Outnorth har inte skickat order efter snart 2 veckor

Permalänk
Medlem

Outnorth har inte skickat order efter snart 2 veckor

Jag gjorde en order på två artiklar hos Outnorth den 11/11. Handskarna var inte i lager, men skulle skickas den 14 enligt hemsidan. Idag är det den 22 och just står det att dem ska skickas den 24. De har hela tiden flyttat fram datumet med en dag varje dag.

Visst det har knappt gått två veckor, men det känns ändå inte vidare seriöst. Antingen vet man när de kommer eller så vet man inte. Om det inte vore för att jag fick ett väldigt bra pris på min order på "singles day" hade jag annullerat min order och köpt mina saker hos någon annan.

Vad har ni för erfarenheter med denna butik?

Rubrik fixad /Vzano, Moderator
Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Har beställt flera gånger från Outnorth utan några som helst problem. Även skickat tillbaka eller bytt storlek och det har gått snabbt och smidigt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

De är Sveriges största onlinebutik för friluftsutrustning så för att svara på din fråga, nej, de är ingen skumraskbutik.

Tycker du att Komplett eller Inet är skumraskbutiker bara för att de inte skickar en viss datorkomponent en given dag? Har det gått dig helt förbi att hela världen är uppochner just nu pga en smittsam sjukdom som fått i stort sett hela flygbranschen att krascha? En väldigt stor del av flygfrakten går med passagerarplan så utan passagerare blir mängden tillgänglig fraktkapacitet mycket mindre.

Har du ens försökt fråga Outnorth? Min erfarenhet är att de är väldigt snabba och trevliga.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

De är Sveriges största onlinebutik för friluftsutrustning så för att svara på din fråga, nej, de är ingen skumraskbutik.

Tycker du att Komplett eller Inet är skumraskbutiker bara för att de inte skickar en viss datorkomponent en given dag? Har det gått dig helt förbi att hela världen är uppochner just nu pga en smittsam sjukdom som fått i stort sett hela flygbranschen att krascha? En väldigt stor del av flygfrakten går med passagerarplan så utan passagerare blir mängden tillgänglig fraktkapacitet mycket mindre.

Har du ens försökt fråga Outnorth? Min erfarenhet är att de är väldigt snabba och trevliga.

Man kan vara skumrask även fast man är stor tyvärr.

Jag förväntar mig inte leverans dagen efter och jag vet att leverantörer ibland inte lever upp till det datum de lovat till återförsäljarna. Men hittills har Outnorth på 14 dagar gett mig nästan lika många datum för avgång. Du tycker inte att det känns suspekt?

Sedan förstår jag inte vad pandemin har att göra med detta? Förseningar sker hela tiden, pandemi eller inte, men det har ingenting med det här att göra.

Jag har inte pratat med dem ännu, men jag tänker ringa dem imorgon. Förhoppningsvis kan de övertala mig att inte annullera min order.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Man kan vara skumrask även fast man är stor tyvärr.

Jag förväntar mig inte leverans dagen efter och jag vet att leverantörer ibland inte lever upp till det datum de lovat till återförsäljarna. Men hittills har Outnorth på 14 dagar gett mig nästan lika många datum för avgång. Du tycker inte att det känns suspekt?

Sedan förstår jag inte vad pandemin har att göra med detta? Förseningar sker hela tiden, pandemi eller inte, men det har ingenting med det här att göra.

Jag har inte pratat med dem ännu, men jag tänker ringa dem imorgon. Förhoppningsvis kan de övertala mig att inte annullera min order.

Suspekt vet jag inte, det implicerar ju att de håller på med något kriminellt och det tycker jag inte det är. Jag kan hålla med om att det är irriterande men brottsligt är nog att dra det lite långt.

I den bästa av världar så hade allt funnits på hyllan hela tiden eller kommit dagen därpå men riktigt så fungerar det ju inte, ibland uppstår förseningar utom butikens kontroll och då kan de ju inte göra annat än att ge dig som bästa gissning, alt ta i från tårna och ge dig ett datum om ett år och riskera att förlora din beställning.

Förseningar sker mycket riktigt hela tiden men det senaste dryga halvåret har det varit extra mycket eftersom en stor del av frakttrafiken varit inställd eller förändrad. Jag förstår att du blir irriterad på att de skjuter upp leveransen gång efter gång men det tjänst inget till att gnälla här, de enda som kan ge dig ett svar är butiken.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Har då funkat bra för mig att beställa därifrån. Beställde en skärm från elgiganten i höst och fick leverensdatum ändrat 7 gånger, det var ju förstås irriterande, men det är inte lätt när leveranser inte kommer in då det är planerat.

Permalänk
Medlem

Och jag fick vänta i ett par veckor på en order från Webhallen. 1 vara var inte i lager men det fanns hos underleverantör och skulle ta ett par dagar extra. Datumet flyttades fram varje gång jag tittade. Är Webhallen en skumraskaffär?

Nej det är de inte och det är inte Outnorth heller. Butikerna har beställt in det du har beställt från sina underleverantörer och är lika frustrerade som du på att leveranser inte fungerar som normal i dessa tider.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Jag har beställt väldigt mycket från Outnorth, de är i mitt tycke en alldeles förträfflig återförsäljare med hög kundservice. Istället för att tro det värsta kanske du skall kontakta dem och få en troligtvis acceptabel förklaring på vad som inträffat?

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Suspekt vet jag inte, det implicerar ju att de håller på med något kriminellt och det tycker jag inte det är. Jag kan hålla med om att det är irriterande men brottsligt är nog att dra det lite långt.

I den bästa av världar så hade allt funnits på hyllan hela tiden eller kommit dagen därpå men riktigt så fungerar det ju inte, ibland uppstår förseningar utom butikens kontroll och då kan de ju inte göra annat än att ge dig som bästa gissning, alt ta i från tårna och ge dig ett datum om ett år och riskera att förlora din beställning.

Förseningar sker mycket riktigt hela tiden men det senaste dryga halvåret har det varit extra mycket eftersom en stor del av frakttrafiken varit inställd eller förändrad. Jag förstår att du blir irriterad på att de skjuter upp leveransen gång efter gång men det tjänst inget till att gnälla här, de enda som kan ge dig ett svar är butiken.

Jag hade uppskattat om du inte försöker lägga ord i munnen på mig och få det jag säger till att vara något helt annat. Den enda som ens har nämnt orden kriminalitet och brottslighet är du.

Skrivet av Vituraz:

Har då funkat bra för mig att beställa därifrån. Beställde en skärm från elgiganten i höst och fick leverensdatum ändrat 7 gånger, det var ju förstås irriterande, men det är inte lätt när leveranser inte kommer in då det är planerat.

Det var tråkigt! Det här handlar dock inte om förseningar, det handlar om att de varje dag (inklusive helgdagar) ändrar leveransdagen med en dag. Jag tvivlar på att leverantören ger dem nytt förväntat leveransdatum varje dag, inklusive på helgdagar och att varje nytt leveransbesked skulle vara en dag framåt i tiden.

Jag får ju hoppas att om man jobbar som återförsäljare skulle ha satt ner foten mot leverantören, samt medelst till kund att de inte kan leverera. Det är iallafall så vi har gjort när jag jobbat som återförsäljare.

Problemet är som sagt inte att jag inte fått min vara på en gång, det förväntade jag mig aldrig från början.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag har också beställt därifrån flera gånger. Det är en både stor och legitim butik. Den är inte mindre seriös än XXL och Jula. Kontakta kundtjänst så får du veta varför grejorna är sena! Troligen har du beställt något med ett dåligt uppdaterat lagersaldo som de nu inväntar inleverans av från en i sin tur velig leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det här handlar dock inte om förseningar, det handlar om att de varje dag (inklusive helgdagar) ändrar leveransdagen med en dag. Jag tvivlar på att leverantören ger dem nytt förväntat leveransdatum varje dag, inklusive på helgdagar och att varje nytt leveransbesked skulle vara en dag framåt i tiden.

Kan det inte bara handla om att deras system automatiskt ökar med en dag varje dag om det inte finns information om leverans från grossist? Nåt automatiskt helt enkelt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Flitig kund hos Outnorth sen 10 år tillbaka. Innan Egmont köpte upp dem så var Outnorth den bästa nätbutiken för Outdoorprodukter. De hade nog den mest tillmötesgående Kundtjänst jag varit med om. Efter uppköpet så försämrades den markant likväl utbud (saldo) och kampanjer. Så är inte förvånad över just din situation nu.

Men det finns ingen orsak att singla ut Outnorth i det här. Andra stora aktörer fungerar likadant. Ansvaret ligger på dig att kontakta och hämta information och besluta själv om du ska annullera din order eller inte. (Så resonerar dem).

Outnorth är en bra butik. Men de är väldigt stora nu så de bryr sig inte om att bygga och värna om kundrelationer - tyvärr.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Flyttade tråden till rätt forumdel "Konsumenträtt"

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@Hund: Fixade titeln, den ska tydligt beskriva vad tråden faktiskt handlar om. Låt den inte vara en click-bait!

§3.1: Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär