Veckans fråga: Vad tycker du om Apples ARM-datorer?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad tycker du om Apples ARM-datorer?

Apple har till slut presenterat de omtalade Mac-datorerna med egenskapta processorer under huven. Vad tycker du om nyheterna?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det mest intressanta med detta är att nu se hur bra en RISC står sig mot x86 i konventionella desktop applikationer. Detta kan ju potentiellt trigga ett paradigmskifte även inom Windows PC om det börjat släppas mer laptops baserade på ARM.

Spännande tider!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Tråkigt om AMD fanns med i bilden om dom tänkt hoppa dit istället för Intel för AMDs mobila plattform är så pass effektiv.
Inte direkt intressant för en själv skulle dock vilja se prestandasiffror kontra Intel/AMD då Apples siffror säger 30% mer prestanda och 50% bättre effektivitet om jag inte missminner mig.

Permalänk
Medlem

Inlåst och dyrt. Precis som förväntat

Permalänk
Avstängd

Apple är nog det företaget som är mest emot att användarna själva kan reparera sina datorer. Följer man Rossmann så pekar han ut flertal designfel på deras datorer som Apple inte fixat på åratal.

Apples egna processorer är ytterligare ett steg av Apple att skapa en helt stängd Apple-värld utan friheter.

Påminner mig på Klaus Schwab .... the founder and executive chairman of the World Economic Forum som ligger bakom nuvarande ekonomiska krisen med sin The Great Reset: "You'll own nothing, and you'll be happy about it."

Permalänk

Apple har rätt bra marknadsföringsteam och de kan lätt vända och vrida på ting. Lite som att prestandan är x3 för den mest sålda PCn i sin klass. Hur definierar de klass? För du kan ha en bästsäljande PC för 4000kr som sedan Apple är x3 snabbare än, vilket är mindre imponerande.

Som Dinoman sa, det är spännande tider och jag ser gärna mer konkurrens på marknaden

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk
Medlem

Måste ju vara den största iPhonen hittills - Mac book Air-phone alltså

Permalänk
Medlem

Vill inte ha en själv men tycker det är en bra strategi och att vad de åstadkommit i prestanda, om det är sant, är värt en eloge.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Jag är inte intresserad av apples produkter själv, men tycker det är jätteintressant att ARM gör framsteg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag är inte intresserad av apples produkter själv, men tycker det är jätteintressant att ARM gör framsteg.

I second that!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kände tyvärr lite meh om det hela, tror det är för att jag inte litar på företag när det gäller prestanda på egna produkter.
Egentligen inte besviken eller så, mer ungefär som förväntat och varken bra eller dåligt.

Är väldigt pepp på recensioner och jämförelser framöver dock.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Hedersmedlem

Själva produkterna är ganska ointressanta för mig. Apples ekosystem är lite av antitesen till att vara intresserad av datorhårdvara. Ihoplimmade, oreparerbara, omodifierbara objekt som det inte ens går att uppgradera lagring eller RAM på på vissa modeller. Gillar du inte konfigurationen, eller går något sönder? Tough shit. Hoppas du betalt ännu mer extra för AppleCare, annars köper du en ny. Och om du inte gillar Apple, så går det utmärkt att dra åt helvete om vill ska köra macOS, så det är inte heller någon plattform jag vill låsa in mig i.

Däremot så tycker jag att det är skitkul att med att Apple tar ARM in till mainstreamdatorer! Den mindre komplexa arkitekturen och instruktionsuppsättningen förbättrar ju drastiskt förutsättningarna för att få bättre prestanda jämfört med x86 / x86-64.

Jag hoppas att Apple som visar vägen får andra tillverkare att bygga ARM-baserade plattformar, särskilt i form av en öppen plattform som stödjs av flera tillverkare, likt hur PC-plattformen idag fungerar. Jämför man t.ex. med hur ARM-processorer används i mobila enheter idag så har ju de flesta tillverkare hittat på sina egna lösningar om hur processorn ska integreras i ett system, vilket leder till att enheterna inte är direkt kompatibla med varandra. Det jag däremot tror är att detta kommer att leda till att PC-tillverkare istället väljer att tillverka ARM-baserade datorer baserat på egna "specialstandarder", precis som hur Mac:ar och mobiltelefoner idag är uppbyggda.

Slutsatsen blir därför: Högpresterade ARM-baserade datorer? Ja tack! Men bara så länge de är baserade på öppna standarder som olika tillverkare kan implementera (likt PC-plattformen). Annars riskerar vi som är intresserade av datorhårdvara att förlora vår hobby.

Permalänk

Jag avskyr allt som har med Apple att göra, har aldrig och kommer aldrig att köpa deras produkter.

Permalänk

Apple Arm med 16GB ram, 512GB ssd, 15,6" skärm och ett nypris på strax över 10 000kr och jag köper en så dan här Mac direkt.

Permalänk
Medlem

Varför man inte kan uppgradera minnet och varför det är max 16GB är för att minnet är integrerat i processorn. Det vill säga, inga externa minnesmoduler.
Ungeför som din Ryzen skulle ha 16GB ram inbyggt, och inga minnessocklar på moderkortet.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag är inte intresserad av apples produkter själv, men tycker det är jätteintressant att ARM gör framsteg.

Håller med. Är mer intresserad av Windows 10 ARM.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Det är intressant då det pressar fram alternativ till x86-64. Kommer nog inte köpa själv då jag inte gillar operativsystemet, men tror faktiskt att de kommer presetar väldigt bra i program utvecklade och kompilerade för ARM64, bättre än klart energitörstigare PCs. Så förhoppningsvis får Microsoft någon gång för sig att satsa helhjärtat på en övergång så att det blir lite fart på typ Qualcomm och övriga, tror även att AMD och Intel skulle klara av att göra grejer med ARM64 eller RISC-V design väldigt bra om de bara hade någon vilja att göra det.

Permalänk
Medlem

Imponerad är jag självklart och tycker det samtidigt är fruktansvärt tråkigt att Intel och AMD håller fast vid den gamla x86 arkitekturen som uppenbarligen håller tillbaka utvecklingen. Jag förstår att dom behöver hålla saker bakåtkompatibla, men hade man inte kunna grena för hemPC-marknaden? Jaja.. det är som det är just nu.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Först jag kommer att tänka på när de ger hur mycket snabbare processorn ska vara än "andra" eller föregående
är Linus (Tech Tips) konspirationsteori om att de misskyler intel cpun för att deras egna ska se bättre ut.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

M1 imponerar, men jag har svårt för Apple. Jag klarar mig tills vidare, får se vad som händer på Windows PC sidan längre fram.

Permalänk
Medlem

En Mac är en Mac. De får ha hur mycket bättre prestanda som helst. Skulle aldrig fundera på att köpa en Mac.

Permalänk
Medlem

Tekniskt imponerande, men jag har inte ett enda use case för mig själv. Har bra laptop med 16GB DDR4,256GB NVMe, 4k IPS skärm och aluminium unibody. Klarar allt jag behöver, även om det inte är världens snabbaste. Och en hel hög stationära från 4-12 kärnor och 16 kärnor beställt. Alla dessa går det att byta delar och uppgradera hur man vill. Finns inget jag kan ha en av dessa Macar till. För någon simpel mini applikation någonstans är ju en Raspberry Pi ett mycket bättre val för 30 gånger lägre pris.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Snart åker den sista x86 prollen ut ur huset. 100% ARM & RISC, och x86 kan gå en ond bråd död till mötes så att vi kan lämna instruktionsuppsättningar som inte går att licensera bakom oss.

Permalänk
Medlem

Ganska mäh skulle jag säga. Vi har har några AIO där jag jobbar och dom fungerar bra. Den största skillnaden mot Windows är nog att deras OS bygger på en linux-variant, vilket ger en annan sorts flow.

En av deras fördelar är väl att dom gör sitt eget OS vilket framför allt kan optimeras till deras hårdvara och ta bort väntetid och simma bort onödig luft.

En av deras dålda ess i rockärmen är AIO och så få kablar som möjligt. Vilket får det att kännas rent, precis som när lägenheter är till salu. IKEA använder samma idé, om än lite mer vågat.

Däremot är det inget svårt att få en PC att simma upp på samma sätt. Skulle man optimera Windows (i princip skriva om från grunden ) och ha olika versioner baserade på CPU / moderkort skulle man komma långt.

Så Apples överpriser rättfärdigar inget.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Snart åker den sista x86 prollen ut ur huset. 100% ARM & RISC, och x86 kan gå en ond bråd död till mötes så att vi kan lämna instruktionsuppsättningar som inte går att licensera bakom oss.

Har du provat att licensiera MacOS?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det är häftigt att något annat än x86 kommer in och utmanar AMD och Intel på CPU-fronten, det kan verkligen sätta fart på utvecklingen. Personligen kommer jag nog aldrig att köpa en Apple-dator då halva nöjet för mig är att konfigurera och bygga ihop systemet själv.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Har du provat att licensiera MacOS?

Ser inte ett nisch OS som grundläggande infrastruktur, en instruktionsuppsättning som används i 99.9% av alla sålda datorer däremot...

Permalänk
Medlem

Inte superintresserad av Apple, men mest tvungen pga jobbet.
Håller nog inte direkt andan för prestandasiffrorna, men kan inte direkt uttala mig om något innan jag sett ordentliga tester.
Att air kommer utan kylare förvånar mig, med tanke på hur extremt föregångs air throttlade.
Värmeutveckling, kylning och prestanda är verkligen det som apple är sämst på, de skulle kunna knipa åt sig mycket om de bara vågade stoppa in lite fläktar.

Priserna är ju rätt okej, men den enda mac jag skulle vara intresserad av är pro eller mini, just pga kylmöjligheterna.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Imponerad är jag självklart och tycker det samtidigt är fruktansvärt tråkigt att Intel och AMD håller fast vid den gamla x86 arkitekturen som uppenbarligen håller tillbaka utvecklingen. Jag förstår att dom behöver hålla saker bakåtkompatibla, men hade man inte kunna grena för hemPC-marknaden? Jaja.. det är som det är just nu.

Frågan är om de verkligen är bakåtkompatibla. Många BIOS vägrar att starta utan UIEFI. Hur gör du då med DOS-program på diskett?
Men de flesta kör ju bara 64-bitar idag eller..?

Permalänk
Medlem

Håller med tanken att Apple skall börja dominera inom PC-världen är skrämmande. Hoppas verkligen att Intel, AMD och andra kan slå tillbaka med grymma CPU framöver. Förhoppningsvis känner dom blåslampan och inte nonchalerar konkurrensen, det är det sämsta om man ser på historien.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport