Permalänk
Medlem

Söker hemmarouter med SFP slot

Hej gott folk, nu har jag fått fiber indraget i lägenheten.

Använder för tillfället en skräpig Inteno router som ISP gav på köpet. Mitt mål är att hitta en prisvärdig router med sfp slot, här är en bild på den optiska receivern som ISP använder: GLC-BX-U-1315-20-SC-O Jag är verkligen ingen nätverkstekniker och saknar kunskaper inom os/programvara som är specifikt framtagna för routers men följande har jag klart för mig:

  • Inbyggd wi-fi

  • PoE är inte ett måste

  • För hemanvändning, gärna under 1500kr

  • Trådad hastighet på 1000/1000

  • Måste ha DHCP, jag får bara en dynamisk IP-adress från ISP

  • Relativt straight-forward att konfigurera, gärna via webbläsare

  • Jag ämnar att koppla upp en stationär dator, mobiltelefon, chromecast och en gammal dator som jag gjort om tilll spelserver

Länk till Pro Optix hemsida: https://portal.prooptix.se/sv/254-sfp/s-2/avstand-20_km Min receiver finns inte där av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Hej gott folk, nu har jag fått fiber indraget i lägenheten.

Använder för tillfället en skräpig Inteno router som ISP gav på köpet. Mitt mål är att hitta en prisvärdig router med sfp slot, här är en bild på den optiska receivern som ISP använder: GLC-BX-U-1315-20-SC-O Jag är verkligen ingen nätverkstekniker och saknar kunskaper inom os/programvara som är specifikt framtagna för routers men följande har jag klart för mig:

  • Inbyggd wi-fi

  • PoE är inte ett måste

  • För hemanvändning, gärna under 1500kr

  • Trådad hastighet på 1000/1000

  • Måste ha DHCP, jag får bara en dynamisk IP-adress från ISP

  • Relativt straight-forward att konfigurera, gärna via webbläsare

  • Jag ämnar att koppla upp en stationär dator, mobiltelefon, chromecast och en gammal dator som jag gjort om tilll spelserver

Länk till Pro Optix hemsida: https://portal.prooptix.se/sv/254-sfp/s-2/avstand-20_km Min receiver finns inte där av någon anledning.

Har du pillat på fibern något?
Den är extremt känslig för damm (även mikroskopiskt), fett, vattenånga (kan räcka med svett från handen), så slutar det fungera.
Så det första du bör göra är att skydda den så du inte får dammproblem, om du inte redan fått det.

Är det en sådan du har?

För i så fall är det fritt fram att koppla in valfri router på EXT1 porten.

om inte:

Så är där med kompatibilitet för SFP-moduler, inte det lättaste.
t.ex ubiquiti stödjer inte alla SFP moduler från vissa leverantörer, medans en cisco kanske stödjer dem, men inte andra.
Så du behöver:
A. Lista ut vad just den SFP enheten har för routers som den stödjer.
B. Inse att SFP bestyckade routers mycket sällan kommer med wifi, switching osv. i samma låda, då de är fokuserade på företag och skolor mm. Du behöver med stor sannolikhet komplettera med accesspunkt(er), och en eller flera switchar.

EDIT:
Ser ut att vara denna sfp du har, och i så fall stödjer den mycket, men inte allt, kan inte äsga att jag är helt 100% dock, men modellnamn, frekvenser och kontakttyp stämmmer.

lade till SFP.
Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.