Permalänk
Medlem

Höga pingtider under kvällstid.

Någon mer som haft enorma problem med era pingtider den senaste månaden?

Jag har Ownit via Telia Öppen Fiber och haft enorma problem med mina pingtider den senaste månaden, har varit i kontakt med Ownit sedan de börja men de går väldigt segt för dom och fixa de här.

Då jag har blivit extremt trött på detta så har jag nu sagt upp Ownit och kommer byta till Telia istället.

Ungefär så här brukar de se ut på kvällarna:

Visa signatur

CPU:Ryzen 7 7800X3D | Moderkort:ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Ram:Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | GPU:XFX Radeon RX 6950 XT| Chassi:Lian Li PC-O11 Air Mini | PSU:Corsair RM850 V2 850W | CPU kylning:Noctua NH-U12S

Permalänk
Medlem

Ser ut som att en länk är överbelastad i deras nät. Inte så mycket att göra förutom att vara på supporten och en kväva ersättning. Bytet till Telia löser högt troligt detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slAzh:

Någon mer som haft enorma problem med era pingtider den senaste månaden?

Jag har Ownit via Telia Öppen Fiber och haft enorma problem med mina pingtider den senaste månaden, har varit i kontakt med Ownit sedan de börja men de går väldigt segt för dom och fixa de här.

Då jag har blivit extremt trött på detta så har jag nu sagt upp Ownit och kommer byta till Telia istället.

Ungefär så här brukar de se ut på kvällarna:
https://i.imgur.com/VmSqlkz.png

Sitter med samma bekymmer själv och överväger att byta.

Har du bytt själv? Har det i så fall blivit någon skillnad?

Visa signatur

Meshify S2 Dark TG | ROG STRIX B550 E-Gaming | Ryzen 5800X | G.Skill @ 3200/CL14 16GB | EVO Plus 970 1TB | ASUS ROG Ryujin 360mm | Gigabyte 3080 10GB GAMING OC | Seasonic Focus PX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TZeron:

Sitter med samma bekymmer själv och överväger att byta.

Har du bytt själv? Har det i så fall blivit någon skillnad?

Min uppsägningstid går ut den 22:e efter de blir de byte till Telia.

Har fortfarande enorma problem med pingtider och här i Torsdags så fick jag ett mail via Ownit som sa följande:

"Har efter mycket om och men lyckats få tag på någon hos Telia som varit till hjälp.

Verkar som det skjutits på underhållet av länkarna i nätet, arbete för att åtgärda detta kommer att ske 2020-11-23."

Så troligen så ligger problemet i stadsnätet.

Visa signatur

CPU:Ryzen 7 7800X3D | Moderkort:ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Ram:Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | GPU:XFX Radeon RX 6950 XT| Chassi:Lian Li PC-O11 Air Mini | PSU:Corsair RM850 V2 850W | CPU kylning:Noctua NH-U12S

Permalänk
Medlem

Jag har också ownit och haft dom i flera år och aldrig haft problem, dock iintressant att du har 11 hopp och jag har 8. Har du pratat med ownit och vad säger dom i så fall?

Tracing route to dns.google [8.8.8.8]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 10.0.0.1
2 <1 ms <1 ms <1 ms ti3144a430.ti.telenor.net [146.172.70.239]
3 4 ms 4 ms 4 ms ti3163c360-ae48-0.ti.telenor.net [146.172.101.170]
4 3 ms 3 ms 3 ms ti3002b400-ae3-0.ti.telenor.net [146.172.105.57]
5 3 ms 3 ms 3 ms 148.122.10.54
6 5 ms 5 ms 5 ms 216.239.47.13
7 4 ms 4 ms 4 ms 216.239.58.153
8 3 ms 3 ms 3 ms dns.google [8.8.8.8]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

Jag har också ownit och haft dom i flera år och aldrig haft problem, dock iintressant att du har 11 hopp och jag har 8. Har du pratat med ownit och vad säger dom i så fall?

Tracing route to dns.google [8.8.8.8]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 10.0.0.1
2 <1 ms <1 ms <1 ms ti3144a430.ti.telenor.net [146.172.70.239]
3 4 ms 4 ms 4 ms ti3163c360-ae48-0.ti.telenor.net [146.172.101.170]
4 3 ms 3 ms 3 ms ti3002b400-ae3-0.ti.telenor.net [146.172.105.57]
5 3 ms 3 ms 3 ms 148.122.10.54
6 5 ms 5 ms 5 ms 216.239.47.13
7 4 ms 4 ms 4 ms 216.239.58.153
8 3 ms 3 ms 3 ms dns.google [8.8.8.8]

Ja har varit i kontakt med dom sedan de här börja för ca 5 veckor sen säkert en 10 gånger innan jag fick riktig hjälp och det var förra veckan, de dom andra har sagt är att dom ska skicka de vidare till deras tekniker och sen höra av sig till mig igen men det hände aldrig. Dom har också fått en massa prints från PingPlotter så det skulle vara så lätt som möjligt för dom att kunna felsöka detta.

Visa signatur

CPU:Ryzen 7 7800X3D | Moderkort:ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Ram:Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | GPU:XFX Radeon RX 6950 XT| Chassi:Lian Li PC-O11 Air Mini | PSU:Corsair RM850 V2 850W | CPU kylning:Noctua NH-U12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av slAzh:

Min uppsägningstid går ut den 22:e efter de blir de byte till Telia.

Har fortfarande enorma problem med pingtider och här i Torsdags så fick jag ett mail via Ownit som sa följande:

"Har efter mycket om och men lyckats få tag på någon hos Telia som varit till hjälp.

Verkar som det skjutits på underhållet av länkarna i nätet, arbete för att åtgärda detta kommer att ske 2020-11-23."

Så troligen så ligger problemet i stadsnätet.

Hmm intressant. Bor du i en större stad? Bor själv i Skaraborg och tänkte om problemet är lokalt eller större än så.

Har nämligen haft dessa bekymmer en längre period också. Märkte även idag att problemen började ganska exakt 20:00, överväger att ta kontakt med Ownit jag med.

Visa signatur

Meshify S2 Dark TG | ROG STRIX B550 E-Gaming | Ryzen 5800X | G.Skill @ 3200/CL14 16GB | EVO Plus 970 1TB | ASUS ROG Ryujin 360mm | Gigabyte 3080 10GB GAMING OC | Seasonic Focus PX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TZeron:

Hmm intressant. Bor du i en större stad? Bor själv i Skaraborg och tänkte om problemet är lokalt eller större än så.

Har nämligen haft dessa bekymmer en längre period också. Märkte även idag att problemen började ganska exakt 20:00, överväger att ta kontakt med Ownit jag med.

Jag bor i en mindre stad Strömstad ca 15mil norr om Göteborg.

Skulle du kunna länka en bild från PingPlotter när ditt nät börjar bli kasst? skulle varit intressant och se.

Visa signatur

CPU:Ryzen 7 7800X3D | Moderkort:ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Ram:Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | GPU:XFX Radeon RX 6950 XT| Chassi:Lian Li PC-O11 Air Mini | PSU:Corsair RM850 V2 850W | CPU kylning:Noctua NH-U12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av slAzh:

Jag bor i en mindre stad Strömstad ca 15mil norr om Göteborg.

Skulle du kunna länka en bild från PingPlotter när ditt nät börjar bli kasst? skulle varit intressant och se.

Okej ja då är det kanske inte enbart lokalt isåfall.

Nu krånglade det inget igår, men börjar det igen så ska jag köra en sväng med PingPlotter.

Visa signatur

Meshify S2 Dark TG | ROG STRIX B550 E-Gaming | Ryzen 5800X | G.Skill @ 3200/CL14 16GB | EVO Plus 970 1TB | ASUS ROG Ryujin 360mm | Gigabyte 3080 10GB GAMING OC | Seasonic Focus PX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av slAzh:

Skulle du kunna länka en bild från PingPlotter när ditt nät börjar bli kasst? skulle varit intressant och se.

Idag klockan 20:00 började det som på beställning, skickade mail till Ownit med bifogad bild för att höra deras förklaring.

Visa signatur

Meshify S2 Dark TG | ROG STRIX B550 E-Gaming | Ryzen 5800X | G.Skill @ 3200/CL14 16GB | EVO Plus 970 1TB | ASUS ROG Ryujin 360mm | Gigabyte 3080 10GB GAMING OC | Seasonic Focus PX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TZeron:

https://i.imgur.com/cvX5UqA.png

Idag klockan 20:00 började det som på beställning, skickade mail till Ownit med bifogad bild för att höra deras förklaring.

Ja de där ser ju precis samma ut som för mig, jag ser att vi går via samma stadsnät så du sitter också på Telia Öppen Fiber?

Ja du borde helt klart prata med Ownit om detta.

Visa signatur

CPU:Ryzen 7 7800X3D | Moderkort:ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Ram:Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | GPU:XFX Radeon RX 6950 XT| Chassi:Lian Li PC-O11 Air Mini | PSU:Corsair RM850 V2 850W | CPU kylning:Noctua NH-U12S

Permalänk
Medlem

Var glad att du inte hade bahnhof i alla fall.

Hade 5ms 24/7, så fort jag belastade min lina med typ 1mbit/s downloads så började pingen hoppa på beställning varje sekund från 5-70ms tills jag slutade belasta, ungefär 1/25 av vad linan var kapabel till. Fick kontakt med support och därefter nätverkstekniker, trots att hade jag provat med 3 olika kablar och två separata datorer och kört direkt i fiberuttaget så tyckte både nätverkstekniker och supporten att det var asus fel.

Sagt och gjort köpte jag en ny router, samma problem. Böt ut den, samma problem. Efter allt detta då?
"Nej, du får ringa asus"

Efter det fick jag svar av nätverksteknikern på bahnhof att en ping som hoppar mellan 5-70ms är HELT normalt på fiber och något "man bör förvänta sig". Happ, när man själv jobbat med nätverk och inom IT stor del av sitt liv höll jag inte riktigt med.

Till slut fick jag i stort sett tvinga dom att skicka en tekniker, och efter många om och men fick dom till slut ut en efter jag sa att jag gladeligen betalar teknikerbesöket om felet är i min utrustning.
Efter fem minuter hittade han en kabel i källaren där 2 ledare(?) hade gått av, snabbt byte av den och allt fungerade felfritt efter en timme.

Älskar bahnhofs syn på många saker men fyfan vad den erfarenheten gjort att jag aldrig kommer vilja välja dem igen, tyvärr. Lägger mycket hellre extra pengar på en VPN.
Samma router trycker idag 480mbit/s trådlöst utan hiccups på en 500mbitlina och har 0 downtime och 0 pingspikes även om man lastar linan stenhårt.

rInG AsUS dEt äR iNtE vÅRaT fEL:P

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har Telia och bor i Grästorps kommun, har inte upplevt några problem, spikarna är troligen nått strömavbrott eller pga att jag använt anslutningen så att mätninghen påverkats. (dvs "mätfel")

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har också haft lite småbekymmer med paketförluster med Ownit som leverantör (deras eget nät) men tveksam om det rör sig om samma problem som ni upplever. Har mig själv att skylla då jag inte kontaktat supporten förrän några dagar sedan eftersom det sällan påverkat vanligt användning. Men detta har pågått under en längre tid, i alla fall under hela detta år. Ser runt 10% paketförlust med MTR/traceroute spontant vissa eftermiddagar/kvällar i runt 10-15 minuter. Detta inträffar inte särskilt ofta men har vissa veckor under sommaren nästan skett en gång per dag. Ser också precis samma problem vid nerladdningar i lite högre hastighet, exempelvis via Steam eller en enkel wget. Förlusten sker redan mellan mig och första hoppet mot Ownit och det påverkar alla protokoll (så inte bara ICMP som blir nerprioriterat) över både IPv4 och IPv6.

Här är ett exempel på en SmokePing-graf som visar rätt tydligt att det är förluster i 15-20 minuter för några dagar sedan. Ett annat exempel när ett spel laddas hem via Steam som också är låst till 400 Mbit/s vilket är en bit ifrån vad linan borde klara av. MTR:en är gjord ifrån min router och detta är klockan 02:00 mitt i natten då nätet i övrigt inte borde vara särskilt belastat. Fortfarande inte klurat ut vad det är som triggar detta för det verkar ske vid olika hastigheter beroende på tjänst, tid mm. Det känns dock en aning tråkigt att behöva begränsa hastigheterna rätt kraftigt i spelklienterna då nätverket för alla andra här hemma påverkas.

Testat två olika servrar (använder en Debian-server med två nätverkskort som router) samt med olika kablage för att utesluta hårdvaruproblem här hemma. Trafik utåt har jag aldrig haft några bekymmer men samtidigt är det sällan jag laddar upp saker, speciellt i högre hastigheter. Ser inte heller att kerneln droppar några paket om man kikar inkommande trafik på den externa nätverksporten.