Asus Geforce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC och Gigabyte RTX 3060 Ti Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Det stämmer, men native ger som sagt mycket bättre resultat i ren bildkvalite.
Så beror på vem du frågar, men i bildkvalite sätt så tycker jag det är lite överskattat(än så länge).
Men det GPUn behöver inte jobba lika hårt så man tjänar in lite FPS och temp mot något suddigare grafik(det är ju trots allt upscale och det märks)

Kör marvel avengers för tillfället. Tycker nog DLSS ser bra mycket bättre ut än native. Men smaken är ju som baken.

Permalänk
Medlem

trode SweC hade slutat med att ge utmärkelse till produkter som inte finns att köpa. Eller har man nu ändrat sin inställning igen?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

trode SweC hade slutat med att ge utmärkelse till produkter som inte finns att köpa. Eller har man nu ändrat sin inställning igen?

Eftermarkandskort finns ju och köpa dock? Bara FE som inte säljs i Sverige.

Permalänk

Jag börjar ana att TUF-korten för 3080 och 3090 va prissatt såpass bra och hade så bra kylare att de med alla positiva reviews därefter kunde ta högre priser för t.ex. 3060 Ti, där de stora säljvolymerna ligger.

Kul att se iaf att även detta TUF-kort har så bra kylare, även om det är lite tveksamt prissatt kanske.
Antar att man kan flasha vBIOS för Strix 3060 Ti för en ytterligare högre överklockning utan att det blir något problem med kylning. Kanske är värt pengarna då...?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don Stroker:

Det stämmer, men native ger som sagt mycket bättre resultat i ren bildkvalite.
Så beror på vem du frågar, men i bildkvalite sätt så tycker jag det är lite överskattat(än så länge).
Men det GPUn behöver inte jobba lika hårt så man tjänar in lite FPS och temp mot något suddigare grafik(det är ju trots allt upscale och det märks)

Jag upplever nog att DLSS faktiskt kan se bättre ut än native.
"Va? Så kan man väl inte tycka?".
Jo faktiskt alltså.

Har mest använt det i control och i death stranding. Det är inte ovanligt att grejer faktiskt blir skarpare med DLSS än native.
Dessutom får man bort aliasing bättre än bara med antialiasing-tekniker.

Ja sedan blir en del grejer sämre också. En del blir bättre och en del blir sämre. Jag tycker de väger upp för varandra ganska väl faktiskt.

Med det sagt - det finns också ett gäng grejer som är kass med DLSS. Tavlorna i Control kan vara tokigt lågupplösta på medelavstånd. Och skalbaggarna i death stranding lämnar långa svarta streck efter sig vilket de inte alls ska göra.
Bland annat. Finns ett helt gäng direkta fel som inte blir rätt.

Men generellt sett - om DLSSnivån är rätt ställd så ser jag inte så mycket nackdelar (i rätt titlar iaf). Och fördelen med högre FPS skulle jag inte beskriva som "lite bättre FPS" utan skillnaden är ju massiv på den fronten.

Så själv tycker jag DLSS är superanvändbart. I de få titlar jag använt det i iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tycker gott att man kan inflika med att 3000 spänn fick man ett ganska bra spelkort för fram till ganska nyligen. Fram till... 2018 hade jag aldrig lagt mer än 3000 på ett grafikkort faktiskt. Det har funkat bra - för mig iaf.
Senaste tiden här har det prissegmentet helt sopats bort.

Alltså så ser inte prisutvecklingen för konsoler ut riktigt så det är inte en helt självklar utveckling.

Alltså visst har du en bra poäng i att det är trevligt att det finns ett större utbud för dyrare kort. Men det ser inte ut som att prisspektrat har ökat så att alla får plats. utan det ser mest ut att ha förskjutits uppåt i pris. Det ena alternativet låter bra - men det andra tycker jag inte låter lika bra faktiskt.

Håller helt med dig, jag har också brukat ligga på strax under 3000 när jag köpte kort förut, då var det ju oftast x60 från nvidia det blev och prestandan var perfekt för priset. Men som du säger så har det hänt nästan inget alls i det prissegmentet på flera år tyvärr.

Väntar med spänning på att RTX3050 ska hamna runt 2500kr med GTX1080 prestanda, men det känns nästan som en omöjlighet.

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm.
Tänkte lite att det här kortet kanske kaaaanske kan ersätta mitt RTX 2070. Främst för att jag inte behöver uppgradera - men som vanligt får man känslan av villhöver ;).
Och prestandaökningen är helt klart på rätt ställe.
Men jag vill inte ha ett kort som drar mer ström. Har ett litet bygge och den ökade effektåtgången är inte så välkommen.
Sjukt törstiga kort!
3060 Ti drar inte lika mycket - utan faktiskt mer än 2070.

I vanliga fall raljeras det en hel del när korten i en ny serie drar så jädra mycket ström.
Av någon anledning verkar det gå lite under radarn den här gången.

Ja nä jag tror jag får vänta in nästa generations grejer för att få upp prestandan utan att gå upp i effekt.

De där med ström är inget man ska bli orolig för.
Min 3080 har jag underklockat från 1050mV till 850mV men något högre klockhastighet.
Har minskat min effekt på kortet med nästan 100W, och ingen som helst prestandaförlust.

Så är du utgår från effektförbrukning, gå aldrig på det som står direkt

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Kommer ihåg att jag köpte en Zotac GTX980 på releasedagen 6 år sedan för 5500 kr.... 3 generationer senare och det är mid-tier priser....

Det var inte speciellt billigt. Motsvarar över 6600 kr idag, inflation och kronkurs inräknat.

Idag så kan du ju få närmast jämförbara produkt, 3070, för mindre pengar än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag upplever nog att DLSS faktiskt kan se bättre ut än native.
"Va? Så kan man väl inte tycka?".
Jo faktiskt alltså.

Har mest använt det i control och i death stranding. Det är inte ovanligt att grejer faktiskt blir skarpare med DLSS än native.
Dessutom får man bort aliasing bättre än bara med antialiasing-tekniker.

Ja sedan blir en del grejer sämre också. En del blir bättre och en del blir sämre. Jag tycker de väger upp för varandra ganska väl faktiskt.

Med det sagt - det finns också ett gäng grejer som är kass med DLSS. Tavlorna i Control kan vara tokigt lågupplösta på medelavstånd. Och skalbaggarna i death stranding lämnar långa svarta streck efter sig vilket de inte alls ska göra.
Bland annat. Finns ett helt gäng direkta fel som inte blir rätt.

Men generellt sett - om DLSSnivån är rätt ställd så ser jag inte så mycket nackdelar (i rätt titlar iaf). Och fördelen med högre FPS skulle jag inte beskriva som "lite bättre FPS" utan skillnaden är ju massiv på den fronten.

Så själv tycker jag DLSS är superanvändbart. I de få titlar jag använt det i iaf.

Jag har testat på både CoD Cold War och nu senast Death Stranding(kan förövrigt inte förstå ritkigt hur du kan tycka DLSS är bättre i bildkvalite här än native(utgår från 4K))
Tycker 4K är skarp som tusan, medans med DLSS Quality mode så är de snarare lite suddigare kanter men fortfarande skarp. Klart nära men native är forfarande skarpare.
Nu testade jag dock igår DLSS Quality + Sharpening 50% och det gav ett ganska nice resultat Men forfarande inte lika skarp som native.
Angående FPS förbättring har jag inte noterat någon strre skillnad dock, men det kan bero på att min CPU inte orkar pusha ut mer prestanda så kan inte riktigt uttala mig om större förändringar där ännu

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don Stroker:

De där med ström är inget man ska bli orolig för.
Min 3080 har jag underklockat från 1050mV till 850mV men något högre klockhastighet.
Har minskat min effekt på kortet med nästan 100W, och ingen som helst prestandaförlust.

Så är du utgår från effektförbrukning, gå aldrig på det som står direkt

Hmm. Intressant.
Jag har pillat en del på underklockningen också för att få mitt kort tystare utan att klocka ner det.
Men inte tänkt på hur stor skillad i effektåtgång det kan göra för alla andra kort också. Bra input!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Intressant.
Jag har pillat en del på underklockningen också för att få mitt kort tystare utan att klocka ner det.
Men inte tänkt på hur stor skillad i effektåtgång det kan göra för alla andra kort också. Bra input!

Oj... Menar såklart undervoltning Inte klockning.. hehe
Men ja undervoltning överlag på Ampere arkitekturen har gett snarlika resultat på samtliga modeller(3070, 3080, 3090) att man kan få ner med ca 100W, och temp ca 10 grader(beroende på hur bra lufttillförsel man har) = Utan någon märkbar prestanda-förlust

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Ett prispremium på mellan 17,5% (Gigabyte) och 31% (Asus) gentemot FE ser ju inte direkt bra ut ur ett pris/prestanda perspektiv. Skulle personligen ha svårt att motivera mer än 5000:- för ett 3060ti (prispremium på kring 10% jämfört med FE), möjligtvis skulle jag kunnat gå upp till Gigabytes pris om jag verkligen inte kunde spendera 800:- till för ett 3070.
Märkligt nog känns 3080 till "introduktionspriset" som det mest prisvärda kortet denna teknikhöst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don Stroker:

Oj... Menar såklart undervoltning Inte klockning.. hehe
Men ja undervoltning överlag på Ampere arkitekturen har gett snarlika resultat på samtliga modeller(3070, 3080, 3090) att man kan få ner med ca 100W, och temp ca 10 grader(beroende på hur bra lufttillförsel man har) = Utan någon märkbar prestanda-förlust

Vi tänkte identiskt här tror jag. Givetvis menar vi undervoltning haha. Samma miss

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Ett prispremium på mellan 17,5% (Gigabyte) och 31% (Asus) gentemot FE ser ju inte direkt bra ut ur ett pris/prestanda perspektiv. Skulle personligen ha svårt att motivera mer än 5000:- för ett 3060ti (prispremium på kring 10% jämfört med FE), möjligtvis skulle jag kunnat gå upp till Gigabytes pris om jag verkligen inte kunde spendera 800:- till för ett 3070.
Märkligt nog känns 3080 till "introduktionspriset" som det mest prisvärda kortet denna teknikhöst.

Nja, prispremium på 10% + 3% från ÅF ligger på 4800 ungefär.
Skulle inte betala dessa priser om jag redan satt på ett pascal eller turing kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Jag har testat på både CoD Cold War och nu senast Death Stranding(kan förövrigt inte förstå ritkigt hur du kan tycka DLSS är bättre i bildkvalite här än native(utgår från 4K))
Tycker 4K är skarp som tusan, medans med DLSS Quality mode så är de snarare lite suddigare kanter men fortfarande skarp. Klart nära men native är forfarande skarpare.
Nu testade jag dock igår DLSS Quality + Sharpening 50% och det gav ett ganska nice resultat Men forfarande inte lika skarp som native.
Angående FPS förbättring har jag inte noterat någon strre skillnad dock, men det kan bero på att min CPU inte orkar pusha ut mer prestanda så kan inte riktigt uttala mig om större förändringar där ännu

DLSS (eller motsvarande funktion) har jag svårt att se att det inte kommer bli en standard frammöver (varför tror du AMD håller på att implementera liknande teknik?), detta testet här ex:
https://www.sweclockers.com/test/30343-nvidia-geforce-rtx-308...

I control 4K med ett 3080 med RT:
3080 DLSS on: 68/61 FPS
3080 DLSS off: 38/34 FPS

I Metro Exodus 4K med ett 3080 med RT:
3080 DLSS on: 72/63 FPS
3080 DLSS off: 49/40 FPS

I Minecraft 4K med ett 3080 med RT:
3080 DLSS on: 111/59 FPS
3080 DLSS off: 42/29 FPS

Nu är ju detta visserligen bara 3 spel men det påvisar vilken extrem prestandavinst du kan få, definitivt inte negligerbart. Säga vad man vill om att det finns i de titlarna man spelar, svårt att argumentera emot att mer fps är sämre sålänge man inte får tydlig visuell degradering.

Dessutom är ju nyaste DLSS mer general-purpose än specifikt inriktad per titel som tidigare, något som jag tror de kommer jobba på att implementera på ännu bredare front. Tycker ärligt det inte finns några bra argument att inte ta med DLSS i beräkningen när man väljer grafikkort då det kommer implementeras på mer bredare front frammöver (inkl AMD). Frågan är väl när detta sker, kanske bli som RT var för 2000 serien, ett dragplåster helt utan något riktigt värde.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don Stroker:

Jag har testat på både CoD Cold War och nu senast Death Stranding(kan förövrigt inte förstå ritkigt hur du kan tycka DLSS är bättre i bildkvalite här än native(utgår från 4K))
Tycker 4K är skarp som tusan, medans med DLSS Quality mode så är de snarare lite suddigare kanter men fortfarande skarp. Klart nära men native är forfarande skarpare.
Nu testade jag dock igår DLSS Quality + Sharpening 50% och det gav ett ganska nice resultat Men forfarande inte lika skarp som native.

Det här är lite lurigt. För det är svårt att bara mäta det i skärpa. Det är väl snarare helheten och slutresultatet som blir av relevans. Tycker jag iaf.
Exempelvis ger total avsaknad av anti-aliasing bättre skärpa. Och ändå föredrar jag att ha bra antialiasing. För aliasing-linjer blir lätt väldans fult - trots att kanterna är hårda.

Det jag upplever att DLSS ger är skärpa på rätt ställen. Det är såklart subjektivt ;). Men alltså slutresultatet ser bra ut. Texter är skarpa och där man önskar se skärpa - ja där upplever jag att jag får skärpa. På de ställen där man vill ha utsmetning (anti-aliasing exempelvis) så upplever jag att tekniken levererar det också.
Men ja - det är såklart väldans subjektivt.

Skrivet av Don Stroker:

Angående FPS förbättring har jag inte noterat någon strre skillnad dock, men det kan bero på att min CPU inte orkar pusha ut mer prestanda så kan inte riktigt uttala mig om större förändringar där ännu

Men raytracing igång har jag sett uppåt 40-50% ökning i FPS. Det är hela skillnaden från hackfest till att flyta på väl i Control.
Men ja, det beror väldigt mycket på vad det är man använder sig av där. Det går att köra extremt låg renderingsupplösning och väldigt mycket uppskalning med säkert 100% mer FPS och då blir ökningen visserligen stor - men resultatet med DLSS blir också märkbart sämre.

För death stranding blir skillnaden att jag kan köra spelet på en viss settings-nivå i 2560*1440 med önskad framerate utan DLSS, och 4K med DLSS och samma framerate. 4K utan DLSS duger inte i framerate här.
Vad blir då bäst? 2560*1440 utan DLSS eller 4K med DLSS? Ja jag tycker valet är ganska enkelt faktiskt ;). Lätt 4K med DLSS.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Jag har testat på både CoD Cold War och nu senast Death Stranding(kan förövrigt inte förstå ritkigt hur du kan tycka DLSS är bättre i bildkvalite här än native(utgår från 4K))
Tycker 4K är skarp som tusan, medans med DLSS Quality mode så är de snarare lite suddigare kanter men fortfarande skarp. Klart nära men native är forfarande skarpare.
Nu testade jag dock igår DLSS Quality + Sharpening 50% och det gav ett ganska nice resultat Men forfarande inte lika skarp som native.
Angående FPS förbättring har jag inte noterat någon strre skillnad dock, men det kan bero på att min CPU inte orkar pusha ut mer prestanda så kan inte riktigt uttala mig om större förändringar där ännu

Nja, han säger ju att det har bättre kvalitet under vissa skeenden och sämre i andra. Vilket är korrekt. DLSS kan ge en skarpare bild än 4K native.

Permalänk
Medlem

Får nog bli en Xbox series x till min nya oled TV, när den går att få tag i. Så får datorn med 1080p skärm klara sig ett tag till. Hade tankar på en speldator till TV:n annars.

Visa signatur

Henx

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Eftermarkandskort finns ju och köpa dock? Bara FE som inte säljs i Sverige.

Är det så?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här är lite lurigt. För det är svårt att bara mäta det i skärpa. Det är väl snarare helheten och slutresultatet som blir av relevans. Tycker jag iaf.
Exempelvis ger total avsaknad av anti-aliasing bättre skärpa. Och ändå föredrar jag att ha bra antialiasing. För aliasing-linjer blir lätt väldans fult - trots att kanterna är hårda.

Det jag upplever att DLSS ger är skärpa på rätt ställen. Det är såklart subjektivt ;). Men alltså slutresultatet ser bra ut. Texter är skarpa och där man önskar se skärpa - ja där upplever jag att jag får skärpa. På de ställen där man vill ha utsmetning (anti-aliasing exempelvis) så upplever jag att tekniken levererar det också.
Men ja - det är såklart väldans subjektivt.

Men raytracing igång har jag sett uppåt 40-50% ökning i FPS. Det är hela skillnaden från hackfest till att flyta på väl i Control.
Men ja, det beror väldigt mycket på vad det är man använder sig av där. Det går att köra extremt låg renderingsupplösning och väldigt mycket uppskalning med säkert 100% mer FPS och då blir ökningen visserligen stor - men resultatet med DLSS blir också märkbart sämre.

För death stranding blir skillnaden att jag kan köra spelet på en viss settings-nivå i 2560*1440 med önskad framerate utan DLSS, och 4K med DLSS och samma framerate. 4K utan DLSS duger inte i framerate här.
Vad blir då bäst? 2560*1440 utan DLSS eller 4K med DLSS? Ja jag tycker valet är ganska enkelt faktiskt ;). Lätt 4K med DLSS.

Jao kklart. Har inte testat det tillräckligt mycket ännu kan jag väl notera då. Eller så är det något knas med mina inställningar.
Kan bara säga att från det jag testat på Death Stranding specifikt så noterade jag att även Ingame texten på 4K DLSS/även 3440x1440 DLSS var inte lika skarp som native 4k. Detta inkluderar även grafiken generellt.
Sen säger jag inte det är dåligt med DLSS, bara att jag inte märkt av större effekter av det ännu, men tror fortfarandet det är framtiden för 4K och högre i höga FPS definitivt.

Hur många FPS är det du syftar på när du vill köra 4K med DLSS? 60 eller mer ?

Skrivet av Nekrol:

Nja, han säger ju att det har bättre kvalitet under vissa skeenden och sämre i andra. Vilket är korrekt. DLSS kan ge en skarpare bild än 4K native.

Sant, överlag verkar det som att de positiva sakerna med DLSS är forfarande mer än det negativa.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don Stroker:

Jao kklart. Har inte testat det tillräckligt mycket ännu kan jag väl notera då. Eller så är det något knas med mina inställningar.
Kan bara säga att från det jag testat på Death Stranding specifikt så noterade jag att även Ingame texten på 4K DLSS/även 3440x1440 DLSS var inte lika skarp som native 4k. Detta inkluderar även grafiken generellt.
Sen säger jag inte det är dåligt med DLSS, bara att jag inte märkt av större effekter av det ännu, men tror fortfarandet det är framtiden för 4K och högre i höga FPS definitivt.

Hur många FPS är det du syftar på när du vill köra 4K med DLSS? 60 eller mer ?

Sant, överlag verkar det som att de positiva sakerna med DLSS är forfarande mer än det negativa.

Yes det är 60 fps jag siktar på ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Ett prispremium på mellan 17,5% (Gigabyte) och 31% (Asus) gentemot FE ser ju inte direkt bra ut ur ett pris/prestanda perspektiv. Skulle personligen ha svårt att motivera mer än 5000:- för ett 3060ti (prispremium på kring 10% jämfört med FE), möjligtvis skulle jag kunnat gå upp till Gigabytes pris om jag verkligen inte kunde spendera 800:- till för ett 3070.
Märkligt nog känns 3080 till "introduktionspriset" som det mest prisvärda kortet denna teknikhöst.

Det var precis det som nvidias pr-avdelning vill att du ska tänka. De fick ut tillräckligt många kort för att detta skulle etablerad som sanning. Tror inte att 3080 kommer hamna där igen under hela cykeln. Sen får vi också se om alla som bokade när introduktionspris gällde kommer få sina kort. Har en känsla av att de inte är särskilt prioriterade. Amd tänkte likadant men misslyckades totalt med att få ut tillräckligt med kort samt att de stängde produkten för ”bokning” rätt snabbt.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Tror att han menar efter att produkten faktiskt har släppts.

Skrivet av Don Stroker:

Sant, överlag verkar det som att de positiva sakerna med DLSS är forfarande mer än det negativa.

Helt klart när det gäller DLSS 2.X och framåt.
DLSS 1.0 rör jag inte ens med gummihandskar Ser helt gräsligt ut i Metro Exodus. Men där får man rätt bra fps med ett 3080 och preset ultra med rtx high när man lirar i 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Nja, han säger ju att det har bättre kvalitet under vissa skeenden och sämre i andra. Vilket är korrekt. DLSS kan ge en skarpare bild än 4K native.

Det handlar ju också om att man får bättre framerate, ibland ganska mycket så. Skall du få samma framerate utan DLSS får man stänga av en massa ögongodis. Och då ser inte spelet bättre ut längre. Men det är klart, har du 100+ FPS i native upplösning med alla reglage i topp, då är DLSS ganska onödigt. Eller att man helt enkelt nöjer sig med lägre FPS, finns många som inte ser någon skillnad på 30 eller 100 FPS.

Personligen använder jag DLSS i de spel som har en bra implementation, vill ha riktigt hög FPS då det är viktigare för mig än någon liten artifakt som jag ändå missar om jag inte sitter och letar fel.

Sidenote: Tavlorna i Control ser skit ut även utan DLSS, det beror på något annat...

Permalänk
Viking

Haha, kanske ska vänta tills de släpps...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det var inte speciellt billigt. Motsvarar över 6600 kr idag, inflation och kronkurs inräknat.

Idag så kan du ju få närmast jämförbara produkt, 3070, för mindre pengar än så.

Närmast jämförbara produkt är 3080...... 980 var top-tier kortet på den tiden. 980Ti släpptes året därefter. Hur du lyckades få 980 att bli närmast 3070 är definitivt en gåta.

6600 kr idag vs 9000 kr för 3080, det skulle jag definitivt kalla väldigt billigt. Du visar ju siffrorna själv; en 3080 "bör" kosta 6 600 kr om man följer 900-seriens prisupplägg.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Ja, om den fanns i lager skulle ju det vara ett alternativ

Körerna för 3070 är inte så jättestora faktiskt. Och det för Dual kommer det leveranser typ varje vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Jag har fått för mig att DLSS ger en fin bildkvalitet, stämmer det inte?

Det finns olika grader, Kristoffer kollar på sämsta kvalitén som är 1/4 av pixlarna då blir det lätt problem och suddigt på vissa saker och sedan drar han slutsatsen att det är skit.

På quality brukar det ser bra mycket bättre ut och du får en bra skjuts i prestanda.

Körde Control med allt maxat och Quality DLSS och RT, såg hur snyggt ut som helst, men ibland såg man lite grafiska buggar på galler som var långt i bakgrunden till exempel. Osäker om det var allmänt grafiskt eller DLSS som buggade ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det handlar ju också om att man får bättre framerate, ibland ganska mycket så. Skall du få samma framerate utan DLSS får man stänga av en massa ögongodis. Och då ser inte spelet bättre ut längre. Men det är klart, har du 100+ FPS i native upplösning med alla reglage i topp, då är DLSS ganska onödigt. Eller att man helt enkelt nöjer sig med lägre FPS, finns många som inte ser någon skillnad på 30 eller 100 FPS.

Personligen använder jag DLSS i de spel som har en bra implementation, vill ha riktigt hög FPS då det är viktigare för mig än någon liten artifakt som jag ändå missar om jag inte sitter och letar fel.

Sidenote: Tavlorna i Control ser skit ut även utan DLSS, det beror på något annat...

Nu argumenterade jag ju inte mot DLSS utan argumenterade för DLSS.
Kan dock tycka att det finns en del användningsområden även när man har hög fps redan.
I black ops cold war ligger jag runt 120 fps med alla settings i toppen utan rtx på 1440p. Aktiverar jag DLSS quality mode ligger jag runt 160-190fps.

Permalänk
Medlem

Finns och köpa ja, till slut. Så skulle jag skrivit