Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Man ångrar inte att man valde Series X när man läser rapporter om att batteritiden på PS5:ans kontroller är riktigt urusel, speciellt när du kör spel som utnyttjar alla nya funktioner väldigt mycket.

WhatCulture Gaming säger att kontrollen håller i 2-3 timmar när du lirar Astro's Playroom...

https://youtu.be/HT82ASzoBgk?t=71

Inte ett dugg konstigt då det spelet är skapat för att visa hur nya kontrollen fungerar. Så motorerna i kontrollen går ONORMALT mycket.

Permalänk
Skrivet av morper:

Hur funkar det att köpa xbox series x från ms store? Kör de nvidia-style och tar bara orders när de har lager? Hittar nämligen bara hänvisningar till åf på deras sajt...

Det undrar jag med. Läste längre bak i tråden att nån beställt från Microsoft store i Holland, men nu går det bara att se återförsäljare verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kizzm0:

Inte ett dugg konstigt då det spelet är skapat för att visa hur nya kontrollen fungerar. Så motorerna i kontrollen går ONORMALT mycket.

I samma video så nämnde dom ca 8h för "vanliga" spel, vilket också är under all kritik, efter några år så lär du bli tvingad att köra med kabel hälften av din speltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

I samma video så nämnde dom ca 8h för "vanliga" spel, vilket också är under all kritik, efter några år så lär du bli tvingad att köra med kabel hälften av din speltid.

Jag tycker de borde köra 2 st vanliga batterier så kan kunden själv välja uppladdningsbara sådana eller ett charge kit, sen när de är slitna byter man enkelt ut utan att skruva upp kontrollen. Precis som på xbox alltså.
Är nog många PS handkontroller som slängs i onödan pga folk inte vågar skruva upp elektronik.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tycker de borde köra 2 st vanliga batterier så kan kunden själv välja uppladdningsbara sådana eller ett charge kit, sen när de är slitna byter man enkelt ut utan att skruva upp kontrollen. Precis som på xbox alltså.
Är nog många PS handkontroller som slängs i onödan pga folk inte vågar skruva upp elektronik.

Jo. Det enda man saknar är möjligheten att ladda vanliga batterier i kontrollen. Då hade det inte behövts någ play and charge kit, bara en lång usb kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

I samma video så nämnde dom ca 8h för "vanliga" spel, vilket också är under all kritik, efter några år så lär du bli tvingad att köra med kabel hälften av din speltid.

Allvarligt, hur många procent av spelare spelar i åtta timmar? Spelar du så pass länge att kontrollen dör så är det dags att gå ifrån TVn , lägg kontrollen på laddning och gör något annat en stund.

Eller ha en extra kontroll för åtta extra timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kizzm0:

Allvarligt, hur många procent av spelare spelar i åtta timmar? Spelar du så pass länge att kontrollen dör så är det dags att gå ifrån TVn , lägg kontrollen på laddning och gör något annat en stund.

Eller ha en extra kontroll för åtta extra timmar.

Har själv dubbla kontroller på PS4 och 8~10h är väl vad de håller med, men har nog under mina 5 år med konsolen behövt byta kontroll runt 3~4 gånger när jag gjort slut på en hel laddning under en spelsession, och behövt byta kontroll.

8h på en laddning känns väldigt rimligt för mig personligen.

Och har man spelhelg eller liknande ha en extra kontroll, eller ta en paus en stund och rör på dig medan den laddar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

I samma video så nämnde dom ca 8h för "vanliga" spel, vilket också är under all kritik, efter några år så lär du bli tvingad att köra med kabel hälften av din speltid.

Ja, eller så stänger man bara av rumble och lampan så bör batterierna räcka.
Vet inte om motståndet också går att stänga av, men det går att sänka i alla fall.

Det blir nog väldigt ovanligt att detta blir problematiskt för någon, så väldigt få bör stänga av features på grund av detta.

Jag har heller aldrig hört talas om att någon har slängt en handkontroll med för dåligt batteri, det låter ju jättekonstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kizzm0:

Allvarligt, hur många procent av spelare spelar i åtta timmar? Spelar du så pass länge att kontrollen dör så är det dags att gå ifrån TVn , lägg kontrollen på laddning och gör något annat en stund.

Eller ha en extra kontroll för åtta extra timmar.

Jag sa aldrig att dom inte håller en hel spelsession, tycker bara att Xbox är så väldigt mycket bättre på den fronten, du behöver aldrig tänka på batteritiden, koppla in kabel, eller batteri degradering.

Xbox kontrollen är dock inte perfekt, jag hade gärna sett en mic och gyro... Men batteriet räcker i 30-40h och är dessutom utbytbart, där har Xbox en riktigt stor fördel. Dom nya funktionerna till PS5's kontroll kommer till en kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Jag sa aldrig att dom inte håller en hel spelsession, tycker bara att Xbox är så väldigt mycket bättre på den fronten, du behöver aldrig tänka på batteritiden, koppla in kabel, eller batteri degradering.

Xbox kontrollen är dock inte perfekt, jag hade gärna sett en mic och gyro... Men batteriet räcker i 30-40h och är dessutom utbytbart, där har Xbox en riktigt stor fördel. Dom nya funktionerna till PS5's kontroll kommer till en kostnad.

Jag tror aldrig jag har tänkt på min batteritid som ett problem på PS egentligen, när du är klar med en spelsession så lägger du bara kontrollen i laddstationen.

För mig som kommer från PS världen, har inget emot XBOX har bara inte ägt en sedan den första, så känns utbytbara vanliga batterier bökigt. (mest för att jag är så van vid hur Sony har hanterat det)

Notera att jag är inte någon PS fanboy alls, överväger även en XBox Series X då jag inte har en gaming PC länge iom Game Pass, men min förbokning gick till PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Jag tror aldrig jag har tänkt på min batteritid som ett problem på PS egentligen, när du är klar med en spelsession så lägger du bara kontrollen i laddstationen.

För mig som kommer från PS världen, har inget emot XBOX har bara inte ägt en sedan den första, så känns utbytbara vanliga batterier bökigt. (mest för att jag är så van vid hur Sony har hanterat det)

Notera att jag är inte någon PS fanboy alls, överväger även en XBox Series X då jag inte har en gaming PC länge iom Game Pass, men min förbokning gick till PS5.

Ja, med laddstationen så blir det genast mer smidigt, jag kan bara tala av erfarenhet vid besök hos diverse polare, det brukar alltid vara minst 1 kontroll som tar slut vid varje längre session

Vad tycker ni om Microsofts elite kontroll? Är det värt ett köp? Joysticken på Series X kontrollen känns inte klockren precis. Det blir nog att hålla utkik på Black Friday efter någon bra deal.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5147710

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Varför lämnade du tillbaka? Hade du kommit över ett extra exemplar?

När det gäller "Expressfrakten" ska jag prata med Elgiganten då jag inte tycker att de upprätthållit sin del av avtalet.

Jag fick min express frakt avdeagen

Permalänk

Jaha, tror ni elgigantens prel.datum på januari stämmer? riktigt jävla sämst isåfall. La min beställning med All Pass riktigt sent, och har hittills inte fått något besked när jag kan få min order.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morbid616:

Jaha, tror ni elgigantens prel.datum på januari stämmer? riktigt jävla sämst isåfall. La min beställning med All Pass riktigt sent, och har hittills inte fått något besked när jag kan få min order.

Datum när den ska levereras står redan direkt på kvittot som du har fått den i butiken. Plus att du kan spåra leverans på sidan... 👍
EG är riktigt inkompetenta. Förbokningar och lanseringen hos EG blev till en riktigt katastrof.

Permalänk
Skrivet av hesa80:

Datum när den ska levereras står redan direkt på kvittot som du har fått den i butiken. Plus att du kan spåra leverans på sidan... 👍
EG är riktigt inkompetenta. Förbokningar och lanseringen hos EG blev till en riktigt katastrof.

Då ska man ju hitta kvittot också >_<

Edit: hittade... 8e januari... yippi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Liquidedust:

Har själv dubbla kontroller på PS4 och 8~10h är väl vad de håller med, men har nog under mina 5 år med konsolen behövt byta kontroll runt 3~4 gånger när jag gjort slut på en hel laddning under en spelsession, och behövt byta kontroll.

8h på en laddning känns väldigt rimligt för mig personligen.

Och har man spelhelg eller liknande ha en extra kontroll, eller ta en paus en stund och rör på dig medan den laddar.

På XB kan man ju knyta en kontroll till sitt konto så att man loggas in automatiskt om ens kontroll sätts igång, då är det inte jättesmidigt att behöva byta kontroll mitt i. Jag vet inte om PS4 eller PS5 har liknande funktionalitet.

Sen förstår jag förstås tanken att man förvarar kontrollen i sitt ställ så den alltid är fulladdad när man börjar spela, men det är ju inte direkt bra för batterierna att ligga så hela tiden heller.

Permalänk
Medlem

Hej! Någon som har bra info/kunskap om quick resume? Jag har ej sett någon Quick Resume symbol när jag försöker hoppa mellan Forza Horizon 4 och Star Wars Jedi Fallen Order. Måste man aktivera funktionen på något sätt?

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SilenceLotto:

Hej! Någon som har bra info/kunskap om quick resume? Jag har ej sett någon Quick Resume symbol när jag försöker hoppa mellan Forza Horizon 4 och Star Wars Jedi Fallen Order. Måste man aktivera funktionen på något sätt?

Det funkade bara direkt för mig. Och jag har testat mellan just de spelen också.

Permalänk
Hedersmedlem

Egentligen en spelrelaterad fråga, men kan möjligen ha att göra med något fel jag gjort:
Spelade Assassins Creed Valhalla igår. Kom en bit i spelet. Hoppade sedan ut och gjorde lite annat, t.ex. laddade hem lite spel så jag har i lager. Hoppade sedan in i spelet igen. Det var då ingen Quick Resume utan jag kom till menyer och allting i spelet. Valde att fortsätta från sist, men var då längre bak i spelet än vad jag varit tidigare - alltså en tidigare save.
Någon mer som varit med om detta? Funderar på om det kan ha att göra med quick resume eller något annat.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najk:

Egentligen en spelrelaterad fråga, men kan möjligen ha att göra med något fel jag gjort:
Spelade Assassins Creed Valhalla igår. Kom en bit i spelet. Hoppade sedan ut och gjorde lite annat, t.ex. laddade hem lite spel så jag har i lager. Hoppade sedan in i spelet igen. Det var då ingen Quick Resume utan jag kom till menyer och allting i spelet. Valde att fortsätta från sist, men var då längre bak i spelet än vad jag varit tidigare - alltså en tidigare save.
Någon mer som varit med om detta?

Det har hänt att inte Quick Resume har funkat, men det har mest varit för antingen väldigt gamla spel eller spel som har någon online-funktionalitet som verkar ställa till det (inte alla med online-funktioner på något vis). Valhalla borde ju fungera förstås.

Det är ju det luriga med en sådan här funktion, om man inte kan lita på den fullt ut så tappar man ju mycket av nyttan. Måste jag ändå välja typ Save and Quit för att vara säker så sparar man ju knappt någon tid alls med funktionen, speciellt inte när spelen startar så snabbt.

Förhoppningsvis är det bara lite barnsjukdomar. Spel som är såpass nya har ju en tendens att vara rätt buggiga, och det känns inte som att Ubisoft skulle låta utvecklarna skjuta på releasen i det här väldigt specifika fallet när de är en av ytterst få nya spel till de nya konsolerna. Inte för att de verkar vara så tillmötesgående med sånt annars heller förstås.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Det har hänt att inte Quick Resume har funkat, men det har mest varit för antingen väldigt gamla spel eller spel som har någon online-funktionalitet som verkar ställa till det (inte alla med online-funktioner på något vis). Valhalla borde ju fungera förstås.

Det är ju det luriga med en sådan här funktion, om man inte kan lita på den fullt ut så tappar man ju mycket av nyttan. Måste jag ändå välja typ Save and Quit för att vara säker så sparar man ju knappt någon tid alls med funktionen, speciellt inte när spelen startar så snabbt.

Förhoppningsvis är det bara lite barnsjukdomar. Spel som är såpass nya har ju en tendens att vara rätt buggiga, och det känns inte som att Ubisoft skulle låta utvecklarna skjuta på releasen i det här väldigt specifika fallet när de är en av ytterst få nya spel till de nya konsolerna. Inte för att de verkar vara så tillmötesgående med sånt annars heller förstås.

Pratade nyss med en kompis om det hela. Det verkar ha att göra med osynkade sparfiler i Ubisofts moln, och inte nödvändigtvis ha att göra med Quick resume.
Laddar man från en manuell save så kommer man tillbaka där man var sist. Dock surt att det ska behöva vara så. Ska undersöka detta efter jobbet.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk

Dagens påstående från Mediamarkt: konsolerna ska finnas där, men ett fel i systemet tillåter dem inte att släppa iväg dem. Hon skulle skicka vidare det till ordergänget och se om de kan få det löst. Jag bad om återkoppling när de kikat på ärendet - och denna gången fick jag åtminstone ett mail om att ärendet har skickats. Vi får se... tycker det låter som nya anledningar varje dag XD

Jaja, hoppas EG sköter sig med min PS5 nästa vecka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av abstudatur:

Dagens påstående från Mediamarkt: konsolerna ska finnas där, men ett fel i systemet tillåter dem inte att släppa iväg dem. Hon skulle skicka vidare det till ordergänget och se om de kan få det löst. Jag bad om återkoppling när de kikat på ärendet - och denna gången fick jag åtminstone ett mail om att ärendet har skickats. Vi får se... tycker det låter som nya anledningar varje dag XD

Jaja, hoppas EG sköter sig med min PS5 nästa vecka...

Gör dom som med Xbox-releasen så kommer dom sälja dom exemplar som ni bokat i butik och sen säga att dom inte fått tillräckligt för att leverera alla förhandsbokningar.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som haft problem med aktiveringen av All Access? Fick mail från Elgiganten samma dag som jag förbokade med instruktioner om hur man löser in medlemskapet för All Access:

”1. Slå på din Xbox-konsol och följ guiden som visas på skärmen.
2. Logga in med det Microsoft-konto som du vill använda för ditt Xbox Game Pass Ultimate-medlemskap.
3. På skärmen med titeln ”This Xbox comes with”, välj ”Xbox All Access” och välj sedan ”Claim it”. Alternativt kan du välja ”Decide later” och lösa in medlemskapet från Inställningar med ditt nuvarande Microsoft-konto eller ett annat Microsoft-konto.”

Efter jag loggade in på mitt Microsoft konto så fick jag aldrig upp ”This Xbox comes with”. Gissar att det var för att jag hade 4 dagar kvar av mitt tidigare Gamepass på kontot.

Om jag försöker aktivera det i efterhand under ”Settings > All settings > Account” så finns inte valet ”Under Account, Included with this Xbox” tillgängligt.

Efter att kontaktat Elgiganten så vidarebefordrar de mig till Xbox support, efter att pratat med Xbox support cirka 1,5h så menade han på att det inte skulle orsaka något fel även om jag hade Gamepass sedan tidigare då dessa skulle adderas.

På Xboxsupporten vidarebefordrar man mig nu till Citizen One som handlägger Xbox All Access åt Microsoft men där behöver jag min 25 siffriga kod för att verifiera mitt köp av All Access och kan inte hitta den någonstans. Varken på kvittot eller mailet jag fick från Elgiganten. Någon som vet hur man kan lösa det eller har varit med om något liknande?

Permalänk
Skrivet av Subzero299:

Gör dom som med Xbox-releasen så kommer dom sälja dom exemplar som ni bokat i butik och sen säga att dom inte fått tillräckligt för att leverera alla förhandsbokningar.

Man är ju rädd för något sådant. Men vad jag förstår ska inte PS5 säljas i butiken alls:
"Information gällande release: Elgiganten kommer inte att ha Playstation 5 tillgänglig i våra varuhus vid release. Har du förhandsbokat din konsol via elgiganten.se så kommer din konsol att skickas till dig vid release."

Men man litar ju inte på något längre

Permalänk
Avstängd

Hmm, står inget om portugisiska... Bra länk i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Egentligen en spelrelaterad fråga, men kan möjligen ha att göra med något fel jag gjort:
Spelade Assassins Creed Valhalla igår. Kom en bit i spelet. Hoppade sedan ut och gjorde lite annat, t.ex. laddade hem lite spel så jag har i lager. Hoppade sedan in i spelet igen. Det var då ingen Quick Resume utan jag kom till menyer och allting i spelet. Valde att fortsätta från sist, men var då längre bak i spelet än vad jag varit tidigare - alltså en tidigare save.
Någon mer som varit med om detta? Funderar på om det kan ha att göra med quick resume eller något annat.

Har inte hänt mig ännu, men däremot har det medan jag spelat kommit upp notis om att Valhalla tappat synkning med servrarna. Det går att fortsätta spela, så synkar den igen men om detta händer medan du inte aktivt spelar kan jag tänka mig att du efter ett tag blir automatiskt utloggad och får en äldre Save.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abstudatur:

Man är ju rädd för något sådant. Men vad jag förstår ska inte PS5 säljas i butiken alls:
"Information gällande release: Elgiganten kommer inte att ha Playstation 5 tillgänglig i våra varuhus vid release. Har du förhandsbokat din konsol via elgiganten.se så kommer din konsol att skickas till dig vid release."

Men man litar ju inte på något längre

Det är korrekt.
Ingen försäljning i fysiska butiker för PS5. Så där kommer ni inte bli "blåsta" som vi som förhandsbokade Series X/S blev.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av abstudatur:

Man är ju rädd för något sådant. Men vad jag förstår ska inte PS5 säljas i butiken alls:
"Information gällande release: Elgiganten kommer inte att ha Playstation 5 tillgänglig i våra varuhus vid release. Har du förhandsbokat din konsol via elgiganten.se så kommer din konsol att skickas till dig vid release."

Men man litar ju inte på något längre

Tänk på att EG skickar inte innan release utan dom postar konsoler PÅ releasedagen. Så får man vänta i 2-3 dagar på Bring 😉