EU drar Apple inför rätta över "batterygate" och försämrad telefonprestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Nej det skulle jag inte påstå. Det är inte otur med telefonen utan otur med val av tillverkare.

https://www.smh.com.au/technology/apple-sued-for-turning-ipho...

Var ganska känt att apple gjorde dom oanvändbara för runt 10 år sedan.

Jag hade missat detta angående 3g-modellen. Jag hade själv en 3gs och jag upplevde inte dessa problemen, givetvis kan de ha funnits även på 3gs-modellen ändå.

Permalänk

Planerat åldrande, dålig hållbarhet & utfasning av gamla operativsystem har sina nackdelar, men även fördelar tänker jag då det spurtar på teknikutvecklingen ty konkurrensen. Hade exempelvis apple verkligen utvecklat sin M1 annars tro? Hade vi haft dagens pc komponenter? Om inte nu - när då?

Tror det borde finnas någon balansgång mellan teknikutveckling och hållbarhet som är åt det optimala.

Vågar själv dock inte köpa apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Och allt på internet är sant!

Vad menar du? Att jag hittar på?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Apple, och säkert många andra, men just i det här fallet Apple, har gjort det onödigt svårt i en rad år att göra ens de basalaste reparationer. Min Macbook från 2004 är ett veritabelt helvete att byta hårddisk på, den ligger typ underst bakom precis allting annat och kräver att typ moderkortet hängs upp på altanen i fullmånens sken. Den är åtminstone inte epoxylimmad.

Retinamacbookar, som jag funderar på att köpa en 15", är galet jobbiga att byta batteri på, och det börjar ju bli dags på en del av de äldre retinorna om inte annat.

Men, att klocka ner en mobil, eller uppa volten och korta batterilängden, för att batteriet är svagt är helt ok. Om man inte gör det fördolt. Det kan ju vara det som krävs för att inte mobilen ska storkna nu på vintern.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bowman99:

Jag har en 8 plus, 87% kvalitet.
Idag sprang jag en runda på en timme i 1°C drog batteriet ner till 5%.
Höll telefonen i handen så min hand borde värmt den ganska bra med.
Kasst batteri?

Kan vara batteriet ja vi byter dom runt 85% då verkar det börja spöka

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Hjemrdeil:

Detta måste väl inkludera iPhone 7 och senare med eller? Min iCrap 7 har bara blivit sämre och sämre för varje iOS-update. Märkbart sämre prestanda och batteritid som på konstigt sätt bara blir mindre och mindre trots att jag knappt ens använder telefonen. Antar att man kanske skulle låta bli updates.. Men vissa appar funkar ju inte ens då.

Va har du i batteri kvalité?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kan vara batteriet ja vi byter dom runt 85% då verkar det börja spöka

Där ser man, den är ju knappt 1,5 år?
Men välanvänd. Jaja, jag får väl beställa en ny

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tror inte ett dugg på att ett företag lägger ingenjörstid på att medvetet försämra sina produkter istället för att förbättra dem. Däremot fins det designmissar och andra saker som kan anses klantiga eller vara en kompromiss, men att det skulle vara en medveten strategi är osannolikt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

Så en ren slump att produkter i de flesta kategorier gjordes bättre på 80 talet vad gäller livslängd?

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Har haft en iphone 6s 256gb som köptes september 2016.
Telefonen användes till sommaren 2018. Batteri hälsan var 86% vilket räckte till ca 2 timmars video samtal eller 6 timmars standby.
Telefonens högtalare var trasig och jag kunde endast föra ett samtal via headset.

Aldrig mera någon Apple produkt.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Hellre att telefonen klockar ned sig lite vid CPU-toppar istället för att den plötsligt stänger av sig när batteriet inte orkar med.

Sen upplevde inte jag så mycket sämre prestanda vid normal användning på min iPhone 6 som drabbades av detta då batteriet varit med några år. Är ju vid topp-belastning (så som benchmarks…) det märks (”syns”) mest.

Men Apple borde varit mer transparenta med varför de gör detta och inte lägga in funktionen utan att tydligt förklara för kunderna vad som sker!

Rossmann hittar en massa fel på Apples maskiner, men i praktiken håller de ganska väl överlag! Jag har jobbat som IT-tekniker med Apple-fokus i runt 20 år nu och visst gör Apple (och deras partners – NVIDIA i MacBook Pro 2010…) designmissar och fel i produkter, men att grejerna överlag är så kassa som Rosmann får det att låta matchar inte verkligheten

Tror inte ett dugg på att ett företag lägger ingenjörstid på att medvetet försämra sina produkter istället för att förbättra dem. Däremot fins det designmissar och andra saker som kan anses klantiga eller vara en kompromiss, men att det skulle vara en medveten strategi är osannolikt.

Nja, du har inte sett utvecklingen om medvetet inbyggda försämringar i produkter i så fall, visst det är inte hela massa som vet hur det fungerar men det är ganska välkänt ändå med "planned Obsolescence" "eller Planerat åldrande" Googla det gärna.
Det började med glödlampor mekaniska maskiner, i glödlampans fall så höll dem från början väldigt länge, med "ingenjörskonst" så har de försämrats för att skapa bättre marginaler för företagen. De mekaniska maskinerna var mekaniskt inprogrammerade att gå sönder med ett visst antal inmatningar, för att sedan trots en fungerande produkt plötsligt gå sönder.

Angående Apple produkter, jag har jobbat som telefonreparatör och när det gäller mobiltelefoner så är de definitivt designade för att vara svåra att reparera, vilket leder till att folk köper nya telefoner istället för att reparera den. På samma sätt är det lättare att ha sönder telefonen när en försöker, det är exakt lika som att försämra en del över tid med planerat åldrande som många företag gör, som ingenjörer blir utbildade att göra men som utåt officiellt är något som försöker undvika rampljus. Allt detta är knappas bara design missar, men det är klart att det finns massa sådant också som skulle kunna tänkas vara något annat.
Det går även att se hur deras fokus har varit vid utveckling av nya telefoner, där de medvetet inte har förbättrat batteri och minne genom de olika generationerna då de vet varför folk uppgraderar sina telefoner. Allt är kalkylerat.

Det är enklare att tänka så här:
Om det är billigare för att företagen att fula om de tror de kommer undan med det, så kommer de göra det för dem styrs först o främst ekonomiskt. Om företag tjänar mer pengar på att fula än de böter de kan få så kommer dem göra det. Det handlar om att kalkylera riskerna jäntemot vinsterna, tråkigt men sant. Detta är vardag i vårat nuvarande ekonomiska tillväxt system.

Visa signatur

IBM 486:a 66Mhz 8mb ram (uppg till 12mb!)RedAlert lagg 10fps
I7-E6850 3.0Ghz::Gainward 8800Gts 512mb::4096 Mb Ram
I7-930 2.8GHz Gigabyte 480 SDD Corsair 120GB 6GB Ram
i7-3770K@3.5Ghz 680GTX mITX 16GB ram SSD Intel 250GB
i7-8700K@3.7Ghz 1070 Gaming X 16GB3000mhz SSD860EVO1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Jag har en 8 plus, 87% kvalitet.
Idag sprang jag en runda på en timme i 1°C drog batteriet ner till 5%.
Höll telefonen i handen så min hand borde värmt den ganska bra med.
Kasst batteri?

Låter som att du har en cell eller ett par som inte uppfyller kraven. När kvarvarande laddning hoppar ett stort steg ner betyder det att en cell som telefonen trodde var full har dömts ut, för att den inte levererar. Du kan ha en cell som inte kan leverera vid 1C men som funkar annars.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bowman99:

Där ser man, den är ju knappt 1,5 år?
Men välanvänd. Jaja, jag får väl beställa en ny

Byt batteri

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Borde vara lag på ett gratis batteribyte eller utbytbart batteri.
Och ta bort kemikalieskatten och den andra maffia avgiften..

Permalänk
Medlem
Skrivet av skalman555:

Razer next ?

Första telefonen eller?

Förbeställde andra telefonen och har inte haft något problem med telefonen i sig. Det enda som varit är minneskortet jag köpte. Rätt som det var så räckta batteriet bara en dag. Läste mig till att det troligtvis var minneskortet och det visade sig vara precis det. Plockade ur kortet och allt var som normalt igen, nytt kort och fortfarande normalt. En vanlig formatering (ej snabb) hjälpte inte.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Man får ju vara rimligt korkad om man frivilligt tvingar på sig en crApple-produkt. Så in i helvete överprisade, medioker prestanda, och går sönder för minsta lilla.

Rent skräp på alla plan, vilket har bevisats gång på gång av diverse tester på YouTube. Speciellt när det gäller att reparera dem. Borde varit säljförbud tills de faktiskt ordnar vettiga produkter till ett rimligt pris. Men folk vill väl betala för skit. Bevisligen.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Av alla hundratals legitimt negativa saker man kan säga om Apple så är det ibland konstigt vilka saker det faktiskt blir diskussion om. Det känns som att majoriteten av det som skrivs i den här tråden är skit om Apple. Det har jag ingenting emot, jag gör det gärna själv. Men när man skriver saker som händer i stort sett alla andra tillverkare också så undrar man litegrann hur det är med människors objektivitet. Finns den?

Skrivet av Simon1901:

För att svara på frågan så ja, min iPhone 6S blev helt obrukbar efter ca 1,5 år

Jag utgår från att du tog upp detta som ett garantiärende? Batteriet i min 6S började också strula lite pga batteriet och hur det hanterades. Detta var ett vanligt problem så jag fick nytt batteri utan minste bekymmer långt efter garantin hade gått ut.

Skrivet av Molotov:

Har inte kvar telefonen
Var inget fel på batteriet.
däremot att öppna en app som tidigare tog sekunder kunde ta minuter och allt "laggade" om man säger så.
När man fick Iphone 4 imponerades man ju hur snabbt allt var.
Apple är också ett företag som "tvingar" folk att köpa nytt fast det inte ska behövas.

Själv hade jag min fyr till jag skaffade 6S och jag känner inte igen mig i det du skriver. Klart den var seg som sirap, nämn en smartphone som var så gammal som inte var det. Men minuter att öppna en app? Då var det nog något annat som spökade för jag kan inte minnas att ens de mest krävande apparna tog mer än kanske 15-20 sekunder. De normala apparna tog som mest ett par sekunder.

Skrivet av cyklonen:

Min ena bror har näst senaste generationens iPhone, nåt snäpp under toppmodellen, och den får problem redan i temperaturer kring 8-10 plusgrader. Helt vansinnigt!

Min Samsung har aldrig fått problem, ens i tvåsiffrigt antal minusgrader.

Kontakta försäljaren, uppenbart defekt telefon om det verkligen stämmer. Räcker inte med att klaga på Sweclockers

Skrivet av DeadByBirth:

Har aldrig någonsin behövt byta ett batteri på mina telefoner, tills jag började använda Iphone.

Sen är det, återigen, ett VÄLKÄNT problem att Iphones dör/laddar ut osv vid låga temperaturer. Något jag inte heller upplevt tidigare med tex Samsung.

Apple är ett skitföretag som av någon anledning blivit så pass stort. Tvingar kunder att begränsa sig till deras produkter enbart, lite öppenhet och flexibilitet med produkterna, skärmar i glas, kassa batterier osv.

Kom inte och säg att androidtelefoner som är lika gamla som 6/6S och använts ”extremt flitigt” klarar sig bra på sitt batteri från fabriken. Använder man telefonen flitigt kommer batteriet vara kasst efter 2-3 år oavsett tillverkare. Det går inte riktigt att komma undan.

Skrivet av Hjemrdeil:

Detta måste väl inkludera iPhone 7 och senare med eller? Min iCrap 7 har bara blivit sämre och sämre för varje iOS-update. Märkbart sämre prestanda och batteritid som på konstigt sätt bara blir mindre och mindre trots att jag knappt ens använder telefonen. Antar att man kanske skulle låta bli updates.. Men vissa appar funkar ju inte ens då.

Det ligger högt upp på min önskelista; att kunna säga ”nu vill jag inte ha fler uppdateringar tack”. Man kan förstås avstå installation när rutan kommer upp men det är lite tröttsamt att bli tillfrågad varenda dag samt att man kan ge sig fan på att man råkat tillåta att den laddat ner uppdateringen så den ligger och tar plats.

Apple ska ha en eloge för att de uppdaterar sina telefoner länge men både när det gällde min iPhone 4 och min nuvarande 6S så har jag märkt att det sista operativsystemet gjort den lite segare än vad jag hoppats. Men men, nästa år ska jag köpa ny telefon

Skrivet av Savage_Gray:

Har haft en iphone 6s 256gb som köptes september 2016.
Telefonen användes till sommaren 2018. Batteri hälsan var 86% vilket räckte till ca 2 timmars video samtal eller 6 timmars standby.
Telefonens högtalare var trasig och jag kunde endast föra ett samtal via headset.

Aldrig mera någon Apple produkt.

Fast vad är det där för tankesätt? Finns många anledningar att välja bort iPhones men att man gör det p.g.a. att du haft en dålig erfarenhet är lite konstigt.

Jag hade, tro det eller ej, en trasig Nokia 3310. Betydde det att alla 3310 var skräp och att jag inte hade någon anledning att köra Nokia igen? (Jag använder det exemplet just eftersom 3310 är känt för att oförstörbar.)

De föesta 6S hade som jag nämnde tidigare ett känt problem med sitt batteri så du hade troligtvis kunna fått det utbytt på förlängd garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag hade missat detta angående 3g-modellen. Jag hade själv en 3gs och jag upplevde inte dessa problemen, givetvis kan de ha funnits även på 3gs-modellen ändå.

Jag upplevde detta på min 3GS.
Är dock inte helt säker om det var IOS4 eller IOS5 som totalt dödade prestandan.
20sec att öppna browsern osv.
Eftersom telefonen var förhållandevis rapp och blev tokslö efter uppdateringen så var det ju ganska tydligt vad som skett...

Kan inte minnas att det gick att nergradera på något enkelt vis heller, men jag lade nog inte så mycket tid på det.

Blev Android efter det.
De blir även slöa över tid, men jag har inte upplevt samma skillnad från en dag till en annan.

Mobilers hållbarhet över tid känns generellt som ett ganska dystert ämne...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Har haft en iphone 6s 256gb som köptes september 2016.
Telefonen användes till sommaren 2018. Batteri hälsan var 86% vilket räckte till ca 2 timmars video samtal eller 6 timmars standby.
Telefonens högtalare var trasig och jag kunde endast föra ett samtal via headset.

Aldrig mera någon Apple produkt.

Har svårt och tro att du hade en iPhone 6s 256 GB eftersom de såldes med upp till 128 GB lagring som mest.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Kontakta försäljaren, uppenbart defekt telefon om det verkligen stämmer. Räcker inte med att klaga på Sweclockers

Jag har ingen Apple-skit. Om brorsan har klagat vet jag inte. Det är en jobbtelefon, tror jag. Oavsett, så känner han till många andra med samma problem, och våra föräldrar har också iPhone båda två, med samma problem. Nåt konstigt är det ju som Apple gör med mobilerna som innebär att de tål mild kyla väldigt dåligt, samtidigt som andra mobiler från andra tillverkare är helt opåverkade.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

De finns konstruktiv kritik, sen finns det apple haters.
Att gnälla på att fysikens lagar existerar tar det till nya nivåer.

Fysiken säger att ett batteri blir sämre med tiden, men inte är det fysik att prestandan sänks för att batteritiden ska bli likvärdig med en ny produkt. Speciellt om ägaren till produkten INTE blir informerad.

Där det finns Apple haters, finns FAN BOYS!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pecken:

Kan verkligen rekommendera Louis Rossmann på youtube och hans kamp med "right to repair."

Slit och slängkulturen vi teknikintresserade tvingas leva med är rätt brutal.

Jag håller med att det är illa att teknikprylar som gått sönder inte går att reparera på ett vettigt sätt!

Skrivet av anon277728:

Apple sheeps.

Apple basher?

Skrivet av Jeebentoft:

Är det inte fullt rimligt med ett så pass starkt varumärke att de bygger telefoner för att bli obrukbara lagom tills det släpps nya telefoner för konsumenterna att köpa?

Du menar en gång om året?
Alltså – vad jag ser så har folk sina iPhone-telefoner i flera år minst. En hel del som exempelvis kör med iPhone 6 fortfarande som kom ut 2014. De är verkligen inte obrukbara. Sen går det ju utveckling gällande all teknik och mjukvara rätt snabbt framåt, vilket gör att folk kanske vill uppgradera för att få nya och förbättrade funktioner.

Jag tror snarare att det är produkter som håller länge och fungerar väl som bygger ett starkt varumärke och får kunder att köpa en nytt från samma bolag nästa gång.

Skrivet av wargreymon:

Fast Apple har ju gått ut med att det är exakt det de gjort. De säger att de slöat ner telefonernas prestanda för att batteritiden inte ska bli lidande, samt att tydligen klarar inte batterierna att telefonen boostar för högt efter ett tag. För då skulle de krascha. Det har ju funnits misstankar om detta innan, men de har ju erkänt. Kommer inte ihåg exakt varför de erkände, men antagligen hade någon hittat bevis. Efter det började med att ge ut batteribyten och lite allt möjligt för damage control. Och om man ville kunde man slå av deras kod för att sega ner telefonen.

Det är ju positivt på en sak att detta finns, men de har ju antagligen gömt detta för att folk känner att deras telefon börjar bli seg och så visas en ny snabb telefon upp. Hade de bara varit öppna med det hela hade det ju inte blivit något, men folk hade kanske bytt batteri istället för helt ny telefon. Att säga "Oj, vi visste inte att folk var upprörda över detta." är ju rent BS.

Vad jag minns så var det någon som körde ett benchmark (vilket ju topp-belastar processorn) efter en viss iOS-uppdatering som hade fått funktionen att telefonens CPU skulle ”ducka” för toppar om batteriet inte orkade med, vilket kunde innebära att telefonen plötsligt stängdes av. Benchmark på en telefon med slitet batteri innebar rimligen lägre resultat. ”Kolla, Apple slöar medvete ned telefonerna” började alla dra som slutsats. Men så enkelt var det ju inte. Apple försökte laga något som de fått klagomål om – riktigt störigt när telefonen plötsligt stängs av.

Skrivet av Ozzed:

Det är ju inte direkt en funktion som folk visste om, eller uppskattade när det uppdagades. Känns som "planerat åldrande" utan att informera konsumenten. Vem föredrar en telefon som batteriet räcker längre på men som inte går använda till något?

Ungefär lika logiskt som folk som avstår allt roligt och gott i livet för att kunna leva något halvår längre. Jag förstår i alla fall inte det tankesättet. Så det är bra att de stäms och jag hoppas de fälls om de befinns skyldiga.

Men – den går absolut att använda. Det är som sagt bara när CPU:n belastas fullt ut som den inte går lika högt som med ett friskt batteri. Jag använde min iPhone 6 länge med den funktionen då batteriet blivit till åren. Absolut inte obrukbar.

Skrivet av Teddis:

Jävlar vad det slog fel alltså.

Släpper en patch som gjorde att äldre telefoner med slitna batterier fortsatte fungera utan krascher.

Blir anklagade för motsatsen. Måste reta gallfeber på dem.

Det sket sig, tror jag, i att de alltid satt fokus på att visa så lite "irrelevant" information för slutkonsumenten som möjligt. Något vågat att tro att peak-processorprestanda skulle räknas dit bara för att man har så mycket av det.

Exakt så är det!
Men de borde bara varit tydliga med avsikten. För det är inte rimligt att Apple skulle göra en sådan sak ”i smyg” och tro att folk och teknikintresserade inte skulle upptäcka det. Men antagligen trodde det inte det skulle ses som negativt då det som du säger faktiskt gör en telefon med slitet batteri brukbar längre.

Skrivet av Zargoz:

Jag litar helt enkelt mer på Mr Rossmans expertis efter att ha sett hundratals videos än någon random snubbe på SweC.
Jag tror inte Mr Rossman ljuger.

Random snubbe? Hur kommer man ur det epitetet?
Alla är vi väl vi ”random snubbar" – Rossmamn också.

Sen vet jag inte om jag är en så random snubbe när det gäller Apples produkter – har som sagt god erfarenhet av dem och har haft att göra med flera hundratals maskiner genom åren och sett deras hållbarhet och icke-hållbarhet över tid. Framförallt på ett företag där jag jobbade i cirka tio år och hade med minst 500 Apple-datorer att göra utslaget på de åren. En majoritet av dem gick inte sönder även om en del så klart gjorde det – vissa generationer av en viss Mac-modell hade större problem än vanligt.

Men du tror alltså att jag ljuger? Varför skulle jag göra det?

För att återgå till Rossmann; klart han får in många trasiga maskiner till sig; han driver ju en reparationsverkstad!

Men jag påstår inte att han ljuger och hans påpekande av tvivelaktig hårdvarudesign från Apples håll är bra! Men om man lyssnar på honom så låter det ju som att varenda Apple-dator är felkonstruerad och kommer gå sönder i morgon och så ser det inte ut ute i verkligheten bland de stora mängder användare som jag – en inte så random snubbe i detta fall – har rätt god erfarenhet av. Det är liksom det jag jobbat med under över 20, år som sagt.

Sen jag såg jag en video där Rossmamn anklagar nya operativsystemet Big Sur att göra saker som inte stämmer:

Apple watching & logging EVERY APP YOU OPEN with new OS.
https://www.youtube.com/watch?v=aS2lJNQn3NA

Först när jag såg videon tänkte jag – ”shite, om detta stämmer”, men sen gör man lite efterforskning och hittar den mer nyanserade sanningen:

TL;DR

No, macOS does not send Apple a hash of your apps each time you run them.
•You should be aware that macOS might transmit some opaque information about the developer certificate of the apps you run. This information is sent out in clear text on your network.
•You shouldn’t probably block ocsp.apple.com with Little Snitch or in your hosts file.

https://blog.jacopo.io/en/post/apple-ocsp/

Skrivet av Evil Peter:

Vad är det med din personliga erfarenhet (alternativt personliga åsikt, om det skulle vara där som skillnaden ligger) som kvalificerar den att vara verklighetsbaserad när Rossmans inte skulle vara det? Jag syftar inte till att säga det motsatta, dvs att du skulle vara mindre trovärdig än Rossman, jag bara undrar vad skillnaden skulle vara då du bara sätter anekdotisk bevisföring mot detsamma?

Se svaret ovan.
Det är knappast ”anekdotisk bevisföring” när man har med många hundratals exemplar att göra.

Här är även lite färsk statistik från en stor reparatör i USA:

”Mac devotees can rest assured that Apple continues to make reliable computers, lessening the need for future Mac computer repair.”

https://www.rescuecom.com/news/2020/morningstar-2020-holiday-...

Samtidigt Apple inte i topp på listan (det är Microsoft! ) och förra året var de ännu längre ned, men de har generellt legat högt.

2019 var Samsung etta och Apple femma:
https://www.rescuecom.com/news-press-releases/2019-rescuecom-...

2018 Apple trea efter Samsung och Lenovo:
https://www.rescuecom.com/news-press-releases/rescuecom-2018-...

2017 Apple etta:
https://www.rescuecom.com/news-press-releases/rescuecom-annua...

2016 Apple också högt:
https://www.rescuecom.com/news/2016/morningstar-2016-computre...

2015 Apple tvåa:
https://www.rescuecom.com/news-press-releases/computer-reliab...

2014 Apple och Samsung i topp:
”Apple and Samsung retain strong reliability scores to round out the top three spots. Apple and Samsung have remained in the top three for the fourth straight quarter, demonstrating a high level of consistency in their reliability.”
https://www.rescuecom.com/news-press-releases/computer-reliab...

Hur långt bak ska jag gå?
Vad ska man säga? Det verkar variera, men Apple är knappast värre än andra tillverkare, snarare tvärtom (Samsung undantaget).

Skrivet av Xelfeir:

Att Rossmann som arbetar med verkliga Apple produkter som gått sönder under mikroskop och lödkolv där allt han säger och påstår faktiskt är fullt synligt i video materialet han lägger ut glömde du skriva. Maken till mer grundad kritik än Rossmann tror jag inte jag sett på internet. Lägg gärna upp live sändningar där du i ditt arbete arbetar med moderkort och kretsar som brunnit upp. Om du menar att företag som Apple inte arbetar aktivt med "planned obsolescence" så tror jag du är blåögd och talar för företagets, framför kundens nytta.

Jag arbetar också med verklige Apple-produkter!
Inte omöjligt att jag har haft att göra med fler än Rossmann – är mig veterligen äldre än han är. Men han har säkert sett fler trasika Apple-produkter, inte konstigt eftersom han har en verkstad.

Säger inte att det Rossmann visar inte stämmer, bara att den verklighet jag ser – och har ganska god erfarenhet av sett till antal maskiner jag har haft att göra med – inte matchar det Rossmann ger intryck av: en Mac har generellt dålig kvalité = kort livslängd.

Sen känner jag absolut till begreppet ”planned obsolescence” och att det rimligen finns lägen där det använts (för enklare produkter), men att det skulle vara något som teknikföretagen generellt lägger energi på istället för att förbättra saker (vilket ju också är mer attraktivt för slutkunden) kan jag inte tänka mig. Minns också att jag läste en kommentar från en som sade sig arbetat rätt högt upp med många av de stora företagen i Silicon Valley och att han aldrig hört någon nämna något om ”planned obsolescence” som en medveten strategi. Man kan också tycka det där borde läcka ut för eller senare i så fall. Snacka om dålig PR om något sådant skulle uppdagas! Inte värt det.

Skrivet av Mikaelmannen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

Så en ren slump att produkter i de flesta kategorier gjordes bättre på 80 talet vad gäller livslängd?

Kanske generellt mindre komplexa med färre komponenter?

Nu blir det lite anekdotiskt, men själv sitter jag med en hel del prylar som fortfarande funkar topp:

•Panasonic Plasma TV från 2010
•Mac Pro från 2010 (används dagligen)
•Apple Cinema Display 23" från 2007
•iPhone 6 från 2014 (med utbytt batteri, dock)
•iPad 2 från 2012
•MacBook Pro från 2012
•Electrolux dammsugare från 2008
•Köksmaskiner som elvisp, mixer och köksassistent som funkat i många år.
•Nexus 7 från 2013
•Logitech M510 från 2001 (okej, den är rätt sliten).

•Min mammas Macintosh SE från 1989 funkar fortfarande.

Hur länge ska saker hålla för att det inte ska tyda på ”planned obsolences”?
Hur ofta går kylar och frysar sönder? Inte så ofta väl? Brukar väl hålla i evigheter. Dammsugare också.

Håller med om att det finns mycket smäck där ute, men också en hel del prylar som håller väl.

Nä, nu har jag fastnat alldeles för länge med detta.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

De finns konstruktiv kritik, sen finns det apple haters.
Att gnälla på att fysikens lagar existerar tar det till nya nivåer.

Kan bara hålla med. Att göra som Apple har gjort är det enda rätta - alternativet hade varit att telefonen hade dött vid hög belastning och det spänningsfall som det skulle innebära på ett äldre batteri.
Sedan kan man ju tycka att Apple hade kunnat informerat på något sätt om detta - typ en liten notis någonstans om att "Ditt batteri är astrött så din iPhone kan upplevas lite tröttare än när den var ny. Går att lösa genom att byta batteri". Då hade dom ju sluppit hela det här - och många oinsatta och lite för snabbtänkta tänker väl "Jag visste det! Dom försämrar prestandan medvetet för att folk ska köpa en ny mobil! Jävla as!". Suck.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk

Både dottern och jag sitter nu med 2 stycken iPad’s (4:e gen) i nyskick som inte fungerar längre i och med att programvaran inte går att uppdatera och så även appar. Bara att slänga på återvinningen.

Sedan är Apple omöjliga att ha och göra med när det gäller reparation då garantitiden har löpt ut. Det vägrar reparera telefoner trots att jag var villig att betala med bla. hänvisning till att telefonskal har repor och då inte går att laga. Fick lov att köpa ett piratbatteri och byta själv. Däremot ville Apple att jag skulle köpa en utbytestelefon av samma sort eller en ny telefon istället.

Apple hittar bara på en massa dumma ursäkter för att suga ur konsumenterna pengar och dum som vår familj är så använder vi likt förbenat deras produkter.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Men – den går absolut att använda. Det är som sagt bara när CPU:n belastas fullt ut som den inte går lika högt som med ett friskt batteri. Jag använde min iPhone 6 länge med den funktionen då batteriet blivit till åren. Absolut inte obrukbar.

Anser du att du har auktoritet nog att föra allas talan? För i så fall hade det knappast ens kommit upp till ytan. Att teknik blir lite långsammare med tiden är inget ovanligt men att döma av hur de flesta verkar uppleva det så verkar prestandatappet vara rätt rejält, och var någonstans kunde du som konsument läsa att det här är "by design" innan det hela uppdagades?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Byt batteri

Ja så får det nog bli, jag är nöjd med 8plus, några steg till upp blir det ju faceID osv. vettefan om jag gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Låter som att du har en cell eller ett par som inte uppfyller kraven. När kvarvarande laddning hoppar ett stort steg ner betyder det att en cell som telefonen trodde var full har dömts ut, för att den inte levererar. Du kan ha en cell som inte kan leverera vid 1C men som funkar annars.

Där ser man, ja nåt fel borde det vara. Borde ju funka bättre än så när det inte är "jättekallt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Apple ska ha en eloge för att de uppdaterar sina telefoner länge men både när det gällde min iPhone 4 och min nuvarande 6S så har jag märkt att det sista operativsystemet gjort den lite segare än vad jag hoppats. Men men, nästa år ska jag köpa ny telefon

Vad har du för batterihälsa i din iPhone 6s? Min kompis har en sådan och med ett fräscht batteri så tycker jag att den känns rätt så snabb även under iOS 14. Den A9 SoC som sitter i dessa var ett riktigt prestandamonster när den släpptes under 2015. Men den kräver bra med kräm, så fort batteriet börjar visa svaghet så blir prestandan kraftigt lidande. Jag förstår att en del är sura över detta då batteriet redan från början var ganska klent dimensionerat. Det krävs inte särskilt mycket degradering för att man ska börja tappa prestanda. I övrigt är det inte konstigt att Apples smartphones står sig bra under många år när de annars är så påkostade rent prestandamässigt. Samsung och de övriga hade inte mycket att sätta emot i Anandtechs test.

https://www.anandtech.com/show/9686/the-apple-iphone-6s-and-i...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Lite som med de flesta android-telefoner där programvaran slutar att uppdateras av tillverkarna efter en förvånansvärt kort tid. På den punkten är apple betydligt bättre än de flesta av sina android-konkurenter.

Ja, och här är självaste kärnan i varför apples produkter blir så mycket sämre med tiden.
android slutar uppdatera för telefonens hårdvara inte "stödjer" det nya operations systemet, till följd blir apparna inte heller uppdaterade för dessa kräver det nya OS:et..

Skrivet av star-affinity:

Tror inte ett dugg på att ett företag lägger ingenjörstid på att medvetet försämra sina produkter istället för att förbättra dem. Däremot fins det designmissar och andra saker som kan anses klantiga eller vara en kompromiss, men att det skulle vara en medveten strategi är osannolikt.

Som värst lägger Apple ingenjörstid på att försöka försämra produkterna, vare sig vi vill tro det eller inte.
Som "bäst", så skiter Apple fullkomligen i hållbarhet och lojalitet gentemot kunderna genom att strunta i att skräddarsy deras mjukvaru till att passa äldre produkter.
(som android gör ex. med os-uppdateringar)

Skrivet av Ryssfemma:

Då måste vi reglera verkstäder med för användarens säkerhet och även miljön.

De är redan reglerade i lagar och förordningar..

Skrivet av tvelander:

Har inte haft ett enda sånt case sedan iPhone 6S på jobbet av 200 telefoner.

Precis alla mina iphone produkter har strulat, nu har jag iphone 6 och battieriet måste laddas minst 1 gång per dag.. och jag surfar bara sporradiskt 5-10 min på muggen@work och kanske skriver något sms.

Skrivet av Teddis:

Jävlar vad det slog fel alltså.
Släpper en patch som gjorde att äldre telefoner med slitna batterier fortsatte fungera utan krascher.
Blir anklagade för motsatsen. Måste reta gallfeber på dem.

de har inte släppt EN patch..
"Apple försämrar sina produkter, när nya produkter lanseras" har varit en konspirationsteori i över 10 år.
Den började genom att någon gjorde research på Google och drog slutsatsen att sökorden "Varför är min iphone seg?" spikade i antal sökningar varje gång Apple släppte en ny produkt.

Sen på senare tid har de själva erkänt i rättssalen att det gjort så EN gång..
men i EU stämningen säger det att de aldrig har gjort så..?
Det bevisar faktiskt för alla att "det ligger på bordet" att försämra & behandla sina kunder och miljön på detta sätt OCH att de är kapabla till att ljuga om det, i rätten.

Skrivet av SkynetBuilder:

Hade exempelvis apple verkligen utvecklat sin M1 annars tro? Hade vi haft dagens pc komponenter? Om inte nu - när då?
Tror det borde finnas någon balansgång mellan teknikutveckling och hållbarhet som är åt det optimala.

Vågar själv dock inte köpa apple

Bra frågeställningar!
Jag skulle vilja kontra med en annan fråga, som kräver att man rannsakar sig själv och bortgår ifrån sina egna känslor..
Visst är det läckert med 200fps@4k och grafiken känns levande osv osv osv..
Men är dagens pc-komponenter verkligen något som behövs eller är det kanske en onödig "lyx" att ha det allra senaste?

Skrivet av Neroth:

Man får ju vara rimligt korkad om man frivilligt tvingar på sig en crApple-produkt. Så in i helvete överprisade, medioker prestanda, och går sönder för minsta lilla.

Rent skräp på alla plan, vilket har bevisats gång på gång av diverse tester på YouTube. Speciellt när det gäller att reparera dem. Borde varit säljförbud tills de faktiskt ordnar vettiga produkter till ett rimligt pris. Men folk vill väl betala för skit. Bevisligen.

I frågan om natur och hållbarhet, så ja absolut.
En mobil-enhet "kostar" naturen som om vi skulle sätta eld på ett oljefat och låta det förbrännas o-filtrerat.

istortsätt alla patenterade produkter borde egentligen förbjudas, i dess ställe så borde vi ha ha en "planekonomi"/lego-tillverkning på innehållet/delarna och såklart reservdelarna..
Det enda som borde vara bolags styrt med tex. en mobil borde således vara mjukvaran, formen och antalet tekniska-"legobitar" de vill ha i sin produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

men i EU stämningen säger det att de aldrig har gjort så..?

Med EU stämningen, menar du stämningen som denna tråden handlar om? Vad jag kan se så är det ett privat bolag som har gjort den stämningen och inte EU som har stämt apple. Visserligen påverkar det inte frågan i sak men jag kan tycka att trådtiteln och artikeln kan vara en smula missvisande.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon125263:

Ja, och här är självaste kärnan i varför apples produkter blir så mycket sämre med tiden.
android slutar uppdatera för telefonens hårdvara inte "stödjer" det nya operations systemet, till följd blir apparna inte heller uppdaterade för dessa kräver det nya OS:et..

Som värst lägger Apple ingenjörstid på att försöka försämra produkterna, vare sig vi vill tro det eller inte.
Som "bäst", så skiter Apple fullkomligen i hållbarhet och lojalitet gentemot kunderna genom att strunta i att skräddarsy deras mjukvaru till att passa äldre produkter.
(som android gör ex. med os-uppdateringar)
De är redan reglerade i lagar och förordningar..
Precis alla mina iphone produkter har strulat, nu har jag iphone 6 och battieriet måste laddas minst 1 gång per dag.. och jag surfar bara sporradiskt 5-10 min på muggen@work och kanske skriver något sms.

de har inte släppt EN patch..
"Apple försämrar sina produkter, när nya produkter lanseras" har varit en konspirationsteori i över 10 år.
Den började genom att någon gjorde research på Google och drog slutsatsen att sökorden "Varför är min iphone seg?" spikade i antal sökningar varje gång Apple släppte en ny produkt.

Sen på senare tid har de själva erkänt i rättssalen att det gjort så EN gång..
men i EU stämningen säger det att de aldrig har gjort så..?
Det bevisar faktiskt för alla att "det ligger på bordet" att försämra & behandla sina kunder och miljön på detta sätt OCH att de är kapabla till att ljuga om det, i rätten.
Bra frågeställningar!
Jag skulle vilja kontra med en annan fråga, som kräver att man rannsakar sig själv och bortgår ifrån sina egna känslor..
Visst är det läckert med 200fps@4k och grafiken känns levande osv osv osv..
Men är dagens pc-komponenter verkligen något som behövs eller är det kanske en onödig "lyx" att ha det allra senaste?

I frågan om natur och hållbarhet, så ja absolut.
En mobil-enhet "kostar" naturen som om vi skulle sätta eld på ett oljefat och låta det förbrännas o-filtrerat.

istortsätt alla patenterade produkter borde egentligen förbjudas, i dess ställe så borde vi ha ha en "planekonomi"/lego-tillverkning på innehållet/delarna och såklart reservdelarna..
Det enda som borde vara bolags styrt med tex. en mobil borde således vara mjukvaran, formen och antalet tekniska-"legobitar" de vill ha i sin produkt.

Yepp byter du batteri så blir den som ny!
Bytt nog 50 batterier på 6 och 6S

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240