Kan ej köra Wi-fi och Ethernet samtidigt?

Permalänk

Kan ej köra Wi-fi och Ethernet samtidigt?

Hej! Inte varit på SweClockers på säkert tio årr med gammalt konto men upplever jag behöver ingående hjälp, så tackar ödmjukast för alla tips. semi-lång inlägg ahead, men jag vet att ju mer detaljer desto bättre hjälp oftast

Situation:

Bor i relativt nyproducerad bostad där Switch/mediaconverter inteno xg6846 R1 (min har 3 LAN uttag, ej 4) är installerad i ett skåp där det är kopplat till bostadsnätet och sänder viss lgh data vidare till värden as well. Inkommande signal fungerar fint kör 100/100 och det funkar utmärkt.

Från Lan1 på Switchen går till uttaget där Telia Smart wifi router är kopplad. Wi-fi delas ut och funkar fint till alla uppkopplade och inkopplade enheter om än något klen signal i vissa rum, hence, har jag fått en ASUS AC2900, men ej kopplat/bryggat något än, då jag vill få bukt med main issue first.

Byggde nyligen en ny gaming dator och vill kunna köra vissa delar direkt från ett av de 12(!) uttagen i lgh. Routern är placerad vid TV, ävcen tv,box är inkopplad. Kan ej dra direkt kabel till dator, utan vill kunna nyttja ett av dessa uttag i lgh direkt till ethernet på burken.

Problem
Hur jag än försökt så kan jag ej få både wifi och tråd att funka samtidigt. "Ethernet saknar giltig IP-konfiguration" får jag så fort jag kör med originalanslutning i skåpet, dvs wifi överallt men inget till datorn via TCP-kabel.

Byter jag i skåpet däremot funkar tråd finemang, men inget wifi whatsoever. Således, är min uppfattning att problemet är lokalt i antingen routerinställningar eller kring switchen, kan det vara så att den enbart kan ge ut nät via ett enda uttag i lgh?

Redan provat utan resultat

Testat med annan router/fabriksåterställning (exakt samma förfarande)
Köra CMD prompt för flertalet ipconfig inställningar
TCP kabeln till annan dator direkt från väggen

Hur löser jag det här bäst och kan jag ens/bör lägga bryggning i detta scenario?
Är fullt medveten om att det även kan vara ngn kabel till router, t.ex TV som inte sitter helt rätt.

Bara hojta om det behövs mer info.
Stort tack på förhand!

Formattering
Visa signatur

SST-SG13B Case, Ryzen 7 3700X, ASRock B550M-ITX/ac, 250GB Samsung 8600EVO, 2TB Adata xpg sx8200 pro M.2, MSI Ventus Nvidia 3070 8GB non-OC, Corsair SF 600 W 80+ Platinum Certified Fully-Modular SFX, Corsair Vengeance RGB Pro 16 GB DDR4-3600 CL18, H80iV2 Cooler 2x Notcua fan(s).

Permalänk
Medlem

Får inte ihop en bild hur du kopplat, men har du kopplat din speldator till LAN 2 på mediaconvertern?

Det du ska göra är
1. koppla in mediaswitch på inkommande ethernet
2. koppla in router på mediaswitch LAN1, via kopplingsdosan i skåpet om du vill
3. dra tillbaks ethernet från LAN2 på routern till skåpet. detta kräver att du har dubbla uttag vid routern
4. Skaffa en switch ALT koppla direkt från tillbakagående till speldator

Det du försöker nu är att koppla upp datorn direkt på internet, Du har enbart 1 IP-adress och den ska routern ha, som du kopplar nu så bråkar routern och datorn om din IP-adress

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Tack för snabbt svar!

aha, länkarna till kopplingen la jag upp på imgur, kunde du ej se dem?
Inkommande funkar fint, är inkopplad som den varit sen dag ett i skåpet till mediaswitchen.

Lan1 går just nu till router = Har Wifi fungerande
Lan2 går till uttaget där speldatorn är inkopplad = "Ethernet saknar giltig IP-konfiguration"
Lan3 går till samma uttag den alltid varit kopplad till men där är inget inkopplat, tror det än enbart för IP-telefoni som jag ej använder?

Nr 4 är jag inte helt med på vad som menas, skaffa en switch till?? så jag har två switchar och två routrar? Nej, can't be it can it?

Visa signatur

SST-SG13B Case, Ryzen 7 3700X, ASRock B550M-ITX/ac, 250GB Samsung 8600EVO, 2TB Adata xpg sx8200 pro M.2, MSI Ventus Nvidia 3070 8GB non-OC, Corsair SF 600 W 80+ Platinum Certified Fully-Modular SFX, Corsair Vengeance RGB Pro 16 GB DDR4-3600 CL18, H80iV2 Cooler 2x Notcua fan(s).

Permalänk
Medlem

Du ska inte använda något annat än LAN1 på din fiberdosa och den ska gå direkt till din router, sen ska dina enheter kopplas till routerns LAN-portar.

Så om du vill att routern ska sitta ute i lägenheten så behöver du dubbla uttag där (ett från fiberdosa till router och en tillbaka från router till din dator eller en switch i mediaskåpet).

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Hur många portar har du i telia routern?
Datorn måste vara kopplad efter telia routern (eller switch som sitter efter telia routern), annars kommer du inte få några IP adresser då du bara får en extern IP adress av din internetleverantör.

Visa signatur

OS: Windows 11 Pro | CPU: AYYMD 7800X3D | GPU: 3080 OC Strix MB: ROG Strix B650 E-F | RAM: G.Skill DDR5 2x32GB 6000MHz CL30 | PSU: Corsair RM850i Chassi: Lian Li OC-O11 Dynamic EVO | AIO: EK-AIO Elite 360mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindfulMess:

Tack för snabbt svar!

aha, länkarna till kopplingen la jag upp på imgur, kunde du ej se dem?
Inkommande funkar fint, är inkopplad som den varit sen dag ett i skåpet till mediaswitchen.

Lan1 går just nu till router = Har Wifi fungerande
Lan2 går till uttaget där speldatorn är inkopplad = "Ethernet saknar giltig IP-konfiguration"
Lan3 går till samma uttag den alltid varit kopplad till men där är inget inkopplat, tror det än enbart för IP-telefoni som jag ej använder?

Nr 4 är jag inte helt med på vad som menas, skaffa en switch till?? så jag har två switchar och två routrar? Nej, can't be it can it?

Det var en mental bild jag inte fick upp på hur hela anläggningen är kopplad.
Din mediaswitch som ligger i skåpet har mer eller mindre som uppgift att tolka dina inkommande signaler DVS. TV - fiber - telefon och skicka dem rätt.
Du har enbart en IP-adress, och kopplar du in både Router och dator på mediaswitchen så kommer dessa att bråka om din IP-adress.
Det du får göra är att skicka tillbaks ethernet till skåpet via från lan2 på din router och koppla in datorn på den kontakten, vill du använda flera av dina uttag i lägenheten behöver du en switch t.ex.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/switch/t...

Hoppas bilden förklarar lite, suger att förklara när man i teorin vet hur man ska göra, men inte får ut det i textform
Men jag ritade in två alternativ på bilden, antingen kör du via en switch som bara delar upp ethernet-signalen till flera uttag eller kopplar via tillbakagående uttag till datorn direkt.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av moonblase:

Det var en mental bild jag inte fick upp på hur hela anläggningen är kopplad.
Din mediaswitch som ligger i skåpet har mer eller mindre som uppgift att tolka dina inkommande signaler DVS. TV - fiber - telefon och skicka dem rätt.
Du har enbart en IP-adress, och kopplar du in både Router och dator på mediaswitchen så kommer dessa att bråka om din IP-adress.
Det du får göra är att skicka tillbaks ethernet till skåpet via från lan2 på din router och koppla in datorn på den kontakten, vill du använda flera av dina uttag i lägenheten behöver du en switch t.ex.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/switch/t...

Hoppas bilden förklarar lite, suger att förklara när man i teorin vet hur man ska göra, men inte får ut det i textform
Men jag ritade in två alternativ på bilden, antingen kör du via en switch som bara delar upp ethernet-signalen till flera uttag eller kopplar via tillbakagående uttag till datorn direkt.

https://i.imgur.com/mZytGWr.jpg

Riktigt bra förklarat blir mycket tydligare och nu vet jag vart jag ska göra ev. ändringar. Det som blivit klart, men som fortfarande slår mig lite, är just faktumet nuvarande uppsättning endast kan ge ett uttag acces. När man har 12 uttag men endast kan nyttja ett f.n känns sådär

Kommer ev. bryggning med AC2900 stöka till det eller det är separerat från kopplingen i skåpet?

Visa signatur

SST-SG13B Case, Ryzen 7 3700X, ASRock B550M-ITX/ac, 250GB Samsung 8600EVO, 2TB Adata xpg sx8200 pro M.2, MSI Ventus Nvidia 3070 8GB non-OC, Corsair SF 600 W 80+ Platinum Certified Fully-Modular SFX, Corsair Vengeance RGB Pro 16 GB DDR4-3600 CL18, H80iV2 Cooler 2x Notcua fan(s).

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vid INK ska din Inten-tjänstefördelare kopplas in, till dess WAN. i någon av LAN-portartna (LAN 1 exempelvis) skall en router anslutas, sedan ska övriga uttag kopplas in i routerns LAN-portar

Inkommande WAN > Tjänstefördelare > Router > Rum/uttag.

Du kan använda egen router efter Inteno'n om du inte vill använda Telias. Inget ska behöva bryggas.
Nu utgår jag från att router placeras i samma mediaskåp som inteno'n.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Vid INK ska din Inten-tjänstefördelare kopplas in, till dess WAN. i någon av LAN-portartna (LAN 1 exempelvis) skall en router anslutas, sedan ska övriga uttag kopplas in i routerns LAN-portar

Inkommande WAN > Tjänstefördelare > Router > Rum/uttag.

Du kan använda egen router efter Inteno'n om du inte vill använda Telias. Inget ska behöva bryggas.
Nu utgår jag från att router placeras i samma mediaskåp som inteno'n.

Alright! Tack!

I det här fallet skulle jag isf placera Telia Smart wifi router i samma skåp, koppla ihop med Switchen, fördela ut till till uttagen ->
Asus AC2900 ute i vardagsrum för Wifi och Google Chromecast + Smart TV. Vad gäller IPTV har jag läst det kan bli tricky men kollar verkligen aldrig på reguljär TV så borde inte vara något problem?

Funkar den tanken?

Visa signatur

SST-SG13B Case, Ryzen 7 3700X, ASRock B550M-ITX/ac, 250GB Samsung 8600EVO, 2TB Adata xpg sx8200 pro M.2, MSI Ventus Nvidia 3070 8GB non-OC, Corsair SF 600 W 80+ Platinum Certified Fully-Modular SFX, Corsair Vengeance RGB Pro 16 GB DDR4-3600 CL18, H80iV2 Cooler 2x Notcua fan(s).

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MindfulMess:

Alright! Tack!

I det här fallet skulle jag isf placera Telia Smart wifi router i samma skåp, koppla ihop med Switchen, fördela ut till till uttagen ->
Asus AC2900 ute i vardagsrum för Wifi och Google Chromecast + Smart TV. Vad gäller IPTV har jag läst det kan bli tricky men kollar verkligen aldrig på reguljär TV så borde inte vara något problem?

Funkar den tanken?

Om du aldrig ser på linjär-TV så ska det funka. Vad för switch pratar vi om?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MindfulMess:

När man har 12 uttag men endast kan nyttja ett f.n känns sådär

Du skaffar en switch med minst 13 portar och kopplar in dina 12 vägguttag till den och port 13 kopplar du till ett uttag på routerns lansida så är alla portar aktiva och kopplade rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Update: löst med att sätta Telia Smart wifi router i skåpet där den fördelar till uttag samt nya RT-AC86U som nu är i vardagsrummet som en AP. Tv funkade fint att lösa med, blev riktigt trångt i panelskåpet dock.. Stort tack för tipsen här, hjälpte enormt!

Följdfrågor: Nu går Gaming dator direkt via kabel, alla andra enheter via AP:n samtliga connections har nu lösenord på sig för tillgång.
Är det någon inställning säkerhetsmässigt eller annat jag borde kika på , främst vad gäller AP:n?

Visa signatur

SST-SG13B Case, Ryzen 7 3700X, ASRock B550M-ITX/ac, 250GB Samsung 8600EVO, 2TB Adata xpg sx8200 pro M.2, MSI Ventus Nvidia 3070 8GB non-OC, Corsair SF 600 W 80+ Platinum Certified Fully-Modular SFX, Corsair Vengeance RGB Pro 16 GB DDR4-3600 CL18, H80iV2 Cooler 2x Notcua fan(s).