Permalänk

Söker ett passande minne

Hade tänkt mig följande moderkort:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ABIC7G

Vet dock inte vilket minne som är ett bra köp. Några tips?

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Medlem

Den länken går ju till en CPU inget moderkort

Visa signatur

Intel 2500k @ 4,5ghz| Asus P8P67 pro | 8gb corsair | Asus HD 6970 DirectCU II | Fractal Design 650w | Fractal Design R3 vit

Permalänk

Nuså

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Medlem

Varför ska du ha det moderkortet? Bättre att ta ett med 865PE-kretsen. Det blir både billigare och minst lika bra. Jag skulle rekommendera Albatron PX865PE ProII och ett par Twinmos-Winbond minnen.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

hentai kör du med albatron kortet?

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Abit lät som ett säkrare val. Har aldrig hört talas om det moderkort du rekommenderade.

"Bättre att ta ett med 865PE-kretsen"

Vad gör 865PE-kretsen bättre?

Är Twinmos-Winbond-minnerna värda sitt låga pris. Jag menar i prestanda? Är det inte bättre att satsa lite mer pengar om man får bättre prestanda?

Ursäkta om detta verkar vara riktiga n00b-frågor. Det är ett par år sedan jag skaffade ny dator. Min nuvarande dator härstammar från den tiden då MMX var det nya modet, typ.

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Medlem

865pe har typ allt som 875 har fast kostar mindre, skiljer 200 kr mellan albatron kortet och abit ic7-g

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jag är ingen intelexpert men...är inte 865pe budgetvarianten av 875p?
Albatron är inget som jag skulle välja framför Abit. Det skiljer även ca 200kr i pris på de där korten...

Jag vill inte kritisera dig Hentai-san, jag bara undrar hur det ligger till för jag vet inte.

Edit: Med att det skiljer 200kr menar jag att det siljer _bara_ 200kr.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

enda skillnaden att 875 har pat och det ska inte 865pe ha egentligen, men de har de fixxat med bios

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

865PE har inte PAT som maniak säger och det klarar inte av registrerade minnen, det är det enda som skiljer och det ger inte så mycket i prestanda. Jag tycker att man borde köpa 865PE kort eftersom det ger mer prestanda för pengarna.

Jag har inte Albatron-kortet, men de gör ju bara saker för överklockaren och jag har sett i ett par tester att Albatron-kortet är väldigt bra och det får jämt toppbetyg, det har också de allra värsta funktionerna och är mycket klockvänligt. Det är kort sagt Intels svar på NF7-S 2.0

Twinmos med winbond går att klocka långt över vad de är speccade för, de flesta burkar klara 225Mhz på dem i 2-2-2-5, de är nog de mest prisvärdaste minnena som står att hitta! Men ifall du vill vara absolut garanterad superprestanda på minnena så ska du ha Corsair PC3500 Twin-X LL. De kostar mycket men är också de bästa på marknaden. Mushkin har också ett par väldigt bra minnen men dessa är svåra att få tag på.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

http://watercooling.dk har Mushkin DUAL PC3500 512 mb (2x256)
för 1479 dkk(1800 kr)

Visa signatur

CCNP