Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Här är en uppföljning med samma budskap, med data hämtade från ourworldindata.org, med fyra olika diagram med europeiska länder. Det är två som visar länder med fler invånare än Sverige och två som visar de med färre invånare. Två av diagrammen visar kumulativt antal avlidna per miljon och två visar antal avlidna per dag per miljon invånare. Här visas först en av dem, men klicka på Visa innehåll för att se det tre andra.

https://i.imgur.com/OqKe6eO.png

Man kan se att många länder med mindre befolkning klarade sig bättre än Sverige under våren. Till skillnad från vårens pandemi kommer det nu en lång vinter på flera månader.

Tolkar jag det rätt om jag gissar att det handlar om tätheten bland människor? Går det att titta på städer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Tolkar jag det rätt om jag gissar att det handlar om tätheten bland människor? Går det att titta på städer?

Vågar inte riktigt spekulera om orsaker här. Det finns ytterligare faktorer som närheten till större smitthärd som blir svårare att fånga utan ett tydligt gis-skikt. Med det menar jag att det verkar som att kartans utseende har betydelse mer nu än i våras.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Du sa faktiskt exakt det jag menade med ditt exempel om prioritering av flyg-klimatet, 80/20. 20% är flyget och det värderar människan. 80% = stan, 20% = festen.
Med den infon vi fått vet vi nu att stan är orelevant och vi behöver inte bry oss. Utan det som är kvar att bry sig om är exakt det vi värderar som högst. Vilket vi sannolikt inte kommer att offra, SPECIELLT om man löper liten risk eller bara är beredd att ta risken.
Förstår du att människan i sin hjärna ändå intalar sig själva att de offrar 80% så de kan göra den 20% då. Det är någon slags försvarsmekanism för att tillåta dumt beteende.

Jag tror jag kanske krånglade till det, så jag förenklar genom att låna ditt exempel: antag att det bara finns två relevanta miljöer där smittspridning sker, den mindre farliga "stan" och den mycket farliga "festen". Din ståndpunkt verkar vara att man bör kommunicera båda alternativ som "mycket farliga" för att inpränta allvaret och få god effekt. Jag menar att det synsättet öppnar upp för folk att göra precis sådana dåliga val som vi pratar om, nämligen att kompensera sitt festande genom att vara försiktig på stan - båda ses ju som lika farliga.

Om man istället fokuserar på och kommunicerar att "festen" är betydligt farligare än "stan", så är det lättare för folk att förstå att det är mycket viktigare att undvika fester än att låta bli att gå på stan.

För att summera tror jag därför att det är viktigt att identifiera vilka miljöer där mest smittspridning sker och fokusera lejonparten av sina ansträngningar där, snarare än att försöka komma tillrätta med allt som har minsta smittorisk. Det senare ger lätt upphov till absurditeter, som att desinficera stadskärnor med arméer av rengöringsarbetare, mikra sina försändelser från Kina, eller tejpa igen sina ventilationstrummor.

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Jag tror jag kanske krånglade till det, så jag förenklar genom att låna ditt exempel: antag att det bara finns två relevanta miljöer där smittspridning sker, den mindre farliga "stan" och den mycket farliga "festen". Din ståndpunkt verkar vara att man bör kommunicera båda alternativ som "mycket farliga" för att inpränta allvaret och få god effekt. Jag menar att det synsättet öppnar upp för folk att göra precis sådana dåliga val som vi pratar om, nämligen att kompensera sitt festande genom att vara försiktig på stan - båda ses ju som lika farliga.

Om man istället fokuserar på och kommunicerar att "festen" är betydligt farligare än "stan", så är det lättare för folk att förstå att det är mycket viktigare att undvika fester än att låta bli att gå på stan.

För att summera tror jag därför att det är viktigt att identifiera vilka miljöer där mest smittspridning sker och fokusera lejonparten av sina ansträngningar där, snarare än att försöka komma tillrätta med allt som har minsta smittorisk. Det senare ger lätt upphov till absurditeter, som att desinficera stadskärnor med arméer av rengöringsarbetare, mikra sina försändelser från Kina, eller tejpa igen sina ventilationstrummor.

Nej. Min ståndpunkt eller snarare möjlig taktik är att använda rädsla, då den handlar om individens beslut(oberoende av vilka restriktioner som finns), medans restriktioner om miljöer spelar ingen roll i längden, om inte rädslan för att dö finns där.

Sen är du fel ute med ditt resonemang med hur man kompenserar beteendet. Ingen kompenserar sitt festande med att vara försiktig på stan då det inte ligger i människans intresse. Den personliga förlusten är festandet. Detta blir dock ett sidospår då jag var oklar med min ståndpunkt.

Sen repeterar jag. Om man fokuserar på upplysa alla att festen är farligare än stan. Resultatet blir inte att folk undviker fester för de. Snarare blir det att stan anses vara riskfritt. Festandet kommer snarare att utvecklas till variationer om okontrollerade till kontrollerande fester beroende vilken risknivå man som individ vill utsätta sig för. "Har du anti-kroppar välkommen in på denna klubb".

Återigen, jag håller helt med vad du säger, men i hur det utspelar sig är du fel ute. Liksom det går inte att säga undvik fester när argumenten för att undvika tyvärr inte är starka nog. Det verkar vara för dig men långt ifrån majoriteten.
Nu har du instället identifierat problemet, vilket är festen. Det leder till att alla försöker lösa problemet "att ha fest på så säkert sätt som möjligt". Istället för din förhoppning att folk ska undvika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Festandet kommer snarare att utvecklas till variationer om okontrollerade till kontrollerande fester beroende vilken risknivå man som individ vill utsätta sig för. "Har du anti-kroppar välkommen in på denna klubb". [...]
Nu har du instället identifierat problemet, vilket är festen. Det leder till att alla försöker lösa problemet "att ha fest på så säkert sätt som möjligt". Istället för din förhoppning att folk ska undvika.

Det skulle faktiskt vara ganska mycket vunnet om det blev så! Om det sker 10 ggr mer smitta på privata fester än på stan, så är det dubbelt så effektivt att reducera risken på festen med 10% än att reducera risken på stan med 50%. Bara som exempel!

Permalänk
Medlem

"Har du anti-kroppar välkommen in på denna klubb"

Blir som apartheid mot människor som inte har antikroppar och skulle till och med kunna göra att folk försöker bli smittade avsiktligt för att få de antikroppar som behövs för att få sitt passerkort. Jag tror att det är en dålig idé.

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Det skulle faktiskt vara ganska mycket vunnet om det blev så! Om det sker 10 ggr mer smitta på privata fester än på stan, så är det dubbelt så effektivt att reducera risken på festen med 10% än att reducera risken på stan med 50%. Bara som exempel!

Absolut! Ska bli spännande och se vad som händer kring jul och nyår.

Skrivet av ronnylov:

"Har du anti-kroppar välkommen in på denna klubb"

Blir som apartheid mot människor som inte har antikroppar och skulle till och med kunna göra att folk försöker bli smittade avsiktligt för att få de antikroppar som behövs för att få sitt passerkort. Jag tror att det är en dålig idé.

100% dålig idé men viljan att kunna röra sig fritt är stor nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Absolut! Ska bli spännande och se vad som händer kring jul och nyår.
100% dålig idé men viljan att kunna röra sig fritt är stor nu

Ja alla borde få röra sig fritt utan krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

"Har du anti-kroppar välkommen in på denna klubb"

Blir som apartheid mot människor som inte har antikroppar och skulle till och med kunna göra att folk försöker bli smittade avsiktligt för att få de antikroppar som behövs för att få sitt passerkort. Jag tror att det är en dålig idé.

Det är dessutom väldigt svårt att veta hur effektiv immunitet man får av genomgången infektion, med tanke på att en del blivit återinfekterade efter några månader. Fast ett vaccinationsintyg vore nog inte så dum idé när det blir aktuellt, om inte annat för att underlätta resor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telperion:

Det är dessutom väldigt svårt att veta hur effektiv immunitet man får av genomgången infektion, med tanke på att en del blivit återinfekterade efter några månader. Fast ett vaccinationsintyg vore nog inte så dum idé när det blir aktuellt, om inte annat för att underlätta resor.

Vad vi vet är att Pfizer hävdar ca 90% effektivt efter dos 2, exakt hur dom menar vet jag inte men jag har bara hört talas om några tiotal återinfekterade bland total miljoner bekräftat sjuka... Vilket låter som det bästa skyddet hittills? 90% effektivt eller några tiotal fall på tiotals miljoner sjuka?

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vilket PCR-test som används i sverige och hur många cykler som körs innan man får ett svar?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Vad vi vet är att Pfizer hävdar ca 90% effektivt efter dos 2, exakt hur dom menar vet jag inte men jag har bara hört talas om några tiotal återinfekterade bland total miljoner bekräftat sjuka... Vilket låter som det bästa skyddet hittills? 90% effektivt eller några tiotal fall på tiotals miljoner sjuka?

Jag gissar att man har två grupper, en som får vaccinet och en som får placebo. Sedan jämför man hur många i respektive grupp som smittats och blivit sjuka ute i samhället och kan då se att det för varje person som smittades i vaccingruppen så är det 10 personer som smittats i placebogruppen.

Nackdelen med "naturlig" immunitet av att faktiskt vara sjuk är ju det finns en hel del rejält jobbiga biverkningar med det. Allt från långvarigt bortfall av lukt och smak till att man faktiskt dör. Vaccin brukar generellt inte ha den typen av biverkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Vad vi vet är att Pfizer hävdar ca 90% effektivt efter dos 2, exakt hur dom menar vet jag inte men jag har bara hört talas om några tiotal återinfekterade bland total miljoner bekräftat sjuka... Vilket låter som det bästa skyddet hittills? 90% effektivt eller några tiotal fall på tiotals miljoner sjuka?

Det bästa skyddet av de två är vaccinet. Vaccin triggar immunsystemet att skapa antikroppar och ger dig därmed immunitet. Du kan alltså få immuniteten utan att riskera de långvariga effekterna av att insjukna i Covid-19.

Ibland biter inte vaccinet och då får man ingen immunitet, men om tillräckligt många vaccinerar sig så blir alla som vaccinet inte biter på och alla som inte kan ta vaccinet (allergi) ändå skyddade eftersom smittspridningen dör ut (vi uppnår den s.k. flockimmuniteten mha vaccin).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det bästa skyddet av de två är vaccinet. Vaccin triggar immunsystemet att skapa antikroppar och ger dig därmed immunitet. Du kan alltså få immuniteten utan att riskera de långvariga effekterna av att insjukna i Covid-19.

Ibland biter inte vaccinet och då får man ingen immunitet, men om tillräckligt många vaccinerar sig så blir alla som vaccinet inte biter på och alla som inte kan ta vaccinet (allergi) ändå skyddade eftersom smittspridningen dör ut (vi uppnår den s.k. flockimmuniteten mha vaccin).

Ja det är bästa lösningen just nu! Men självklart finns det mutationer och sånt att se över också så kan aldrig säga att det kommer bli över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Ja det är bästa lösningen just nu! Men självklart finns det mutationer och sånt att se över också så kan aldrig säga att det kommer bli över.

Givetvis kan det komma varianter av viruset som vi inte är immuna mot oavsett om vi haft Covid-19 eller vaccinerat oss. Dock ter det som att immuniteten kan vara långvarig och kan spänna över flera varianter av viruset. De som smittats av det ursprungliga sars-cov viruset anses vara immuna 17 år efter dom smittades och ter sig dessutom vara immuna mot sars-cov-2.

Källa:
https://www.nature.com/articles/s41586-020-2550-z?flip=true
https://www.youtube.com/watch?v=awc0bN07Aac

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Givetvis kan det komma varianter av viruset som vi inte är immuna mot oavsett om vi haft Covid-19 eller vaccinerat oss. Dock ter det som att immuniteten kan vara långvarig och kan spänna över flera varianter av viruset. De som smittats av det ursprungliga sars-cov viruset anses vara immuna 17 år efter dom smittades och ter sig dessutom vara immuna mot sars-cov-2.

Källa:
https://www.nature.com/articles/s41586-020-2550-z?flip=true
https://www.youtube.com/watch?v=awc0bN07Aac

Hoppas kan vi alltid göra. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om detta och känner mig lite religiös över allt detta.

edit: För att förtydliga med vad jag menar med religiös, jag pratar om Bibeln som är den enda jag läst delvis av och INTE andra religiösa böcker. Just nu denna tid verkar vara helt korrekt med början av ny tid enligt bibeln. Men vill inte gå djupare än så då det inte ses som relevant i detta ämne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Du kan alltså få immuniteten utan att riskera de långvariga effekterna av att insjukna i Covid-19.

För att förtydliga skulle jag nog vilja säga "eventuella" långvariga effekter, då alla inte blir lika sjuka eller får samma typer av efter effekter. Samt att vi inte vet redan nu vad för långvariga effekter eller framtida effekter från det ännu.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telperion:

Det är dessutom väldigt svårt att veta hur effektiv immunitet man får av genomgången infektion, med tanke på att en del blivit återinfekterade efter några månader. Fast ett vaccinationsintyg vore nog inte så dum idé när det blir aktuellt, om inte annat för att underlätta resor.

Skrivet av Lofen:

Vad vi vet är att Pfizer hävdar ca 90% effektivt efter dos 2, exakt hur dom menar vet jag inte men jag har bara hört talas om några tiotal återinfekterade bland total miljoner bekräftat sjuka... Vilket låter som det bästa skyddet hittills? 90% effektivt eller några tiotal fall på tiotals miljoner sjuka?

Skrivet av Frispel:

Jag gissar att man har två grupper, en som får vaccinet och en som får placebo. Sedan jämför man hur många i respektive grupp som smittats och blivit sjuka ute i samhället och kan då se att det för varje person som smittades i vaccingruppen så är det 10 personer som smittats i placebogruppen.

Nackdelen med "naturlig" immunitet av att faktiskt vara sjuk är ju det finns en hel del rejält jobbiga biverkningar med det. Allt från långvarigt bortfall av lukt och smak till att man faktiskt dör. Vaccin brukar generellt inte ha den typen av biverkningar.

Gissa kan jag göra själv.

Skrivet av Hurtigbullen:

Det bästa skyddet av de två är vaccinet. Vaccin triggar immunsystemet att skapa antikroppar och ger dig därmed immunitet. Du kan alltså få immuniteten utan att riskera de långvariga effekterna av att insjukna i Covid-19.

...

Läs det jag svarade på så hoppas jag att du inser att det du skriver I första stycket inte är relevant. Om du dessutom skulle orkat klicka tillbaka en bit till skulle du sett att det gäller huruvida man skulle få komma in på tex klubbar bara om man har antikroppar i en möjlig framtid.

För att förtydliga vad jag vill belysa så är det att just nu är det de med genomgången infektion som har bäst immunitet om man förstår 90% effektivitet för vaccinet på samma sätt som @Frispel gissar.

Folk verkar tro att vaccinet är ett mirakelmedel som kommer och räddar oss med 100 säkerhet, tyvärr är det inte så det funkar. Jag vet att genomgången sjukdom är mycket allvarligt och ger allvarliga skador på kroppen på de som blir sjukast. Men ingen vet de långsiktiga effekterna av vaccinet och skyddet är enligt pfeizer själva inte 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

För att förtydliga skulle jag nog vilja säga "eventuella" långvariga effekter, då alla inte blir lika sjuka eller får samma typer av efter effekter. Samt att vi inte vet redan nu vad för långvariga effekter eller framtida effekter från det ännu.

Jag håller inte med; att kalla de långvariga effekterna för "eventuella" ter sig för mig som att man förnekar, eller vill tona ner, att några såna effekter finns. Det är dokumenterat att det finns långvariga effekter av att smittas med Covid-19, men givetvis drabbas inte alla som insjuknar av dessa. Sen är det väl klart allteftersom vi lär oss mer om sjukdomen så kommer vi få mer kunskap om de långvariga effekterna.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Ett i mina ögon mycket intressant föredrag om en radiologs syn på covid-19. Ffa tar jag med mig lärdomarna om covid-19s påverkan på CNS/hjärnan - ex att ALLA coronavirus påverkar nervsystemet, samt att det finns ett samband med komplikationer som stroke, depression, bipolaritet etc.

https://urplay.se/program/219315-ur-samtiden-temadag-om-covid...

Avsnittet om CNS/hjärnan börjar vid 22:39

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag håller inte med; att kalla de långvariga effekterna för "eventuella" ter sig för mig som att man förnekar, eller vill tona ner, att några såna effekter finns. Det är dokumenterat att det finns långvariga effekter av att smittas med Covid-19, men givetvis drabbas inte alla som insjuknar av dessa. Sen är det väl klart allteftersom vi lär oss mer om sjukdomen så kommer vi få mer kunskap om de långvariga effekterna.

Finns det inte en risk att en del av de som vaccinerar sig också drabbas av långtidseffekter? En viss andel av de som vaccinerades mot svininfluensan fick narkolepsi. Men detta drabbade också en viss del av de som blev sjuka i svininfluensa. Nu var det en ganska liten andel av de vaccinerade som drabbades så på individnivå blev det "eventuella effekter".

Så risken för långvariga effekter finns men det är intressant att veta hur stor denna risken är. Så att man kan göra en riskbedömning på individnivå. Hur många av de som insjuknat i covid-19 har fått långtidseffekter? Det är bara de som blir svårt sjuka som uppsöker vården och en viss andel av dessa som konstaterats ha fått långvariga effekter. Utan siffror kan man inte bedöma risken.

Som jag förstått det har vaccinerna kanske testats på 100000 människor totalt, långt ifrån lika många jämfört mot de som har blivit smittade av viruset. Problemet är väl att veta hur många som blivit smittade då det inte verkar som att alla som smittats har fått mätbara antikroppar och alla som smittats har inte testat sig eftersom det enligt nyhetsrapporteringarna är så jättevanligt med smittade utan symptom. Dessutom har inte alla med symptom fått möjlighet att testa sig. Vi borde redan ha flera miljoner som blivit smittade i Sverige ifall detta om asymptotiska smittade som inte får antikroppar och dessutom sprider smitta stämmer. Samtidigt kan det förstås finnas många människor som fått långvariga effekter som inte förstår att det beror på covid-19 och heller inte uppsökt vård för detta. Osäkerheten är stor tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja alla borde få röra sig fritt utan krav.

...om man vill att så många som möjligt ska bli sjuka och vår sjukvård ska kollapsa. Klarar vi inte av att sköta det här själva är det klart det måste införas krav.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Läs det jag svarade på så hoppas jag att du inser att det du skriver I första stycket inte är relevant. Om du dessutom skulle orkat klicka tillbaka en bit till skulle du sett att det gäller huruvida man skulle få komma in på tex klubbar bara om man har antikroppar i en möjlig framtid.

Jag har följt den konversationen, men förstod det som att ni gled över i generell vaccindiskussion och inte huruvida om vaccinering eller naturlig immunitet är bäst för att hantera tillträdet till klubbar.

Skrivet av Lofen:

För att förtydliga vad jag vill belysa så är det att just nu är det de med genomgången infektion som har bäst immunitet om man förstår 90% effektivitet för vaccinet på samma sätt som @Frispel gissar.

Jag tror inte att det är så att de med genomgången infektion har en "bättre" immunitet än de som vaccinerats, utan snarare att inte alla som vaccineras blir immuna.

"90% effektivitet" är egentligen "90% efficasy" och kommer ur pressreleasen:
"According to a press release from Pfizer, the phase 3 clinical trial of its vaccine candidate is partially complete, with 38,955 of the 43,538 participants having received two injections of the candidate or a placebo. So far, 94 of those participants have developed Covid-19; the Washington Post reports that fewer than nine of those cases were in people who had received the actual injection, which is where the 90% efficacy figure comes from."
Källa: https://qz.com/1930285/what-does-90-percent-effective-mean-fo...

90% effektivitet i detta sammanhang betyder att 90% av de som fick vaccinet är skyddade mot Covid-19 (källa https://theconversation.com/pfizer-vaccine-what-an-efficacy-r....

Skrivet av Lofen:

Folk verkar tro att vaccinet är ett mirakelmedel som kommer och räddar oss med 100 säkerhet, tyvärr är det inte så det funkar. Jag vet att genomgången sjukdom är mycket allvarligt och ger allvarliga skador på kroppen på de som blir sjukast. Men ingen vet de långsiktiga effekterna av vaccinet och skyddet är enligt pfeizer själva inte 100.

Till viss del är vaccinet nästan ett "mirakelmedel"; det ger inte varje individ immunitet och inte alla kan ta det, men alla blir skyddade om tillräckligt många vaccineras. Sen har du rätt i att vi inte heller vet om det finns sällsynta bieffekter av vaccinet än, även om man testar det på väldigt många.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

...om man vill att så många som möjligt ska bli sjuka och vår sjukvård ska kollapsa. Klarar vi inte av att sköta det här själva är det klart det måste införas krav.

Det ena behöver inte orsaka det andra. Typiskt att skulden läggs på hur folk beter sig när det inte har bevisat vara orsaken till att smittspridningen ökar. Smittan ökar över hela norra halvklotet trots olika restriktioner i olika länder. Skulle det kunna bero på något annat?

Permalänk
Inaktiv

Är bra att de blir hårdare krav, dom borde förbjuda försäljning av alkohol efter 22.00 på krogen liknande som dom gjort i Norge och sedan begränsa antal personer i alla affärer, typ en vakt som håller koll på att de är max 50 personer i en affär till exempel.
Enda sättet att få folk att sluta ränna runt överallt, man vill ju inte vara stygg men man blir så less på människor som fullständigt skiter i allt när de gäller att hålla avstånd till exempel, jag brukar tänka att hoppas den där personen blir riktigt sjuk.

De positiva är att vi konsumerar mindre och reser mindre vilket är bra för miljön, känns som de är någon högre makt som sett till att de blivit så här för att vi inte tänker på miljön och hur vi konsumerar flera jordklot per år.

Jag kommer då hålla mig hemma och endast gå ut och motionera, all mat blir att beställa på nätet med hemkörning, kommer inte göra något annat 1 månad framåt.

Permalänk
Medlem

Jag var hos frisören idag och klippte mig. Frågade honom om det var mindre kunder nu med tanke på smittan och det hade varit jättedåligt förra veckan. Han var kritisk mot rekommendationerna för det enda som händer är att de kommer desto flera kunder lite senare istället när det blir riktigt akut att klippa sig. Det blir som att stänga dammluckorna i en flod, det går ett tag men blir desto värre senare när man öppnar igen.

Troligtvis kommer det välla in med folk innan jul när de inte längre står ut med sitt långa hår och måste klippa sig inför julfirandet. Det är inte säkert smittläget gått ner då. Bättre hålla ett jämnt flöde i butikerna än att dämma upp behovet så det blir en större rusning senare.

Om målet är att undvika trängsel gäller det att öka tillgången till butikerna istället för att minska den. Längre öppettider exempelvis borde minska trängseln så att inte alla måste komma dit samtidigt. Behovet att besöka butiker försvinner inte bara för att en myndighet säger att man ska undvika det. Vet inte hur andra gör men jag besöker aldrig en butik om jag inte behöver köpa något. Jag hade inte klippt mig på 5 månader och tänker att smittan blir antagligen inte mindre om jag väntar några veckor till. Bättre passa på nu. Fördelen att gå dit nu var att det var lite folk, bara en person före mig som nästan var färdig. Jag gillar inte att trängas med andra, har aldrig gillat det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Jag var hos frisören idag och klippte mig. Frågade honom om det var mindre kunder nu med tanke på smittan och det hade varit jättedåligt förra veckan. Han var kritisk mot rekommendationerna för det enda som händer är att de kommer desto flera kunder lite senare istället när det blir riktigt akut att klippa sig. Det blir som att stänga dammluckorna i en flod, det går ett tag men blir desto värre senare när man öppnar igen.

Troligtvis kommer det välla in med folk innan jul när de inte längre står ut med sitt långa hår och måste klippa sig inför julfirandet. Det är inte säkert smittläget gått ner då. Bättre hålla ett jämnt flöde i butikerna än att dämma upp behovet så det blir en större rusning senare.

Om målet är att undvika trängsel gäller det att öka tillgången till butikerna istället för att minska den. Längre öppettider exempelvis borde minska trängseln så att inte alla måste komma dit samtidigt. Behovet att besöka butiker försvinner inte bara för att en myndighet säger att man ska undvika det. Vet inte hur andra gör men jag besöker aldrig en butik om jag inte behöver köpa något. Jag hade inte klippt mig på 5 månader och tänker att smittan blir antagligen inte mindre om jag väntar några veckor till. Bättre passa på nu. Fördelen att gå dit nu var att det var lite folk, bara en person före mig som nästan var färdig. Jag gillar inte att trängas med andra, har aldrig gillat det.

Om du risker att dö skulle du ändå gå och klippa dig??

Just sånt här som gör att de blir tufft, folk måste sluta att leva som vanligt, de är omöjligt just nu.
Smittan finns kvar i en lokal länge och andra kan bli smittade så jag tycker tvärtom, vi ska begränsa vad vi kan göra, mat och apotek men allt annat ska man undvika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det ena behöver inte orsaka det andra. Typiskt att skulden läggs på hur folk beter sig när det inte har bevisat vara orsaken till att smittspridningen ökar. Smittan ökar över hela norra halvklotet trots olika restriktioner i olika länder. Skulle det kunna bero på något annat?

Hur ser det ut på södra halvklotet då? Då borde de haft höga antal nu och det borde gå ner. Tittade lite snabbt på australien och hittade inte mycket men såg inget som pekade på det du sa. Men kan ha sett fel... Så visa gärna källorna.

Permalänk
Medlem

CDC säger: Masker fungerar, både för bäraren och för omgivningen.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/more/masking-scienc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Hur ser det ut på södra halvklotet då? Då borde de haft höga antal nu och det borde gå ner. Tittade lite snabbt på australien och hittade inte mycket men såg inget som pekade på det du sa. Men kan ha sett fel... Så visa gärna källorna.

En del länder i Latinamerika har lika höga dödstal som länder i Europa. De flesta länderna i Afrika har lägre tal, sannolikt då de har sämre transportmöjligheter och lägre medianåldrar. Se mer på ourworldindata för Latinamerika respektive Afrika.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|