ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC + PSU ??

Permalänk
Medlem

ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC + PSU ??

Bygger ihop en ny dator och som många andra tappade jag tålamodet att vänta på mitt GtX 3080 kort, så det blev ett ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC, eftersom det fanns tillgängligt. Jag tänkte para ihop RTX 3080 kortet med ASUS ROG Thor 850W, men blir lite osäker om det räcker till 3090 kortet….Kommer inte ha några strömslukande komponenter, som extra kort eller massa lagringsenheter. Får lite dubbla budskap när jag googlar, en del skriver att 750 är ok, andra 1000. Någon som vet?

Visa signatur

GPU: ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC MB: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING CPU: AMD Ryzen 9 5900X 3.7 GHz 70MB RAM: 16GB PSU: ASUS ROG Thor 850W Storage: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB CPU Cooler NZXT Kraken Z53 240mm Display : LG 27'' UltraGear 27GN950 4K Nano IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

det kommer räcka gott. Inga problem alls.
Kortet kan ju som max dra 480W med OC bioset aktivt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

det kommer räcka gott. Inga problem alls.
Kortet kan ju som max dra 480W med OC bioset aktivt.

Toppen, tack för ett snabbt svar

Visa signatur

GPU: ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC MB: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING CPU: AMD Ryzen 9 5900X 3.7 GHz 70MB RAM: 16GB PSU: ASUS ROG Thor 850W Storage: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB CPU Cooler NZXT Kraken Z53 240mm Display : LG 27'' UltraGear 27GN950 4K Nano IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Vad som krävs och vad som är mest effektivt är två olika saker som vissa blandar ihop. Den som rekommenderade 1000W tänkte nog på vad somnär effektivt. PSU är ju som mest effektiv vid 50% belastning. Så om datorn drar 500W är 1000W bäst. Men bra kvalitets aggregat klarar mycket högre belastning än 50% utan att gå på knäna. Många idag kan klara 90% och vara skapligt effektiva och inte överhettas.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nahaska:

Bygger ihop en ny dator och som många andra tappade jag tålamodet att vänta på mitt GtX 3080 kort, så det blev ett ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC, eftersom det fanns tillgängligt. Jag tänkte para ihop RTX 3080 kortet med ASUS ROG Thor 850W, men blir lite osäker om det räcker till 3090 kortet….Kommer inte ha några strömslukande komponenter, som extra kort eller massa lagringsenheter. Får lite dubbla budskap när jag googlar, en del skriver att 750 är ok, andra 1000. Någon som vet?

MSI 3090 gaming x
I9 9900k

Testat:
Rm750x, funkar men lite överbelastat
Rm850x, funkar, testa inte så mycket
Rm1000x, perfekt. Ligger ~30 fps högre än med 750w agget samt mycket stabilare utan drops(warzone)

Antar att 750w gav för lite
850w prisvärd sweetspot
1000w med en i9 är nog mer säkert även om 850”räcker’

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, ASUS ROG Thor 850W har en liten display där man kan se förbrukningen i realtid, återkommer när jag har testat lite och fått några värden. Sitter tyvärr på bänken igen eftersom jag trodde att jag skulle få min AMD processor samtidigt, att para ihop kortet med min gamla 6700K känns inte som någon lyckad combo

Visa signatur

GPU: ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC MB: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING CPU: AMD Ryzen 9 5900X 3.7 GHz 70MB RAM: 16GB PSU: ASUS ROG Thor 850W Storage: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB CPU Cooler NZXT Kraken Z53 240mm Display : LG 27'' UltraGear 27GN950 4K Nano IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Jag har ett 3090 strix oc och testade att köra igång Prime95 och 3DMark Time spy och då snittade mitt system på mellan 500-650W men peakade på 766W vid något tillfälle, och då med bara 114% power limit på GPUn. CPUn är en 9900k@5GHz. Har ett Corsair HX1200i och mätte power genom Corsair link/iCUE. Är ju inte direkt normalt att man kör stresstest för GPU och CPU samtidigt men man får ju en fingervisning av vad man kan kräma ur. Ska testa med max power limit vid något tillfälle.

Edit: Testade nu att köra Prime95+MSI Kombustor med 123% power limit och peakade på 803W med snitt på runt 600-700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nahaska:

Tack för svaren, ASUS ROG Thor 850W har en liten display där man kan se förbrukningen i realtid, återkommer när jag har testat lite och fått några värden. Sitter tyvärr på bänken igen eftersom jag trodde att jag skulle få min AMD processor samtidigt, att para ihop kortet med min gamla 6700K känns inte som någon lyckad combo

Nätaggregatet har varit om diskuterat att det mäter fel och inte rätt på Overclock.net samt Asus rog forum samt så är fläkten fel monterad så den kastar luft in i chassit om du vill see displayen.
Rätt så dåligt för ett nätaggregat för 2690kr.

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?105927-How-to-fail-101-Asus-and-their-THOR-PSU-s-OLED-reports-only-AC-Wattage-and-others

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Nätaggregatet har varit om diskuterat att det mäter fel och inte rätt på Overclock.net samt Asus rog forum samt så är fläkten fel monterad så den kastar luft in i chassit om du vill see displayen.
Rätt så dåligt för ett nätaggregat för 2690kr.

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?105927-How-to-fail-101-Asus-and-their-THOR-PSU-s-OLED-reports-only-AC-Wattage-and-others

Spännande läsning, plöjde genom en del recensioner innan jag tryckte på köp som övervägande var positiva, men missade den här sågningen. Jag har inte gjort någon djupdykning, när det gäller nätaggregat, har valt att överdimensionera tidigare för att inte ligga för nära gränsvärden. Valde det här aggregatet för att jag tyckte det var kul att kunna se och följa förbrukningen, även om det inte är något man kommer och sitta och stirra på. Det är också få chassin som har en öppning för nätdelen. Blir lite osäker om jag ska byta ut den och gå upp till 1000W.

Visa signatur

GPU: ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC MB: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING CPU: AMD Ryzen 9 5900X 3.7 GHz 70MB RAM: 16GB PSU: ASUS ROG Thor 850W Storage: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB CPU Cooler NZXT Kraken Z53 240mm Display : LG 27'' UltraGear 27GN950 4K Nano IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nahaska:

Spännande läsning, plöjde genom en del recensioner innan jag tryckte på köp som övervägande var positiva, men missade den här sågningen. Jag har inte gjort någon djupdykning, när det gäller nätaggregat, har valt att överdimensionera tidigare för att inte ligga för nära gränsvärden. Valde det här aggregatet för att jag tyckte det var kul att kunna se och följa förbrukningen, även om det inte är något man kommer och sitta och stirra på. Det är också få chassin som har en öppning för nätdelen. Blir lite osäker om jag ska byta ut den och gå upp till 1000W.

Ja.. det är inte lätt, jag undersökte ganska noga innan köpet och det blev faktiskt phanteks då jag har deras chassin.
Men be quiet kan vara något? Seasonic? Corsair? 850 räcker långt... mer än vad man oftast behöver.

Asus hade ju en bra ide.. men så blev det så fel ändå och det är synd. Speciellt om du vill rikta fläkten ner då vänder man ju bort Oled skärmen. Sen öppning? du syftar neråt? De flesta om ej alla har en öppning under chassit men nästan inga upp in i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Ja.. det är inte lätt, jag undersökte ganska noga innan köpet och det blev faktiskt phanteks då jag har deras chassin.
Men be quiet kan vara något? Seasonic? Corsair? 850 räcker långt... mer än vad man oftast behöver.

Asus hade ju en bra ide.. men så blev det så fel ändå och det är synd. Speciellt om du vill rikta fläkten ner då vänder man ju bort Oled skärmen. Sen öppning? du syftar neråt? De flesta om ej alla har en öppning under chassit men nästan inga upp in i chassit.

Öppningen som jag syftar på är på sidan, så att aggregat och display blir synlig. I de flesta chassin är PSUn ”gömd”

Chassit som jag valt
https://www.komplett.se/product/1165487/datorutrustning/dator...

Visa signatur

GPU: ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC MB: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING CPU: AMD Ryzen 9 5900X 3.7 GHz 70MB RAM: 16GB PSU: ASUS ROG Thor 850W Storage: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB CPU Cooler NZXT Kraken Z53 240mm Display : LG 27'' UltraGear 27GN950 4K Nano IPS 144 Hz

Permalänk
Skrivet av Nahaska:

Öppningen som jag syftar på är på sidan, så att aggregat och display blir synlig. I de flesta chassin är PSUn ”gömd”

Chassit som jag valt
https://www.komplett.se/product/1165487/datorutrustning/dator...

Har en liknande setup (signaturen), samma GPU och ett ROG Thor 1200W. Innan jag överklockar ligger maximal last för mig på ca. 525 W så beroende på hur aggressivt du tänkt överklocka så räcker din 850W till. Med lite överklockning sticker lasten iväg snabbt dock...

Men det chassi du valt ser ut att vara ett problem, fläktintaget på Thor sitter ovanpå så med displayen riktad ut mot sidan får du kanske problem med luftflödet. Jag kör med ett Thermaltake View 71 chassi som är helt öppet för PSU vilket fungerar perfekt, annars hade jag nog valt en annan PSU.

Visa signatur

i7-13700K, ASUS ROG Z790 Hero, 64 GB Corsair Dominator CL36, Gigabyte Gaming OC GeForce RTX 4090, Samsung 990 Pro SSD 2TB M.2, Samsung 870 QVO 8 TB SSD, Corsair iCUE 7000T chassi, ASUS ROG Thor II 1200W, Corsair iCUE H150i Elite, Asus 32" Mini LED 4K PG32UQX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias71:

Har en liknande setup (signaturen), samma GPU och ett ROG Thor 1200W. Innan jag överklockar ligger maximal last för mig på ca. 525 W så beroende på hur aggressivt du tänkt överklocka så räcker din 850W till. Med lite överklockning sticker lasten iväg snabbt dock...

Men det chassi du valt ser ut att vara ett problem, fläktintaget på Thor sitter ovanpå så med displayen riktad ut mot sidan får du kanske problem med luftflödet. Jag kör med ett Thermaltake View 71 chassi som är helt öppet för PSU vilket fungerar perfekt, annars hade jag nog valt en annan PSU.

Håller med angående chassit, han får prova annat då om valet är exakt just den PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias71:

Har en liknande setup (signaturen), samma GPU och ett ROG Thor 1200W. Innan jag överklockar ligger maximal last för mig på ca. 525 W så beroende på hur aggressivt du tänkt överklocka så räcker din 850W till. Med lite överklockning sticker lasten iväg snabbt dock...

Men det chassi du valt ser ut att vara ett problem, fläktintaget på Thor sitter ovanpå så med displayen riktad ut mot sidan får du kanske problem med luftflödet. Jag kör med ett Thermaltake View 71 chassi som är helt öppet för PSU vilket fungerar perfekt, annars hade jag nog valt en annan PSU.

Det blev ett byta av PSUn, dels för att fläktintaget sitter ovanpå (undra hur ASUS tänkte där) och effekten ligger för nära gränsvärden. Lite överraskande fick jag leverans på min processor idag, så blir det att grotta ner sig i moderkort och minne i helgen, har varit lojal det blå laget tidigare, men den här gången föll valet på AMD 😊

Tack för att ni tog er tid och svara.

Visa signatur

GPU: ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC MB: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING CPU: AMD Ryzen 9 5900X 3.7 GHz 70MB RAM: 16GB PSU: ASUS ROG Thor 850W Storage: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB CPU Cooler NZXT Kraken Z53 240mm Display : LG 27'' UltraGear 27GN950 4K Nano IPS 144 Hz