Veckans Fråga: Vilka produkter bör SweClockers testa oftare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Saknar gamla klassiska kylning och överklockningsguider. Det snackas väldigt lite överklockning över lag på swec nu för tiden tycker jag. Men sen är det ju inte vad det en gång varit ....

Idag överklockar sig cpuerna bra själv och det finns knappt några gratis mhz längre att få ut.
3700x och nu 5900x är 2 cpuer jag ej klockat och kommer nog aldrig göra det för eventuella vinster är små. Det man däremot kan göra är att undervolta. Sådana artiklar skulle nog kunna vara trevliga.
Fast snart kommer pbo2 där cpun gör det själv också.
3080 fick en undervolts artikel vilket nog jag kommer göra då mitt 3080 dumpar så mycket värme i lådan att cpu fläktarna får jobba hårt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Lagring. Särskilt mekaniska hårddiskar testas sällan.

Permalänk

Tandkräm! Måste hitta någon bra tack vare man snusar och får äckliga tänder och arom från foodluckan.

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kanske bara ta med relevanta skillnader som att 3 kit som är 3200 cl16 ser och kostar väldigt lika men att ett kan man sänka cl till 14 och dra upp frekvensen till 3600 utan större problem.
Eller helt enkellt bara testa minnen med dessa "förmågor".

Absolut är sådana saker exakt sånt som ska stå med om det finns pålitlig information, men i de flesta fallen skulle jag personligen rekommendera emot klockning av ramminne. Dels ger det ofta ganska små förbättringar i prestanda, och att testa stabilitet på riktigt är nästan omöjligt. Ofta när jag pillat för ’optimala settings’ så brukar det bli slumpmässiga krascher och instabilitet ändå efter veckor och månader. Och just ramminne är så extremt svårt att debugga vid en krasch eftersom resultatet är i princip helt slumpmässigt.

Men ja, om det är vissa kit med en viss hastighet som är mycket bättre kan det så klart nämnas, men oftast är det nog bäst att köpa ett snabbare kit om man vill ha snabbare minnen stabilt.

Permalänk
Medlem

Jag röstade för nätverksprylar, eftersom jag tycker det saknas och är ett spännande område. Kanske inte så enkelt, men viktigt. Det märker man på alla dåliga trådlösa uppkopplingar folk har vid videosamtal. Har ni sett folkhälsomyndigheternas pressträffar med intervjuande journalister på videolänk? Pinsamt dåligt, i en tredjedel av fallen går det knappt att höra frågorna. "Tala närmare micken" - nej, det är uppkopplingen det är fel på, även om mikrofonen ibland också spelar roll för dålig ljudupptagning.

Förutom trådlösa accesspunkter så är routrar och switchar, särskilt de med > 1Gbps-portar, intressanta att titta närmare på eftersom det verkar vara så olika prestanda för produkter med liknande specifikationer.

I övrigt tycker jag att chassi-recensioner är något sweclockers är särskilt bra på. CPU och GPU också viktiga, men det är ni bra på, fortsätt med det. Lagring tycker jag inte längre är lika intressant för recensioner, den marknaden har mognat tillräckligt mycket. Däremot gärna produktnyheter, t.ex. om det kommer en rekordstor hårddisk eller m.2-SSD.

Lite samma för moderkort faktiskt. Det blir lätt ganska tråkiga recensioner när prestandan inte skiljer sig nämnvärt. Det mesta som skiljer mellan moderkort är features & pris, och det kan man ju själv utläsa ur tabeller. Det intressantaste är väl RAM-kompatibiliteten, men det är knepigt att testa (kräver en stor samling moduler) samt finns nog bättre kanaler för (användarrapporter).

RAM-minnen (överklockningsbarheten) är jag begränsat intresserad av. De är också för mycket standardprodukter i mina ögon.

TV-apparater, projektorer? Nej, men gärna datorskärmar, absolut. Och möjligtvis TV som datorskärm. Överhuvudtaget får ni gärna fortsätta rapportera om intressanta tekniknyheter, som ny TV-teknik, konsoler, supersmarta hem, revolutionerande hushållsrobotar etc men jag tycker inte ni behöver ägna er åt djuplodande recensioner om dem eftersom det finns andra källor till det.

Själv är jag heller inte så intresserad av mus/tangentbordsrecensioner eftersom så mycket där är subjektivt. Men åter, produktnyheter är välkomna.

Kylningsprodukter kan också vara intressanta för recensioner, men då krävs det att fler produkter testas samtidigt så att de kan jämföras, annars är det nästan meningslöst. Eftersom ljud/prestanda är den viktigaste parametern gäller det att båda kan mätas bra, särskilt ljudmätningar kan vara svårt att få till.

Det finns för stor variation av färdigbyggda datorer och laptops och alla dess möjliga konfigurationer för att det ska vara meningsfullt att försöka recensera dem på något vettigt sätt utan en enorm ansträngning från er sida. Då tycker jag test av komponenter är betydligt viktigare.

Innehållet jag är minst intresserad av är tävlingar och köpguider. Jag förstår dock att de är viktiga ur marknadsföringssynpunkt så ser dem som något "nödvändigt ont", i klass med reklambanners. Köptips från medlemmar (typ för reor) ger dock mervärde.

Och apropå reklam, så uppskattar jag verkligen att ni har en genomtänkt reklampolicy, dvs väluppfostrad reklam som inte automatstartar videosnuttar och täcker halva skärmen, samt att ni håller reklamen relevant så man slipper t.ex. oanständiga förslag från ensamma och trånande attraktiva personer i mitt närområde, eller ännu värre, fantastiska investeringsmöjligheter.

Permalänk
Medlem

Ergonomiska kontorsstolar

Ett ergonomiskt kontorsstoltest med varierande prisklasser.

Permalänk

Jag hade gärna kunnat välja fler val än 1.

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Sweclockers kommer allt mer att utveckla sig mot att bli Swestockers, pga utvecklingen inom datorer och användningen av dessa. Man vinner inte lika mycket på överklockning som förr, och för de flesta är datorerna snabba nog. Även om gamers alltid vill ha några extra fps. Så viss breddning är nog nödvändig.

Man kan se liknande trender på Swedroid, XDA etc, fler kör stock. Min första Android klockade jag upp från 1ghz till 1.6, men körde sen 1.4, samt olika cfw såklart. Skulle aldrig falla mig in att göra det nu. Och datorer är nog på väg åt samma håll.

För egen del skulle jag nog kunna tjäna en del fps bara på att få lära mig vilka inställningar som gör vad i spelen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Fortsätt som det ni gör men lägg ner videoformatet.

Skrivet av Pirum:

Sweclockers kommer allt mer att utveckla sig...

Klockning har ju längre blivit mindre och mindre för varje år. Tiderna när det gjorde reell nytta är ju borta sen länge. Jag minns när en vart överlycklig över 100%+ klockningar men idag får en vara glad för några enstaka procent. De pengar en får lägga på extrakylning och liknande läggs med fördel på en snabbare produkt från början. Det är helt enkelt inte värt besväret längre.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0na1an:

Ett ergonomiskt kontorsstoltest med varierande prisklasser.

Ergonomiprodukter överlag vore rätt intressant. Åtminstone för en artikel eller två. Tänker att det inte bara är jag som suttit framför ett tangentbord och mus i över 20 år med hobby, jobb och utbildning som börjar känna av lite problem i axlar och armar.

Permalänk
Medlem

Budgetorienterade nätaggregat. Det var länge sen ni körde nätaggstester överhuvudtaget. Det är egentligen det enda jag saknar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Idag överklockar sig cpuerna bra själv och det finns knappt några gratis mhz längre att få ut.
3700x och nu 5900x är 2 cpuer jag ej klockat och kommer nog aldrig göra det för eventuella vinster är små. Det man däremot kan göra är att undervolta. Sådana artiklar skulle nog kunna vara trevliga.
Fast snart kommer pbo2 där cpun gör det själv också.
3080 fick en undervolts artikel vilket nog jag kommer göra då mitt 3080 dumpar så mycket värme i lådan att cpu fläktarna får jobba hårt.

Ja, nu för tiden så betalar man ju för att kunna överklocka. Vilket dödar lite det roliga med det. Det som var kul förr i tiden var ju att man kunde köpa typ en Celeron 600 och klocka den 100% istället för att köpa en dyr Pentium :D. Eller Athlon XP där man med blyerts kunde låsa upp för överklockning.

Men det händer forfarande lite roliga saker. Tex finns det ganska mycket BIOS-moddar som tex. tillåter att man kör nyare CPUer på Z170 brädor.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Skulle gärna se tester på Workstations både stationära och laptops
Datorer för rendering, video editering samt CAD

Permalänk
Medlem

Trådlösa nätverk skulle behöva en genomlysning, speciellt Mesh nätverk.
Dåligt Wifi är något som berör väldigt många och det finns en djungel av mer eller mindre bra/dåliga produkter.
Någon som inom nätverk är av Thomas Ytterbergs kaliber inom skärmar vore mumma.
"Nätverk och uppkoppling" är ett av de större på forumet så behovet finns där.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Ni frågar vilka (checkboxar) men man kan bara besvara vilken (radiobutton)? Hur ska det vara?

Permalänk
Medlem

Lagring. Det kommer nyhetsartiklar lite då och då med specs och kanske en snabb review, men det var längesen jag såg ett stort jämförande test. Håller de utlovad hastighet, vem märker av hastigheten, behöver man NVMe eller räcker SATA, spelar TBW någon roll, finns det något märke man ska undvika?

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Skärmar. Egentligen är ja ute efter ungefär som Toms Hardware’s ”Best in Class”.

Man får även känslan att ni håller på att förändras....kanske ni måste för att ha råd o driva stället....

Skrivet av anon228747:

Äldre men populära CPUer på nya grafikkort i nysläppta spel

Delta! Fick söka upp detta på nätet för massa år sen för det fanns varken här lr på NH.

Skrivet av KJAK:

Jag vill se mer test av moderkort, fläktar, cpu-kylare, chassin.

Det hade varit fint med genomgångar av hur bios från olika moderkortstillverkare skiljer sig åt, vad olika inställningar egentligen betyder. Test av hur olika moderkort överklockar samma processor eller minnen. Överklockar b550 lika bra som x570? Vilken moderkortstillverkare vill installera minst bloatware på din dator. Hur bra funkar fläktstyrning på olika moderkort. Drar alla moderkort lika mycket ström?

Ventilation
* Hur ska man vända sin tower kylare för maximal kyleffekt
* Hur mycket påverkat datorlådans ventilation cpu och gpu-prestanda
* Cpu prestanda med olika kylare/ventilation

Fläktar
* Hur mycket luftflöde vid vilken flödesrestriktion
* Hur mycket låter fläkten vid olika flödesrestriktioner och varvtal?
* Hur mycket vibrerar fläkten vid vilket varvtal
(Vissa fläktar är väldigt dåligt balanserade.)

Att göra fläktgrejerna för varje chassi går ju inte men en generell guide hade varit bra (och med undantag).

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Budget komponenter är intressant att testa, tex moderkortet och PSU är ofta delar där riktigt billiga saker rekommenderas och det svårt om veta om det bara är en basic produkt eller något riktigt kasst. Är vanligt i forumen att 900kr modetkort och 500kr PSU väljs för att få high end grafikkort på låg budget. (Tex 3060ti på 10 000 kr budget)

Permalänk
Medlem

Tycker swec bör fokusera på sin kärnverksamhet vilket är(enligt mig) PC: prestandakomponenter och överklockning. Ni gör redan riktigt bra tester av cpu och gpu. Jag skulle gärna se lika ingående tester av olika minnenskonfigurationer, kylningslösningar, biosinställningar osv. Allt som en nörd kan tänkas behöva veta för att optimera sin rigg.
Jag personligen tycker inte att swec bör pyssla med mobiler, smarta hem, ljud osv.

Permalänk
Medlem

Man borde haft tre röster då det ändå finns några saker man vill se mer av. 😊

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Kolsyrad dryck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ja, nu för tiden så betalar man ju för att kunna överklocka. Vilket dödar lite det roliga med det. Det som var kul förr i tiden var ju att man kunde köpa typ en Celeron 600 och klocka den 100% istället för att köpa en dyr Pentium :D. Eller Athlon XP där man med blyerts kunde låsa upp för överklockning.

Men det händer forfarande lite roliga saker. Tex finns det ganska mycket BIOS-moddar som tex. tillåter att man kör nyare CPUer på Z170 brädor.

Ja det var bättre förr

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kom på nu att tangentbord vore trevligt.
Funderar på ett nytt med bruna mx brytare då jag bara haft med membran.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Hur skulle Sweclockers egendesignade dator se ut? Nu menar jag inte bara komponenter utan estetik och funktion ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Digital fyndjägare

Färdigbyggda spel datorer.

Det finns jättemånga som varken bygger, har intresset, vet vad det handlar om eller orkar bry sig om det... de vill sätta sig ner och starta spelen utan att peta i datorn.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Det jag saknar är lite djupare ämnen. Vem som helst kan testa ett grafikkort eller en processor, men få har tillgång till VD:n eller chefsingenjören för Intel eller Cisco eller ARM eller någon av alla de andra företag som skapar vår framtid. Som "Sveriges största forum för hårdvaruentusiaster" torde ju SC ha lite mer möjlighet till detta än många andra. Något annat som skulle vara intressant är besök i fler fabriker, oavsett om det är i Kina eller västvärlden. Men förstår samtidigt att detta är ett jätteprojekt både i tid och pengar.

Permalänk
Skrivet av Bl4ckIce:

Färdigbyggda spel datorer.

Det finns jättemånga som varken bygger, har intresset, vet vad det handlar om eller orkar bry sig om det... de vill sätta sig ner och starta spelen utan att peta i datorn.

den höll jag till 100% med om

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Skulle nog velat kryssa i 2-3 alternativ, men kylning ligger nog högst.

Permalänk
Medlem

VR,VR och VR, för personligen spelar nästan endast VR spel numera, och helst 4K och uppåt topp modellerna olika fabrikat med allt mellan 1080ti - rtx 3090

Permalänk
Medlem

Jag är också för mer tester med Ram minnen, då det är en djungel av kretsar och typer och dess stabilitet.
Speciellt om man populerar samtliga platser på moderkort och vilka typer som fungerar bra ihop om man blandar märken.

Tex. Om man kommer på att man vill ha 16GB ram till, vad behöver man ta hänsyn till ifall de man köpt ej finns på lager längre och ledtiden är 2 månader.

Mycket av det andra är straightforward och går att hitta tester på lite här och där på nätet men ej riktigt djupgående ram tester. 8bit 4bit SR DR command rate bla bla bla bla etc 😄