Permalänk

Första bygget, hjälpa please!

Okey jag har aldrig byggt egen dator, har kollat filmerna som finns här, känner mig halvt säker och halvt osäker. Gaming dator.

Tlll att börja med ska jag försökt behålla så mycket som möjligt av min nuvarande söndriga dator.

http://imgur.com/a/euXiYx7

Dvs jag behöver nytt 1. Moderkort 2 CPU 3. Ram 4. GPU?
1. Billigaste möjliga cpu som jag kan sälja vidare när jag ska köpa ny i januari/februari.
2. Behövs ny gpu? Funkar väl med den gamla?

Moderkortet ska kunna klara Ryzen 5000 serien och 6800XT.

Jag tänker köpa ryzen 5 serien och 6800XT när dom finns tillängliga kanske januari/februari?

Jag gör detta för att lära mig, inför det dyra köpet i januari/februari.

Tacksam för förslag på moderkort, cpu, ram. Samt all annan feedback och tips. Kan även tänka mig köpa begagnat, men iallafall moderkortet är det viktigaste inför AMD uppgrade

Permalänk
Medlem

@Julia2018, om du inte måste byta med en gång så rekommenderar jag inte processor-placeholder. Om du köper det absolut billigaste som går så tror jag inte att det är särskilt lätt att sälja det vidare senare. Gällande grafikkortet så kommer det fungera som det ska om du väntar med att byta ut det. Jag ser dock ingenstans att du har en SSD och det bör vara första köpet du gör i sådana fall.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]