970 EVO Plus slutar fungerar ibland

Permalänk
Medlem

970 EVO Plus slutar fungerar ibland

Hej!

Jag byggde ihop en ny dator för en månad sedan med bland annat en 970 EVO Plus 1TB samt ett Strix 390e. Vid två tillfällen nu när jag varit borta från datorn och kommit tillbaka så har datorn startas om och är inne i bios och ingen SSD går att hitta eller boota ifrån. Jag får då stänga av datorn med knappen för att den ska starta normal igen. Datorn har inte varit i vila eller någon sådant när det hänt. Vad kan vara fel?

Permalänk
Vila i frid

Först av allt, uppdatera din dators BIOS - som du inte nämner vilket moderkort den har.

Permalänk
Medlem

Jag har ett rog strix z-390-f (skrev "e" innan men det är fel). Jag har uppdaterat bios via internet inne i bios.

Permalänk
Medlem

Sitter nvmen verkligen ordentligt i moderkortet. När man sätter på heatsinken så kan dessa ibland dra ut minnet något och på så sätt rubba kontakten. Detta kan ev. leda till sporadiska av och på, kanske som ett resultat av att värmen fluktuerar. Värt att kolla så att kyltejpen också verkligen täcker chipet (vid användande av heatsinken) så att inte "heatspots" uppstår. Troligen har du säkerligen råkoll på detta men det skadar i alla fall inte att nämna. Värt att dubbelkolla är också att nvmen är inställd på ahci i bios. Problemet ligger troligen inte däri men skadar inte en koll.

Permalänk
Medlem

Jo, ska testa skruva loss den imorgon och sätta dit den igen. Dricker ett par öl nu och vill ju inte förvärra saken. hehe Hur kollar jag ahci?

Permalänk
Medlem

Såg nu att den är inställd på ahci.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pigall:

Såg nu att den är inställd på ahci.

AHCI är ett standardiserat gränssnitt för SATA, så det har inget med din NVMe-enhet att göra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

AHCI är ett standardiserat gränssnitt för SATA, så det har inget med din NVMe-enhet att göra.

I dagens moderkort brukar du endast kunna välja mellan AHCI eller Intel RST; vanligtvis under sata selection mode i bios. I dag är AHCI standard, förr för mekaniska hårddiskar var det IDE. I vissa moderkort kan därför denna inställning finnas kvar även om det ej är vanligt idag. Av den orsaken skadar det inte att se så att verkligen disken är inställd på AHCI samt formaterad/körs i GPT (GUID Partition Table) så att den används på det sätt som den är tänkt att användas. Onödigt att nämna, kanske, men ingen far illa av det ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

I dagens moderkort brukar du endast kunna välja mellan AHCI eller Intel RST; vanligtvis under sata selection mode i bios. I dag är AHCI standard, förr för mekaniska hårddiskar var det IDE. I vissa moderkort kan därför denna inställning finnas kvar även om det ej är vanligt idag.

Njae, AHCI togs fram som ett standardiserat gränssnitt i samband med övergången från ATA ("IDE") till SATA. I det läget var hårddiskar det enda som egentligen förekom så AHCI har inget med SSDer att göra egentligen.
Visst, det märktes tydligast om man ställt in SATA-kontrollern fel senare när det kom SATA-SSDer (som i sig var mycket snabbare), men AHCI var den bästa inställningen för SATA-enheter redan från början, oavsett typ.

Som sagt är dock allt detta helt irrelevant för en PCIe-baserad SSD med NVMe som gränssnitt (som i denna tråd), inget SATA inblandat så långt ögat når.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Njae, AHCI togs fram som ett standardiserat gränssnitt i samband med övergången från ATA ("IDE") till SATA. I det läget var hårddiskar det enda som egentligen förekom så AHCI har inget med SSDer att göra egentligen.
Visst, det märktes tydligast om man ställt in SATA-kontrollern fel senare när det kom SATA-SSDer (som i sig var mycket snabbare), men AHCI var den bästa inställningen för SATA-enheter redan från början, oavsett typ.

Som sagt är dock allt detta helt irrelevant för en PCIe-baserad SSD med NVMe som gränssnitt (som i denna tråd), inget SATA inblandat så långt ögat når.

Jag hade en äldre mekanisk hårddisk som inte gick att köra i Ahci. På samma moderkort kunde jag när jag böt ut den till en nyare mekanisk köra i just detta. Båda var självfallet sata. Troligen har det dock med något helt annat att göra vilket gjort att jag fått det om bakfoten. Ber om ursäkt för detta. Tack så mycket för din utförliga information, alltid roligt att lära sig något nytt.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande samma problem. Det händer sällan men nyss helt plötsligt när jag spelade så fryste datorn sig för att sedan boota upp BIOS. Ser då att det inte finns någon ssd att boota från, helt tomt i "listan". Stänger av datorn med knappen på nätaggregatet och sedan funkar allt igen. Är det moderkortet som spökar eller själva m.2 stickan?