[Sony WH-1000XM3] Svagt poppande oljud i höger hörlur när jag kopplar dem till PC

Permalänk

[Sony WH-1000XM3] Svagt poppande oljud i höger hörlur när jag kopplar dem till PC

Spelar ingen roll om de är kopplade till min PCs front- eller bakuttag (3,5 mm). Det börjar i och med att jag startar ANCn, och består av sekvenser av svagt poppande/smattrande. Det är inte helt konstant, utan mer oregelbundet (typ Morse-kod, fast mycket snabbare).

Jag hör det dock inte när jag startar WoW eller en YouTube-video, till exempel, eller när jag kopplar dem till min telefon.

Vill påpeka att dessa är alldeles nya.

Permalänk
Medlem

Kör samma lurar till min PC, skulle tippa på att du behöver en DAC, jag kör Dragonfly Cobalt och är sjukt nöjd

https://www.hifiklubben.se/audioquest-dragonfly-cobalt-da-omv...

Permalänk
Medlem

Jag körde själv mina XM3 lurar med kabel till Hyper X Cloud II förstärkaren(den man kan välja sourround på osv) och jag upplevde aldrig dessa problem du beskriver, dock så kan jag rekommendera att köpa den här dongeln(?) och köra över blåtand istället, ljudet blir riktigt bra och man kan inte klaga övh.

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv-tillbehor/tradlosove...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Jag körde själv mina XM3 lurar med kabel till Hyper X Cloud II förstärkaren(den man kan välja sourround på osv) och jag upplevde aldrig dessa problem du beskriver, dock så kan jag rekommendera att köpa den här dongeln(?) och köra över blåtand istället, ljudet blir riktigt bra och man kan inte klaga övh.

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv-tillbehor/tradlosove...

Värt att notera om man spelar så är är det en fruktansvärd delay med bt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nastycrew:

Värt att notera om man spelar så är är det en fruktansvärd delay med bt

Kör man med en adapter som stödjer APT-X så blir det betydligt bättre. Tex denna:

https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/bluetooth/bluetooth...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Kör man med en adapter som stödjer APT-X så blir det betydligt bättre. Tex denna:

https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/bluetooth/bluetooth...

Jag tycker inte det blir nån delaty med den usb adaptern jag länkade här uppe, det problemet som jag får är när jag startar ett spel så känns de som att ljudet blir jätte lågt och inga klara toner övh.

Eller är det problemet som jag får vid spel som ni antyder på är Delay?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Jag tycker inte det blir nån delaty med den usb adaptern jag länkade här uppe, det problemet som jag får är när jag startar ett spel så känns de som att ljudet blir jätte lågt och inga klara toner övh.

Eller är det problemet som jag får vid spel som ni antyder på är Delay?

Ja det är för att adaptern kör i SBC-codec vilket är den sämsta läget och göra ljudet mer "burkigt". Ska du använda det som headset för datorn skulle jag kika på något annat

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Ja det är för att adaptern kör i SBC-codec vilket är den sämsta läget och göra ljudet mer "burkigt". Ska du använda det som headset för datorn skulle jag kika på något annat

Då förstår jag, tack för att du gjorde det mycket klarare, äsch den donglen jag länkade funkar och tror ärligt talat inte dessa hörlurar skulle passa bra som spel lurar för den delen, kan ändå dunka bra som de är hah!

Permalänk
Skrivet av Nastycrew:

Kör samma lurar till min PC, skulle tippa på att du behöver en DAC, jag kör Dragonfly Cobalt och är sjukt nöjd

https://www.hifiklubben.se/audioquest-dragonfly-cobalt-da-omv...

Sådana där verkar lite väl dyra. Särskilt med tanke på att hörlurarna redan kostat mig 2000 kronor. Finns det inget billigare alternativ?

Permalänk
Medlem

Jag köpte den där usb dongeln med APT-X och ärligt talat så blev de ingen skillnad över huvudtaget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Jag köpte den där usb dongeln med APT-X och ärligt talat så blev de ingen skillnad över huvudtaget...

Jodå det finns en dragonfly för 1100kr!

https://www.hifiklubben.se/audioquest-dragonfly-black-da-omva...

Permalänk
Skrivet av Nastycrew:

Köpte en sådan, men det blev ingen förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynjolfr:

Köpte en sådan, men det blev ingen förbättring.

Har väl med isolering att göra. Mina har ett svagt brummande. När jag rör i kabeln så slutar detta dock. (har ett externt ljudkort som körs via USB3.0) . Brummar bara när hörlurarna är igång, kör jag de i passivt läge med sladd är det inget missljud alls.

Kör du med jordat eluttag?

Permalänk
Skrivet av MrWhizeguy:

Kör du med jordat eluttag?

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynjolfr:

Köp en simpel blåtands usb och kör lurarna över det istället, det är okej ljud!

Permalänk
Skrivet av Awsmkiid:

Köp en simpel blåtands usb och kör lurarna över det istället, det är okej ljud!

Köpte hörlurarna för att se på video och spela spel. Blir delay med bluetooth.

Permalänk
Medlem

Blev bara osäker.. Men det låter normalt när du kör lurarna passiva? Dvs att dom inte är igång?

Också av nyfikenhet: har du testat annan sladd?

Permalänk
Skrivet av MrWhizeguy:

Blev bara osäker.. Men det låter normalt när du kör lurarna passiva? Dvs att dom inte är igång?

Också av nyfikenhet: har du testat annan sladd?

Jag hör bara missljud när ANC är påslagen. Gällande sladd så misstänker jag att felet kan ligga i att anslutningen (änden som går in i datorn) är tvåbandad. Mina äldre ljudcancelerande hörlurar har trebandad anslutning, och dom har inga missljud överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynjolfr:

Jag hör bara missljud när ANC är påslagen. Gällande sladd så misstänker jag att felet kan ligga i att anslutningen (änden som går in i datorn) är tvåbandad. Mina äldre ljudcancelerande hörlurar har trebandad anslutning, och dom har inga missljud överhuvudtaget.

Hm, då bör väl resultatet bli densamma om du bara kör med tvåbandad sladd?

Testade mina lurar direkt till datorn istället för ljudkortet med två olika sladdar, men det lät lika mycket/lite i dator/ljudkort samt 3/2bandad sladd. Min skulle jag bara störa mig på om det är helt tyst, och då är jag rätt kräsen gällande störande ljud. Ändras ljudet något om du rör vid kontakten som pluggas in i datorn? Min upphör brumma i stort sett helt då. Kan bara anta, att den kontakten jordas genom mig på så vis? 🤔🤷‍♂️

Permalänk
Skrivet av MrWhizeguy:

Ändras ljudet något om du rör vid kontakten som pluggas in i datorn?

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynjolfr:

Köpte hörlurarna för att se på video och spela spel. Blir delay med bluetooth.

I vissa spel ja..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

I vissa spel ja..

I alla, vissa spel märker man av det tydligare (typ alla "compedetive")
En shooter skulle jag personligen aldrig klara av med Bluetooth. Aptx LL eller inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

I alla, vissa spel märker man av det tydligare (typ alla "compedetive")
En shooter skulle jag personligen aldrig klara av med Bluetooth. Aptx LL eller inte..

I cyberpunk så funkar det ganska okej tbh, men ja.. xm3 lurarna är ju inte direkt menade för det här haha, finns bättre hörlurar för sånt^^.