Permalänk
Medlem

Helvete oxå. Insåg att jag beställt skiten från Komplett, för att Elgigantens order var försenad... kul, då blir det väl att vänta tills december innan man får en ny ):
Om jag inte kan kräva pengarna tillbaka, och köpa den i butik hos Elgiganten istället?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Helvete oxå. Insåg att jag beställt skiten från Komplett, för att Elgigantens order var försenad... kul, då blir det väl att vänta tills december innan man får en ny ):
Om jag inte kan kräva pengarna tillbaka, och köpa den i butik hos Elgiganten istället?

Du skulle kunna testa att kontakta Oculus support och skicka med en bild, så kanske dom kan lösa det direkt.

Permalänk
Medlem

Fick v23 alldeles nyss! Kan jag direkt starta VD och ställa in 90 Hz i menyn för VD så funkar det nu? Eller behöver jag göra någon mer inställning i Questens menyer?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

ah, då kanske den dyker upp snart

Lite intresserad av den där move-mätaren faktiskt. Lite kul grej

Move mätare?? Vad har jag missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Move mätare?? Vad har jag missat?

Nu kanske jag minns namnet fel, men man kan se hur aktiv man är i olika spel, och hur mycket man "tränat" typ

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Har ett kompisgäng som träffas 4 ggr om året och lirar samt äter och dricker gott. Vi träffades under pokerboomen men idag är det knappt någon av oss som lirar online längre utan det blir mest under just dessa träffar. Geografiskt är vi dessutom bra utspridda i norge och sverige.

Har testat pokerstars vr och tänkte dema det för resten av gänget vid nästa tillfälle. För oss hade det funkat svinbra att köra privat bord och låta en hålla koll på kassan och göra upp pengarna i efterhand. Poker utan kontantinsats är... meningslöst imo. Och ska man köra på det här sättet vill det till att man lirar med känt folk man vet aldrig skulle lura en i efterhand.

Exakt, har tänkt samma tanke själv, skitsmart ju, och Corona-säkert och miljövänligt dessutom 😉

Permalänk
Medlem

Toppen, tack allesammans som svarade! @totte1015 Vi får dra ihop något när jag gett mig in i VR-världen. Kanske kan vara värt att göra en tråd i "Spela med SweClockers", som p3pp3r gjorde!

Vad gäller "Fit-pack" är det någon som har testat det?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Fick v23 alldeles nyss! Kan jag direkt starta VD och ställa in 90 Hz i menyn för VD så funkar det nu? Eller behöver jag göra någon mer inställning i Questens menyer?

Nej det är native 90hz nu + alla appar som stödjer det som tex VD, bara tuta och köra inget sidequest aktiverande behövs längre

@Exydia Fitpack kan vara en lösning om man har mindre eller bredare face som gör att original inte passar. Man kan säga original är mellan som passar dom flesta, jag tror dock att man kommer närmare med den breda om jag ine minns fel, kan göra FOV lite bredare.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Funderade på en sak.
Är det nån fler som upplever mindre god rays/suddigt och lättare att få till sweet spot?
Kan det vara uppdateringen eller att jag bytt till Elite battery strap som gör att Questen sitter bättre på plats och inte kan röra sig eller en kombination.
Jag upplever nu en väldigt klar bild över hela synfältet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Funderade på en sak.
Är det nån fler som upplever mindre god rays/suddigt och lättare att få till sweet spot?
Kan det vara uppdateringen eller att jag bytt till Elite battery strap som gör att Questen sitter bättre på plats och inte kan röra sig eller en kombination.
Jag upplever nu en väldigt klar bild över hela synfältet.

I spel eller främst i menyerna? Om det är i menyerna så ör det sannolikt för att Oculus ändrat förgschemat så att det nu ör gråa knappar på svart bakgrund, till skillnad från vita knappar på svart bakgrund som det var förut

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Fick updaten igår

Tycker det ser ut som man höjt upplösningen på hemskärmen?
Känns mycket skarpare nu

Edit : av någon anledning såg jag inte tidigare inlägg men ja allt är mindre suddigt nu i mina ögon.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

I spel eller främst i menyerna? Om det är i menyerna så ör det sannolikt för att Oculus ändrat förgschemat så att det nu ör gråa knappar på svart bakgrund, till skillnad från vita knappar på svart bakgrund som det var förut

Sedär, det har jag inte tänkt på

@CubaCola ja jag upplever också allt skarpare/klarare

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Att dom tvingar en att skapa ett facebook konto etc för att ens få använda Quest 2, blir ju inte ett köp i dagsläget.
Men då det börjat komma annan firmware som man skulle kunna installera, då kan det ju faktiskt vara en idè att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunrunner:

Att dom tvingar en att skapa ett facebook konto etc för att ens få använda Quest 2, blir ju inte ett köp i dagsläget.
Men då det börjat komma annan firmware som man skulle kunna installera, då kan det ju faktiskt vara en idè att köpa.

Det jobbar på jailbreak.
Tyvärr så var det senaste ryktena mest troligt fake att det hade lyckats.
En ev framtida Jailbreakad Quest 2 kommer inte fungera att spela med standalone utan endast från PC skulle jag gissa.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag tycker hemskärmen ser skarpare ut även på Q1, reagerade i alla fall på det igår.

Permalänk
Medlem

Trots att jag inte heller är "fan" av Facebook, svalde jag stoltheten, for now. Och fick hem mitt Quest 2 igår. Sjukt imponerad. Jag har ägt både Vive & Rift S.

Kört både spel/upplevelser native i headset & streamat med mitt RTX 3080 via Virtual Desktop, fungerar as bra. Ingen märkbar delay!

Fick uppdatering nu på headsetet, misstänker det är v23.

Sen kör jag med max bitrate i VD settings, tror det var 150? Låter lite, eller? (ser skit bra ut, men vill maxa så mycket det går).
Står att jag har 5 GHz 866 Mbps anslutning till min Google Wifi puck, som står ~1 meter från mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Trots att jag inte heller är "fan" av Facebook, svalde jag stoltheten, for now. Och fick hem mitt Quest 2 igår. Sjukt imponerad. Jag har ägt både Vive & Rift S.

Kört både spel/upplevelser native i headset & streamat med mitt RTX 3080 via Virtual Desktop, fungerar as bra. Ingen märkbar delay!

Fick uppdatering nu på headsetet, misstänker det är v23.

Sen kör jag med max bitrate i VD settings, tror det var 150? Låter lite, eller? (ser skit bra ut, men vill maxa så mycket det går).
Står att jag har 5 GHz 866 Mbps anslutning till min Google Wifi puck, som står ~1 meter från mig.

Läst/hört att mer än 150 inte ser nån skillnad ut just nu i VD.

Link går faktiskt att få snäppet vassare än VD nu iaf med den officiella kabeln (bildkvalitet)
Men imo inte så pass att jag skulle vilja börja köra med kabeln. VD är fortfarande förstahandsvalet för PCVR

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Trots att jag inte heller är "fan" av Facebook, svalde jag stoltheten, for now. Och fick hem mitt Quest 2 igår. Sjukt imponerad. Jag har ägt både Vive & Rift S.

Kört både spel/upplevelser native i headset & streamat med mitt RTX 3080 via Virtual Desktop, fungerar as bra. Ingen märkbar delay!

Fick uppdatering nu på headsetet, misstänker det är v23.

Sen kör jag med max bitrate i VD settings, tror det var 150? Låter lite, eller? (ser skit bra ut, men vill maxa så mycket det går).
Står att jag har 5 GHz 866 Mbps anslutning till min Google Wifi puck, som står ~1 meter från mig.

150 är max på Q2 (var 100 på Q1), utvecklaren har sagt att förhållandet mellan bildkvalitet och latens blir orimligt bortom det - det vill säga att kvalitén inte blir mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Läst/hört att mer än 150 inte ser nån skillnad ut just nu i VD.

Link går faktiskt att få snäppet vassare än VD nu iaf med den officiella kabeln (bildkvalitet)
Men imo inte så pass att jag skulle vilja börja köra med kabeln. VD är fortfarande förstahandsvalet för PCVR

Skrivet av Halldin:

150 är max på Q2 (var 100 på Q1), utvecklaren har sagt att förhållandet mellan bildkvalitet och latens blir orimligt bortom det - det vill säga att kvalitén inte blir mycket bättre.

Ok tack för era svar! Ja att köra kabellöst är så jäkla gött, tror det blir svårt att gå från det.

Undra om Oculus kommer i framtiden släppa ett tillbehör för PC med en 60 GHz "ay module"? Hårdvaran i Quest 2 verkar sitta där(under Specs), men inte aktiverad? Jäkligt häftigt om det vore fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Ok tack för era svar! Ja att köra kabellöst är så jäkla gött, tror det blir svårt att gå från det.

Undra om Oculus kommer i framtiden släppa ett tillbehör för PC med en 60 GHz "ay module"? Hårdvaran i Quest 2 verkar sitta där(under Specs), men inte aktiverad? Jäkligt häftigt om det vore fallet.

Vad jag läst så kan XR2 innehålla stöd för .ay men implementationen i Quest 2 gör det inte, tyvärr. Det som står på sidor som ovan är spekulationer från innan Quest 2 släpptes. Skulle gissa att en officiell AirLink kan dröja till Quest 3 och blir det något till Quest 2 lär det vara med en dedikerad dongel.

Permalänk
Medlem

Beställde en Quest 2 från Inet i förrgår och hade den i handen igår vid lunch
Men jag åkte iväg till Elgiganten för att köpa headstrap just för att det ska bli lite smidigare om det går sönder.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag tycker hemskärmen ser skarpare ut även på Q1, reagerade i alla fall på det igår.

Såg rnu i eleasenotes att man för quest1 höjt upplösningen i menyerna. Dock inte för quest2 vilket är märkligt då menyerna ser skarpare ut

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Fick min enhet uppdaterad under natten, märker ingen skillnad i menyerna men kan inte påstå att jag tyckte de såg suddiga ut innan.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Trots att jag inte heller är "fan" av Facebook, svalde jag stoltheten, for now. Och fick hem mitt Quest 2 igår. Sjukt imponerad. Jag har ägt både Vive & Rift S.

Kört både spel/upplevelser native i headset & streamat med mitt RTX 3080 via Virtual Desktop, fungerar as bra. Ingen märkbar delay!

Fick uppdatering nu på headsetet, misstänker det är v23.

Sen kör jag med max bitrate i VD settings, tror det var 150? Låter lite, eller? (ser skit bra ut, men vill maxa så mycket det går).
Står att jag har 5 GHz 866 Mbps anslutning till min Google Wifi puck, som står ~1 meter från mig.

Skrivet av Halldin:

150 är max på Q2 (var 100 på Q1), utvecklaren har sagt att förhållandet mellan bildkvalitet och latens blir orimligt bortom det - det vill säga att kvalitén inte blir mycket bättre.

Jag pratade med utvecklaren av VD och efter ca 80-90 i bitrate är skillnaden i kvalitet vs ökningen i latens inte värt det enligt honom. Alltså att sweet spot är ca 80-90. Jag har ett 3080 och kör över Wifi 6 och jag kör på 90 bitrate tror jag. Märker ingen skillnad om jag höjer till 130 tex men däremot får du högre latens oavsett om du märker det eller inte. Men märker du stor skillnad med 90 vs 150 i bildkvalitet och inte störs av högre latens så är det väl bara köra på.

Lite samma om du ändrar grafikinställningarna i H:L Alyx tex, skillnaden mellan Ultra och medium ser i alla fall inte jag så finns ingen poäng med att köra ultra. Jag kör på high tror jag bara för att.

Skrivet av CubaCola:

Såg rnu i eleasenotes att man för quest1 höjt upplösningen i menyerna. Dock inte för quest2 vilket är märkligt då menyerna ser skarpare ut

Som sagt har de ändrat färger osv för att få bättre skärpa. Att ha kritvita bokstäver med svart bakgrund som innan V23 gör att det blir suddigt så fort du rör på huvudet. Framförallt släpningar.

Permalänk
Medlem

Hoppas han har fått ordning på kvalitén jämfört med headstrapsen han gjorde till Q1:

Permalänk
Medlem

@Schiznit Bra info! Tack så hjärtligt. Ska prova 90 bitrate.

Permalänk
Medlem

Jag kör ca 90 på Q1 och får tydlig kompression och color banding i vissa spel (typ Talos Principle) medan det i andra spel inte märks något alls eller bara lite. Inte som att det är ospelbart men det syns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Som sagt har de ändrat färger osv för att få bättre skärpa. Att ha kritvita bokstäver med svart bakgrund som innan V23 gör att det blir suddigt så fort du rör på huvudet. Framförallt släpningar.

Men jag upplevde skärpan innan jag ens rörde på huvudet.
Samt att menyn var något mindre

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Men jag upplevde skärpan innan jag ens rörde på huvudet.
Samt att menyn var något mindre

Jag tycker menyn varit ganska jobbig med släpningar och sånt men i spel ser det kanon ut. Så det är skönt att de förbättrat den biten.

Permalänk
Medlem

Någon i stockholmsområdet som är sugen på att beställa Vr pandas halo strap? Kostar $38 utan hörlurar och $58 med. https://www.goquestvr.com/index.php/product/halo-strap/

Frakten är nämligen $20. Så tänker om någon annan planerar att beställa den så kan man ju lika gärna beställa tillsammans och spara en hundring var, eller mer beroende på hur många som ska köpa! Så hör av er om ni är intresserade, tänkte lägga ordern så snart som möjligt då min elite strap sprack och jag är nu fast med tyg remen...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz