Thunderbolt 3 chassi för grafikkort

Permalänk

Thunderbolt 3 chassi för grafikkort

Jag behöver mer GPU-kraft, främst för videoredigering (men kanske även lite gaming) till min XPS-15 9560 (tre år gammal). Vad skulle vara ett bra externt Thunderbolt 3-chassi? Det enda jag känner till är Razer Core X. Att det är tyst kommer att vara en hög prioritet, snarare än att det är litet. Jag skulle t.o.m. kunna tänka mig ett Thunderbolt (USB-C-kontakt) till PCI E-adapterkort och montera det i ett chassi med gott om plats för tyst kylning, om det finns sådana kort.

En annan fundering är att min laptop bara har 2 st PCI-E kanaler i Thunderbolt/USB-C-kontakten. Hur mycket av ett hinder kommer det att vara - speciellt för videoredigering? Är det i så fall alls någon idé att ha ett speciellt kraftfullt grafikkort (typ 3070 har jag tänkt på), eller kommer det bara att sitta oanvänt? Jag kan ändå tänka mig att gå den vägen, för mitt nuvarande 1050 som sitter i datorn har kylningsproblem (jag har satt på ny kylpasta, och fläkten går som den ska) och blir snabbt överhettad, så även ett långsamt externt kort är bättre än det jag har nu, om inte de 2 PCI E-kanalerna hindrar för mycket.

Jag har antagligen möjlighet att få en ny laptop om det behövs. Vad ska jag i så fall välja [slightly OT, jag vet...] för laptop som har tillräckligt många PCI E-kanaler?