RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk

Hur hittar man korten? Om jag söker på någon av hemsidorna finns inget uppe.. Läggs allt upp exakt 1500 och man får söka efter dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool_Hector:

Är det någon här som springer 6800XT med 600W PSU? Funkar/funkar ej? Ange gärna vilken processor ni rullar också.

Jag kör just nu mitt 6800xt och en sprillans ny i5 2500k (2011) som är rejält överklockad, på ett lika gamlat 650w nätagg.

Jag tror inte det kommer vara något problem om du inte har en galet hungrig CPU och sen väljer att överklocka hela systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar Tegni:

Hur hittar man korten? Om jag söker på någon av hemsidorna finns inget uppe.. Läggs allt upp exakt 1500 och man får söka efter dem?

Ja det verkar som att allt läggs upp kl 15 som "vanligt". Börjar bli irriterande faktiskt, speciellt nu när man faktiskt vill veta lite om produkternas mått osv innan man beställer. Jag får försöka få tag på ett referenskort rx 6800 eftersom det verkar vara monsterkylare på de korten som info har läckt ut om.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Nytt försök idag då, får hoppas man lyckas snagga ett kort hos katastrofhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ja det verkar som att allt läggs upp kl 15 som "vanligt". Börjar bli irriterande faktiskt, speciellt nu när man faktiskt vill veta lite om produkternas mått osv innan man beställer. Jag får försöka få tag på ett referenskort rx 6800 eftersom det verkar vara monsterkylare på de korten som info har läckt ut om.

Just måtten finns ute om man kollar lite mer på tillverkarnas hemsidor. Tittat runt en del själv på nätet och längden på många kort verkar ligga runt 300~315 mm och ta upp 2.5~2.7 slots i bredd.

Edit: 6800xt då alltså.... glömde skriva det.

Visa signatur

Varför spela när det inte är kul?

Permalänk
Medlem

Vilket brukar vara de kort hos AMD som går dyrast respektive billigast? Gissar att deras motsvarighet på asus dcII kommer gå för 10.000 men ifall av någon mirakulös anledning den blir billigaste så kanske jag köper ett i alla fall 🤔 är det sapphire o powercolor
som gäller hos AMD?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Nääääää inet kommer få 0 kort idag

https://bit.ly/3kI8SaI

"Viktig info inför dagens release av tredjepartsmodeller av AMD Radeon RX 6800 och 6800XT.

Tyvärr har vi inte fått ett enda kort till release och efter att ha pratat med alla våra tillverkare, distributörer och AMD själva ser det ut som att det inte kommer komma fler än några enstaka exemplar i år.

Därför vill vi vara väldigt tydliga med att väntetiden på de nya korten kommer vara lång. Hur lång vågar vi ännu inte säga, men även de som kniper de första förbokningsplatserna behöver vara inställda på att vänta en bit in på nästa år.

Av den anledningen kommer vi inte ha något särskilt upplägg på releasen, utan bara ta förbokningar av de som vill ställa sig i kö.

Vi tycker själva det här är fruktansvärt tråkigt och hoppas att de lyckas få upp produktionstakten så snart som möjligt.

Våra modeller kommer visas här 15:00, så att du i varje fall kan läsa om dem"

Permalänk

Jag fick tag på ett 6800 i panik vid släppet förra veckan då jag egentligen var på jakt efter 6800XT, så jag råkade få tag på fel grafikkort i stressen.

Hoppas man inte behöver stressa fram idag vid släppet, men det är det som blir när det inte dyker upp tidigare, antar jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Nääääää inet kommer få 0 kort idag

https://bit.ly/3kI8SaI

"Viktig info inför dagens release av tredjepartsmodeller av AMD Radeon RX 6800 och 6800XT.

Tyvärr har vi inte fått ett enda kort till release och efter att ha pratat med alla våra tillverkare, distributörer och AMD själva ser det ut som att det inte kommer komma fler än några enstaka exemplar i år.

Därför vill vi vara väldigt tydliga med att väntetiden på de nya korten kommer vara lång. Hur lång vågar vi ännu inte säga, men även de som kniper de första förbokningsplatserna behöver vara inställda på att vänta en bit in på nästa år.

Av den anledningen kommer vi inte ha något särskilt upplägg på releasen, utan bara ta förbokningar av de som vill ställa sig i kö.

Vi tycker själva det här är fruktansvärt tråkigt och hoppas att de lyckas få upp produktionstakten så snart som möjligt.

Våra modeller kommer visas här 15:00, så att du i varje fall kan läsa om dem"

Hahahaha! Så var det med ”8 gånger fler kort” 😂

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Nääääää inet kommer få 0 kort idag

https://bit.ly/3kI8SaI

"Viktig info inför dagens release av tredjepartsmodeller av AMD Radeon RX 6800 och 6800XT.

Tyvärr har vi inte fått ett enda kort till release och efter att ha pratat med alla våra tillverkare, distributörer och AMD själva ser det ut som att det inte kommer komma fler än några enstaka exemplar i år.

Därför vill vi vara väldigt tydliga med att väntetiden på de nya korten kommer vara lång. Hur lång vågar vi ännu inte säga, men även de som kniper de första förbokningsplatserna behöver vara inställda på att vänta en bit in på nästa år.

Av den anledningen kommer vi inte ha något särskilt upplägg på releasen, utan bara ta förbokningar av de som vill ställa sig i kö.

Vi tycker själva det här är fruktansvärt tråkigt och hoppas att de lyckas få upp produktionstakten så snart som möjligt.

Våra modeller kommer visas här 15:00, så att du i varje fall kan läsa om dem"

fyfan.. nu är jag glad att jag tog 6800 istället för att vänta!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

fyfan.. nu är jag glad att jag tog 6800 istället för att vänta!

Jag bojkottar fan allt nu. Väntar tills nästa år och se vilket som presterar bäst i BF6

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

men suck alltså ☹️

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Jag bojkottar fan allt nu. Väntar tills nästa år och se vilket som presterar bäst i BF6

förstår dig, men hela den här hösten med brist på hårdvara saknar motstycke!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk

Jahopp, lika bra att ställa sig i kö på något "mindre åtråvärt" 3080 då....

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Hahahaha! Så var det med ”8 gånger fler kort” 😂

8 multiplicerat med 0 förstår du väl...

Inets hemsida brukar krascha för mig vid varje lansering, så inget är förlorat för min del...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Vilket jävla skämt dessa lanseringar är. AMD tar tronen för skitlanseringar med Nvidia hack i häl. Sedan att AMD bestämmer sig för att gå "all in" premiumpris trots sin avsaknad av DLSS teknik och RT prestanda blir ju bara märkligt.
Jaja...

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Man kan få väl få 10$ av den där AMD-snubben som lovade att det inte var en papperslansering nu iallafall så det är ju alltid nåt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

8 multiplicerat med 0 förstår du väl...

Inets hemsida brukar krascha för mig vid varje lansering, så inget är förlorat för min del...

Lär nog tyvärr vara samma visa på alla ställen

Visa signatur

Ryzen 5950x | Gigabyte B550 Aorus Elit | Gigabyte GeForce RTX 3090 | 32GB Corsiair 3600MHz CL18 Vengeance | Corsair RM750X | Samsung 970 EVO Plus 1TB

Permalänk
Medlem

@webhallen

har ni också tomt på hyllorna vad gäller partnerkorten?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Jag chansar på att den billigaste modellen kostar 8600 sen når de dyrare 10.500, dvs typ som nvidia har idag. man kanske ska vänta på nästa gen i alla fall så man får det nyaste inför battleifld 6 men man är liiiite sugen

Konstigt att ingen pratar om hur orimligt det är att 6800xt prissätts i samma nivå som 3080. Blir det så pass dyra partnerkort väntar även jag åtminstone tills det att det korrigeras.

Permalänk
Medlem

Japp, då var det roliga över innan det ens börjat. AMD bör även lämpligen sparka Frank Azor efter dennes pajasbeteende på sociala medier.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grane:

Lär nog tyvärr vara samma visa på alla ställen

Jag som hoppades boka och slippa Nvidia/Komplett/Elgiganten där jag bokat 3080 och väntat i månader. Ville verkligen inte att mina pengar skulle dit.

Nåja, fick tag i en 3070 för min nybygge i alla fall. Får vara nöjd med det tillsvidare...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Japp, då var det roliga över innan det ens börjat. AMD bör även lämpligen sparka Frank Azor efter dennes pajasbeteende på sociala medier.
https://i.imgur.com/EeIjnqm.png

Om du hänvisar till Inet så är detta länkat lite längre upp i tråden...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Konstigt att ingen pratar om hur orimligt det är att 6800xt prissätts i samma nivå som 3080. Blir det så pass dyra partnerkort väntar även jag åtminstone tills det att det korrigeras.

Jag tycker det är fett orimligt. Kortet är lika snabbt och i 4k slöare än 3080. 3080 har dlss och otroligt mycket bättre RTX prestanda. Varför skulle man välja ett lika dyrt kort med mindre och sämre saker på även fast man kanske inte använder rtx? Hade köpt att 3080 kostade 10.000 och AMD körde sina på 8000-8500 för att konkurrera

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Om du hänvisar till Inet så är detta länkat lite längre upp i tråden...

Yep, tvåa på bollen. Får väl se om det finns någon annan aktör som kommer ha att sälja, kan ju vara Inet som inte tar in från AMDs partnertillverkare eller liknande.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Yep, tvåa på bollen. Får väl se om det finns någon annan aktör som kommer ha att sälja, kan ju vara Inet som inte tar in från AMDs partnertillverkare eller liknande.

Varför skulle dom inte göra det? Dom skriver ju att dom inte fått/tilldelats ett enda kort. Dom har ju försökt få kort och varit i kontakt med bland annat AMD och svaret har blivit i nästa år.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Yep, tvåa på bollen. Får väl se om det finns någon annan aktör som kommer ha att sälja, kan ju vara Inet som inte tar in från AMDs partnertillverkare eller liknande.

Läste du inte deras meddelande, de har ju kontaktat tillverkare, distributörer och AMD själva!

Citat:

Tyvärr har vi inte fått ett enda kort till release och efter att ha pratat med alla våra tillverkare, distributörer och AMD själva ser det ut som att det inte kommer komma fler än några enstaka exemplar i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Varför skulle dom inte göra det? Dom skriver ju att dom inte fått/tilldelats ett enda kort. Dom har ju försökt få kort och varit i kontakt med bland annat AMD och svaret har blivit i nästa år.

Skrivet av gonace:

Läste du inte deras meddelande, de har ju kontaktat tillverkare, distributörer och AMD själva!

Menar som i att Inet inte tar in just Sapphire eller så utan från exempelvis Asus som inte exklusivt gör AMD gpuer. Som jag förstått det kommer det vara XFX, Powercolor och Sapphire som finns att köpa idag. Det är dock bara spekulation.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Menar som i att Inet inte tar in just Sapphire eller så utan från exempelvis Asus som inte exklusivt gör AMD gpuer. Som jag förstått det kommer det vara XFX, Powercolor och Sapphire som finns att köpa idag. Det är dock bara spekulation.

Nej då. Inet tar allt in

https://www.inet.se/hitta?q=sapphire (andra kort)

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Nej då. Inet tar allt in

https://www.inet.se/hitta?q=sapphire (andra kort)

Ja men just till release? Har sett att utbudet skiftar och att det har gjort det tidigare mellan återförsäljare. För Ampere har komplett Palit men inte Inet medan Inet har EVGA men komplett inte t.ex.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮