Inet ersätter inte mitt grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Nu blev jag lite nyfiken egentligen. Kan säljaren välja bort det?

Vet att många tillverkare/återförsäljare fortfarande hävdar att du blir av med garanti om du rootar/flashar din telefon. Det kanske stämmer i USA men det gör absolut inte det i Sverige.

Vad är egentligen tillåtet när det kommer till grafikkort? Hittade inget från konsumentverket.

Edit: Gissar på att kortet är mer än 6-månader gammalt och då ligger bevisbördan på konsument ändå så det är nog rätt svårt.
EVGA har riktigt schysst support så hoppas att det kan hjälpa till ändå.

Rimligen är det väl så att det som garanteras är det som står i produktspecen när du köper kortet, alltså stock settings. Du har möjlighet att köra utanför stock settings också men då kan inte återförsäljaren garantera att det kommer fungera, men fungerar det enligt utlovad spec så är det inte fel på produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Vet inte om jag missuppfattar dig... har kortet varit utsatt för vatten/vätska?

Nej inte alls, jag påpekade bara att evga står inte för sådana skador som t.ex vätska eller skador på PCB och liknande. Det enda jag har gjort med kortet är att öka power limit till 115% så det inte throttlar så väldigt om det skulle nå 100% powerdraw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avot:

Alltså enligt EVGA själva så får man göra exakt allting med kortet som inte ändrar det fysiskt eller skadar det till och med använda costum BIOS så länge man inte brickar det så om jag drar power limit till 15% som enligt dom själva inte är en överklock dessutom borde då inte inet ens kunna skicka kortet till EVGA.
Jag ser liksom inte poängen med att säga att kortet är överklockar då det inte är en överklock att ändra på en power slider eftersom det gör så att kortet tillåts dra mer ström om det behövs. Jag har inte ändrat på core clock eller mem clock, men men den attityden så får man väl inte ha costum fläkt curves heller då? Det är också samma i så fall med PBO på Ryzen processorer då måste man alltså slå av det i BIOS?

Jag kommer helt klart att skicka in det till EVGA när jag fått igen mitt kort och dom lär nog se på det hela väldigt annorlunda eftersom power limit INTE gör så att kortet överklockas utan det gör ENBART så att kortet drar mer ström till kislet och ev få väldigt marginellt Mhz påslag innan det throttlar ner i Mhz.

Klart man får ha custom fläktkurvor men bara för att du kan ställa fläkten på 0% vid alla belastningsnivåer betyder det inte att tillverkarn/återförsäljarn garanterar att det ska funka ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Klart man får ha custom fläktkurvor men bara för att du kan ställa fläkten på 0% vid alla belastningsnivåer betyder det inte att tillverkarn/återförsäljarn garanterar att det ska funka ändå.

Irl-skrattade ordentligt, tack

Något mer On-topic: Kan någon förklara för mig som tydligen inte alls är insatt varför ett grafikkort throttlar vid 100% power draw? Rimligtvis borde väl ett grafikkort kunna dra 100% av den ström det enligt spec ska ha så länge nätagg/kylninv osv klarar det?

Permalänk
Medlem

Du har alltså modifierat grundutförandet (som fungerar) med en fet överklockning, och nu vill du ha ett nytt kort för att det inte klockar så bra längre? Tjena

Permalänk
Inaktiv

Ja vad ska man säga ..... i vanliga fall man skickar in fungerande produkt får man betala för det .
Inet är väl snälla om du slipper det om kortet fungerar som det ska .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avot:

Jag har personligen inte gjort det och jag vet inte om inet har gjort det heller då dom säger att dom kört det i 130% power limit och det fungerar helt felfritt när max power limit är 115% men jag får felsöka själv när jag får hem det igen och skicka det till EVGA. Jag har inte kört kortet 24/7 i boost utan när jag inte spelar ligger det på 135Mhz på core så det är långt ifrån 1850Mhz som det ligger på i boost. Som sagt jag spelade in när kortet är i min dator och spelade in MSI settings plus hur skärmen såg ut och han på inet kan inte replikera det.

Hade vart bättre om du hade provat kortet själv i 100% först för att se om det fortfarande fungerade där. Har du något annat kort i datorn nu, så att du kan säkerställa att det inte är moderkort som bråkar?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Hade vart bättre om du hade provat kortet själv i 100% först för att se om det fortfarande fungerade där. Har du något annat kort i datorn nu, så att du kan säkerställa att det inte är moderkort som bråkar?

När Dx11Renderer::map failed, DXGI_ERROR_DEVICE_REMOVED (The video card has been psysically removed from the system. Det kom upp och då slutade jag få signal till skärmen och det förblev svart vid omstart, jag hade ett 970 liggandes som fungerar så tror inte det kan vara något med det

Permalänk
Medlem

@Avot

Må möjligen vara lite offtopic, men vinner du så mycket på att köra 115% powerlimit om du ändå inte överklockar kortet?
Jag förstår att du kanske får en lite mer stabil högre boost, men kan det verkligen handla om så många Mhz och/eller i reell prestanda?

Känns som det läggs väldigt mycket energi när du ändå kanske inte förlorar så mycket överhuvudtaget på att dra ned powerlimit några procent. En RMA-process är ju ofta lång - och lär ju knappast gå fortare iochmed med Covid19 och då det är lite luddigt om du faktiskt kan hävda garanti i det här fallet.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Tycker du gör rätt som uppmärksammar detta och att du definitivt ska ta upp det med EVGA läser man på den europeiska garantisidan står det:

Defects or damages resulting from improper testing, operation, maintenance, installation, service, or adjustment not furnished or approved by EVGA.

Och läser man på features på 1080 kort på deras produktsida(hittade ingen 1080ti) så står det t.ex.

NVIDIA GPU Boost 3.0

Dynamically maximizes clock speeds based on workload and allows enthusiast-class controls such as temperature target and fan controls, extra over-voltage headroom, and optimizations for water-cooling solutions. This allows gamers to push performance to new levels.

Att marknadsföra något sådant utan att dra tillbaka gränserna öppnar upp en för att konsumenter sedan använder produkten enligt det marknadsförda.

Detta ihop med det du tidigare tagit upp om deras utfästelser gör iaf att jag tror, utifrån din beskrivning av problemet, du har råkat ut för en produkt som inte klarade att uppfylla det som marknadsfört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avot:

EVGA’s motherboard and graphics card components are designed for and intended for enthusiasts. To be perfectly clear, overclocking will NOT VOID your warranty. This means that you are free to do any type or level of overclocking you like, including traditional means, such as by using the BIOS/UEFI (for motherboards); software overclocking with EVGA utilities, such as Precision XOC or E-LEET; or even thirdparty software utilities. If the motherboard or card fails due to overclocking, you’re covered.

Likewise, EVGA understands that enthusiasts are not always satisfied with the provided stock cooling options. Replacing heatsinks, fans, or thermal grease will NOT VOID your warranty. Want to install a waterblock on your new motherboard or graphics card? No problem. Planning on a long benching session with a DICE/LN2 pot? Good luck on the benching, but your warranty will still be intact after you’ve set new world records.

Of course, there are some limitations to our warranties. If an EVGA motherboard or graphics card sustains physical (i.e. damage to the PCB or component due to slippage with a hand tool) or liquid damage, the warranty is void. Similarly, permanent changes to components or the PCB will void your warranty, including the removal of preattached components soldered to the board, or the addition of components that are not removable without heat or solvents. In other words, you may use Precision XOC to raise the voltage on your graphics card while overclocking, but you may not solder on another power connector as an alternative.

If the product fails within the warranty period, you must return the product to its original configuration. This means ALL original heatsinks and fans must be reattached as they were when it was first shipped. Even if the product no longer works, it must be returned to its original state before sending it in. If you no longer have the original heatsinks you may be charged for the missing parts.

The EVGA warranty covers overclocking ONLY to EVGA products; EVGA is NOT responsible for damage caused to components manufactured by other companies. Before overclocking your system, check with the manufacturer of your other components to ensure that you will not void the warranty on those parts due to overclocking.

Due to the uniqueness of every system, EVGA Customer Support cannot assist you with overclocking. For overclocking assistance, please visit our Community Forums at https://forums.evga.com

Ang det med PBO så är det alltid inställt i BIOS vad jag har sett på dom moderkort för mina Ryzen jag har haft och har på min 3800x så om man inte vill ha boost så måste man slå av det manuellt också.

Det är bra att ha med källan till citat. Misstänker att du hänvisar till https://www.evga.com/support/faq/FAQdetails.aspx?faqid=55.
Och visst, där ger de användaren mer friheter inom garanti än vad som uttrycks mer specifikt i garantidokumentet. Bra att det finns svart på vitt, och bra att du hade bättre koll på det än jag hade!

Beroende på hur de valt att tillämpa sina egna ord (har inte tillräcklig övergripande koll på deras RMA-process för att faktiskt uttala mig i frågan, och enskilda ärenden på forum brukar bli mer anekdotiska än objektiv grund för att se hur det ser ut genomgående) kan du med andra ord ha garanti kvar på själva kortet efter en överklockning.

Men det innebär inte att du är garanterad på något sätt att kunna köra kortet utanför fabriksspec., så som du faktiskt gör med 115% power limit. Samma sak gäller grejer som kompatibilitet (om kortet nu fungerar bra hos Inet - både vid 100% power limit och 130% power limit, det första räcker dock för att påvisa fullgod funktion i enlighet med garantin - så är det ju inte raktigenom defekt) - har i princip aldrig sett någon grafikkortstillverkare som garanterar att deras kort ovillkorligen (mao inom garantins ramar) kommer fungera med X konfiguration, än mer om du väljer att köra utanför kortets från fabrik satta specifikationer.

@wargreymon uttryckte det bättre, kortare och mer koncist, än jag gjorde:

Skrivet av wargreymon:

Du verkar vara lite förvirrad med vad som bryter garantin och vad som täcks av garantin.

EVGA lovar att du har garanti kvar efter att du överklockat. Däremot garanterar de ju inget utöver de inställningar som är när du ploppar i kortet direkt i datorn.

Testa kortet i 100% normala inställningar och se om något är fel. Fungerar det så lever kortet upp till det som utlovats. Däremot så brukar många snacka bra om EVGA, så tar du kontakt med dem direkt och säger att du har problem med 115% power limit så kanske de är snälla.

Däremot, har du köpt det begagnat eller något? Det är 2 generationer gammalt kort och du säger att du kört med höjd power limit sedan första halvtimmen.

Såg förresten inte om du svarade på frågan om du testat kortet i någon annan rigg? Det bör vara ett grundläggande felsökningssteg för ex. grafikkort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Avot: har du registrerat kortet hos EVGA inom 30 dagar från köpet? Annars har du troligtvis bara två års garanti enligt deras hemsida, beroende på produktkoden.

Sen har du skrivit ett par ggr att du inte överklockat men enligt:

Skrivet av Avot:

Bytte pasta på mitt 1080TI då jag märkte att jag behövde köra 90-100% på fläktarna för att ens ha en klock på 1850Mhz, har ett skit exemplar tyvärr.... kraschar så fort jag ens höjer 25Mhz i afterburner så kommer max upp i 1915Mhz men kan iaf köra 850Mhz på minnerna.

https://imgur.com/da2s44a

Så har du meckat med överklock en del, både minne och core. Vet ju inte specifikt vilket 1080Ti du har men garanterad boostclock från tillverkaren är ju runt 1700mhz.