SpaceX (NASA) skjuter upp astronauter till ISS!

Permalänk

SpaceX (NASA) skjuter upp astronauter till ISS!

Då var det dags igen för SpaceX att skjuta upp astronauter til ISS.
Denna gång är det 4 astronauter, dessutom första gången någonsin fyra personer skjuts upp i en kapsel.

Länk: https://www.youtube.com/watch?v=bnChQbxLkkI&ab_channel=SpaceX

Tid för uppskjutning: 16 november 01:27 (inatt dvs)

Permalänk
Hedersmedlem

Det var ju tyvärr lite sent men följde streamen innan läggdags. Kul att det går så bra för rymdfarten nu. Teoretiskt ska väl kapseln kunna klara några till i besättning men tror man har bestämt sig för 4

Permalänk
Medlem

Gick inte så bra för Vega i natt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Nytt uppskjut idag, det är dock endast last och förnödenheter till ISS och inga astronauter.

https://www.youtube.com/watch?v=IKmfXw2IRLQ

Uppskjutningen är planeras till c:a 17.15 svensk tid.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Nytt uppskjut idag, det är dock endast last och förnödenheter till ISS och inga astronauter.

https://www.youtube.com/watch?v=IKmfXw2IRLQ

Uppskjutningen är planeras till c:a 17.15 svensk tid.

Såg livesändningen. Det verkar ha varit lyckat! Imponerande att det var fjärde gången samma booster användes.

Det är väl knappt ett dygn innan dockning med ISS, får se om jag kan följa det också.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Såg livesändningen. Det verkar ha varit lyckat! Imponerande att det var fjärde gången samma booster användes.

Det är väl knappt ett dygn innan dockning med ISS, får se om jag kan följa det också.

Ja eller hur, 5 gånger kan man tydligen använda en booster nu då de har uppgraderat booster-konstruktionen.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Ja eller hur, 5 gånger kan man tydligen använda en booster nu då de har uppgraderat booster-konstruktionen.

Det är riktigt häftigt. Snacka om stora besparingar när det handlar om uppskjutningar.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Idag ska de för första gången flyga "Starship" över 150m, de ska nämligen upp till 12,5km över havet. Inte ens Elon Musk tror jag är bergsäker på att den kommer landa. SpaceX sändning startar 15:00 i Sverige.

https://youtu.be/nf83yzzme2I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jokobib_Bob:

Idag ska de för första gången flyga "Starship" över 150m, de ska nämligen upp till 12,5km över havet. Inte ens Elon Musk tror jag är bergsäker på att den kommer landa. SpaceX sändning startar 15:00 i Sverige.

https://youtu.be/nf83yzzme2I

I dag ska de försöka. Jag räknar kallt med att det blir försenat med nåt dygn eller två, som vanligt. Det är sällan de får till det på första planerade datumet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

I dag ska de försöka. Jag räknar kallt med att det blir försenat med nåt dygn eller två, som vanligt. Det är sällan de får till det på första planerade datumet.

Så är det ju, men det har ju flyttats fram tidigare men med större framförhållning. Nu är det nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

I dag ska de försöka. Jag räknar kallt med att det blir försenat med nåt dygn eller två, som vanligt. Det är sällan de får till det på första planerade datumet.

Skrivet av Jokobib_Bob:

Så är det ju, men det har ju flyttats fram tidigare men med större framförhållning. Nu är det nära.

Verkar framflyttat till 17. Detta ska jag se.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Nytt försök snart. Möjligen inom nästa timmen eller två

Permalänk