Få ut bästa möjliga bild till tvn via datorn

Permalänk

Få ut bästa möjliga bild till tvn via datorn

Hej jag har precis beställt en ny tv sony a87 65tum. Min plan är att koppla in den till datorn via hdmi o köra 4k filer via en spelare i datorn.

1 Nu till mina frågor spelar det någon roll vilken spelare jag kör eller ger alla exakt lika bild? T.ex vlc mediaplayer. Har inga problem o betala om någon är bättre.

2Kommer jag få ut hdr till tvn automatiskt om filerna är det? Eller måste jag trixa med windows?

3 måste jag ha någon ny dator för att klara detta? Min är rätt gammal gtx 970, i5 4690k

Tips på någon annan billig men bra lösning om det jag tänkt inte kommer fungera?

Förlåt om det låter rörigt har inte så koll på detta.

Permalänk
Medlem

VLC är ok, fast föredrar själv https://www.codecguide.com/download_kl.htm standard verion
HDR ja, dock detta kan hänga på grafikkortet, vet att 1050 ti och bättre har hårdvarustöd för detta, osäker på GTX970

Betala för spelare behövs inte utan nån av ovan räcker, undantag om du vill spela upp blu-ray skivor

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att använda den integrerade grafiken på din CPU, alternativt skaffa en nyare Intel cpu. Detta för att få korrekt frekvens på 24p material. Tidigare klarade varken AMD eller Nvidia korrekt frekvens vilket resulterade i hack.

KODI är bra och klarar även media som ligger i rar-arkiv.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

VLC är ok, fast föredrar själv https://www.codecguide.com/download_kl.htm standard verion
HDR ja, dock detta kan hänga på grafikkortet, vet att 1050 ti och bättre har hårdvarustöd för detta, osäker på GTX970

Betala för spelare behövs inte utan nån av ovan räcker, undantag om du vill spela upp blu-ray skivor

Vet att korte8 har stöd för hdmi 2.0 så hdr borde fungera?

Permalänk
Skrivet av Ice Frontier:

Mitt råd är att använda den integrerade grafiken på din CPU, alternativt skaffa en nyare Intel cpu. Detta för att få korrekt frekvens på 24p material. Tidigare klarade varken AMD eller Nvidia korrekt frekvens vilket resulterade i hack.

KODI är bra och klarar även media som ligger i rar-arkiv.

Okej tack för tipset. Jag får hitta någon guide för hur man gör detta, just nu trycker jag bara på spela upp. Vet inte om de är via cpu eller gpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyponsoppa123:

Okej tack för tipset. Jag får hitta någon guide för hur man gör detta, just nu trycker jag bara på spela upp. Vet inte om de är via cpu eller gpun.

Du kopplar in kabeln i hdmi-uttaget på moderkortet.

Thats it.

Permalänk
Skrivet av Ice Frontier:

Du kopplar in kabeln i hdmi-uttaget på moderkortet.

Thats it.

Jaha då va det ju lättare än jag trodde. får prova när jag får hem tvn

Permalänk
Skrivet av nyponsoppa123:

Hej jag har precis beställt en ny tv sony a87 65tum. Min plan är att koppla in den till datorn via hdmi o köra 4k filer via en spelare i datorn.

1 Nu till mina frågor spelar det någon roll vilken spelare jag kör eller ger alla exakt lika bild? T.ex vlc mediaplayer. Har inga problem o betala om någon är bättre.

2Kommer jag få ut hdr till tvn automatiskt om filerna är det? Eller måste jag trixa med windows?

3 måste jag ha någon ny dator för att klara detta? Min är rätt gammal gtx 970, i5 4690k

Tips på någon annan billig men bra lösning om det jag tänkt inte kommer fungera?

Förlåt om det låter rörigt har inte så koll på detta.

För att klara av att spela det mesta från pc:n så behövs stöd för hdcp 2.2 samt playready 3.0.
gtx 970 klarar förmodligen bara av hdcp 2.2 men inte playready 3.0
Byt till minst 1050 grafik eller senare.
HDR aktiverar du i grafikinställningarna i windows.
playready 3.0 behövs till. t.ex netflix.
Ett annat alternativ är att uppdatera moderkort/cpu till minst generation 7 på intel och det är bara vissa kort som stödjer hdcp 2.2 via hdmi på kortet.

Permalänk
Medlem

Jag använder potplayer64 med MadVr.

MadVR Expert Guide.

madVR Options Explained

Med dessa två får du fantastisk bild.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Jag använder potplayer64 med MadVr.

MadVR Expert Guide.

madVR Options Explained

Med dessa två får du fantastisk bild.

Bra att någon nämnde Madvr Jag kör Kodi men har ställt in att allt ska spelas upp i MPC-BE med Madvr aktiverat.