AMD Radeon RX 6800 och RX 6800 XT

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ramlösa:

men snälla ge oss desktop-versionen på mobilen som i förra bygget.

Lite OT här men du kan få det på nya sidan också, togglen finns inne på din profil bland inställningarna

Skrivet av Triton242:

Nu handlade inte detta om vems lag som var bäst utan snarare om vilka brister eller fördelar vissa produkter har när de ställs mot varandra.
Synd att så många människor inte kan skilja på det.

Ah sorry! Mitt inlägg var inte riktat "mot dig", jag bara spann vidare fritt där under småtimmarna. Ser nu att det kanske är lätt att ta det som om det var ett svar på något du skrev. Snarare tvärt om jag tycker att du haft sunt, sansat och sakligt resonemang i tråden här!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Fel. Bryr mig varken om DLSS eller raytracing och jag är inte ensam om detta. Sen spelar efterfrågan ingen roll när det knappt skickas ett kort om dagen för majoriteten av 3080-korten som finns. Efter att tillverkare ryckte intropriserna var dessutom 6800 XT billigare än samtliga 3080, men för all del vänta du till nästa år på ditt nvidiakort.

Tillverkarna kommer ju rycka intropriset för 6800XT också dock. Vart försöker du komma med den där harangen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Så om man då tar i beaktande de verkliga priserna här i landet:

RTX 3070: 600€ för billigaste modell.
RX 6800: 650€ för referensmodell.
RX 6800XT: 750€ för referensmodell.
RTX 3080: 800€för billigaste modell.

Återstår att se var AIB modellerna för 6800/6800XT lägger sig i och med att det verkar tveksamt att det ens kommer några fler referensmodeller i butik, men om prisnivån håller sig något så när på 650€ för RX 6800 så verkar ju den bli den bästa dealen. 650€ är ~45€ över MSRP vilket är OK (med beaktande växelkurs och moms) och bara 50€ över 3070, med märkbart bättre prestanda och 16GB VRAM för framtidssäkerhet (8GB är ju på gränsen redan idag).

6800XT för 750€ ligger dock 70€ över MSRP och för nära 3080 för att den ska vara värt priset, då 3080 har en tillräcklig VRAM mängd och så pass mycket bättre RT prestanda och andra funktioner.

3070 är ju inte tänkt att köra spel i 4K direkt dock. 8GB videominne räcker gott och väl till 1440p.

Permalänk
Medlem

på inet sida står det såhär
Om en vecka, 25 november, släpps tredjepartstillverkarnas kort upp för bokning. Vi kan inte uttala oss om exakt tillgång på dem än, men där vet vi att det inte rör sig om begränsade upplagor och vi kommer därför inte begränsa antalet beställningar på de modellerna.

så AIB kommer kanske finns ett gäng kort vem vet dock priset kommer väll stiga med det.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Angående Hardware Unboxed val av att testa de nya korten denna höst med en Ryzen 3000 så förstår jag valet. Det säljs många fler Ryzen-system än Intel-system i gör det själv-marknaden, men framförallt så är det ett sätt att särskilja sig från konkurrensen. Alla andra testar på en överklockad Intel-plattform och då vet inte vi som sitter på en äldre Ryzen om våra system är tillräckliga för dessa grafikkort. Det är relevant information.

Och väger man ihop flera recensioner (SweC, GN, HU, Paul osv) så framträder ett mönster. Det enda som är oklart är priset, ingen verkar veta vad som gäller, varken för AMD:s eller Nvidias alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Vem gillar inte dom effekterna, men när prestandasmällen blir så stor att man är långt ifrån att kunna hålla stabila 60fps, då går det bort för mig.

DLSS.

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Skrivet av Sienar:

Vad i... Har du sett ett enda test sen 30XX serien släpptes? Jag baserar allt detta på tester. Framförallt SweClockers och Gamers Nexus. 180% siffran är från Gamers Nexus. Som någon som läst en del AI är det också hyfsat lättförståeligt hur de lyckats med tekniken så det är inga sagor alls. Jag kanske sover med tanden under kudden men jag sover i alla fall inte under en sten. Sluta med personliga angrepp tack.

DLSS2 har debunkats så många gånger att det börjar bli tröttsamt att leta upp poster som ligger djupt begravda i trådar idag. Till och med Digital Foundry's promotionvideo av DLSS2 visar ju på kanter som minner om icke kantutjämnad 720p, artefakter, kontrastproblem etc. Det som stör mig är folk som rapar upp Nvidias reklam kring uppskalning som om det skulle vara det bästa sedan rostat bröd. DLSS kommer aldrig att vara ett alternativ för någon som bryr sig om hur ett spel ser ut, vilket är hela poängen med RT, det ska se bättre ut med RT, inte sämre.
Att då slänga ur sig siffror som 180% när man inte nämner om det är med eller utan dlss, ej heller nämner om det är ett 4k edgecase som levererar 24 FPS istället för 10 så gör det varken från eller till. RT är fortfarande ospelbart på upplösningar under 1080p. 3090 verkar i en del fall kunna ge tillräcklig RT i 1440p, men. Jag köper inte en GPU för 10k plus för ett kort som inte funkar som det är tänkt i spel som lanseras inom kort, än mindre 20k för kort som nästan kan leverera RT i en handfull titlar. Känns som att jag står över denna gen med.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Tillverkarna kommer ju rycka intropriset för 6800XT också dock. Vart försöker du komma med den där harangen?

Läs inlägget jag citerade

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Att man trodde man skulle kunna få tag på ett 3080 kort för 7800:- som endast stämde för ett lyckligt fåtal!

Sen när de korten var slut blev det betydligt dyrare!

fast hade du beställt ett TUF Gaming för intropris från t.ex. Inet så hade du ju fått kortet vid det här laget?
Och de visade klart och tydligt hur priserna skulle se ut efter att intropriset på partnermodeller löpte ut.

Med lite tur så startar de väl försäljningen av FE i sverige snart, då kan du köpa ett för MSRP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Läs inlägget jag citerade

Svårt att se hur det spelar någon roll alls när jag endast kommenterade det du påstod om priset på de båda korten.
Nu är ju intropriset borta för evigt från AMDs kort då de inte kommer att tillverka fler enligt komplett.
AIB kort kommer antagligen att säljas för 9000+

Permalänk
Medlem

Rätt skönt ändå att vissa saker, trots pandemier aldrig förändras.
Kriget mellan gröna fans och röda fans t.ex.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Till alla som klagar på den dåliga tillgången av kort:

Irländske youtubern Paul "Not an Apple Fan" sitter också och ondgör sig över bristande tillgång (länk nedan).
Hans argument är huvudsakligen att
a) "AMD borde ha kunnat förutse detta", och
b) "den tillverkare som kan leverera flest kort vinner".
Jag håller inte med!

Gällande a)
* Det är långa ledtider. Hur många wafers som tillverka(t)s med Radeon GPU-chip bestämdes för något år sedan, utifrån vad man kunde förutse då. Vad kunde förutses om november 2020 för ett år sedan?
1. Det fanns ett uppdämt sug på marknaden efter nya grafikkort i prestandaklassen. Pascal var så bra att många skippade Turing i väntan på Ampere.
2. AMD var någorlunda säkra på att de skulle ha konkurrenskraftiga kort gentemot Nvidia, men sannolikt inte absoluta toppen.
3. AMDs befintliga marknadsandel i toppsegmentet var i princip noll (Radeon VII varken sålde i större kvantitet eller nådde riktigt upp i prestanda). Med konkurrenskraftiga kort skulle det finnas möjlighet att stjäla lite marknadsandelar.
4. Nvidia skulle släppa Ampere innan AMD släppte sina kort, och därmed ta en (signifikant) del av AMDs potentiella kundstock.

* Vad som hänt efter att produktionsvolymerna spikats:
1. Vi har fått en pandemi som ytterligare ökat efterfrågan på datorkomponenter generellt, inte minst gamingprodukter.
2. Pandemin har dessutom gjort att många minskat sin allmänna konsumtion under året, så det finns sparkapital redo.
3. Nvidia har tvärtemot vad som tidigare förutspåtts varit oförmögna (och eventuellt även ovilliga) att tillfredsställa den stora initiala efterfrågan på RTX 3080, vilket ökat efterfrågan på AMDs kort.

Gällande b)
Uppenbarligen är situationen sådan att om AMD med partners kan leverera en i princip oändlig mängd kort närmaste veckorna så kommer AMD ta klart mer än 50% av marknaden, mycket mer än man ens kunnat hoppas för ett år sedan och avsatt resurser för. Självklart kommer detta inte hända!

För AMD gäller ju också att en omställning till ökad produktion av GPUer skulle innebära en minskning i produktionen av CPU/APU på samma nod. Sett till waferyta och yield borde en GPU matcha en 64-kärnig Epyc Milan, och vilken av dessa som ger mest klirr i kassan för AMD är inte svårt att gissa...

Länk till videon.

Permalänk
Medlem

Tittar man på oc värden verkar ju rx 6800 vara riktigt vasst.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

DLSS2 har debunkats så många gånger att det börjar bli tröttsamt att leta upp poster som ligger djupt begravda i trådar idag. Till och med Digital Foundry's promotionvideo av DLSS2 visar ju på kanter som minner om icke kantutjämnad 720p, artefakter, kontrastproblem etc. Det som stör mig är folk som rapar upp Nvidias reklam kring uppskalning som om det skulle vara det bästa sedan rostat bröd. DLSS kommer aldrig att vara ett alternativ för någon som bryr sig om hur ett spel ser ut, vilket är hela poängen med RT, det ska se bättre ut med RT, inte sämre.
Att då slänga ur sig siffror som 180% när man inte nämner om det är med eller utan dlss, ej heller nämner om det är ett 4k edgecase som levererar 24 FPS istället för 10 så gör det varken från eller till. RT är fortfarande ospelbart på upplösningar under 1080p. 3090 verkar i en del fall kunna ge tillräcklig RT i 1440p, men. Jag köper inte en GPU för 10k plus för ett kort som inte funkar som det är tänkt i spel som lanseras inom kort, än mindre 20k för kort som nästan kan leverera RT i en handfull titlar. Känns som att jag står över denna gen med.

Inget av det du påstår är ju sant dock? Även står skillnad på DLSS Quality mode och Performance mode när det gäller bildkvalitet.
Och mitt 3080 kör Metro Exodus i 100+ fps på Caspian Sea med Ultra Preset och RT High, vet inte om jag skulle kalla det för ospelbart i 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nej, jag hittar inte på. Varför skulle jag det? De hade för övrigt runt 60-70 Asus TUF och 10-50 av flera andra. Var du verkligen ut på deras hemsida runt 14:55? Tänk också på att de inte lade upp alla kort samtidigt. Du kanske missade när de dök upp? Det var vissa som tog ett tag. Kan med heder och samvete lova att jag såg runt 300 kort i lager, däremot tog jag inte en exakt räkning eller bildbevis. Sen vad du vill tro och sprida är ju upp till dig.

Nu kollade jag bara på Inet och där hade de väl AMD i MSI och Powercolors varianter, varav MSI inte fanns i lager alls och Powercolor fanns 50st av de två modellerna för totalt 100 kort. Jämfört med Nvidia där vi hade dubbla modeller i två utföranden per modell från Gigabyte, MSI och ASUS. Dessutom sålde Nvidia en batch från sin egen sida och Zotac hade modeller ute som jag vill minnas inte fanns på just Inet. Det fanns definitivt fler kort från Nvidia att tillgå på lanseringsdagen än det gjorde från AMD. Personen du svarar på verkar ha tittat på en produktsida av ett kort på komplett och jämfört det med hela AMDs lansering eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Svårt att se hur det spelar någon roll alls när jag endast kommenterade det du påstod om priset på de båda korten.
Nu är ju intropriset borta för evigt från AMDs kort då de inte kommer att tillverka fler enligt komplett.
AIB kort kommer antagligen att säljas för 9000+

Orkar inte ens förklara harangen när du själv kan läsa citatkedjan och se vad jag menade.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av Nekrol:

Svårt att se hur det spelar någon roll alls när jag endast kommenterade det du påstod om priset på de båda korten.
Nu är ju intropriset borta för evigt från AMDs kort då de inte kommer att tillverka fler enligt komplett.
AIB kort kommer antagligen att säljas för 9000+

De senaste generationerna har ju ballat ur fullständigt. Känns som att PC gaming kommer att stagnera om det fortsätter såhär. 1440p-skärmar har hängt med i typ 10 år vid det här laget, ändå är det typ omöjligt att hitta ett kort som matchar den upplösningen till ett vettigt pris.
Ser memes om "But can it play Cyberpunk 2077" inkommande. Kommer säkert dröja 5 år innan det kommer gå att driva det spelet i en idag standardupplösning, med RT påslaget.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon85:

Så du tycker suboptimal är att använda 16 cores för att gynna amd gpu som Hardware unboxed visar i sina tester, och optimal är att använda amd 5000 serien med sam för att gynna amd igen... Alltså inget oberoende system...

Du visar bara att du är amd fanboy utan något intresse av få intrycket av en opartisk bild...

Jag har ingen åsikt om hur många videos de lägger upp, bara att han själv sade i en video att de inte har tid att ge tester lika snabbt som alla andra.
Sen att de flesta som röstar/kommenterar i deras kanal har amd säger fortfarande inget om marknaden i stort. Man måste som recensent kunna göra kvalificerade val och vara den med expertisen och kunna avstå från att bli påverkade av den stora massan som du ska informera.
Om man jämför med sweclockers tester så tycker jag att sweclockers är otroligt genomtänkta i sitt resonemang och genomförande.

så du vill endast ha intel som test system, vem av oss är fanboy?

Amd är bäst för gaming nu, det bästa du kan köpa för pengarna i år är 5950 o 6900.

Hardwareunboxed är bästa techtuber kanakem för benchmarks och sweclockers nvidia bias är vad som håller dem tillbaka. Hade nvidias tidigare produkter belagts med lika mycket kritik runt drivrutiner, msrp och direkta fel i specifikationerna som 970, så kanske jag hade gått med på att sweclockers review är en av dem bättre. Men sen kollar jag en sväng på youtube o gn, hardwareunboxed o till o med linus ger en bättre review.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Eftersom Nvidia har lite mervärde med DLSS och verkar bättre på vissa andra saker för de som inte spelar. Kanske man kan få se lite bra kampanjer på AMD 6000 serien. Likt vega serien där det kampanjades ganska hårt. Man får leva på hoppet. Verkar iallafall som det är bra kort för mig som spelar på 1440p skärm.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

DLSS2 har debunkats så många gånger att det börjar bli tröttsamt att leta upp poster som ligger djupt begravda i trådar idag. Till och med Digital Foundry's promotionvideo av DLSS2 visar ju på kanter som minner om icke kantutjämnad 720p, artefakter, kontrastproblem etc. Det som stör mig är folk som rapar upp Nvidias reklam kring uppskalning som om det skulle vara det bästa sedan rostat bröd. DLSS kommer aldrig att vara ett alternativ för någon som bryr sig om hur ett spel ser ut, vilket är hela poängen med RT, det ska se bättre ut med RT, inte sämre.
Att då slänga ur sig siffror som 180% när man inte nämner om det är med eller utan dlss, ej heller nämner om det är ett 4k edgecase som levererar 24 FPS istället för 10 så gör det varken från eller till. RT är fortfarande ospelbart på upplösningar under 1080p. 3090 verkar i en del fall kunna ge tillräcklig RT i 1440p, men. Jag köper inte en GPU för 10k plus för ett kort som inte funkar som det är tänkt i spel som lanseras inom kort, än mindre 20k för kort som nästan kan leverera RT i en handfull titlar. Känns som att jag står över denna gen med.

Har DLSS 2.0 blivit debunkad? När jag söker på det så blir det bara pris och beröm. "Inte perfekt men jäkligt bra" är väl en sammanfattning jag har upplevt.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

så du vill endast ha intel som test system, vem av oss är fanboy?

Amd är bäst för gaming nu, det bästa du kan köpa för pengarna i år är 5950 o 6900.

Hardwareunboxed är bästa techtuber kanakem för benchmarks och sweclockers nvidia bias är vad som håller dem tillbaka. Hade nvidias tidigare produkter belagts med lika mycket kritik runt drivrutiner, msrp och direkta fel i specifikationerna som 970, så kanske jag hade gått med på att sweclockers review är en av dem bättre. Men sen kollar jag en sväng på youtube o gn, hardwareunboxed o till o med linus ger en bättre review.

Jag tycker inte att det är rättvist att säga att Sweclockers har nvidia-bias.

Jag tycker inte att någon reviewer ska lyftas fram över de andra- man kan jämföra mellan reviewers men då de alla testar olika spel till viss grad och lägger fokus på olika saker så är det alltid vettigast att kolla flera olika reviews innan man drar en slutsats. Och vi såg med senaste Ryzen launch att resultat kan variera stort beroende på test-setup. Det är trist att det inte längre finns tid att läsa reviews om man vill hinna beställa ett kort och få ett dock.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

fast hade du beställt ett TUF Gaming för intropris från t.ex. Inet så hade du ju fått kortet vid det här laget?
Och de visade klart och tydligt hur priserna skulle se ut efter att intropriset på partnermodeller löpte ut.

Med lite tur så startar de väl försäljningen av FE i sverige snart, då kan du köpa ett för MSRP.

Kan som svar på detta säga att jag gjort precis detta och låg i början av veckan på köplats ~250 att få mitt kort av Inet. Så nej, alla som beställt sina kort för intropris har inte fått dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

De senaste generationerna har ju ballat ur fullständigt. Känns som att PC gaming kommer att stagnera om det fortsätter såhär. 1440p-skärmar har hängt med i typ 10 år vid det här laget, ändå är det typ omöjligt att hitta ett kort som matchar den upplösningen till ett vettigt pris.
Ser memes om "But can it play Cyberpunk 2077" inkommande. Kommer säkert dröja 5 år innan det kommer gå att driva det spelet i en idag standardupplösning, med RT påslaget.

Lösningen är enkel, kör inte 1440p. Jag skaffade en sådan skärm runt 2016, när jag märkte att min nya GTX 1070 inte klarade av att pumpa 144hz så sålde jag skärmen på engång. Visste att den där skärmen skulle ruinera mig i längden. Håll dig till 1080p så sparar du pengar. Flyt är ändå viktigare än pixlar i mitt tycke...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

så du vill endast ha intel som test system, vem av oss är fanboy?

Amd är bäst för gaming nu, det bästa du kan köpa för pengarna i år är 5950 o 6900.

Hardwareunboxed är bästa techtuber kanakem för benchmarks och sweclockers nvidia bias är vad som håller dem tillbaka. Hade nvidias tidigare produkter belagts med lika mycket kritik runt drivrutiner, msrp och direkta fel i specifikationerna som 970, så kanske jag hade gått med på att sweclockers review är en av dem bättre. Men sen kollar jag en sväng på youtube o gn, hardwareunboxed o till o med linus ger en bättre review.

Om du inte selektivt väljer att komma ihåg vad jag skrivit så kan du gå tillbaka och läsa att jag skrev att kan man bevisa med tester att amd inte gynnar sig själva med 5000 serien så kan man ha det systemet. Annars är det bäst med med ett oberoende system som jämför konkurrenter och sen ett 5000 system som visar fördelarna. Hade 90+% av marknaden bestått av amd 5000 så hade det inte varit ett problem att använda det som testsystem utan några frågor, men nu är det en ny generation som har nya egenskaper som ökar prestationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

DLSS2 har debunkats så många gånger att det börjar bli tröttsamt att leta upp poster som ligger djupt begravda i trådar idag. Till och med Digital Foundry's promotionvideo av DLSS2 visar ju på kanter som minner om icke kantutjämnad 720p, artefakter, kontrastproblem etc. Det som stör mig är folk som rapar upp Nvidias reklam kring uppskalning som om det skulle vara det bästa sedan rostat bröd. DLSS kommer aldrig att vara ett alternativ för någon som bryr sig om hur ett spel ser ut, vilket är hela poängen med RT, det ska se bättre ut med RT, inte sämre.
Att då slänga ur sig siffror som 180% när man inte nämner om det är med eller utan dlss, ej heller nämner om det är ett 4k edgecase som levererar 24 FPS istället för 10 så gör det varken från eller till. RT är fortfarande ospelbart på upplösningar under 1080p. 3090 verkar i en del fall kunna ge tillräcklig RT i 1440p, men. Jag köper inte en GPU för 10k plus för ett kort som inte funkar som det är tänkt i spel som lanseras inom kort, än mindre 20k för kort som nästan kan leverera RT i en handfull titlar. Känns som att jag står över denna gen med.

1440p 71fps med RT On Vs 121 med RT och DLSS. Ser inte att något av dessa är ospelbara. DLSS kommer fortsätta förbättras, det är redan riktigt bra idag. Ser gärna dina "debunk" videos du nämner på DLSS 2.0. De videos jag har sett ger i stort sätt samma grafik i Native some 1080p uppskalat. Native är lite bättre i vissa lägen då det inte har några artefakter men DLSS är bättre då det behåller vissa kontraster under rörelse. Att det skulle göra att allting ser så mycket sämre ut än native har jag svårt att tro.

Jag tror stenhårt på att DLSS eller liknande tekniker kommer bli mer och mer standard med hur mycker ML hamnat i fokus.

Tycker också att det är ganska tydligt när man läser mitt meddelande att jag syftade på med DLSS.

Permalänk
Datavetare

Till alla som hävdar att SweClockers resultat är "fel" och sedan pekar på Hardware Unboxed. Tycker det är HU som är det avvikande värdet här och för att kolla lite om det bara var mer än en känsla jämförde jag fyra webbplatser som alla sammanställer ett "prestandaindex" över alla spel man testat

Använder 6800XT som referens, siffrorna som visas är hur många procent de övriga skiljer sig från det kortet. Har tittat på SweClockers, Computer Base (typ Tysklands svar på SweClockers), Hardware Unboxed samt TechPowerUp.

1920x1080

GPU

SweClockers

ComputerBase

HardwareUnboxed

TechPowerUp

3090

11

11

-1

9

3080

3

6

-6

6

3070

-17

-11

-17

-9

6800

-11

-12

missing

-11

4k

GPU

SweClockers

ComputerBase

HardwareUnboxed

TechPowerUp

3090

24

18

16

17

3080

11

11

4

6

3070

-20

-20

-22

-20

6800

-12

-14

missing

-13

Endera har de andra gjort samma misstag, eller så är det (än en gång, det har hänt tidigare att HU väsentligt skilt sig från de andra) något som inte står helt rätt till med HU siffror. Nvidia får konsekvent lägre i deras mätningar, även om 4k inte är i närheten lika out-of-whack som 1920x1080.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Tack för svaret, så ca 9k+ för ett vettigt 3e-part kort.
Kenneth och Jonas gjorde ett grymt jobb. Ni har fortfarande den överlägset bästa sidan för PC-hårdvara, jänkarna är fan värdelösa på hemsidor.
Fortsätt på det spåret, men snälla ge oss desktop-versionen på mobilen som i förra bygget.

Ni kanske ska görs som feber.se, en premium tjänst för att slippa reklam och kanske annat smågodis.
Tror ni har ännu större möjlighet att få snurr på en sådan tjänst än feber, som är mer för slösurfande på en Ifån på toan.

Skulle ärligt talat sparka alla på den avdelningen, lol.
Såg samma demo-grej men en annan trailer, för nån vecka sen. Och jag trodde det var ett demo för Directx 9 från 2004.
Saknar ord för hur horriblet ful den var, eller ordet är chrome spya. Lol.
Edit: Kollade på unreal engine 3 demot från 2006,var tusen ggr snyggare.
https://youtu.be/eqXeM4712ps

Desktopsidan finns i mobilen, om du är inloggad kan du välja det under inställningar på ditt konto under ’experimentella funktioner’ längst ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Till alla som hävdar att SweClockers resultat är "fel" och sedan pekar på Hardware Unboxed. Tycker det är HU som är det avvikande värdet här och för att kolla lite om det bara var mer än en känsla jämförde jag fyra webbplatser som alla sammanställer ett "prestandaindex" över alla spel man testat

Använder 6800XT som referens, siffrorna som visas är hur många procent de övriga skiljer sig från det kortet. Har tittat på SweClockers, Computer Base (typ Tysklands svar på SweClockers), Hardware Unboxed samt TechPowerUp.

1920x1080

GPU

SweClockers

ComputerBase

HardwareUnboxed

TechPowerUp

3090

11

11

-1

9

3080

3

6

-6

6

3070

-17

-11

-17

-9

6800

-11

-12

missing

-11

4k

GPU

SweClockers

ComputerBase

HardwareUnboxed

TechPowerUp

3090

24

18

16

17

3080

11

11

4

6

3070

-20

-20

-22

-20

6800

-12

-14

missing

-13

Endera har de andra gjort samma misstag, eller så är det (än en gång, det har hänt tidigare att HU väsentligt skilt sig från de andra) något som inte står helt rätt till med HU siffror. Nvidia får konsekvent lägre i deras mätningar, även om 4k inte är i närheten lika out-of-whack som 1920x1080.

HU kör med en 3950X så det är väl på något sätt väntat att det diffar om alla andra kör liknande system. Jag tycker inte att de sysslar med något felaktigt sett till metod.

Sedan avviker nog SweC sett till 4K och resultaten för 3090, eller tolkar jag din sammanställning fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar Tegni:

Jag har svårt att uppskatta hur viktigt det är med RT. Kan se att de flesta säger att de hellre väntar på 3080 än att köpa 6800 XT, vilket jag antar beror på RT då det enda dåliga resultet.

När jag gogglar kring RT så verkar det inte vara jätteviktigt, så förstår inte varför står och faller med detta eller har jag missuppfattat något?

FOMO - Fear of missing out. När RT funkar bra och faktiskt tillför betydande skillnader kommer det finnas mycket snabbare grafikkort som kör över dagens generation av kort.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Alphahanne:

Jag är lite nyfiken här. Försökte läsa igenom hur ni specifikt testar spelen men hittar ingen konkret information om det. Kör ni spelens inbyggda benchmarks eller testar ni sekvenser i spelen? Om det är det senare, hur väljer ni ut dessa sekvenser?

Frågan är alltså riktad till Sweclockers, inte alla andra i forumet.

Detaljer kring vilka sekvenser som används finns presenterade i recensionen av Geforce RTX 3080. Den är inlänkad längst upp på spelsidan, men är lätt att missa!