Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buLLit:

Någon som har koll på om Lenovo Tab M10 som Dustin har i julkalendern idag är okej för priset?

Har en Lenovo Tab A som sonen använder, den fungerar bra. Men jag ställer mig lite tveksam till ordinariepriset på Dustin då det är en tia högre än exakt samma platta fast med 4G som inte är nedsatt.

https://www.dustinhome.se/product/5011194007/tab-m10-fhd-plus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har en Lenovo Tab A som sonen använder, den fungerar bra. Men jag ställer mig lite tveksam till ordinariepriset på Dustin då det är en tia högre än exakt samma platta fast med 4G som inte är nedsatt.

https://www.dustinhome.se/product/5011194007/tab-m10-fhd-plus...

Hittar inte julkalendern på deras sajt men är det denna så har bl.a. Inet varit 100 kr billigare i snart en månad.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5339811

Då får du dessutom fri frakt som Swec-medlem och en pingvinstång.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av snajk:

Har en Lenovo Tab A som sonen använder, den fungerar bra. Men jag ställer mig lite tveksam till ordinariepriset på Dustin då det är en tia högre än exakt samma platta fast med 4G som inte är nedsatt.

https://www.dustinhome.se/product/5011194007/tab-m10-fhd-plus...

Skillnad i skärmupplösning dessutom!
Rent allmänt känns produkter med sub 1080p som produkter inte riktigt lämpade för Sweclockers användare.

Tror inte vi pratar alls om samma produkter om man tittar på vad det är som är länkat och skrivet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Hittar inte julkalendern på deras sajt men är det denna så har bl.a. Inet varit 100 kr billigare i snart en månad.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5339811

Då får du dessutom fri frakt som Swec-medlem och en pingvinstång.

Den du länkade är den utan 4G.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ducedo:

Hittar inte julkalendern på deras sajt men är det denna så har bl.a. Inet varit 100 kr billigare i snart en månad.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5339811

Då får du dessutom fri frakt som Swec-medlem och en pingvinstång.

Jo. Hittade inte heller kalendern, men sökte på produkten och den var den som var nedsatt.

Skrivet av DavidtheDoom:

Skillnad i skärmupplösning dessutom!
Rent allmänt känns produkter med sub 1080p som produkter inte riktigt lämpade för Sweclockers användare.

Tror inte vi pratar alls om samma produkter om man tittar på vad det är som är länkat och skrivet.

De Tab M10 vi pratar om har alla 1200p.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Den du länkade är den utan 4G.

Jo, men det var den utan 4G som var en del av julkalendern. Länken jag la upp till den med 4G var bara för att visa på att priset innan nedsättning nog inte stämde för vem skulle köpa en surfplatta utan 4G för mer pengar än exakt samma surfplatta med 4G.

Permalänk
Avstängd

Finns det någon liknande tråd någon annanstans på internet, i typ något hemmafixarforum, för vitvaror?

Permalänk
Föredetting

Bra dropp i pris för HP Z27, men jag blev tvungen att söka lite på varför den var så dyr till att börja med. Anledningen verkar stavas design och USB-C, i övrigt är den verkligen inget upphetsande. 10-bitspanel förvisso, men max 350 nits och 99% av sRGB eller 100% av Rec. 709.

Ingenting jag hade köpt ens för 2 600 spänn med så dassig färgåtergivning, om inte kravspecen är just USB-C och en skärm för kontorsbruk.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Elgiganten suger igen

Är mäkta förbannad på Elgiganten.

Beklagar och varnar för långt inlägg men är på pissigt humör och behöver skriva av mig.. orkar någon läsa är ni välkomna.

Beställde via deras webshop ett Asus wifi 6 mesh av dem på kampanj 20201122. Asus har cashback kampanj men köpet skulle göras senast 20201122 vilket jag då gjort. Fick orderbekräftelsen direkt och där stämmer datumet 20201122. Några dgar senare dimper digitalt kvitto ner med köpdatum 20201123.

Då blev det plötsligt strul för mig att få cashback på 60 euro av Asus i och med att köpdatumet inte stämmer. Tog ett jävla tag men tillslut skickar elgiganten prylarna.

Försöker nå dem över telefon och chat men det går trögt. Sitter timmar framför chatten och kommer tillslut fram till en medarbetare. Förklarar mitt problem och att jag måste ha kvitto med korrekt datum då sista dagen för att begära cashback från asus är 20201204. De hävdar att de har problem med systemen och kan inte få fram det direkr men lovar återkomma. Något dygn senare dyker en kvittokopia upp. På en helt annan vara jag köpt i ett varuhus ett helt annat datum upp...

Börjar härliga resan igen och kommer tillslut fram till chatten. Förklarar mitt problem och de skall återkomma.

Hör inte ett skit ifrån dem så kontaktar efter mycket möda och besvär dem igen. Nu hävdar de bestämt att jag har fel och att köpet gjordes 20201123. Spännande då att jag har ett ordererkännande från dem daterat 20201122 och som jag fick 20201122. Svaret blir riktigt dryg attityd ifrån dem och jag uppmanas skicka en kopia på ordererkännadet. Mailar in den och ber hon i chatten att behandla ärendet direkt då jag mailar samtidigt. Svaret gör mig tokig. Istället för att svara väljer de att avsluta chatten.. nu är det den 5e dvs en dag efter cashback skulle begärts ifrån Asus.. har jag hörr något från Elgiganten.. nope.

Har köpt en hel del till min firma av dem och även privat och har stött på problem tidigare. Nu är jag en av dem som bestämt mig för att rata ytterligare köp av dem.. Även de är några kronor billigare än inet, komplett eller webhallen ibland så är det inte värt det. När det strular så skiter de i en.

Dammed aurocorrect på mobilen
Permalänk
Medlem

@arvcop Det finns fler med samma problem med Elgigantens kvitton. Se exempelvis tråden:
Heads up: Elgiganten och cash back, se till att vara ute i god tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

@arvcop Det finns fler med samma problem med Elgigantens kvitton. Se exempelvis tråden:
Heads up: Elgiganten och cash back, se till att vara ute i god tid

Ahh. Där ser man, skulle läst på lite innan

Permalänk
Medlem

@arvcop Jotack, Elgiganten har man dåliga erfarenheter av. Jag ser verkligen ingen anledning att handla av dom längre utan stödjer helhjärtat Inet och Webhallen istället. I mitt fall var det avsaknad av tillbehör på en leverans som jag inte ens efter stöd från kommunens konsumentrådgivare någonsin såg röken av.

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att skicka in orderbekräftelsen där rätt datum står, nekar ASUS den så är det bara skicka kvittot och förklara varför datumet är fel...

Permalänk
Medlem

Tyvärr skriver de själva att ordererkännande inte är tillräckligt för att vegära cashback. Oavsett vilket har jag inte försökt söka.. massa paragrafer i ansökan som gjorde att jag drog öronen åt mig.. skrev långt mail med i princip samma info som ovan till elgiganten och skall bli spännande att se hur de löser sig. Ända som skulle få mig nöjd är att Elgiganten ersätter mig med 60 euro på goodwill men det tvivlar jag pä.. har även tidigare köpt vitvaror på elgiganten där säljaren inte har kunskaper om produkterna de säljer. Var även inne häromdagen för att köpa nya skärm och uppenbart hade inte säljaren någon koll alls..

Permalänk
Medlem

Nu har jag aldrig haft något med ASUS och deras cashback historier att göra, men tar dom inte också väldigt lång tid på sig att betala ut pengarna? Har för mig jag läst om folk som väntat i över ett halvår, kan ha fel där dock.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nu har jag aldrig haft något med ASUS och deras cashback historier att göra, men tar dom inte också väldigt lång tid på sig att betala ut pengarna? Har för mig jag läst om folk som väntat i över ett halvår, kan ha fel där dock.

Kan mycket väl tänka mig att det är så. Detta är ju en säljstrategi som innebär att kunden aktivt måste göra något för att få ta del av en rabatt. Det är ungefär som ”pengarna tillbaka om du inte är nöjd” strategier. Allt handlar om att konvertera!

Apropå ämnet, har ett ballt exempel på hur man snabbt kan öka sina intäkter. Ett bolag i bemanningsbranschen fakturerade för konsulter veckovis och bestämde sig för att lägga på en faktureringsavgift på x kr per faktura. Av typ 1000 kunder hörde 5 av sig... dom strök gladeligen den avgiften men cashade ändå in nästan 4 millar netto på ingenting.

Alla har sina knep...

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Kan mycket väl tänka mig att det är så. Detta är ju en säljstrategi som innebär att kunden aktivt måste göra något för att få ta del av en rabatt. Det är ungefär som ”pengarna tillbaka om du inte är nöjd” strategier. Allt handlar om att konvertera!

Alla har sina knep...

Jupp, så är det ju nog tyvärr.
Och jag tror inte heller det finns nån lag eller reglerat regelverk för hur lång tid företag får ta på sig att återbetala pengar som dessa. Vilket gör att företag kan basicly ta onödigt lång tid på sig.
Ingen aning om det sista stämmer, men när man läser om ämnet är det bilden man får ibland.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av arvcop:

Tyvärr skriver de själva att ordererkännande inte är tillräckligt för att vegära cashback. Oavsett vilket har jag inte försökt söka.. massa paragrafer i ansökan som gjorde att jag drog öronen åt mig.. skrev långt mail med i princip samma info som ovan till elgiganten och skall bli spännande att se hur de löser sig. Ända som skulle få mig nöjd är att Elgiganten ersätter mig med 60 euro på goodwill men det tvivlar jag pä.. har även tidigare köpt vitvaror på elgiganten där säljaren inte har kunskaper om produkterna de säljer. Var även inne häromdagen för att köpa nya skärm och uppenbart hade inte säljaren någon koll alls..

Jag hade ett liknande ärende med en annan återförsäljare, då handlade det om ca 1000 kr i ett cashbackärende. Jag fick inte slutfakturan trots flera påminnelser. Då vi inte kom överens anmälde jag till ARN som helt enkelt rådde återförsäljaren att ge mig pengarna, vilket de gjorde.
Värt ett försök!

Permalänk
Medlem

Cashback är ett sätt att låsa kunder vid gamla produkter då man behöver rensa lagret inna de nya kommer.
Man behöver inte heller devalvera värdet på 'premium' märket då man på prisjakt ligger 500:- över alla konkurrenterna.
I det här fallet har väl wifi 6 och meshlösningar blivit mer populärt.

Jag var nära att falla för Cashback med asus strix rx5700 xt,
men insåg med paketet framför mig och alla rapporter på nätet att jag med stor sannolikhet
skulle behöva byta eller reklamera kortet och skickade istället tillbaka det.

Routern är inte min drömprodukt, ingen fri firmware och tappar internet ibland tills den startas om,
men nu behövde jag en akut och i längden blir det nog stabilare än telias nedlåsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Jag hade ett liknande ärende med en annan återförsäljare, då handlade det om ca 1000 kr i ett cashbackärende. Jag fick inte slutfakturan trots flera påminnelser. Då vi inte kom överens anmälde jag till ARN som helt enkelt rådde återförsäljaren att ge mig pengarna, vilket de gjorde.
Värt ett försök!

Att det ska behöva gå så långt...jiiisuuus.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Beställde en ny tv från mediamarkt på BF. Nu har jag hittat en beggad tv och köpt den i stället. Den nya Tvn ska levereras i morgon via DHL. Vad händer om jag inte tar emot Tvn? Jag vill undvika att själv behöva lämna tillbaka den eftersom jag inte har någon bil. Det är gratis frakt från mediamarkt. Returer får man betala själv. Någon som har erfarenhet kring detta, vad är bäst/billigast/enklast?

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlitoman:

vad är bäst/billigast/enklast?

Avboka TV:n i tid innan den är på väg ut till dig?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Avboka TV:n i tid innan den är på väg ut till dig?

Ja tyvärr så har tåget gått, det står att jag måste avboka innan leveransen blivit bokad.

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlitoman:

Beställde en ny tv från mediamarkt på BF. Nu har jag hittat en beggad tv och köpt den i stället. Den nya Tvn ska levereras i morgon via DHL. Vad händer om jag inte tar emot Tvn? Jag vill undvika att själv behöva lämna tillbaka den eftersom jag inte har någon bil. Det är gratis frakt från mediamarkt. Returer får man betala själv. Någon som har erfarenhet kring detta, vad är bäst/billigast/enklast?

Om du inte tar emot den så skickas den så småningom tillbaka till Mediamarkt, men en del återförsäljare debiterar en avgift om så sker vilken brukar ligga på någon hundralapp.

Enklast & snabbast skulle jag säga är att du kontaktar DHL och frågar dem om det är möjligt för dem att skicka tillbaka den direkt, dock inte billigast om Mediamarkt tar ut avgift för icke uthämtade leveranser.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlitoman:

Beställde en ny tv från mediamarkt på BF. Nu har jag hittat en beggad tv och köpt den i stället. Den nya Tvn ska levereras i morgon via DHL. Vad händer om jag inte tar emot Tvn? Jag vill undvika att själv behöva lämna tillbaka den eftersom jag inte har någon bil. Det är gratis frakt från mediamarkt. Returer får man betala själv. Någon som har erfarenhet kring detta, vad är bäst/billigast/enklast?

Som @Belzader säger...
Om man inte tar emot en en vara, alternativt inte hämtar ut den så brukar man få betala en liten avgift. Har sett den ligga på en 100-lapp till 2-3st.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Om du inte tar emot den så skickas den så småningom tillbaka till Mediamarkt, men en del återförsäljare debiterar en avgift om så sker vilken brukar ligga på någon hundralapp.

Enklast & snabbast skulle jag säga är att du kontaktar DHL och frågar dem om det är möjligt för dem att skicka tillbaka den direkt, dock inte billigast om Mediamarkt tar ut avgift för icke uthämtade leveranser.

Urklipp från MM:

Försändelse som ej hämtats ut och ej avbeställts i tid returneras till säljaren. Du debiteras då en avgift för att täcka säljarens skäliga transport- och administrationskostnader. Näringsidkare debiteras därutöver även en kostnad om 15 % av försäljningspriset. Ersättningarna begränsar inte säljarens rätt till eventuellt skadestånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Bluetooth 5.0 USB audioadapter för att skicka trådlöst ljud från dator till hörlurar, högtalare etc. för €2.
Adaptern kostar 1 cent, frakten €1.99. Cirka 20 svenska spänn.
https://www.amazon.de/RoxTop-Receiver-Transmitter-Mini3-5mm-P...

Edit: Med frakt till Sverige blev det €3.99. Köpte en ändå, kan vara bra att ha då jag har en stationär utan Bluetooth.

+ PostNords importavgift då det tydligt står att den skickas från Hong Kong.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlitoman:

Beställde en ny tv från mediamarkt på BF. Nu har jag hittat en beggad tv och köpt den i stället. Den nya Tvn ska levereras i morgon via DHL. Vad händer om jag inte tar emot Tvn? Jag vill undvika att själv behöva lämna tillbaka den eftersom jag inte har någon bil. Det är gratis frakt från mediamarkt. Returer får man betala själv. Någon som har erfarenhet kring detta, vad är bäst/billigast/enklast?

Ångerrätt vid distans? Du får antingen lämna TVn i fysisk butik eller betala frakt.
Lättast är då att be dom skicka en fraktseden då de har avtal och billigare frakt än vad du kan köpa som privatperson.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kronvall:

@arvcop Jotack, Elgiganten har man dåliga erfarenheter av. Jag ser verkligen ingen anledning att handla av dom längre utan stödjer helhjärtat Inet och Webhallen istället. I mitt fall var det avsaknad av tillbehör på en leverans som jag inte ens efter stöd från kommunens konsumentrådgivare någonsin såg röken av.

Jag hade exakt samma problem med Webhallen för knappt ett år sedan. Jag köpte lite grejor i mellandagarna, inför årsskiftet, för att få med dem i bokföringen innan årsskiftet. De skickar bekräftelse, drar pengar osv 27-28/12 men på kvittot står det sedan 5/1 och de vägrar att ändra och skyller på att ordern inte bekräftas förrän den har plockats eller något sådant, och det är det datumet som står på kvittot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvcop:

Är mäkta förbannad på Elgiganten.

Beklagar och varnar för långt inlägg men är på pissigt humör och behöver skriva av mig.. orkar någon läsa är ni välkomna.

Beställde via deras webshop ett Asus wifi 6 mesh av dem på kampanj 20201122. Asus har cashback kampanj men köpet skulle göras senast 20201122 vilket jag då gjort. Fick orderbekräftelsen direkt och där stämmer datumet 20201122. Några dgar senare dimper digitalt kvitto ner med köpdatum 20201123.

Då blev det plötsligt strul för mig att få cashback på 60 euro av Asus i och med att köpdatumet inte stämmer. Tog ett jävla tag men tillslut skickar elgiganten prylarna.

Försöker nå dem över telefon och chat men det går trögt. Sitter timmar framför chatten och kommer tillslut fram till en medarbetare. Förklarar mitt problem och att jag måste ha kvitto med korrekt datum då sista dagen för att begära cashback från asus är 20201204. De hävdar att de har problem med systemen och kan inte få fram det direkr men lovar återkomma. Något dygn senare dyker en kvittokopia upp. På en helt annan vara jag köpt i ett varuhus ett helt annat datum upp...

Börjar härliga resan igen och kommer tillslut fram till chatten. Förklarar mitt problem och de skall återkomma.

Hör inte ett skit ifrån dem så kontaktar efter mycket möda och besvär dem igen. Nu hävdar de bestämt att jag har fel och att köpet gjordes 20201123. Spännande då att jag har ett ordererkännande från dem daterat 20201122 och som jag fick 20201122. Svaret blir riktigt dryg attityd ifrån dem och jag uppmanas skicka en kopia på ordererkännadet. Mailar in den och ber hon i chatten att behandla ärendet direkt då jag mailar samtidigt. Svaret gör mig tokig. Istället för att svara väljer de att avsluta chatten.. nu är det den 5e dvs en dag efter cashback skulle begärts ifrån Asus.. har jag hörr något från Elgiganten.. nope.

Har köpt en hel del till min firma av dem och även privat och har stött på problem tidigare. Nu är jag en av dem som bestämt mig för att rata ytterligare köp av dem.. Även de är några kronor billigare än inet, komplett eller webhallen ibland så är det inte värt det. När det strular så skiter de i en.

Inget konstigt att det står orderdatum på ordererkännandet och ett senare datum på fakturan/kvittot som produceras när de skickar varan.

Heller inget konstigt att Asus tex kräver kvitto och att datumet skall ligga inom den gräns de satt upp.

Du chansade/tog en risk som inte gick hem. Jag tycker du skall sluta lipa och stå för dina handlingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Finns det någon liknande tråd någon annanstans på internet, i typ något hemmafixarforum, för vitvaror?

Det här är de jag känner till, inga vitvaror dock...

https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-om-verktyg-till-br...
https://swedroid.se/forum/threads/fyndtipstraden-inga-diskuss...
https://happyride.se/forum/threads/dagens-fynd-bara-tips-inge...