Black Friday 2020 – Tips, erbjudanden och diskussion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neon:

Ah, imponerande att du lyckas få till non-stick yta trotts att du använder diskmedel på dina gjutjärn, har aldrig hört om detta tidigare. Min och många andras uppfattning är annars att gjutjärn och kolstol är jobbiga i början men när de byggt upp en fett ansamling i sina porer så fungerar de klart bättre även om de i många fall fortfarande inte kan jämföras med kemisk non-stick yta.

Jag pratade faktiskt om just detta med en kompis för någon vecka sen, jag hade då gett mig på gjutjärnet igen för att steka Felix Pytt men jag fick aldrig till någon riktig yta på pytten. Min kompis förstod inte problemet och körde ett test själv men mycket riktigt, även han fick inte till en riktig yta på pytten. Dessutom blev resultatet klart fettigare/oljigare än resultatet från teflon pannan där man inte tillsätter något alls.

Personligen tror jag att detta handlar mycket om vad man har för acceptans när det kommer till rengöring av järn samt mängden fett och olja i mat. Jag vill troligen ha renare järn och mindre fett/olja än vad ett gjutjärn eller kolstol innebär.

Värt att nämna, jag är uppenbarligen ingen expert men jag anser att jag har läst tillräkligt många artiklar och forum och gjort omfattande tester för att ha givet det ett helhjärtat försök. Även om det inte funkade så bra för min del så kan det mycket väl fungera utmärkt för någon anna. Jag anser att man absolut ska testa, kan man få det att fungera är det i min mening en no brainer.

Diskmedelsgrejen är något av en myt. Man blandar ihop faktiska fakta och antaganden lite tror jag. Diskmedel löser upp fett. Fettet är vad som gör pannan bra. Således kan man inte diska med diskmedel för då försvinner fett-ytan. Men det är inte fett som är ytan utan fettet polymeriseras och då är det inte längre känsligt för att diskas bort med diskmedel.

Jag fick också lära mig det från jag var liten, aldrig diskmedel i gjutjärn knappt ens vatten, bara torka ur med hushållspapper. Och det kommer från ett antal restaurangmänniskor i släkten. Sen läste jag på själv och gick ganska djupt, och testade, och kom fram till att det inte stämde alls. Sen diskar jag ändå inte pannan med diskmedel särskilt ofta, det brukar räcka att vispa ur den (de-glaze) med lite vatten för att sen torka ur och ställa på eftervärmen för att bli riktigt torr. Mina pannor håller bra. Däremot har jag tidigare haft problem när jag försökt "återuppliva" begagnade pannor och så, borsta med stålborste rejält och sen kurera dem med olja i ugnen, det har jag inte lyckats få till utan det lossnar flagor och så och pannan börjar till slut att rosta. Så nu skiter jag i det. Begagnad panna är bra, men jag rengör den inte mer än med diskmedel då och då precis som mina andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Är kanske en speciell deal riktat mot svenska kunder, då Anova ägs av Electrolux. Beställde en själv, så pengar är dragna och orderbekräftelse utskickad. Ska som ni säger bli intressant att se hur de gör. Går det igenom så blir det nog bästa dealen (räknat i procent) under BF för egen del.

Pratade med chattsupporten nyss, den kommer att skickas 8 januari 2021 (hon skrev fel).

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Pratade med chattsupporten nyss, den kommer att skickas 8 januari 2021 (hon skrev fel).

https://i.ibb.co/8j5qWsH/Order.jpg

OK, då lever hoppet i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReVco:

OK, då lever hoppet i alla fall.

Var levererar dom ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Var levererar dom ifrån?

Verkar som Holland inom EU

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Diskmedelsgrejen är något av en myt. Man blandar ihop faktiska fakta och antaganden lite tror jag. Diskmedel löser upp fett. Fettet är vad som gör pannan bra. Således kan man inte diska med diskmedel för då försvinner fett-ytan. Men det är inte fett som är ytan utan fettet polymeriseras och då är det inte längre känsligt för att diskas bort med diskmedel.

Jag fick också lära mig det från jag var liten, aldrig diskmedel i gjutjärn knappt ens vatten, bara torka ur med hushållspapper. Och det kommer från ett antal restaurangmänniskor i släkten. Sen läste jag på själv och gick ganska djupt, och testade, och kom fram till att det inte stämde alls. Sen diskar jag ändå inte pannan med diskmedel särskilt ofta, det brukar räcka att vispa ur den (de-glaze) med lite vatten för att sen torka ur och ställa på eftervärmen för att bli riktigt torr. Mina pannor håller bra. Däremot har jag tidigare haft problem när jag försökt "återuppliva" begagnade pannor och så, borsta med stålborste rejält och sen kurera dem med olja i ugnen, det har jag inte lyckats få till utan det lossnar flagor och så och pannan börjar till slut att rosta. Så nu skiter jag i det. Begagnad panna är bra, men jag rengör den inte mer än med diskmedel då och då precis som mina andra.

Jag har katt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av AnnoyingIB:

ASUS Cashback gäller väl bara om man köpte varan senast 20e september? Dvs inte under black friday

https://promotion.asus.com/en/nordics/gamingweek

Nej 22 november tror jag sista datumet var. Är nog en annan cashback du syftar på.

Skrivet av Slapinator:

Inte gjort någon cashback på denna specifika, men spontant säger jag att invoice number är ordernumret du fått från Elgiganten. Sen kan du ladda upp en bild, alternativt ta en screenshot på digitala kvittot och ladda upp den

/M

Hittade något nummer på kvittot skrev det samt laddade upp bild borde kvittot. Borde duga.

Skrivet av Yorg:

Invoice är faktura ja, i övrigt riskerar du bara att få felaktiga svar från folk som gissar härifrån, bättre du lusläser villkoren och kontaktar ASUS vid osäkerhet.

Tror det löste sig. Får se om det dimper ner några pengar.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Ni som köpt en Anova Precision Cooker Pro, vet ni varifrån den skickas och var man kan få support på den ifall den krånglar?
Modellen verkar ju inte helt felfri om man nu kan lita på Amazons feedback i UK. Där verkar de haft en del krångel med displayen mm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Bäst före är ju just bäst före, inte otjänlig efter. Så det är ingen bluff. Förpackade och pastöriserade mejeriprodukter håller bra mycket längre än datumet, speciellt syrade produkter (och lagrade ostar) förstås. Men det betyder inte att produkten inte påverkas, filmjölk och liknande blir ju surare ju längre den står och det kan ju uppskattas av en del, men exempelvis mjölk blir ju tydligt sämre ju äldre den är.

Jo, det är precis vad det är - för saker är lika bra efter BF-datumet som innan, och ofta lika länge till (dvs om BF är 10 dagar efter "tillverkning" så är produkten i praktiken lika bra i ytterligare 10 dagar, dvs 20 dagar efter tillverkning).

Läs artikeln om filmjölk, smakskillnaden var marginell - efter ett år! Mjölk är ju en helt annan historia.

Citat:

Jämför man en mjölk som har bäst-före idag eller imorgon mot en som håller fyra-fem dagar så smakar den färskare mjölken godare. Ägg likaså, ju färskare desto godare även om de inte blir otjänliga på ganska lång tid. Det har dock ingen bäring på kött.

Jag skulle vilja se dig blindtesta mjölk och detektera den där skillnaden.

Helt färska ägg går inte att skala om man kokar dem. Låt de stå en vecka i skafferi (eller en månad i kylskåp) så blir de skalbara.

Citat:

Helt kött håller länge men det beror på hur det förvaras och på fetthalten. Ett fett kött, som entrecote, håller inte lika längre för fettet härsknar. En del verkar inte känna eller i alla fall inte bry sig om smaken av härsket fett, och då kan man förstås äta äldre köttstycken, men det gör jag och således luktar jag noga innan jag äter. Dock tar det ju rätt lång tid innan man kommer dit, speciellt med lite mindre feta köttstycken. Helt (nöt-) kött blir ju också godare ju äldre det är till skillnad från de flesta andra produkter.

Exakt. Dessutom, jämför torkade skinkor, de håller i åratal (blir ganska svårtuggade med tiden, men det gör ju bara smaken rikare).

Citat:

Färs är en helt annan sak också. Hållbarheten är bra mycket sämre än helt kött då bakterietillväxten är väldigt mycket större. Syrefattig miljö hjälper detta men inte helt. Färs som inte är packad i syrefattig industriell miljö, till exempel butiksmalet kött, bör konsumeras inom ett dygn och det är rätt hård gräns. Men det är förstås ganska tydligt när den är passerad, köttet blir grått och börjar lukta surt. Samma gäller industriköttfärsen också, det tar bara några dagar till om man har en kall kyl och så.

Fast UG-historien visar ju att du har fel (och Filter-artikeln tar upp just köttfärs). Inte ens köttfärs blir dålig så att man blir sjuk av den om man låter den ligga ett par dagar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag har katt.

Ok så bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neon:

Ett klassiskt Sheppshult 28cm väger 2.85 kg och har i regel 2 handtag för att underlätta hanteringen. Har svårt att tro att en vuxen person inte skulle kunna lyfta ett sådant järn, det är dock fortfarande fruktansvärt otympligt. Dessutom ska ett gjutjärn rengöras när det är riktigt varmt vilket gör det än mer otympligt att hantera. Även om man rengör järnet när det är varmt får man räkna med att man inte kommer få bort ALLT. De jag känner som har gjutjärn rengör dem inte särskilt noga vilket på ett vis är bra för non-stick effekten. När järnet är rengjort ska det smörjas in för att motverka rost, oftast behöver man dock inte smörja in det varje gång, särskilt om man inte rengör järnet särskilt noga.

Jag vet inte vad du menar med att inte rengöra noggrant? Följer man vad jag skrev här om rengöring så blir den desinficerad varje gång man rengör den (både när man man kokar upp vatten i den och sedan ytterligare en gång när man torkar den).

Allt löst fett försvinner när man kokar upp vatten i pannan, resten är "mjukt", eftersom det värmts upp, och försvinner med lite snabb mekanisk bearbetning (Har man bränt fast något rejält - typ glömt pannan på spisen - kan man ju ta en skruvmejsel och hammare och knacka loss det!). Den efterföljande infettningen är en form av avfettning. Hushållspappret jag använder brukar knappt bli smutsigt.

Permalänk
Medlem

Black friday och efterföljande reor är ju egentligen över, men detta är hur som helst en bra tipstråd. Postade detta i TV-tråden men fick inget svar.

Söker en lång HDMI kabel som stödjer 4K/120Hz (och VRR) men hittar endast sjukt dyra kablar av ocker-märken typ "Supra". Finns det ingen kabel som passar en simpel man som redan tömt hela sparkontot på en ny TV? Söker längden 7-10 meter. I nödfall kan jag "fuldra" kabeln tvärs över golvet och under en matta med 5 meter, men det vill man ju inte göra.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lgr:

Jo, det är precis vad det är - för saker är lika bra efter BF-datumet som innan, och ofta lika länge till (dvs om BF är 10 dagar efter "tillverkning" så är produkten i praktiken lika bra i ytterligare 10 dagar, dvs 20 dagar efter tillverkning).

I praktiken eller precis lika bra? För att bäst-före skall vara en bluff så måste produkterna vara precis lika bra efter som innan datumet, eller? Sen kan det förstås finnas produkter där datumet är helt onödigt. Honung exempelvis håller i princip för evigt, men måste ändå ha ett datum av någon anledning, så där kan man ju säga att det är en bluff. Men inte för mejeriprodukter.

Citat:

Läs artikeln om filmjölk, smakskillnaden var marginell - efter ett år! Mjölk är ju en helt annan historia.

Olika människors upplevelse av smak skiljer sig åt. Jag gillar inte ens färsk filmjölk och hade kanske verkligen avskytt den äldre, eller så kanske hade jag tyckt den var bättre, men det var åtminstone en smakpåverkan och då var den alltså inte lika bra efter datumet som innan. Det är ju jättefint att filmjölk håller i ett år men det gör ju inte att bäst-före är en bluff.

Citat:

Jag skulle vilja se dig blindtesta mjölk och detektera den där skillnaden.

Jag har gjort det och känner skillnaden. Den är inte jättestor, skillnaden är större mellan exempelvis Arlas mjölk och Wapnös, men det är en skillnad. Mitt test kom också fram till att skillnaden var större ju "bättre" mjölken var från början. Till exempel Wapnös mjölk, som jag tycker är den godaste jag druckit i Sverige (kanalmjölken, gold top, i England slår allt häromkring enligt min erfarenhet), blir mer lik vanlig typ Arla-mjölk ju längre från mjölkningstillfället man kommer. Arlas mjölk påverkas inte lika mycket men märkbart i ett blindtest ändå. Sen exempelvis Hjordnäras mjölk som inte är god från början verkar behålla smaken rätt bra, men det hjälper inte den ändå.

Citat:

Helt färska ägg går inte att skala om man kokar dem. Låt de stå en vecka i skafferi (eller en månad i kylskåp) så blir de skalbara.

Jobbigare är de absolut. Men testa att kyla dom rejält efter kokning, alltså typ isbad i en kvart eller så, så brukar skalet lossna mycket lättare. Och det gäller ju även äldre ägg. Sen är jag ingen jättestor äggätare direkt så jag jagar inte de färskaste äggen eller så, men om man råkar få väldigt färska ägg så är de ju godare och samma sak om man får ägg från någon med egna hönor eller så.

Citat:

Exakt. Dessutom, jämför torkade skinkor, de håller i åratal (blir ganska svårtuggade med tiden, men det gör ju bara smaken rikare).

Jo, men det beror ju på. Skivad lufttorkad skinka håller inte så länge exempelvis, men det beror förstås på hur den förvaras. Lägger du ut några skivor så torkar de ju innan de blir dåliga förstås och då kan man ju äta dom långt senare. Men har du de i kylen där det är fuktigt, kanske i en plastpåse eller sin halvöppna förpackning, så kommer de att bli dåliga ganska fort. Men inte alls lika snabbt som vanlig svensk kokt skinka förstås, den är verkligen känslig.

Citat:

Fast UG-historien visar ju att du har fel (och Filter-artikeln tar upp just köttfärs). Inte ens köttfärs blir dålig så att man blir sjuk av den om man låter den ligga ett par dagar.

Du gör förstås som du vill, men jag tänker inte tillaga eller äta grå köttfärs som luktar surt. Det har hänt mig många gånger att det har blivit så, och den behöver inte ens ha gått förbi sista förbrukningsdagen utan det kanske bara var lite varmt när jag bar hem den från affären eller så, eller så låg den på fel ställe i kylen (temperaturen skiljer sig väldigt mellan olika hyllor). Men det är säkert så att ett paket köttfärs packad i skyddande atmosfär som förvaras mellan noll och fyra grader håller ett par dagar längre än vad det står. Men datumen måste ju ha lite marginal för alla kanske inte handlar med kylväska exempelvis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karate Taco:

Black friday och efterföljande reor är ju egentligen över, men detta är hur som helst en bra tipstråd. Postade detta i TV-tråden men fick inget svar.

Söker en lång HDMI kabel som stödjer 4K/120Hz (och VRR) men hittar endast sjukt dyra kablar av ocker-märken typ "Supra". Finns det ingen kabel som passar en simpel man som redan tömt hela sparkontot på en ny TV? Söker längden 7-10 meter. I nödfall kan jag "fuldra" kabeln tvärs över golvet och under en matta med 5 meter, men det vill man ju inte göra.

Jag tror 7 meter är förbi gränsen för vad som är möjligt i de upplösningarna och så. Du behöver i så fall aktiv signalförstärkning, optisk kabel eller liknande lösningar. @Laxpudding har bättre koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Jag vet inte vad du menar med att inte rengöra noggrant? Följer man vad jag skrev här om rengöring så blir den desinficerad varje gång man rengör den (både när man man kokar upp vatten i den och sedan ytterligare en gång när man torkar den).

Allt löst fett försvinner när man kokar upp vatten i pannan, resten är "mjukt", eftersom det värmts upp, och försvinner med lite snabb mekanisk bearbetning (Har man bränt fast något rejält - typ glömt pannan på spisen - kan man ju ta en skruvmejsel och hammare och knacka loss det!). Den efterföljande infettningen är en form av avfettning. Hushållspappret jag använder brukar knappt bli smutsigt.

Jag valde att inte läsa eller för den delen svara på din tidigare post eftersom den startade nedvärderande("Jeezus, amatörernas julafton."). Den nivå av disskution är jag inte intresserad av.

Men det jag kan säga är att min hantering är helt baserat på samtal med tillverkare, bekanta samt artiklar och forum, d.v.s inget jag själv hittat på. Om ett gjutgärn kräver en roman i stil med ditt inlägg så kan man förstå varför folk väljer bort det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Pratade med chattsupporten nyss, den kommer att skickas 8 januari 2021 (hon skrev fel).

Har du sett att det står någonstans på sidan att dom lev. i början av nästa år?
Jag kan inte se att det står någonstans att det är först nästa år den levereras. Varken på sidan, när jag köpte den eller bekräftelsen. I bekräftelsen står det shipping 3-6 business days.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterk76:

Håller med, detta de Buyer tycker jag är mycket prisvärt.

Vad är skillnaden mellan den on denna? https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/stekpannor/de-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

På den han länkar säger dom:
Carbone Plus eller Mineral B
Skillnaden mellan denna panna och Mineral B från de Buyer är att denna panna ursprungligen är tillverkad för restaurangbranschen och därför inte är rostskyddad, det innebär att det vid leverans kan förekomma små ytliga rostfläckar som lätt kan putsas bort.
Charmen med denna typ av pannor är att det ska vara en rå äkta känsla av back to basic bort från beläggning och konstgjorda ytskikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

På den han länkar säger dom:
Carbone Plus eller Mineral B
Skillnaden mellan denna panna och Mineral B från de Buyer är att denna panna ursprungligen är tillverkad för restaurangbranschen och därför inte är rostskyddad, det innebär att det vid leverans kan förekomma små ytliga rostfläckar som lätt kan putsas bort.
Charmen med denna typ av pannor är att det ska vara en rå äkta känsla av back to basic bort från beläggning och konstgjorda ytskikt.

Ja, "Mineral B" är täckt av bivax vid leverans, om jag minns rätt är det den största skillnaden. Fanns inte minsta rostfläck på vår vid leverans och tog inte lång tid att få en bra non-stick yta heller.

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av grogt:

Har du sett att det står någonstans på sidan att dom lev. i början av nästa år?
Jag kan inte se att det står någonstans att det är först nästa år den levereras. Varken på sidan, när jag köpte den eller bekräftelsen. I bekräftelsen står det shipping 3-6 business days.

Här står det om man kikar på enbart på cirkulatorn: Ships by January 8.

Om man kikar enbart på vakuumförpackaren: Ships by November 20.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karate Taco:

Black friday och efterföljande reor är ju egentligen över, men detta är hur som helst en bra tipstråd. Postade detta i TV-tråden men fick inget svar.

Söker en lång HDMI kabel som stödjer 4K/120Hz (och VRR) men hittar endast sjukt dyra kablar av ocker-märken typ "Supra". Finns det ingen kabel som passar en simpel man som redan tömt hela sparkontot på en ny TV? Söker längden 7-10 meter. I nödfall kan jag "fuldra" kabeln tvärs över golvet och under en matta med 5 meter, men det vill man ju inte göra.

Du behöver inte välja Supra men du lär behöva en aktiv ultra high speed kabel om det garanterat ska fungera, helst bör du välja optofiber. Oavsett vilket fabrikat du väljer så är det en avancerad kabel som behövs om det ska fungera med så hög bandbredd på så långt avstånd och längden på kabeln driver inte upp priset särskilt mycket utan det är elektroniken som står för största delen av kostnaden om du inte behöver ha extremt långa fibers.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver inte välja Supra men du lär behöva en aktiv ultra high speed kabel om det garanterat ska fungera, helst bör du välja optofiber. Oavsett vilket fabrikat du väljer så är det en avancerad kabel som behövs om det ska fungera med så hög bandbredd på så långt avstånd och längden på kabeln driver inte upp priset särskilt mycket utan det är elektroniken som står för största delen av kostnaden om du inte behöver ha extremt långa fibers.

Tack för svaret. Ja nu när jag kikar lite närmre märker jag att det är svårt att ens hitta 5 meters kablar som var min nödlösning. Då får jag helt enkelt lägga en slant på kabeln, om jag ens lyckas hitta en.

Edit: Fann denna tråd med bra information. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1606451-hdmi-2-1-5-10-...

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Kan rekommendera kolstål annars. Samma fördelar som gjutjärn, fast en lägre vikt.

Skrivet av peterk76:

Håller med, detta de Buyer tycker jag är mycket prisvärt.

Kolstål är trevligt, och de Buyers prylar är fina.
Var bara försiktig med induktionshäll på full effekt. Det står nog på instruktionerna också, men tål att upprepas. Jag lyckades få min stora de Buyer-panna att slå sig när jag blev otålig och drog hällen på max.
Sådant slipper du med gjutjärn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Kolstål är trevligt, och de Buyers prylar är fina.
Var bara försiktig med induktionshäll på full effekt. Det står nog på instruktionerna också, men tål att upprepas. Jag lyckades få min stora de Buyer-panna att slå sig när jag blev otålig och drog hällen på max.
Sådant slipper du med gjutjärn.

Vad menas med att den ”slår sig”?

Permalänk
Skrivet av Trendy:

Vad menas med att den ”slår sig”?

Att den blir skev / tappar formen.

Permalänk
Medlem

Att den ändra form, i värsta fall inte ligger plant längre

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Vad menas med att den ”slår sig”?

Metall reagerar på värmen, i vissa fall kan det innebära att en panna är något konkav redan från början för att rätta ut sig när man värmer upp den. Värmer marn upp pannan häftigt eller kyler ner den häftigt så kan den slå sig vilket innebär att den inte ligger jämt mot värmeplattan och därmed får man ingen jämn värme längre. Vad jag vet går detta inte att rätta till på något enkelt vis?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neon:

Metall reagerar på värmen, i vissa fall kan det innebära att en panna är något konkav redan från början för att rätta ut sig när man värmer upp den. Värmer marn upp pannan häftigt eller kyler ner den häftigt så kan den slå sig vilket innebär att den inte ligger jämt mot värmeplattan och därmed får man ingen jämn värme längre. Vad jag vet går detta inte att rätta till på något enkelt vis?

Lösningen är egentligen enkel, man använder inga "plattor" som ska överföra värmen.
Jag har induktionshäll men många kockar gillar gas, hur som helat så värmer de ju kärlet/pannan direkt i stället för en att en platta ska överföra värme via kontakt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

Här står det om man kikar på enbart på cirkulatorn: Ships by January 8.

Om man kikar enbart på vakuumförpackaren: Ships by November 20.

Ok, tack! Hade helt missat det. Hap, blir ingen souze-vidad julskinka då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lösningen är egentligen enkel, man använder inga "plattor" som ska överföra värmen.
Jag har induktionshäll men många kockar gillar gas, hur som helat så värmer de ju kärlet/pannan direkt i stället för en att en platta ska överföra värme via kontakt.

Absolut, dock forfarande störigt om inte pannan ligger plant. Hur påverkar jämnheten i uppvärmningen av att pannan har slaget sig, inget?

Än så länge har jag egentligen inte stött på någon panna som värmer jämnt över ytan(IR-Termometer). de flest värmer klart mest i mitten. Sen kan det såklart beror på induktionshällen med.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide