Var jag dum som köpte Intel Core i9 10850K 3.6 GHz istället för Ryzen 5 5600x?

Permalänk
Medlem

Var jag dum som köpte Intel Core i9 10850K 3.6 GHz istället för Ryzen 5 5600x?

Som titeln lyder, köpte precis en ny dator med en Intel Core i9 10850K 3.6 GHz och såg nu tester från Ryzen 5 5600x.

Mycket av den infon jag går ut ifrån är från Linus Tech tips, och jag är inte tillräckligt kunnig själv för att riktigt förstå alla skillnader när det kommer till performance i gaming.

Jag har också ett ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF om det hjälper.

Så hur stort misstag var det att köpa en Intel? Inget/Lite/Mycket?

Permalänk
Medlem

Äh, va nöjd med det du har. Din prolle är ingen dålig prolle.

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med att kolla upp saker innan man köper? Men inget fel med Intel.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Inget alls skulle jag säga.

Skillnaderna där emellan är närmast teoretiskt och inget du kommer märka av när du spelar - det kan man garantera

10850K presterar för övrigt bättre i t.ex BF enligt SweCs tester:

Givet är detta bara ett enda spel men resultatet är nog liknande över ett antal spel. Varför 5600X rekommenderas framför 10850K är främst för priset, där 5600X är billigare för i princip samma prestanda, marginella skillnader.

Var glad och nöjd över din processor, den är en bra och stark processor som kommer räcka länge!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tack Mithras, intressant svar. När jag kollade på videos så påstod det nästan som att 5600x skulle vara typ (10-20%) bättre i alla lägen. vilket är förmodligen något som jag antar eftersom jag inte förstår bättre xD. Hoppas att det håller relativt bra i CP2077 om det har liknande prestanda som visas i tillexempel BF 5 så är jag nöjd

Permalänk
Medlem

Bara om du uteslutande spelar CS:GO, men för de flesta spel så är det grafikkortet som spelar störst roll. Du kommer att byta grafikkort både en och två gånger innan du behöver en ny CPU i vilket fall som helst.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Skall du bara spel och vill spela _nu_, så är det kanske bättre att spendera 1450kr mer och ha en processor nu. Du betalar 44% mer för en marginell skillnad (som varierar sett till spel och upplösning), men en 5600X går inte att köpa nu.

Sitter du även och jobbar med tex Blender så är 10850K bättre.

Edit: sen finns det ju andra kostnader att tänka, då främst moderkortet.

Permalänk
Medlem

Nej du gjorde inget fel. Du köpte en produkt som möter dina behov.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan