som fått/inte fått sina lurar från Bonniers?
Jag beställde STYLEBY den 23e november och har ännu inte sett några lurar.

Beställde 11/11 och fick de 24/11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av df9517:

Grundkurs i ekonomi:

Orderdatum: Intressant på många sätt, tex är orderingången är intressant för aktieägare/ledning eftersom det indikerar vad man kommer att fakturera i framtiden. Bokföringsmässigt det dock oväsentligt.

Inbetalning: Datum då pengar betalas in.

Kostnad: Fakturan skapas/varorna lämnar lagret.

Utgift: Överkurs

Nu är jag hyssat erfaren beträffande företagsekonomi och bokföring men kan ha missförstått det hela... Skulle nog säga att ex elgigantens egna lösning där kundens kort debiteras ena dagen och därefter skrivs ett kvitto ut på datum senare än detta är lite skevt.. där pratat vi inte faktura utan kontantkvitto.. förstår inte hur de redovisar detta i sina momsrappprter till skatteverket..

Permalänk
Medlem

Allt detta om elgiganten har jag inte påträffat.

Beställde en Samsung Soundbar (2020-11-22 16:32).
Fick "Digitalt kvitto på ditt inköp 20.11.22 Elgiganten" (2020-11-28 23:39). På detta står det "Köpdatum 20.11.22.
Fick mejl från Bring att jag kunde hämta ut paketet (Mån 2020-11-30 14:56).

Verkar konstigt att ni har fått olika datum lite här och där.
Jag valde att betala med klarna faktura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Den liknande Lenovo Legion T5 26AMR5(90RC000TMW) har 4st SATA på sitt B550 så bör vara detsamma.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Här finns bruxen till T5 26AMR5, bild och spec på B550 mobot sid 71 (sidnr 65) i PDF.
https://download.lenovo.com/consumer/desktop_pub/legion_t5_26...

Ser ut att ha:

  • 4xSATA

  • 2xM.2

  • 4xDIMM

  • 1xPCIe x16

  • 1xPCIe x4

  • 7st fläktanslutningar

  • 5xUSB bak varav 1 USB-C

  • 2xUSB fram

Supportsida för T5 modellen på kampanj här:
https://pcsupport.lenovo.com/by/en/products/desktops-and-all-...

Vilken insats!

Permalänk
Medlem

Får inte dagens lucka priset att funka på inet.
Står standard priset och 18st i lager.
Hade dom bara ett visst antal utöver dom 18 dom har kvar, för det priset?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Får inte dagens lucka priset att funka på inet.
Står standard priset och 18st i lager.
Hade dom bara ett visst antal utöver dom 18 dom har kvar, för det priset?

Var väl bara 30 för det priset.
La en i varukorgen men telefonen ringde. När jag kom tillbaka var de slut och gick inte att beställa. Finns dock ett par till ordinarie pris så jag får väl fundera på det.

Permalänk

Jag köpte en LG 27'' 27UL650 IPS 4K HDR. Fanns 30 stycken.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Får inte dagens lucka priset att funka på inet.
Står standard priset och 18st i lager.
Hade dom bara ett visst antal utöver dom 18 dom har kvar, för det priset?

Skrivet av Aene:

Var väl bara 30 för det priset.
La en i varukorgen men telefonen ringde. När jag kom tillbaka var de slut och gick inte att beställa. Finns dock ett par till ordinarie pris så jag får väl fundera på det.

Finns kvar, tror inte Inet hade lagt ut priset i tid. Står 48st i lager för det priset just.

https://www.inet.se/produkt/5323337/be-quiet-pure-loop-280mm-swec-bf-50st

Permalänk
Medlem

Jag köpte en och sen avbokade när jag insåg att det var 60 Hz. Med det sagt, jättebra erbjudande. Billigaste den någonsin varit, med råge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Hur många är det som fått/inte fått sina lurar från Bonniers?
Jag beställde STYLEBY den 23e november och har ännu inte sett några lurar.

Fick mina Adidaslurar från Bonniers för lite mer än två veckor sedan via DB Schenker.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Håller utkik efter en billig ssd för styvbrorsans julklapp, är det bara att plocka vilken som helst eller finns det fortfarande modeller/märken som man ska undvika?
Har inte handlat ssd på två år så har ingen koll längre.

"Varför inte ge han en kvalitets ssd istället?"

Han ska vara glad att han inte får kol i strumpan i år.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Allt detta om elgiganten har jag inte påträffat.

Beställde en Samsung Soundbar (2020-11-22 16:32).
Fick "Digitalt kvitto på ditt inköp 20.11.22 Elgiganten" (2020-11-28 23:39). På detta står det "Köpdatum 20.11.22.
Fick mejl från Bring att jag kunde hämta ut paketet (Mån 2020-11-30 14:56).

Verkar konstigt att ni har fått olika datum lite här och där.
Jag valde att betala med klarna faktura.

Därför att de packade samma dag som du beställde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvcop:

Nu är jag hyssat erfaren beträffande företagsekonomi och bokföring men kan ha missförstått det hela... Skulle nog säga att ex elgigantens egna lösning där kundens kort debiteras ena dagen och därefter skrivs ett kvitto ut på datum senare än detta är lite skevt.. där pratat vi inte faktura utan kontantkvitto.. förstår inte hur de redovisar detta i sina momsrappprter till skatteverket..

Märkligt inläggg - blir inte klok på dig - trollar du?

Betalningen för en affär kan ske innan leverans men den kan också ske i efterhand vid tex 30 dagar netto. Ibland när man betalar kan man få en betalningskvittens (tex från en kontokortsterminal). Det är ett kvittens (bevis) på att du betalat - inget annat.

Det riktiga kvittot på affären eller fakturan som ekonomer säger, som elgiganten skall använda i sin bokföring och sina momsrapporter, skall produceras när kostnaden uppstår, dvs i samband med att varan levereras. Detta dokument måste finnas och skall innehålla rätt moms osv.

Permalänk
Medlem

Fan att jag missade LG skärmen igår.... var bra pengar jag kunde sparat där.
Spanat på den ett tag och vips så 30st för bra pris... dont sleep

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av df9517:

De följer bara lagen. Som ni säkert vet så beror det på betalningsformen hur betalningen sköts.
- Banköverföring: Pengarna dras direkt och hålls av betalningsföretaget tills dess att varan levereras/faktureras
- Faktura: Fakturan till kunden skickas oftast i samband med att varan levereras/faktureras
- Kontokort: Normalt sett allokeras bara beloppet tills dess att varan levereras/faktureras. Huruvida det bara allokeras eller dras direkt har ju iof marginell betydelse för kunden.
- Swish: Dras direkt

Oavsett vilket så kommer det i samband med att varan levereras, vilket ofta är några dagar senare, att skapas en internfaktura/kvitto med detta senare datum. Ibland skickas detta kvitto/faktura till kunden per automatik, ibland får kunden be om det. Det finns dock ingen lag som säger att man måste skicka det till privatkunder.

Om ni vill att företaget ni handlar av skall ha orderdatumet på internfakturan/kvittot så ber ni dem att fabricera fakturan. Det är inte okey.

Det man kan göra är att ångra köpet och returnera varan alldeles oavsett anledning, ibland står företaget för returfrakten, men inte generellt.

Att lipa i sociala forum och trakasera servicepersonal är bara lågt.

Men när man "säljer vidare" en faktura, hur funkar det då? Det är väl det vanligaste fallet när privatpersoner handlar "på faktura" numera.

Funderar eftersom jag den 22/11 köpte en cashback-router på Elgiganten. Jag köpte, dumt nog befarade jag i efterhand, på faktura. Routern skickades en vecka senare, typ. Order och köpdatum på kvittot från Elgiganten var 22/11.
I mina ögon är det helt korrekt; jag gör köpet på Elgiganten som registrerar det direkt efter att Klarna godkänt att ta över fordran (vilket går snabbt).
Därefter är det Klarnas, inte Elgigantens, problem(vinst) om jag inte betalar som jag ska, Elgiganten bara accepterar köpet direkt.
Faktura från Klarna fick jag sedan när routern skickades.
Folk som betalade med kort fick ofta senare datum på kvittot från Elgiganten än de hoppats/antagit och missade cashbackdatumet (som var just senast 22/11).

Kan tillägga att jag är ekonomiskt helt obildad och har kunskapsnivå därefter.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Men när man "säljer vidare" en faktura, hur funkar det då? Det är väl det vanligaste fallet när privatpersoner handlar "på faktura" numera.

Funderar eftersom jag den 22/11 köpte en cashback-router på Elgiganten. Jag köpte, dumt nog befarade jag i efterhand, på faktura. Routern skickades en vecka senare, typ. Order och köpdatum på kvittot från Elgiganten var 22/11.
I mina ögon är det helt korrekt; jag gör köpet på Elgiganten som registrerar det direkt efter att Klarna godkänt att ta över fordran (vilket går snabbt).
Därefter är det Klarnas, inte Elgigantens, problem(vinst) om jag inte betalar som jag ska, Elgiganten bara accepterar köpet direkt.
Faktura från Klarna fick jag sedan när routern skickades.
Folk som betalade med kort fick ofta senare datum på kvittot från Elgiganten än de hoppats/antagit och missade cashbackdatumet (som var just senast 22/11).

Kan tillägga att jag är ekonomiskt helt obildad och har kunskapsnivå därefter.

Kan bara säga att jag inte heller hänger med hur df9517 resonerar. I mitt fall så köpte jag två routrar från elgiganten den 21/11. Båda betaldes genom swish. Den ena hämtade jag upp i butik den 22/11 och den andra skickades till mig den 25/11. På båda står den den 21/11 som datum. Så hur hänger det ihop? För enligt vad df9517 påstår så skulle det ju stå den 22/11(den denna router hämtades upp i butiken) på det ena kvittot och den 25/11(då den andra routern levererades från deras lager till postnord) på det andra.

https://www.bokio.se/hjalp/bokforing/bokforingshjalp/pa-vilke...

"På vilket datum ska en affärshändelse bokföras?

På vilket datum ska man egentligen bokföra sina transaktioner? Går du in och tittar på din internetbank kan du hitta både transaktionsdatum, bokföringsdatum och valutadatum.
Transaktionsdatum

Bokios bankimport är byggd så att den automatiskt läser in transaktionsdatumet från banken då detta blir enklare att förstå i bokföringen. Vi rekommenderar därför att du använder dig av just transaktionsdatum.

Det viktigaste är dock att du är konsekvent i din bokföring. Skulle du använda dig av bokföringsdatum så är det okej förutsatt att du är konsekvent och alltid bokför på det datumet."

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om dagens julkalender då Optix MAG341CQ. Bra pris! Letar efter en 2k skärm, men UW e väl kanske häftigare i teorin än verkligheten? Sen lär den ju va mer tungdriven än vanlig 2k?

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Kan bara säga att jag inte heller hänger med hur df9517 resonerar. I mitt fall så köpte jag två routrar från elgiganten den 21/11. Båda betaldes genom swish. Den ena hämtade jag upp i butik den 22/11 och den andra skickades till mig den 25/11. På båda står den den 21/11 som datum. Så hur hänger det ihop? För enligt vad df9517 påstår så skulle det ju stå den 22/11(den denna router hämtades upp i butiken) på det ena kvittot och den 25/11(då den andra routern levererades från deras lager till postnord) på det andra.

https://www.bokio.se/hjalp/bokforing/bokforingshjalp/pa-vilke...

"På vilket datum ska en affärshändelse bokföras?

På vilket datum ska man egentligen bokföra sina transaktioner? Går du in och tittar på din internetbank kan du hitta både transaktionsdatum, bokföringsdatum och valutadatum.
Transaktionsdatum

Bokios bankimport är byggd så att den automatiskt läser in transaktionsdatumet från banken då detta blir enklare att förstå i bokföringen. Vi rekommenderar därför att du använder dig av just transaktionsdatum.

Det viktigaste är dock att du är konsekvent i din bokföring. Skulle du använda dig av bokföringsdatum så är det okej förutsatt att du är konsekvent och alltid bokför på det datumet."

Jag börjar tröttna på detta nu minst sagt.

Mycket små företag kan använda sig av antingen bokföringsmodellen eller kontantmodellen vid bokföring. Vid kontantmodellen fakturerar man när man får betalt. Ett enkelt system som är gjort för småföretagare för att det skall vara mycket enkelt. Det kan du släppa direkt - det gäller inte här.

För AB så måste du använda fakturamodellen och då skall du fakturera när kostnaden uppstår.

SUPERENKELT Exempel)
- Ett företag får en order på en maskin på 100000 kr. Den skall leverera 6 månader senare. (detta syns ej i bokföringen)
- Efter 6 månader levererar de maskinen och faktuerar 100000 kr. Påverkar resultaträkningen. (man har gjort en vinst utan att ens fått betalt)
- 30 dagar efter leverans betalar köparen fakturan på 100000 kr. Påverkar balansräkningen.
Orderdatum är 6 månader tidigare än fakturan och 7 månader före betalningen.

Elgiganten exempel 1)
- Du lägger en order på 500 kr och vill ha leveransen så fort som möjligt.
- Elgiganten hade den i lager och lyckas packa och fakturera den samma dag. Order datum och fakturadatum blir därför samma dag. - När elgiganten får betalningen av betalningsföretaget påverkar inte dig för fem öre och och beror på vilket avtal de har med betalningsföretaget.

Elgiganten exempel 2)
- Du lägger en order på 500 kr och vill ha leveransen så fort som möjligt.
- Elgiganten hade den inte i lager. 1 vecka senare får de in den och skickar den och då genereras packsedlar och kvitton/fakturor. Fakturadatum blir 1 vecka senare än orderdatum. Detta kvitto skall användas för att hävda garanti, skickas till försäkringsbolag etc.

Exakt tidpunkt för fakturering kan naturligtvis skilja något mellan olika företag i relation till packning och betalningsform och vilka rutiner de har internt men att det skall ske i samband med leverans kan du vara HELT SÄKER på. Du kan också vara helt säker på att det dokumentet får man inte gå in och ändra i. Då krediterar man och fakturerar igen i så fall.

Självklart kan det räcka med att du uppvisar ett ordererkännande eller kanske ett betalningskvitto till de företag som vill se "kvitto". Men om någon vill se ett riktigt kvitto så hoppas jag att jag förklarat vad det är?

Om man inte förstår sådana här enkla delar av företagsekonomi, varför envisas man då med att fortsätta tjata?

Edit: Det hela började med att en snubbe pissade på elgiganten för de inte ville ändra datumet på kvittot till det datum han tyckte var bättre, dvs det datum han beställde varan. Det får inte elgiganten göra och är fel på alla sätt.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Bosse78:

Vad tror ni om dagens julkalender då Optix MAG341CQ. Bra pris! Letar efter en 2k skärm, men UW e väl kanske häftigare i teorin än verkligheten? Sen lär den ju va mer tungdriven än vanlig 2k?

Jag kör 29" Ultrawide 2560x1080 sen länge. Tycker det är grymt både för spel och jobb.
Och ja 3440x1440 är 34% mer pixlar att flytta än 2560x1440 och 139% fler pixlar än 1920x1080 så det kommer bli tyngre för GPUn.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Men när man "säljer vidare" en faktura, hur funkar det då? Det är väl det vanligaste fallet när privatpersoner handlar "på faktura" numera.

Funderar eftersom jag den 22/11 köpte en cashback-router på Elgiganten. Jag köpte, dumt nog befarade jag i efterhand, på faktura. Routern skickades en vecka senare, typ. Order och köpdatum på kvittot från Elgiganten var 22/11.
I mina ögon är det helt korrekt; jag gör köpet på Elgiganten som registrerar det direkt efter att Klarna godkänt att ta över fordran (vilket går snabbt).
Därefter är det Klarnas, inte Elgigantens, problem(vinst) om jag inte betalar som jag ska, Elgiganten bara accepterar köpet direkt.
Faktura från Klarna fick jag sedan när routern skickades.
Folk som betalade med kort fick ofta senare datum på kvittot från Elgiganten än de hoppats/antagit och missade cashbackdatumet (som var just senast 22/11).

Kan tillägga att jag är ekonomiskt helt obildad och har kunskapsnivå därefter.

Oavsett ditt betalningssätt finns alltid det riktiga kvittot hos den du handlade av (elgiganten). I just elgigantens fall mailar de väl alltid ut det som en pdf så det borde vara supertydligt vad som menas.

Det kan säkert skilja någon dag från fall till fall vilket datum det blir på kvittot beroende på vilken betalngsform som användes. Men det har ingenting med orderdatumet att göra.

Bonusinfo: När skickas Klarna/Collector/Svea etc ut sin faktura?
Svar: När företaget du handlat av (kanske elgiganten) markerar den som levererad. Betalningsföretagen önskar att detta görs när paketet hämtats upp av kunden så kredittiden inte börjar ticka innan de fått varan. Men de flesta företag gör det i samband med att man packar och fakturerar varan för att göra färdigt allt på samma gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Jag kör 29" Ultrawide 2560x1080 sen länge. Tycker det är grymt både för spel och jobb.
Och ja 3440x1440 är 34% mer pixlar att flytta än 2560x1440 och 139% fler pixlar än 1920x1080 så det kommer bli tyngre för GPUn.

Vet inte hur det är nu för tiden men förr va ju grafikkorten optimerade för vissa upplösningar så man fick sämre fps fast man gick ner i upplösning pga att det var en udda upplösning (Jag snackar om 640x480, 800x600, 1024x800 tiden btw =D) Hur blir det om man ställer in spelet på 2560x1440 då ? svart på sidorna helt enkelt?

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850