Hur skulle du förbättra Samsungs mobiltelefoner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hmm, jag har då aldrig fått in smuts i några hål i mina mobiler över nästan 20 års tid.

Bluetooth duger inte. Försökte se på Youtube med en Bluetooth-enhet för ljud och fördröjningen gjorde det otittbart. Fick slå över till mobilens inbyggda högtalare i stället för att slippa eländet. Och Bluetooth har för begränsad bandbredd för att hantera mikrofonljud bra - det blir bara digital smörja av det.

Då har du antingen kassa lurar eller kass telefon, har aldrig haft problem med fördröjning eller att bluetooth på något vis skulle gett dåligt mikrofonljud. Mina lurar är i perfekt sync med ljudet och mikrofonen är inte sämre än trådade lurar med mikrofonen på samma ställe, just nu har jag 5 olika bluetoothlurar jag kan testa men har väl haft 15 olika över tid och inga har uppvisat sådana problem.

Damm och ludd har jag dock kunnat se i alla hörluraruttag jag haft på telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Då har du antingen kassa lurar eller kass telefon, har aldrig haft problem med fördröjning eller att bluetooth på något vis skulle gett dåligt mikrofonljud. Mina lurar är i perfekt sync med ljudet och mikrofonen är inte sämre än trådade lurar med mikrofonen på samma ställe, just nu har jag 5 olika bluetoothlurar jag kan testa men har väl haft 15 olika över tid och inga har uppvisat sådana problem.

Damm och ludd har jag dock kunnat se i alla hörluraruttag jag haft på telefoner.

Vi har uppenbart olika känslighet för ljudkvalitet, fördröjning och luddmängd!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Då har du antingen kassa lurar eller kass telefon, har aldrig haft problem med fördröjning eller att bluetooth på något vis skulle gett dåligt mikrofonljud. Mina lurar är i perfekt sync med ljudet och mikrofonen är inte sämre än trådade lurar med mikrofonen på samma ställe, just nu har jag 5 olika bluetoothlurar jag kan testa men har väl haft 15 olika över tid och inga har uppvisat sådana problem.

Damm och ludd har jag dock kunnat se i alla hörluraruttag jag haft på telefoner.

Jag har ett par Bose QC25 och dom går inte att se video med, på tok för mycket fördröjning. Mina Sonylurar blir man iaf inte tokig på fördröjningen med..
Angående smuts i hålet, så finns det ju blindpluggar. Men jag ser inte varför det skulle spela någon roll om du inte använder det ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vi har uppenbart olika känslighet för ljudkvalitet, fördröjning och luddmängd!

Säkert, däremot är jag ganska ljudintresserad och spenderar egentligen på tok för mycket på ljudutrustning. Skillnaden mellan 3.5mm från telefonen mot bluetooth är enligt mig för liten för att bry sig om när man är på språng (speciellt på senare tid när bluetooth blivit så mycket bättre). Vill man gå för bra ljudkvalité behövs som sagt en extern DAC och hörlursförstärkare för att du skall kunna driva stora lurar oavsett. Vad gäller fördröjning så blir jag tokig på minsta fördröjning så finns det några märkbara så hade jag inte gått med på det.

Skrivet av #hallå#:

Jag har ett par Bose QC25 och dom går inte att se video med, på tok för mycket fördröjning. Mina Sonylurar blir man iaf inte tokig på fördröjningen med..
Angående smuts i hålet, så finns det ju blindpluggar. Men jag ser inte varför det skulle spela någon roll om du inte använder det ändå?

QC25 är ju tråddrivna så det vore ju relativt konstigt. Har dock ett par QC35 hemma och där finns det inga märkbara fördröjningar. Klart det är onödigt med att ha portar jag aldrig skulle använda som samlar damm och smuts? Då måste man hålla på och rengöra dem stup i kvarten.

Permalänk
Medlem

Min S10e är helt perfekt i storlek för egen del, så därför hoppas jag ni kommer fortsätta ha en flaggskeppsmobil i den storleken.
När det kommer till mjukvaran så kan man lätt se att det vissa anser vara bloat tycker andra om att använda, om man därför kunde av installera (inte inaktivera) alla appar som man inte vill ha är det ju en fördel.

Exynos vs SD, personligen bryr jag mig inte om vilken soc som används så länge prestanda och energieffektivitet är samma, det får alltså inte vara den brutala skillnad på samma modell (läs S10 och S20 serierna) beroende på i vilken region den säljs.
Själv har jag hoppat över S20 just pga detta och kommer även hoppa över nästa serie om det visar sig att vi i Sverige åter igen får en version som presterar långt under andra regioners.

Rykte
Nu säger vissa rykte att Samsung skall hopa på tåget om att inte leverera mobilen inklusive laddare och hörlurar, hoppas verkligen inte det stämmer, hörlurar är väl sin sak men laddare måste ingå eftersom man inte skall behöva köpa en sådan direkt.
Att man för miljön vill dra in på laddare till varje mobil kan jag ha viss förståelse för men måste tänka på att alla har inte en laddare redan om man t.ex. kommer från en annan typ av mobil eller vil kunna sälja sin gamla vidare.
Om dom då inte levereras med laddare som standard måste det bli möjligt att få en laddare till gratis, kan ju vara som ett val vid köpet.
Det andra ryktet om att nästa flaggskepp istället kommer att levereras med Galaxy Buds är ju betydligt trevligare att läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag kommer att sammanställa alla synpunkter i tråden och presentera detta på ett överskådligt sätt till rätt personer på Samsung. Angående diskussionen kring Exynos och Snapdragon verkar ju nya generationen av Exynos rätt intressant. Om vi hypotetiskt antar att kommande flaggskeppsmodell blir snabbare med Exynos än Snapdragon, ska Samsung ändå välja Snapdragon?

De bör ta den som faktiskt är bäst av de båda.
Rent historiskt har exynos aldrig varit bra. Först var det degradering som skedde. Nu är det batterislukande, dålig prestanda samt påverkar de foton man tar negativt. Flertal rapporterade problem.
Exynos-generationerna har dock haft samma sak gemensamt. Överhypning och försvarstal trots att de var/är undermåliga i jämförelse med tex snapdragon. Att exynos nya generation skulle vara bättre är ju självklart. Varför släppa samma prestandanivå som tidigare? Det hela är en marknafsföringsstrategi där uttalandet är en del av, just de, hypning och säljknep.
Benchmark från oberoende källor och gedigna tester med jämförelser på samtliga delar av telefonen där chippet kan påverka är ett måste för att ge trovärdigheten tillbaka. Och därmed även få kunder tillbaka som förväntar sig samma prestanda av det flaggskepp som endast verkar skeppas i tex USA. Med det menar jag att man försöker maximera sin vinst på resterande delar av världen genom att ge oss skiten för samma pris som flaggskeppet.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Hur stort skulle det behöva vara? Eller snarare, hur lång batteritid vill du ha? Är det i flaggskeppsmodeller du tänker?

Bara jämföra mot valfri Xiaomi lur - minst 4500 mAh och att man klarar sig minst 1½ dag - oavsett modell.
S20's presentation emot Mi10 var rätt skämmig med vad man fick för priset för Samsung va verkligen glada med presentera massa saker som andra konkurrenten gjorde bättre.

Sen att Facebook kommer tvingat i alla telefoner idag, varför? Förstår att någon gör pengar här men ack så onödigt. "Facebook Services" speciellt... -Kanske borttaget på senare år.(?)

Skrivet av Aktsu:

Säkert, däremot är jag ganska ljudintresserad och spenderar egentligen på tok för mycket på ljudutrustning. Skillnaden mellan 3.5mm från telefonen mot bluetooth är enligt mig för liten för att bry sig om när man är på språng (speciellt på senare tid när bluetooth blivit så mycket bättre). Vill man gå för bra ljudkvalité behövs som sagt en extern DAC och hörlursförstärkare för att du skall kunna driva stora lurar oavsett. Vad gäller fördröjning så blir jag tokig på minsta fördröjning så finns det några märkbara så hade jag inte gått med på det.

Så, varför inte nämna vad LG gjorde, med V20 V30 och efter G7(?) de har en inbyggd DAC som heter duga, tror B&O är utvecklaren av DACen sen G5ans tid.
Nog borde fler ta efter här, dock "dör 3.5mm ut" vilket får fåren att haka på att köpa trådlöst.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Ni kan ju börja med ett renare Android utan era bloatware kanske?

Har du ens använt en Samsung-telefon, låt oss säga de fem senaste åren?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag har en Galaxy S10+ som jag använt sen våren 2019. Den har 3.5mm utgång, men jag har nog aldrig använt det, så för att gå emot strömmen lite så skulle väl jag säga att jag inte skulle sakna den.

Det finns diverse appar som jag inte lyckas ta bort, t.ex. Bixby är en, men finns andra grejer där det inte finns någon remove-knapp.

Det som stör mig absolut mest är det här med autorotation, jag stänger alltid av det, men på denna mobil så dyker det upp en jätteliten knapp nere till höger om bakåt-knappen ibland när man har mobilen liggande. T.ex. om man kollar något när man ligger i sängen, den jävla knappen har jag kommit åt så många gånger. Och den finns ju inte hela tiden så om man råkar komma åt den så blir det till att försöka skaka på telefonen tills den dyker upp igen för att kunna rotera tillbaka, eller dra ner menyn, slå på autorotation, vrida telefonen och slå av autorotation igen. Detta är mitt överlägset största problem med telefonen, som jag annars är väldigt nöjd med. Så jag hoppas att det är något ni tar bort, eller iaf gör möjligt att stänga av.

Annars är väl en funktion jag hade uppskattat typ "find my ear buds". Har ett par Galaxy buds, och det hade varit jättetrevligt att kunna få hjälp att hitta dem om man förlagt dem. Hade också varit trevligt att kunna stänga av dem utan att lägga dem i asken, men har accepterat att jag måste ha med mig asken var jag än går i fall jag vill stänga av lurarna.

Permalänk
Medlem

Förslag Samsung galaxy "clean edition" utan alla bullshit som tex Bixby, (om det fortfarande är något) utan facebook som inte går att radera, utan krav på samsung konto eller google konto för att använda valfritt om man vill köra någon app butik alls. Levras med alla funktioner som behövs utan bloat. En maintained version av en webläsare som kan vara chromium baserad om så önskas men inte Chrome. Övriga appar Lokal kalender som kan synkas med wcap eller köras lokalt, En E-post klient med exchange active synk stöd och imap stöd, Telefon app, Kontakt app som kan synkas med eventuella kontakter i. Kamera app utan massa bullshit WYSIWYG.

Vad mer behövs egentligen jo kan få slänga med fungerade authenticator app eller Microsofts Authenticator app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

De bör ta den som faktiskt är bäst av de båda.
Rent historiskt har exynos aldrig varit bra. Först var det degradering som skedde. Nu är det batterislukande, dålig prestanda samt påverkar de foton man tar negativt. Flertal rapporterade problem.
Exynos-generationerna har dock haft samma sak gemensamt. Överhypning och försvarstal trots att de var/är undermåliga i jämförelse med tex snapdragon. Att exynos nya generation skulle vara bättre är ju självklart. Varför släppa samma prestandanivå som tidigare? Det hela är en marknafsföringsstrategi där uttalandet är en del av, just de, hypning och säljknep.
Benchmark från oberoende källor och gedigna tester med jämförelser på samtliga delar av telefonen där chippet kan påverka är ett måste för att ge trovärdigheten tillbaka. Och därmed även få kunder tillbaka som förväntar sig samma prestanda av det flaggskepp som endast verkar skeppas i tex USA. Med det menar jag att man försöker maximera sin vinst på resterande delar av världen genom att ge oss skiten för samma pris som flaggskeppet.

Om jag inte minns fel så finns det ett par tidiga exemplar av Exynos som faktiskt var bättre än SD.
Problemet med de senaste är att dom envist hållit kvar i egna mongoose kärnor vilka har varit betydligt sämre än ARM kärnorna, förhoppningsvis stämmer det att dom i nästa Exynos (2100) för flaggskeppen överger mongoose vilket kan betyda att den närmar sig SD.

Men får vi återigen en Exynos i norden som ligger långt efter SD blir det antingen import av SD modell eller annat märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Så, varför inte nämna vad LG gjorde, med V20 V30 och efter G7(?) de har en inbyggd DAC som heter duga, tror B&O är utvecklaren av DACen sen G5ans tid.
Nog borde fler ta efter här, dock "dör 3.5mm ut" vilket får fåren att haka på att köpa trådlöst.

Ja de DACarna var ju bra, då behövde man bara en hörlursförstärkare om man hade lite mer tungdrivna lurar vilket ju tyvärr är fallet i många fall. Min åsikt är dock fortfarande att på mobilen är jag hellre utan 3.5mm just eftersom finlyssning ändå skulle kräva externa saker men för det mesta duger bluetooth när man är på språng eller slökollar YouTube. Vill man ha en bra DAC går det ju nämligen att få hyfsade små sådana som man bara slottar in i USB C porten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niivpzi:

Bara jämföra mot valfri Xiaomi lur - minst 4500 mAh och att man klarar sig minst 1½ dag - oavsett modell.
S20's presentation emot Mi10 var rätt skämmig med vad man fick för priset för Samsung va verkligen glada med presentera massa saker som andra konkurrenten gjorde bättre.

Sen att Facebook kommer tvingat i alla telefoner idag, varför? Förstår att någon gör pengar här men ack så onödigt. "Facebook Services" speciellt... -Kanske borttaget på senare år.(?)

Så, varför inte nämna vad LG gjorde, med V20 V30 och efter G7(?) de har en inbyggd DAC som heter duga, tror B&O är utvecklaren av DACen sen G5ans tid.

Nog borde fler ta efter här, dock "dör 3.5mm ut" vilket får fåren att haka på att köpa trådlöst.

V20:
Audio quality Noise -93.0dB / Crosstalk -93.7dB

V30:
Audio quality Noise -93.2dB / Crosstalk -94.2dB
Källa: GSMARENA

G7
Audio quality Noise -94.0dB / Crosstalk -93.0dB

Fortfarande inte ens 16bits renhet.
Crosstalk är däremot mycket bra, iphone 11 ligger på endast -80.8dB.

Vid ca 93dB går det att höra brus. Tycker det är kasst när nyare mobiler kostar en rejäl slant
Hade man köpt ett ljudkort för 600-1300kr och den hamnade på 94dB så skulle den få dålig kritik.
Nuvarande moderkortets ljudkort ska vara 108dB (inte provat, har ju AE-5)
Att mobiler ska orka driva tungdrivna hörlurar är mindre viktigt för mig, men en grundsak som ren ljud bör man för 17 få idag.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har du ens använt en Samsung-telefon, låt oss säga de fem senaste åren?

Låt oss säga att min förra telefon på jobbet är en S8 och min senaste är en S10a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Säkert, däremot är jag ganska ljudintresserad och spenderar egentligen på tok för mycket på ljudutrustning. Skillnaden mellan 3.5mm från telefonen mot bluetooth är enligt mig för liten för att bry sig om när man är på språng (speciellt på senare tid när bluetooth blivit så mycket bättre). Vill man gå för bra ljudkvalité behövs som sagt en extern DAC och hörlursförstärkare för att du skall kunna driva stora lurar oavsett. Vad gäller fördröjning så blir jag tokig på minsta fördröjning så finns det några märkbara så hade jag inte gått med på det.

QC25 är ju tråddrivna så det vore ju relativt konstigt. Har dock ett par QC35 hemma och där finns det inga märkbara fördröjningar. Klart det är onödigt med att ha portar jag aldrig skulle använda som samlar damm och smuts? Då måste man hålla på och rengöra dem stup i kvarten.

Ursäkta, menar QC35 gen 1. Och dom går verkligen inte att se på film med. Har testat telefoner, laptop och bt adapter till stationära. Och alla har för lång fördröjning för mig.

Visst ta bort hörlursuttaget på billigare modeller och se det som en faggskepps"feature", men i dagens läge så är det tvärt om..

Permalänk

Vet inte om frågan ställts tidigare, men hur stort inflytande har du som representant i Sverige på Samsung och tillverkningen?
Kan du påverka så förslag i tråden implementeras i kommande enheter?

Jättebra initiativ oavsett med representanter från tillverkare i forumet 🙂

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Bytte från Iphone till Samsung för många år sen, och har aldrig ångrat mig. Men som med allt annat så finns det förbättringspotential:
* Ta bort Bixby
* Förinstallera inte en massa samsung appar som jag sen inte kan ta bort (fråga om vilka jag vill installera i setup flödet istället)
* Bättre batteritid

Permalänk
Medlem

Anledning till att min nästa telefon troligtvis inte blir Samsung är pga av skärmbyte kostnaden.

Ny samsung note 9 skärm = 2600 kr
Ny samsung note 9 på begagnat marknad = ~2500 kr

Min tjejs nya mobil, där kostar en ny skärm 500 kr om den skulle gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det finns ju några exempel i den här tråden med användare som föredrar Samsungs lösningar på vissa appar, snarare än Googles. Skulle du ändå föreslå en "Google"-ren variant, eller finns det något mellanting? Hur skulle man i så fall utforma "mellantinget"?

Tänk opt in istället för opt out. Min våta dröm är att telefonen levereras med bara det absolut mest grundläggande den behöver för att starta och komma ut på Google Play, där man sedan kan installera det man vill ha från respektive leverantör. När det kommer till mellantinget kan de strippade customroms/debloatscripts som finns till många telefoner tjäna som inspiration.

Eventuellt kan man bundla dialer, SMS-app, etc, som alla ändå kommer installera och använda, och som inte skiljer sig så värst mycket mellan olika tillverkare. Det vore ju dock trevligt om dessa grejer inte var flaggade som systemappar, så man helt kunde avinstallera dem om man ville.

En faktiskt ganska självklar lösning om de ekonomiska incitamenten att smälla telefonerna fulla av skräpappar väger så tungt att den lilla nördklickens önskemål blir helt sekundära, eller man tror att gemene man tycker det är bökigt att börja med att installera en massa appar för att få funktionalitet, kunde ju vara att fortsätta leverera telefonerna fullproppade med skräpappar som nu, men tillgängliggöra en strippad recoveryimage på supportsajten. Gissar att de allra flesta som bryr sig tillräckligt mycket om att slippa skräpapparna även grejar att boota telefonen i recoveryläge och installera en sådan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av dalledalle:

Vet inte om frågan ställts tidigare, men hur stort inflytande har du som representant i Sverige på Samsung och tillverkningen?
Kan du påverka så förslag i tråden implementeras i kommande enheter?

Jättebra initiativ oavsett med representanter från tillverkare i forumet 🙂

Lite kortfattat kan man säga att mitt uppdrag är att vara en länk mellan Samsung i Sverige/Norden och SweClockers medlemmar.
Det innebär inte att jag är den som säger "nu gör vi så här till Galaxy SXX", men Samsungs tanke med det här projektet är ju just att få den här typen av synpunkter, så att det kan tas med i utvecklingsprocesser.
Sedan ska det ju sägas att det görs många olika avväganden när en produkt tas fram – men som sagt, Samsung lyssnar och vill ha just era idéer!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Era telefoner klarar väl inte ens att köra högsta kvalité(1440p) och 90 eller 120hz? Kan ju börja där, andra telefoner klarar det t.ex. Oneplus. Samsung hävdar att det är för att det drar för mycket batteri, samtidigt som jag kan dra 8h SoT och runt 2.5 dag per Full laddning(om jag inte använder den extremt mycket) utan problem. Och även om den används flitigt klarar den en hel dag utan problem. Ni tillåter inte ens användaren att välja och "ge upp" batteritid. Så en början vore kanske att optimera så de är kompatibla med varandra.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av T0MT0M:

Era telefoner klarar väl inte ens att köra högsta kvalité(1440p) och 90 eller 120hz? Kan ju börja där, andra telefoner klarar det t.ex. Oneplus. Samsung hävdar att det är för att det drar för mycket batteri, samtidigt som jag kan dra 8h SoT och runt 2.5 dag per Full laddning(om jag inte använder den extremt mycket) utan problem. Och även om den används flitigt klarar den en hel dag utan problem. Ni tillåter inte ens användaren att välja och "ge upp" batteritid. Så en början vore kanske att optimera så de är kompatibla med varandra.

På Note 20 Ultra stämmer det du säger, 120hz är bara tillgängligt i upp till 2316x1080. Jag tar med önskemålet!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Bättre batteritid, min två dygn.
Alternativ med mindre telefon max 6” men fortfarande med bästa processorn mycket minne, stort batteri osv. Betalar gärna för maximal prestanda men inte för en stor telefon.
All bloatware man inte vill ha skall kunna avinstalleras eller åtminstone kunna inaktiveras helt.
Inga välvda skärmar.
Bra IP-klassning, regnsäker.
Jag behöver inte en massa kameror, en av bra kvalitet räcker.

Visa signatur

i7 13700K | ROG Strix Z790-F | 64GB DDR5 4800MHz CL40 | 1+2TB SSD | 4TB RAID | ASUS RTX2070 Super OC | BENQ 32” 3840x2160 | Windows 11 Pro 64 bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om jag inte minns fel så finns det ett par tidiga exemplar av Exynos som faktiskt var bättre än SD.
Problemet med de senaste är att dom envist hållit kvar i egna mongoose kärnor vilka har varit betydligt sämre än ARM kärnorna, förhoppningsvis stämmer det att dom i nästa Exynos (2100) för flaggskeppen överger mongoose vilket kan betyda att den närmar sig SD.

Men får vi återigen en Exynos i norden som ligger långt efter SD blir det antingen import av SD modell eller annat märke.

Japp. Det bästa man kan göra för att markera är att inte köpa den nordiska varianten. Problemet är dock att massan inte har koll på de negativa aspekterna med exynos utan betalar glatt. Så att gå över till annat märke är nog det man kan göra alternativt importera. Fast importerar man så framkommer det inte att mobilen är såld för export utan Samsung kommer tro att de går som smör i tex USA.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Japp. Det bästa man kan göra för att markera är att inte köpa den nordiska varianten. Problemet är dock att massan inte har koll på de negativa aspekterna med exynos utan betalar glatt. Så att gå över till annat märke är nog det man kan göra alternativt importera. Fast importerar man så framkommer det inte att mobilen är såld för export utan Samsung kommer tro att de går som smör i tex USA.

Men är det inte så att den amerikanska varianten arbetar på andra frekvensband? Har bestämt för mig att skälet till att det inte är Samsungs egna grejer även där är just att det krävs en annan SoC för de frekvensbanden som gäller i USA.
Då lär import funka rätt dåligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men är det inte så att den amerikanska varianten arbetar på andra frekvensband? Har bestämt för mig att skälet till att det inte är Samsungs egna grejer även där är just att det krävs en annan SoC för de frekvensbanden som gäller i USA.
Då lär import funka rätt dåligt.

Uppdelningen är internationellt och japanskt enligt det som går att utläsa.
Samma frekvensband verkar stödjas. Dessutom så har folk redan importerat tex note 20, man borde ha hört något om detta i sådana fall.

Senaste åren har jag själv importerat pixel, oneplus, Samsung utan problem. För väldigt många år sedan upplevde jag det dock enligt din beskrivning.

Tillverkarna kanske har tänkt till för att slippa allt för många olika varianter samtidigt som världen har satt någon standard.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Ta bort all jävla bloatware, speciellt bixby....

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av JHGbg:

Bättre batteritid, min två dygn.
Alternativ med mindre telefon max 6” men fortfarande med bästa processorn mycket minne, stort batteri osv. Betalar gärna för maximal prestanda men inte för en stor telefon.
All bloatware man inte vill ha skall kunna avinstalleras eller åtminstone kunna inaktiveras helt.
Inga välvda skärmar.
Bra IP-klassning, regnsäker.
Jag behöver inte en massa kameror, en av bra kvalitet räcker.

Det låter som ett intressant recept på en vettig telefon, men jag undrar om topprestanda och två dygns batteri verkligen går att få till i en liten telefon. Om något skulle behöva prioriteras ner, vad skulle du då välja?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det låter som ett intressant recept på en vettig telefon, men jag undrar om topprestanda och två dygns batteri verkligen går att få till i en liten telefon. Om något skulle behöva prioriteras ner, vad skulle du då välja?

Nej jag kan förstå att man kanske inte kan få så lång batteri tid.
Min förhoppning är kanske att batteriteknik utvecklas inom en inte alltför avlägsen tid, samt att genom bättre OS kan hantera hur olika appar/hårdvarukomponenter förbrukar ström på ett mer effektivt sätt.
Allting utvecklas så det borde inte vara helt omöjligt med tiden, inte på nästa generation telefoner troligtvis men på sikt. Det borde åtminstonde vara dit forskning borde styras.

Visa signatur

i7 13700K | ROG Strix Z790-F | 64GB DDR5 4800MHz CL40 | 1+2TB SSD | 4TB RAID | ASUS RTX2070 Super OC | BENQ 32” 3840x2160 | Windows 11 Pro 64 bit |

Permalänk
Medlem

Som jag skrev tidigare, gör telefon lite tjockare så baksidan blir plan och att man slipper kamerabumpen. På Samsungs senaste telefoner skulle de ge typ 2mm extra tjocklek på batteriet.

Men då kan man ju inte skryta om hur tunn den är i spec listan..
Hade en Huawei P9 förut och den är så böjd att den knappt håller ihop längre.

Och som någon skrev tidigare, vi vill inte ha 10 kameror.. En bra med resonlig upplösning och mekanisk zoom alternativt 2 telefoto/vidvinkel. Optiken i en telefon är inte bra nog för 100MP++ sensor så det känns helt onödigt. Sätt samma fysisk storlek med lägre upplösning (16MP kanske) så man får bättre ljuskänslighet och därav bättre bilder i dåligt ljus.

Men åter igen så drivs ju marknaden på hur stora/små siffror man kan sätta i telefonspecen så snart har vi väl 1BP kameror, 16k skärmar, 3mm tjocka telefoner osv osv..

Ursäkta att jag låter så negativ, men majoriteten av folk som köper mobiler idag vet inte vad siffrorna betyder och tar den som har de högsta. Samsung och andra tillverkare vet helt säkert hur man gör en utmärkt och balanserad telefon men den skulle sälja så dåligt..
Jag menar absolut inget illa riktat mot dig Hans, men dessa "undersökningar" tillverkarna gör känns bara som ett sätt att intala den tekniska communityn att det dom säger spelar någon roll.
Det är ju ett företag vi pratar om och deras mål är att tjäna pengar.