Black Friday 2020 – Tips, erbjudanden och diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Truehd atmos kräver eARC uppföljaren till Arc. För att klara bandbredden.

eARC är ingen signal man bara splittar isär ifrån en Nvidia shield. Då det är en dubbelriktad signal precis som Arc. Därför krävs att man lurar signalen om din tv in har stöd för eARC. Detta löser hdfury arcania.

Vad är det för kabel man behöver för Atmos+earc, du som kan... ?

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Tycker inte utbudet på bildskärmar var det bästa. Finns ingen 4K-skärm med 144Hz på rea... Visserligen har Webhallen sin ASUS XG438Q för 9.990kr men den är en aning stor.

Problemet är att det inte finns särskilt många sådana skärmar till att börja med. Jag tycker de är överprisade så köpte en 4K- och 120Hz-TV istället. Jag gillar annars också mindre skärmar.

Permalänk
Medlem

Produkt: Lenovo Legion 5 (Ryzen 4800H 8-core, RTX 2060, 16GB RAM)
Länk: https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/203384...
Kategori: Dator
Prisjakt:
Pris: 9990kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Låt mig hjälpa dig:
Valfri streamingtjänst.

Valfri streaming tjänst var bättre kodat än plex. Hårdvarudecoding t. Ex, när kom det till plex? 2018? Och då med kvalitetsproblem.
Jag kan ge dig att plex är bättre än HBO och SF.

Permalänk
Skrivet av last_grimm:

X570 MSI Tomahawk + Ryzen 5900X

Ganska ordentligt mycket dyrare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Verkar some att Elgiganten har slut på Sony 55” XG95 för 7990. Fan också. Det var min backup om LG 55 CX inte sjönk mer i pris. Någon annan ”toppklass” TV jag kan impulsköpa? sitter på en 37” från 2005 och skäms.

Jag är sjukt nöjd med min Samsung Q80T.

Permalänk
Medlem

Allright folk, en mic nu, vad kan ni rekommendera och vad finns det ute nu för bra erbjudanden, nån som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Allright folk, en mic nu, vad kan ni rekommendera och vad finns det ute nu för bra erbjudanden, nån som vet?

Røde Podcaster USB om du inte vill gå XLR vägen

Permalänk
Skrivet av Zidso:

Jag är sjukt nöjd med min Samsung Q80T.

+1på den. Har själv en lite äldre Q8D som ska ha rätt snarlik bild. Samsung har i mitt tycke överlägsen mjukvara jämfört med alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buurman:

Vad är det för kabel man behöver för Atmos+earc, du som kan... ?

https://hdfury.com/product/4k-arcana-18gbps/

Permalänk
Medlem

ehhh..

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Produkt: Lenovo Legion 5 (Ryzen 4800H 8-core, RTX 2060, 16GB RAM)
Länk: https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/203384...
Kategori: Dator
Prisjakt:
Pris: 9990kr

Många som missar denna om man ska döma avsaknaden av uppduttar. Utan tvekan bästa dealen på gaming laptops under BF-rean. Enda nackdelen är att skärmen, den har visserligen 120hz men bara är 250 nits ljusstyrka.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Philips 70" PUS8545 vs samsung 65" q70. Vad är bäst? Skiljer 1000kr och 5" kanske inte spelar så stor roll.

I dagsläget har jag en xbox one inkopplad till datorskärmen. Tänker att samsungen är bättre för spel. Men vilken är bäst för film/tv?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av h2016:

Sorry om jag missade. Svarade trodde jag på någon som var ute efter Samsungs soundbar.

Det var jag å jag köpte den därifrån sen, så tack för tipset 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Allright folk, en mic nu, vad kan ni rekommendera och vad finns det ute nu för bra erbjudanden, nån som vet?

https://www.komplett.se/product/1127412/datorutrustning/kring...

Jag beställde denna, osäker på kvalite men lär slå alla headphones och även min gamla.. Finns dyrare som också är nedsatta lite, men denna blev ett givet köp för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nike1212:

@Nike1212: Tack för tipset! Jag har tyckt att det börjar bli allt svårare att få tag på förra flaggskeppsmodellen för vettigt pris. Jag blev motbevisad, tack och lov.

Permalänk
Medlem

VeePN 3 år

20.80$ med koden BFSAVE20

https://deals.neowin.net/sales/veepn-3-yr-subscription

Har själv använt VeePN i ett par månader, inga som helst problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvcop:

När man äntligen fått tummen ur och bestämt sig för att köpa Samsung Odyssey G9 var den slut på Elgiganten. Blev att köpa direkt från Samsung shoppen för samma peng 11990kr. Hoppas inte man blir missnöjd med tanke vad som skrivits om köp direkt från dem.

Nu kvarstår det stora dilemmat att min 10 år gamla rig kommer få problem ihop med denna.

Har ni något förslag på komponenter och inköpsställen som lirar bra mot skärmen. Budget gärna runt 15-16k.

10 år gammal? Då har du alltså DVI?

Då får du börja med att köpa displayport adapter tills du hunnit köpa nya grejer. Fixa nya grejer snabbt, för du vill ju kunna testa skärmen på det sätt den är tänkt innan du måste bestämma om du ska behålla eller ej.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Går det att köra plex på xbox series x och få dolby atmos genom corsair hs75 xb hörlurarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Allright folk, en mic nu, vad kan ni rekommendera och vad finns det ute nu för bra erbjudanden, nån som vet?

https://www.komplett.se/product/1127412/datorutrustning/kring...

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Philips 70" PUS8545 vs samsung 65" q70. Vad är bäst? Skiljer 1000kr och 5" kanske inte spelar så stor roll.

I dagsläget har jag en xbox one inkopplad till datorskärmen. Tänker att samsungen är bättre för spel. Men vilken är bäst för film/tv?

Fick hem min 70PUS8505 idag, och är väldigt nöjd. Det är en bra TV i mellansegmentet.

Skall väl sägas att jag än så länge mest är överväldigad av storleken. Haft 55" som mest innan och ett par månader i väntan på BF har jag suttit med sovrumsteven på 32"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyhan:

Fick hem min 70PUS8505 idag, och är väldigt nöjd. Det är en bra TV i mellansegmentet.

Skall väl sägas att jag än så länge mest är överväldigad av storleken. Haft 55" som mest innan och ett par månader i väntan på BF har jag suttit med sovrumsteven på 32"...

Väldigt mycket TV för pengar, fick du den för 9000 :)?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Så var det då dags för min årliga tradition här under BF rean att tipsa om ficklampor så här i vintermörkret som nu vilar över oss nordbor...

Cyklar du fortfarande i dessa Coronatider? Naturligtvis behöver du extra baklyse i form av härliga dinglande pungkulor under sadeln, då blir du Kung på stan för endast 19 Kr (ordpris 79 Kr), max 1 per kund bästa dealen på hela rean eller hur...

https://www.valostore.se/produkt/cykellampa_hjarta/

Produkt: Cykellampa Röd baklampa Hjärta, 15 lm (Fast vi vet ju alla att det är Pungkulor lol)
Länk: https://www.valostore.se/produkt/cykellampa_hjarta/
Kategori: Övrigt
Prisjakt: Länk saknas
Pris: 19 kr

För dig som behöver seriöst ljus när du är ute och går rekommenderas denna som är riktigt bra för allroundbruk med USB uppladdning och mycket bra ljus samt bra storlek, säljs nu med 700 Kr rabatt för 1095 Kr vilket gör den bara ett par hundra dyrare än om man importerar från USA så ett bra pris...

Produkt: Ficklampa Olight Seeker 2 Pro, 3200 lm
Länk: https://www.valostore.se/produkt/ficklampa_olight_seeker_2_pr...
Kategori: Övrigt
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5233919
Pris: 1095 kr

NU när ni säkrat mörkret med dessa kan ni sova gott om nätterna!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Truehd atmos kräver eARC uppföljaren till Arc. För att klara bandbredden.

eARC är ingen signal man bara splittar isär ifrån en Nvidia shield. Då det är en dubbelriktad signal precis som Arc. Därför krävs att man lurar signalen om din tv in har stöd för eARC. Detta löser hdfury arcania.

Skrivet av SmekusNamnus:

Före sin tid, ja absolut. Faktum är att det krävs att en storspelare som Sonos släpper en Atmos-pryl för att TV-tillverkarna ska få press på sig att implementera stöd för det.

Med det sagt så märker du förmodligen ingen större skillnad på komprimerad Atmos (Dolby digital+). Även om det är en grymt bra soundbar, så är det ändå bara en soundbar när allt kommer omkring.

Var ju inne på att köpa en Sony A87/LG CX men ingen verkar ju ha stöd för detta via passthrough och det lär väl kanske heller inte bli så att det avhjälpas via någon firmware-update på dagens tv-apparater, för det är väl beroende av hårdvara?

Enklast är nog avvakta tv-köp och hoppas de implementerar bättre stöd till nästa års tv-apparater?

Får snegla på en sån HD Fury Arcana. Kör en shield pro 2019 till tv idag och styr tv mest med shieldens fjärr, kommer det fortsätta fungera och man köper en sån hdfury arcana?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snedspark:

Köpte Steelseries Arctis Pro Wireless för 1790 på elgiganten, men de går i retur i helgen.

Väldigt tydligt bakgrundsbrus som gör hörlurarna oanvändbara. Dessutom var komforten dålig jämfört med nuvarande lurar (trådade). Dessa hörlurar är enligt mig inte värda 1790 kr, och än mindre ca 3000 kr som är ordinarie pris.

Korrekt! Köpte de också 2018 eller 2019! fick lämna tillbaka skiten! Innan hade jag HyperX Cloud II. Inget slår de fortfarande. Har nu en HyperX Super Revolver S! De är bra, men tyckte HyperX Cloud II var bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av H3Nc3:

PCWorld har för 340kr, finns i listan här på Swec. Köpte min där igår, men viktigt att man betalar i dollar för att få ner priset.

Hittade inte denna i listan, och inget på Google. Är det någon som har en länk? (Windows 10 licens...)

Äsch, nu hittade jag! Man skulle söka på Windows och inte PCWorld.

Permalänk
Medlem

Tidigare år satt jag liksom många som en dåre tills 2-3 på natten på jakt efter varor.
2019 gjorde jag samma tokighet och såg att det var bara B.S och gnällde om det senare och lovade att jag skiter i det.
2020 är jag Lite klokare som sov innan 12, men vaknade kl 6 och leta bevakningar m.m och lagt ner en jävla massa tid på att läsa en hel del här och andra ställen om tips m.m
Damn vad jag känner mig dum nu. Verkligen slöseri på energi och BEST case så tjänar man 1000-2000 kr för all hype och huvudvärk.
Och som många redan sagt så blir det sämre och sämre kampanjer med åren. Så förhoppningsvis blir jag och många andra klokare 2021 och ignorerar detta helt.

över 40 bevakningar och inte 1 enda köp via dem. Enda köpet iår vart några klädplagg för familjen som oftast går ändå att få tag på för kampanj priser hela året + jula bacho grejer.
Även Dewalt kampanjen i bauhaus vart ju bara lite lockvaror. Dem hade typ 20 st per varuhus vad jag fick veta av personalen. Och den vart slut redan på morgonen.
Butikerna tävlar nu om vem som hinner tömma våra plånböcker först på en massa onödigheter med röd prislapp

Permalänk

Är det någon som har erfarenheter om Svive och denna skärm?
Jag hade ursprungligen tänkt mig en Xiaomi 34 curved men Sviven verkar rätt vettig - har jag missat nån viktig detalj nu?

https://www.komplett.se/product/1148697/gaming/spelutrustning...

Stavning som alltid...
Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedspark:

Köpte Steelseries Arctis Pro Wireless för 1790 på elgiganten, men de går i retur i helgen.

Väldigt tydligt bakgrundsbrus som gör hörlurarna oanvändbara. Dessutom var komforten dålig jämfört med nuvarande lurar (trådade). Dessa hörlurar är enligt mig inte värda 1790 kr, och än mindre ca 3000 kr som är ordinarie pris.

Bakgrundsbruset är inte micen som snappar upp ljud? Har du ställt in EQn? Jag har ett snäpp upp på sidetone som standard och när den slås av slutar det brusa.