Permalänk
Medlem

4K/x265 från dator till tv

Hej!

Tar tacksamt emot förslag på mediaspelare eller annan utrustning som klarar att spela upp 4K/x265 men även blueray-filmer på 75”-tv med 4k, 60 Hz (Samsung Q90R).
Min bärbara dator (Helt ny Probook med I7) klarar inte att ”kasta” trådlöst till tvn. Bilden hänger inte med. Verkar som att grafikkortet är för dåligt? På datorn går det utmärkt.
Funkar bra på Apple-tv men den har för lite utrymme för blueray-filmer.
Det känns onödigt att köpa en ny dator bara för att kunna se 4k-film på tv:n.

Permalänk
Avstängd

En bluray-spelare? Förstår inte riktigt vad du vill ha eftersom du skriver "från dator till TV" i rubriken.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Koppla datorn till TV/Apple TV via HDMI eller nätverkskabel?
Streama BluRay kräver en hel del bandbredd.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

En vanlig ps4 eller xbox one klarar Bluray hur bra som helst och mycket billigare än "vanliga" -blurayspelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

En bluray-spelare? Förstår inte riktigt vad du vill ha eftersom du skriver "från dator till TV" i rubriken.

Var lite otydlig. En spelare som kan kopplas ihop tillsammans med datorn (så jag kan föra över filmerna från datorn till den) som sen skickar ut det till TVn. Apple-tv funkar ju bra men har inte så mycket utrymme. Datorn är för långsam. Det är också mer filmer i 4K eller x265 som jag tänkt.

Permalänk
Avstängd

Koppla datorn till TVn?

Är du säker på att det är datorn som är seg, att spela upp bluray på en dator med blurayläsare borde ju gå Att däremot casta 4K är tungt, mycket bandbredd som sagt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

testa att lägga filerna på ett usb minne (eller extern hårddisk via usb) och sedan koppla det minnet direkt till tv:n. kanske tv:n själv klarar av att spela upp dem utan inblandning av dator?

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetrri:

testa att lägga filerna på ett usb minne (eller extern hårddisk via usb) och sedan koppla det minnet direkt till tv:n. kanske tv:n själv klarar av att spela upp dem utan inblandning av dator?

Tack ska prova det 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Koppla datorn till TVn?

Är du säker på att det är datorn som är seg, att spela upp bluray på en dator med blurayläsare borde ju gå Att däremot casta 4K är tungt, mycket bandbredd som sagt.

Jag tycker att den borde klara av det men trots att jag använder HDMI-kabel mellan datorn och tvn så laggar det. Kan det bero på att grafikkortet är för dåligt? Kan tillägga att det funkar felfritt att titta på datorns skärm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Milberto:

Jag tycker att den borde klara av det men trots att jag använder HDMI-kabel mellan datorn och tvn så laggar det. Kan det bero på att grafikkortet är för dåligt? Kan tillägga att det funkar felfritt att titta på datorns skärm.

Har du en billig HDMI-kabel? Den kanske inte klarar av bandbredden.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Har du en billig HDMI-kabel? Den kanske inte klarar av bandbredden.

Ja kabeln är ett gammal. Stort tack för tips.
Vet du vilken kabel jag ska ha?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Milberto:

Ja kabeln är ett gammal. Stort tack för tips.
Vet du vilken kabel jag ska ha?

Inte säker på att det är kabelns fel, men skulle kanske vara en möjlighet i alla fall.

https://www.inet.se/produkt/8904310/logilink-hdmi-2-1-10k-8k-...

Den där är inte allt för dyr, kanske är värt att testa iaf Om den är för kort så ta en 2 m, men gå inte över 2 m om inte någon rättar mig och säger att det inte är några problem.

Visa signatur

Mr. Scriptman