Dela med er av (kundkorg) gaming-budgetbuilds :) Skärm och tillbehör inkl.

Permalänk
Medlem

Dela med er av (kundkorg) gaming-budgetbuilds :) Skärm och tillbehör inkl.

Detta är ingen specifik peson jag känner som ska ha en dator eller liknande. Men generella måltavlan är de där som kanske tittar mot konsolerna istället för att äga en PC öht och ditt uppdrag är att erbjuda en PC-upplevelse som känns bra men som ändå är billig

Jag landar på ca 9'000kr. Då vill jag alltså att alla vanliga tillbehör ska vara med*. Jag tycker det är motiverat att räkna med ett headset för den sortens input är så pass viktig i många titlar.

Hade kunnat förklara motiveringen för varje komponent men det blir så mycket text. Hela bygget sammanfattar jag som "en schysst dator" för en nybörjare som vill ge sig in. Inte alls något prestandamonster men heller inget som kommer kännas begränsande eller segt. Den klarar minimikraven för nya titlar liksom.

9000kr är ändå ganska mycket men vill heller inte sänka användarupplevelsen för mycket. Hade ni kompromissat mer eller mindre? Nyfiken att höra!

*Jag räknar däremot bort windowslicens, då man som använder har blivit produkten nuförtiden och de fortsätter ta ut ett ganska oschysst pris så kan man väl lika gärna köra det oaktiverat eller vad tycker ni? Obekvämt? Oetiskt? Grånyckel ok?

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

3300X som du valde finns aldrig i lager och närmaste 3100 underpresterar något.

Utan att gå in på kringutrustning så får jag fram den här med 6 kärnor/12 trådar och grafikkort med 8Gb minne samt NVMe SSD, dock 9500kr. (ca 9200kr med en 960Gb 2.5" SATA SSD).

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

3300X som du valde finns aldrig i lager och närmaste 3100 underpresterar något.

Utan att gå in på kringutrustning så får jag fram den här med 6 kärnor/12 trådar och grafikkort med 8Gb minne samt NVMe SSD, dock 9500kr. (ca 9200kr med en 960Gb 2.5" SATA SSD).

https://komponentkoll.se/bild/oPvLz.png

Tycker ändringarna verkar vettiga Hade kanske undvikit att rekommendera ett mATX-chassi för en ny för om de sen vill byta ut moderkortet fem år senare så finns det chans att det blir en begränsande faktor. Också nog rätt att leta upp ett fullt icke-modulärt nätagg. I sammanhanget var nog löstagbara kablar en onödig lyx om man kan spara hundralappar. Lite kul att Intel blivit ett vettigt budgetval.

SSDn där är utan DRAM-cache vilket gör mig lite obekväm. Samtidigt kallar Tom's den för "The best dramless SSD yet".. så, kanske. Jag tycker i den här klassen av bygge, om man kan spara ens ett par hundralappar på att gå SATA så hade jag gjort det. Svårt att märka det i praktiken.

__

EDIT: Jag hade med det roddat runt lite till den blev så här, men switchen till 1660 är kanske lite struntsamma. De verkar prestera snarlikt för samma pris med en snudd ledning av 1660 men det är verkligen inte mycket samt kostar ngn hundralapp mer.

Gärna hade jag ju sett att man kunnat gå ner snarare till att en hyfsat fin dator m tillbehör kostat närmare 8-tusen. Kanske man kan gå ner till en i3 och hitta ett hyfsat men billigare headset.. 5500 XT med 4GB kanske..

edit2: 8500kr Headsetet boorde verkligen gå att få ner. Jag valde steelseries här bara för att jag litar på att de inte gör total skit. Men 555kr är ganska mycket. Musen också kanske. Men det är en jäkligt bra mus m bra precision för pengarna.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Kollat runt i denna tråd, och funderar på att köpa någon av era builds för tjejen. Hon är inte jätteinsatt (inte jag heller) och vill gärna ha detta chassi: "Phanteks Eclipse P500A D-RGB Vit" går det och bara byta ut era chassi för det eller måste hela datorn göras om?

Edit: Hon behöver inte skärm/mus/tangentbord/headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joarwar:

Kollat runt i denna tråd, och funderar på att köpa någon av era builds för tjejen. Hon är inte jätteinsatt (inte jag heller) och vill gärna ha detta chassi: "Phanteks Eclipse P500A D-RGB Vit" går det och bara byta ut era chassi för det eller måste hela datorn göras om?

Edit: Hon behöver inte skärm/mus/tangentbord/headset.

Kul Ja det går absolut att byta ut! Vissa builds här fick mATX-moderkort och andra inte. De ryms utan problem i det chassit.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Så här blev min burk. Har dock inte köpt allt för priserna som syns på bilden utan några delar köptes begagnat billigt och några andra köptes under kampanjer. Dock inte ihopbyggd ännu så ser ni något jag ska ändra på så säg till. Tanken är en allround dator för runt 5000kr. Datorn landade på 5500.

Skärmen beställde jag på Inet under Singles day och vart kanske ett impulsköp

Permalänk
Medlem
glömde lurar
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.