Hemmaserver + uppgradera speldator - Hjälp!

Permalänk
Medlem

Hemmaserver + uppgradera speldator - Hjälp!

Vår sämsta speldator har en I3-6100 som sitter i ett Asus H110M-A, tillsammans med ett GTX1060.

Jag ska nu bygga en "hemmaserver" där jag ska köra några dockercontainrar (node red, Hass, nextcloud pihole, m.m...) som inte är speciellt krävande, plus lagring i form av två stycken 4tb diskar. Dessa tänkte jag köra med mjukvaruraid 1.

Jag hade ställt in mig på att köpa en Athlon 3000g + mobo + lite minne, tillsammans typ 1500 kr (resten har jag).

En tanke som nu slagit mig är att jag kanske skulle ta delarna från den "kassa datorn" till hemmaservern och uppgradera speldator lite, med tex Ryzen 3200g eller 3100...

Har någon lust att hjälpa mig lite kring hur ni hade tänkt i detta? Vad ger mest bang for the buck? Är det lönlöst att sätta bättre cpu än i3-6100 med ett GTX1060 I alla fall?

Tack!
Eric

Permalänk
Medlem

Varför vill du uppgradera speldatorn? Är det något den inte klarar i nuläget?

Då du har en speldator sen 2015/16 så kanske det är på tiden med en ny och låta gamla bli server med integrerad grafik.

https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-i3-6100-vs-Intel-i...

Skulle vilja påstå att uppgradera inom Skylake är att slänga pengarna i sjön.

Billigaste nybygget för "gaming" vore:

Och dyraste "gaming":

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Vi har tre speldatorer varav denna är den sämsta. Den används mest till AoE, Fortnite, OW, minecraft... Vi har också två gamla där jag kan ta psu och chassi. Det var däri jag tänkte sätta ett nytt mobo och en cpu med integrerad grafik.
Det är inget som speldatorn "inte klarar" men om det bara skiljer några hundralappar mellan en Athlon 3000g och en Ryzen 3 så tänkte jag att jag kunde se till att inte cpu'n blir bottleneck i ett bygge med GTX1060. Förstår du hur jag tänker? Är det värt 500 kr~ extra (mot en Athlon 3000g) att byta mobo och cpu i speldatorn och använda i3-6100 för server, eller kan jag lika gärna sätta en Atlon 3000g i min server?

Att lägga ut de summorna du har föreslagit är tyvärr inte aktuellt i nuläget.

Permalänk
Medlem

Det blir nog att vänta lite och köpa en 3100 (eller liknande) till speldatorn när de sjunker lite i pris. Det är ju ingen brådska för min del! Känns som det smartare valet.