Delbetalning eller lån för köp ~33k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kollade på att bygga en ny dator också och jag hamnar också kring 40k. Med mainstream cpu/mobo och ett 3080.

Man får inte så mycket för 20k. Tänk att tbord, mus är typ 2k. Sen skärm 4k~. Ett bra grafikkort kring 10k.

Då har man typ 4k kvar för cpu, chassi, nätagg, mobo, ram, lagring och kylning.

Skulle 10k kr vara ett minimum för ett grafikkort? Knappast.

Jag tror att ett 3060 eller 3070 räcker absolut, cirka 5-6000 kr. Väldigt liten skillnad för de extra tusenlapparna för de bättre grafikkorten, marginalnyttan sjunker kraftigt.

Det är verkligen inte så att ett 3060/3070 skulle vara så dåligt att man behöver låna.

Du kan med lätthet hitta bra mus och tangentbord för under 1000 kr totalt.

Permalänk
Rekordmedlem

Få saker slår en Raspberry Pi som tidsfördriv och det behöver inte kosta över 1000 kr nytt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Killmaster:

Har han svarat på om 16-17K är brutto eller netto?

Netto

Permalänk
Medlem

Vilken komponent är det du vill lägga pengar på? Processor? Lagring? Skärm? Tillbehör? Grafikkort?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Vilken komponent är det du vill lägga pengar på? Processor? Lagring? Skärm? Tillbehör? Grafikkort?

Lägga mest på menar du? Grafikkort blir väl den komponent som blir dyrast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Lägga mest på menar du? Grafikkort blir väl den komponent som blir dyrast.

Vet du inte? Man kan lägga 20 000 kr på skärm eller 10 000 kr på tangentbord och mus. Eller så kan man köpa en hel dator för 10 000 kr inkl skärm och tillbehör. Vill man lägga pengar utöver det så bör man nog veta vad man vill lägga pengar på

Grafikkort kan du nog prioritera ner till 3 000-4 000 kr, vet man att man vill ha skärm för 20 000 kr är det nog inte lika enkelt att gå på en skärm för 1000-2000 kr.

Om ett par år kommer ett nytt grafikkort för 3 000-4 000 kr vara snabbare än ett för 17 000 kr idag.

Permalänk
Medlem

Vad är smartast?

Inte köpa en dator för 40k.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Av nyfikenhet, har du en lista på de komponenter du i så fall skall köpa, med allt, inkl skärm osv osv. @Bort

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Hej. Jag vill köpa en dator på ca 40k inkl skärm.
Vad är smartast? (Måste ha den nu)

1. Köpa på delbetalning via qliro när jag köper datorn?

2. Ta lån på 40k via lendo?

Månadsinkomst 16-17k varierande

Ingetdera.

Det finns ofta kampanjer där du får 12 månaders avbetalning ränte&avgiftsfritt.
Qliro brukar köra den ~4 gånger per år.

Då blir det faktiskt billigare än att casha den med tanke på inflationen.
_MEN_ är du en enda dag sen med en inbetalning så åker du på typ 20% ränta resten av perioden och då sitter du lite i skiten.
Det blir mer än 600:- i månaden i ränta. (De erbjuder bara sådana här kampanjer för de vet att någon kommer att missa och dessa väger upp de som får avbetalningen räntefritt)

Så om du kör på det alternativet så betalar du fakturan den sekund du får den så att ovanstående aldrig uppstår.

Du kan maxa i princip allt på en dator för 20k, så du behöver inte lägga 40k.

20 000:- för datorn och 5000:- för en 32", 1440P och 144 Hz så är du hemma.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mithras:

Vem sa att Qliro är 0% kostnad? Var använder jag ordet kostnad?

Jag skrev 0% ränta, vilket det är. Varken uppläggningsavgift eller administrativ avgift räknas som ränta. Det finns en anledning varför "ränta" och "effektiv ränta" är två olika uttryck; de har två olika betydelser.

edit;
hur fick du det till 3.2%? Bör vara snarare 3.02%, dvs 3%

Och en effektiv ränta om 3% på 40' är ganska svårslaget, möjligen om man hittar någon som ger 40' med 0% ränta och utan uppläggningsavgift och utan aviavgift.

Edit 2:
Webhallen verkar ha något lägre;
0% ränta på 12 mån
uppläggningsavgift 149 kr
avi-avgift 29kr/mån

Så där skulle man kunna spara 145 kr, @Parapersona

Hur jag fick det till cirka 3.2%?
643 / 40' ~= 0.016 (1.6%)
Sedan måste man förstå att det är fast kostnad om 1.6% av köpebeloppet som vars skuld är linjärt avtagande över ett år. Således får man dubblera denna summan med två för att ta i beakt det linjära förhållandet med konstant avbetalningstakt (1.6% * 2 = 3.2%).

Bra att vi är överrens att ränta och effektiv ränta är två olika saker. Då kan man ju dock inte jämföra ett banklån med ränta och ett räntefritt avbetalningslån med en markant högre effektiv ränta.

Effektiv ränta är lite samma sak som jämförelsepris i matbutiken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

hur hade du tänkt att bekosta spelen som du skall spela? För om du tar datorn på avbetalning så kommer det ta typ alla dina pengar och då har du ju inga pengar kvar till spel vilket ju var det du ville ha datorn till..

precis som andra säger jag spara ihop till något billigare och spela på så länge

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Personligen skulle jag inte orka böka med banklån och alla sjuttielva miljoner papper som ska skrivas under när det handlar om ett så pass lågt belopp som 40k dock, utan skulle ta det bekvämaste alternativet (så länge som det inte är fullständigt ocker förstås).

Varför tror alla att det är sjuttielva miljoner papper som ska skrivas under när det handlar om banken? Lika lite att fylla i som för avbetalningsköp, sluta odla myten att banker är så ”jobbiga” så folk ska välja avbetalningsköp för det är så ”enkelt”. Självklart väljar man det totalt sett billigaste alternativet, allt annat är korkat (på riktigt).

Sen håller jag med om prislappen på datorn, nästan tre månadslöner för TS...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Här är en fruktansvärt kompetent dator, med en grym 1080p skärm. Man kan säkerligen spela i 1440p med datorn om man vill. lägg till max 2k för mus/tangentbord också. Nu valde jag bara ett chassi som jag nyligen byggt en dator i, det kan man ju ändra såklart. Men ville bara visa upp en bas av ett bygge och visa att det inte behövs 40k för en pc. Men problemet är fortfarande att cpu och gpu är slut i hela världen.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Varför är det dumt? Om det enda jag gör i mitt liv är att sitta framför datorn förutom att jobba? Förklara gärna varför det är dumt.

Om du tjänar 17k i månaden och enda du gör förutom att jobba är att spela. Så har du nog lite annat du behöver prioritera i din lärenderesa och i livet än att köpa dator för 40k. Köp en vidareutbildning för 40 tusen istället. Börja inte livet med att ta massa onödiga lån.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att söka andra vägar och omvärdera saker.

Hitta något annat att göra för att trivas bättre.
Det gäller oavsett om du har det som nu eller om du så hade kunnat köpa en dubbelt så dyr dator kontant direkt.
Liksom en del tänker sig att bara de hittar en partner så löser sig allt..

Men måste det jämnt vara nöje och "kul"?
Nöjesknarkarna drivs likt kriminella och droganvändare av kicksökandet, är vettigare att hitta något mer lågintensivt som man trivs med.

Livet är kanske inte så kul alltid för alla, men det gäller att hitta olika saker man trivs någorlunda med.
Sen vad du ska göra kan ingen annan riktigt säga åt dig, du måste hitta det själv.
Andra kan bara ge förslag..
Prova något nytt; gå ut någonstans (skogen, samhället osv, inte ut som i "ut på krogen"), träna, läs, skriv, teckna, spela instrument, lär dig något du inte kunde innan, ordna/sortera upp dina prylar, använd datorn till något annat än spelande.

Därmed inte sagt att man inte ska spela, inte alls så, men häng inte upp livet på det. Det kan vara en del bland annat.

Nu kanske någon annan redan hunnit svara något i den här riktningen, blivit avbruten och hållit på med annat..

Permalänk
Medlem

Du kommer bli lika lycklig (mindre olycklig?) för något som kostar hälften så mycket, att dra på sig så mycket i lån kommer däremot leda till olycka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D.:

Skulle rekommendera att söka andra vägar och omvärdera saker.

Hitta något annat att göra för att trivas bättre.
Det gäller oavsett om du har det som nu eller om du så hade kunnat köpa en dubbelt så dyr dator kontant direkt.
Liksom en del tänker sig att bara de hittar en partner så löser sig allt..

Men måste det jämnt vara nöje och "kul"?
Nöjesknarkarna drivs likt kriminella och droganvändare av kicksökandet, är vettigare att hitta något mer lågintensivt som man trivs med.

Livet är kanske inte så kul alltid för alla, men det gäller att hitta olika saker man trivs någorlunda med.
Sen vad du ska göra kan ingen annan riktigt säga åt dig, du måste hitta det själv.
Andra kan bara ge förslag..
Prova något nytt; gå ut någonstans (skogen, samhället osv, inte ut som i "ut på krogen"), träna, läs, skriv, teckna, spela instrument, lär dig något du inte kunde innan, ordna/sortera upp dina prylar, använd datorn till något annat än spelande.

Därmed inte sagt att man inte ska spela, inte alls så, men häng inte upp livet på det. Det kan vara en del bland annat.

Nu kanske någon annan redan hunnit svara något i den här riktningen, blivit avbruten och hållit på med annat..

Nu går vi plötsligt över i filosofi och livsfrågor.
Allvarligt talat. Skogen? Jag har varit där tillräckligt när jag var 12 på utflykt med dagis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Nu går vi plötsligt över i filosofi och livsfrågor.
Allvarligt talat. Skogen? Jag har varit där tillräckligt när jag var 12 på utflykt med dagis.

Visst är det mer så ja, helt klart mot de områdena.
Du är säkerligen inte ensam i din situation heller, finns nog garanterat ett flertal här på Swec som är i liknande läge.

Det finns många olika saker man kan göra. Helt klart bör du vidga dina vyer och försöka hitta annat.
De kanske inte ger samma snabba kickar som spel alltid nej.
Sen att det kan vara trevligt med spel ibland är det ingen här som säger emot, men det ska inte vara det enda.

Men ditt problem är inte ekonomin, inte om du ska ta lån eller vilken sorts lån, inte heller vilka komponenter du ska välja till en ev dator.
Ditt liv hänger inte på om du har en hyfsad dator eller inte, det är något du bör försöka inse.

Permalänk
Medlem

Värt att fundera på, en dator för 20k kommer va ungefär lika bra som en dator för 40k
Så länge du inte har några väldigt specifika saker du tänkt göra på datorn.

Så att ta lån för att köpa en dator för 40k med en lön på 16k skulle jag säga är väldigt dumt.

Permalänk
Medlem

Vad har du gjort med de pengar du haft över varje månad hittills? har du inget sparat kapital att köpa en dator för? (du behöver inte svara, men tänk själv vart pengarna tagit vägen)

Om du svarar dig själv på ovanstående frågor. Tror du att du kommer ha råd att betala av en dator på 40k på ett år? 3400kr per månad? (med Qlira 12 månader som bör vara det enda alternativet om något)

Jag förstår dock vad detta betyder för dig. Men jag tycker du bör gå ner i budget. För 25K får man ändå ett hyffsat bra paket.
https://www.inet.se/kundvagn/bild/14627663
Det blir "bara" 2000:- i månaden istället.

Sedan kan du ju alltid köpa något billigare och uppgradera lite då och då när du sparat ihop pengar!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Äh. Beror ju på tycker jag. Har man inga andra intressen som kostar i månanden (gymkort, klubbmedlemskap osv) eller kanske inte far på krogen varje helg, eller andra nöjen som kostar pengar, bilar, bio, resturang m.m, då tycker jag man kan se det som en satans billig månads avbetalning på sitt enda nöje. Rent av billigt månadsmässigt i jämförelse med mycket annat.

Nu vet jag inte om ovanstående stämmer in på TS dock

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Personligen skulle jag inte orka böka med banklån och alla sjuttielva miljoner papper som ska skrivas under när det handlar om ett så pass lågt belopp som 40k dock, utan skulle ta det bekvämaste alternativet (så länge som det inte är fullständigt ocker förstås).

När tog du lån på banken senast? Räcker med bankID, klart på 2 minuter.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Vad har du funderat på för delar/dator?

Permalänk
Medlem

Ta ett lån på lendo.
Fortsätt leva på energidryck och foodora.
Inga konstigheter.

Hela livet är lite som att gå på särskola, det handlar om att tillgodose plötsliga impulser.

YOLO!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Återigen, det är inkluderat skärm och tangentbord. Bara tangentbordet kostar 1690:-

Jag har ingen dator. Ingen konsol.

Inet har Qliro delbetalning 12 månader 0% ränta.

Tack.

Skrivet av Bort:

Varför är det dumt? Om det enda jag gör i mitt liv är att sitta framför datorn förutom att jobba? Förklara gärna varför det är dumt.

Hur går det ihop? Du har ingen dator just nu, men det enda du gör är att sitta framför datorn? Det luktar troll? Aldrig att någon funderar på att låna från Lendo för att lägga 40 lax på en dator med en månadsinkomst på 16, där du redan lägger 10000kr i månaden på hyra och mat. Vad händer om du får en oförutsedd avgift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Ta ett lån på lendo.
Fortsätt leva på energidryck och foodora.
Inga konstigheter.

Hela livet är lite som att gå på särskola, det handlar om att tillgodose plötsliga impulser.

YOLO!

Haha, bästa idag 😂

Som alla andra säger, köp en för Max 25 ink skärm o allt, det går bra med din lön

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Nu går vi plötsligt över i filosofi och livsfrågor.
Allvarligt talat. Skogen? Jag har varit där tillräckligt när jag var 12 på utflykt med dagis.

Gick du på dagis när du var 12?

Skrivet av Bort:

*bort/mod*

Datorn kan mycket väl ge dig någon form av lycka, men det kommer inte vara långvarigt. Jag skulle rekommendera att prata med en psykolog om du är seriös och inte är ett troll. Utifrån vad du skrivit låter det som att du behöver prata med någon, bara för att du har en bra dator kommer problemen inte försvinna. Lägg 15-20 på datorn istället och du kommer kunna köra allt lika bra ändå. ett 3060ti för 5 lax kommer vara bland det bästa du kan ha och kommer lätt hjälpa dig ligga under 20 lax

Permalänk
Medlem

Tänk att så otroligt många som svarat i denna tråd är oförmögna att se utanför hur deras egna livssituation och intressen ser ut.

Ts har bett om råd kring finansiering av hans mål, betett sig trevligt i alla sina svar trots att flertalet personer väljer att klanka ner på hans val gällande hur han ska spendera SINA pengar. Varför alla nedvärderande kommentarer? Pinsamt för enskild individ samt för forumet.

OT: Jag har tyvärr noll erfarenhet gällande lån och avbetalning utöver mitt huslån... Så kan tyvärr inte ge input där. Men som många andra säger, så finns det många tusenlappar att spara genom att gå ner till det ''näst bästa'', vilket högst troligen kommer ge dig samma spelglädje. Det absoluta topp segmentet lämpar sig väl bäst för benchmarks och avancerade simulatorer Du kan spela på högsta inställningar även med grejer som är näst bäst.

Om det är sitta vid datorn du önskar göra, så ska du självklart göra detta. Oavsett vad någon obrydd fjant och öfversittare säger.

Lycka till med datorköpet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Här är en fruktansvärt kompetent dator, med en grym 1080p skärm. Man kan säkerligen spela i 1440p med datorn om man vill. lägg till max 2k för mus/tangentbord också. Nu valde jag bara ett chassi som jag nyligen byggt en dator i, det kan man ju ändra såklart. Men ville bara visa upp en bas av ett bygge och visa att det inte behövs 40k för en pc. Men problemet är fortfarande att cpu och gpu är slut i hela världen.

https://komponentkoll.se/bild/Igcpg.png

Skulle säga att TS lika gärna kan köra på 1660 eller 5500 XT om han ska lira på en 1920x1080-skärm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dud3:

Värt att fundera på, en dator för 20k kommer va ungefär lika bra som en dator för 40k
Så länge du inte har några väldigt specifika saker du tänkt göra på datorn.

Så att ta lån för att köpa en dator för 40k med en lön på 16k skulle jag säga är väldigt dumt.

Jag vill inte sitta och kolla på det minsta lagg när jag lägger all tid framför skärm. Bara det