Hjälp, vilka timings? 3200 cl 16->3600

Permalänk
Medlem

Hjälp, vilka timings? 3200 cl 16->3600

Hej!

Har Corsair Vengeance LPX 3200 cl 16 (de här: https://www.komplett.se/product/893831/datorutrustning/datork...

Tänkte jag skulle testa att köra dem i 3600 mhz, men osäker på vilka timings som är säkra. Tänke cl 18, men behöver jag ändra även de andra? Och är cl 18 rimligt/säkert?

Övrigt: x5600 + Gigabyte x570 Aorus elite, osäker på bios men kan återkomma med den om det påverkar.

Tack!

Permalänk
Medlem

När jag klockade mina minnen använde jag Thaipoon Burner för och ta reda på tillverkaren av minneschipen. Sen kunde jag med den informationen mata in minnerna i Dram Calculator och få ut timings. Sen bara mata in i BIOS. Finns guider om du googlar.

Permalänk
Medlem

Som siefer antyder beror det helt på vad det sitter för IC's på stickorna. Corsair LPX kan vara lite vadsomhelst. Det som ligger längst ner i lådan och är billigast för tillfället ungefär, finns en massa revisioner. Har du tur kan det vara Samsung B-die och då kan du troligen nå 3600 med tightare timings än XMP, har du otur och har några skräp-IC's kanske du inte kan nå 3600 alls.

Kolla upp vad det sitter på dina med Thaiphoon Burner och sen kan 1usmus "DRAM Calculator for Ryzen" ge en fingervisning. Har du tur funkar de rekommenderade värdena direkt men räkna med att LPX inte håller speciellt hög kvalitet på PCB och har dåligt binnade IC's, så börja med säkraste möjligaste timings som rekommenderas och sen är det stabilitetstestning, stabilitetstestning och mer stabilitetstestning som gäller.

Går att grotta ner sig i hur mycket som helst, så en varning kan vara på sin plats

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Hej!
Och är cl 18 rimligt/säkert?

Tack!

Du behöver inte vara orolig; testa, startar inte skiten nollställ bios.
Dagens kretsar slår av sig själv, "tyvärr" är vi inte kvar vid Duron-tiden, med blyertspennor...
Gäller allt, CPU/GPU. Sweclockers borde nästan byta namn, för den gamla tiden är borta.

Dra på 1.4v till stickorna också, inga problem.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Blir till att ladda ner Thaiphoon Burner och Dram Calculator ikväll.

Permalänk
Medlem

Thaiphoon Burner har inte support för Zen 3 än, och i Dram Calculator finns inte Zen 3 med i rullgardinsmenyn. Verkar som att jag får vänta lite med detta.