Permalänk
Medlem

Två ISP abbonemang på ett nätverk?

Hej, Har två lägenheter vägg i vägg där båda har comhem 100mbit internet via modem. Tyvärr ligger båda abonemangen fasta i hyran så jag kan inte avsluta något av dem. Kan jag på någotsätt kopplaihop dessa två comhemmodem till ett wifi nätverk med bättre hastighet. Hur och vilken typ av utrustning behövs? Har idag två modem koppade till comhem kabeltv och två wifi-nätverk. Litet problen är att modemen står i olika rum och svårt att fysikt koppla med kabel till dual wan router. Kan såklart sätta samma nätverksnamn ssid och pasdword men ger det något?

Två powerline ethernet adapters till ett rum fär man har dual wan wifi router, kan det funka?

Permalänk
Medlem

Teoretiskt sett så går det ju att använda två uppkopplingar tillsammans med lastbalansering. Om du har bra wifi-uppkoppling så spelar det inte så stor roll om du använder en wifi brygga eller kabel för att koppla ihop nätverken - fast kabel kräver ju mindre hårdvara.

Powerline adaptrar mellan två olika lägenheter fungerar antagligen inte så bra.

Så, en dual-wan router (som kan hantera lastbalansering mellan uppkopplingarna) som är kopplad direkt med kabel till det ena comhemmodemet, och via en wifi-brygga till det andra comhemmodemet, och sen en till wifibrygga för koppla ihop switchar bakom router.
Något sådant borde fungera, men tveksamt om det är värt besväret.

Vill du ha en enkel lösning, så glöm det hela.

Permalänk

Det är inga problem att använda den ena uppkopplingen som failsafe om den första lägger av. Men att få dom att samarbeta så du får någonstans runt 200 mbit är nog inte troligt att det går.

Jag tvivlar nämligen på att comhem skulle erbjuda trunking till enskilda kunder...

Permalänk
Medlem

jag kör själv med denna, load balancing då så klart.

https://www.cisco.com/c/en/us/support/routers/rv340w-dual-gig...

Visa signatur

Nil volentibus arduum

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertlindgren82:

Det är inga problem att använda den ena uppkopplingen som failsafe om den första lägger av. Men att få dom att samarbeta så du får någonstans runt 200 mbit är nog inte troligt att det går.

Jag tvivlar nämligen på att comhem skulle erbjuda trunking till enskilda kunder...

Du kan få dem att samarbeta med lastbalansering på så sätt att olika strömmar går via olika modem.
Dvs. du kan få det att fungera så att du kan t.ex. köra två separata nedladdningar samtidigt med 100Mbit/s på varje.
Vad som inte går utan att Comhem samarbetar (vilket de mycket riktigt knappast gör för enskilda kunder) är att få det att fungera så att du kan göra en nedladdning med 200Mbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Vad som inte går utan att Comhem samarbetar (vilket de mycket riktigt knappast gör för enskilda kunder) är att få det att fungera så att du kan göra en nedladdning med 200Mbit/s.

Det fungerar med t.ex. tjänsten Speedify. Jag använde det själv för något år sedan för att "koppla ihop" mitt ADSL och mitt 4G från telefonen. Med ADSL eller 4G fick jag ca 20Mbit/s vardera, men med Speedify så fick jag 40Mbit.

Det kräver dock ett program på datorn man använder och eftersom det agerar VPN så fungerar det tyvärr inte med Netflix (alls), så det är ju kanske inte så optimalt. Men jag var mest glad att jag hade dubblat hastigheten när jag laddade ner spel från Steam.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tack för bra råd! Låter som mer jobb än det är värt då jag klarar mig med bandbredden på ena modemet. Men lite surt att ha ett abbonemang man inte kan använda inbakat i månadsavgiften.