Feedback på ny workstation / speldator med 5900x uppskattas

Permalänk
Medlem

Feedback på ny workstation / speldator med 5900x uppskattas

Hej!

Håller på att plocka ihop delar till min nya stationära som kommer att ersätta min fyra år gamla arbetshäst med 6700k, 32GB, GTX1080.

Har hänt en del sedan sist, så skulle behöva feedback på komponentval.

Förutsättningar:

  • Ingen hård budget, men tänker inte köpa dubbelt så dyra komponenter för +10% prestanda heller.

  • Ja, jag kommer att ha användning för 100+ GB RAM (icke-spellaster)

  • Grafikkort är högst tillfälligt (hade tänkt återanvända det gamla, men det gick och dog i helgen), kommer att sikta på 3080(TI) 20GB eller 3090 framåt våren då jag kommer att kunna använda högre minnesmängd. Men tar emot tips om något har tips på bättre tillfällig lösning då jag bara plockade första jag såg nu.

  • Spel körs i dagsläget på en 4k/60Hz-skärm, men detta är såklart inte ett krav för den tillfälliga lösningen

  • Ingen lagringsenhet i listan då jag tänker återanvända en PCIe-M.2-SSD från nuvarande datorn, iaf till en början.

  • Funktion över form, RGB etc. är ett minus för mig då jag inte vill betala för något jag inte använder

Huvudfrågorna för mig är:

  • Komponentkompatibilitet, t.ex.

    • Kylförmåga i förhållande till värmeutveckling

    • Minnen med moderkort, hittade inget 4x32 kit i QVL, men moderkortet ska stödja 128GB, så om någon har testat liknande skulle det vara toppen att veta hur/om det funkar

    • AIO:n med chassi och moderkort/minnen, har inte lyckats hitta storlekar och marginaler, men tänker att kylaren skulle kunna slå i minnena om de sticker upp för mycket?

  • Ljudnivå, vet att det inte är de tystaste komponenterna i världen, men skulle gärna höra om det är något som står ut och där det finns ett bättre alternativ utan att det kostar det dubbla

  • Annat, om något är heltokigt eller har bättre alternativ (är inte lika påläst som jag brukade vara kring komponenter så är tacksam för tips).

Permalänk

Vad är det för last? Stora databaser, virtualisering?
Skiljer sig ju lite i specen.
T.ex. stora databaser är ju antal diskar minst lika viktigt som ram och cpu så du kan dela upp logg osv.
Kommer den köra server med desktop eller vanlig windows? (antar windows och inte linux eftersom den ska spela lite också).

Är det viktigaste workstation eller spel?
Tillförlitlighet under längre tid eller prestanda?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Vad är det för last? Stora databaser, virtualisering?
Skiljer sig ju lite i specen.
T.ex. stora databaser är ju antal diskar minst lika viktigt som ram och cpu så du kan dela upp logg osv.
Kommer den köra server med desktop eller vanlig windows? (antar windows och inte linux eftersom den ska spela lite också).

Är det viktigaste workstation eller spel?
Tillförlitlighet under längre tid eller prestanda?

Bra frågor!

Gällande last körs virtualisering då och då, men belastningsmässigt främst egenbyggd simulering som skalar bra med antal trådar (och minne, mängd viktigare än hastighet). Inga tunga databaser.
Windows för spel och viss utveckling, men multibootar med Linux i dagsläget för vissa saker och kommer nog köra mer workloads där framöver.
50/50 spel/workstation skulle jag säga.
Jag kör inte 24/7, utan det är last under timmar i taget oftast. Koda, kompilera, testaköra, etc. Så inga krav på server-uthållighet.

Permalänk
Medlem

Hade gått upp till i alla fall ett 1660 Super och köpt en något billigare nätdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Hade gått upp till i alla fall ett 1660 Super och köpt en något billigare nätdel.

Tack, tips på alternativ PSU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taharez:

Tack, tips på alternativ PSU?

I normalfallet hade jag rekommenderat Seasonic, Corsair eller EVGA med Platinumklassning 850W, men inget finns i lager någonstans, är nästan lika illa med nätdelar som det är med GPU / CPU...