Nya regler kring försäljning av bristvaror i SweClockers Marknad

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av erikakasinnes:

Perfekt! Det här med mods som försvarar scalpers i forumet är ju bara pinsamt.

Moderatorer och forumledare hjälper enbart till med att upprätthålla forumets regler, inte att göra rent subjektiva bedömningar eller försvara olika fenomen. Är man sjukt otrevlig, hotar eller kallar folk för fula saker bryter man mot forumets regler. Vi har till och med exempel på de som sökt upp folk IRL – enbart på grund av det här! Att göra något åt det är inget ställningstagande.

De nya reglerna har vi i redaktionen tagit fram i samråd med moderatorerna. Detta efter att prissättning i SweClockers Marknad på senare tid uppmärksammats av er medlemmar. Efter diskussion landade vi i att förbjuda just scalping, men inte att bedriva häxjakt mot privatpersoner som säljer en enstaka produkt.

En av anledningarna till att inte jaga privatpersoner är att vi kan inte bedöma när en produkt är en bristvara och avgöra när något är ett överpris. Gränsen är inte alltid självklar och kan beror på många olika omständigheter. En dåligt skött lansering, leveransförseningar, handelsblockader eller ett bra omdöme på SweClockers som plötsligt gör att något säljer slut och knappt går att köpa under väldigt lång tid (ett exempel vi sett flera gånger tidigare). Detta skulle vara subjektivt och då är det eventuellt läge att kritisera moderatorer för att försvara det ena eller det andra.

Någonstans måste vi dra en gräns. Det är då naturligt att vissa blir nöjda och andra inte blir det, antingen helt eller delvis. Till syvende och sist finns det inga moderatorer som "försvarar" något du eller någon annan inte gillar, utan återigen är deras uppgift att upprätthålla forumets regler. Den här "är du inte emot är du för"-attityden som blivit allt vanligare på SweClockers och internet i stort är oerhört tröttsam.

Skrivet av Viktorph:

@UndaC

Det tog inte lång tid innan ni på redaktionen vek ner er för ett x antal grinolles som tjatade om Scalping och inte kunde leva med att vänta på grund av att NVIDIA inte kan leverera.

Visserligen har klimatet här på forumet blivit hetskt det senaste halvåret och jag skulle aldrig heller köpa ett kort för 12 000 när nypriset är 8000, och jag kan leva med detta beslut om folk blir lite trevligare som en följd av detta. Jag tycker dock ni väljer att vända kappan efter vinden lite väl snabbt. Jag tror att mängden med "Scalpers" på Sweclockers är försvinnande liten för att marknaden som helhet ska ta skada av det här.

Sagt det förr och säger det igen. Är priset för högt för din väntetid & budget, scrolla vidare, vänta och lugna ner dig! Är det ett pris du kan tänka dig ge för att få den direkt, köp!

Förstår inte att man ska vara så lättkränkt över allt nuförtiden.

Jag tycker inte vi viker oss. Vi tillåter i och med detta inte scalping, det är helt rätt och vi föregår en eventuell sådan problematik som vi sett på annat håll internationellt.

Enskilda privatpersoner får fortsatt sälja enstaka produkter på Marknad. Det är inte samma sak som scalping. Dessvärre drar många båda saker över en kam och jämför en enskild individ med Satan själv.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av AmpRC:

Rubriken borde vara "Nya regler kring försäljning av bristvaror" eftersom många går till förhastade slutsatser om ändringarna och vad de innebär.

@NordhNet, kan du ändra?

Tack, fixat!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Man kan inte annat än skratta åt det faktum att nästan alla i tråden som motsätter sig detta har lagt upp slarvigt formulerade inlägg utan vare sig sakliga argument eller en tillstyemmelse till intresse av en behärskad, nyanserad diskussion - och sedan dumförklarar de precis varenda jävel som är av annan åsikt.

Det säger rätt mycket.

Om scalping är rätt eller fel är svårt att avgöra, även för försäljning av enstaka antal, men jag har min personliga åsikt även där. Oavsett för det med sig en otroligt dålig stämning som jag gärna slipper se på Sweclockers. Det finns andra kanaler som dedikerade till denna typ av försäljning, så som tex Facebook, Tradera och Blocket.

Låt personer sälja sina prylar och bristvaror där så vi kan behålla Sweclockers fina anda för lång tid framöver. Jämförelsen kan göras kring politik som är förbjudet då det skapar just så dålig stämning i forumet.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Förstår inte att man ska ha så olika åsikter över allt sedan tidens begynnelse.

Fixed that for you

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Fint initiativ.Tack!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Man kan inte annat än skratta åt det faktum att nästan alla i tråden som motsätter sig detta har lagt upp slarvigt formulerade inlägg utan vare sig sakliga argument eller en tillstyemmelse till intresse av en behärskad, nyanserad diskussion - och sedan dumförklarar de precis varenda jävel som är av annan åsikt.

Det säger rätt mycket.

Blir extra komiskt när man ser att det är samma personer som just haft "digitala annonser" senaste tiden, såklart de blir förbannade för att de vill fortsätta göra samma pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fast vad hjälper det när inte tillgång och efterfrågan är i balans? Ska du tvinga "balans" genom att sätta så vansinniga priser att ingen längre vill/kan köpa varan (eller ett väldigt litet urval i toppen av inkomsttrappan)? Vad hjälper det bolaget som försöker sälja sina grafikkort/processorer till rimliga priser ur den bredare konsumentskarans perspektiv?

Om du menar att GPUer och CPUer ska bli en elitvara som bara den absolut mest välbärgade har råd med för att scalpers ska svältas ut, så tycker jag DET är fel väg att gå.

Och förövrigt tycker jag det är fel att sälja förstahandskontrakt på lägenheter. Om det finns ett kösystem och en lägenhet ställs till förfogande bör denna gå till nästa i kö, inte den som har medel att muta sig in mitt i kön och snuva den framför näsan på den ensamstående tvåbarnsmamman som nyligen separerat och är i behov av annan bostad, och definitivt inte har råd att punga upp flera hundra tusen för att få hyra en lägenhet. Men det är kanske bara jag.

Jag tycker Nvidia/AMD själva borde hålla budgivning av de första batcherna i sådana fall, inte så att slutanvändare som lurar butikerna att få in så många ordrar som möjligt och sedan säljer till förtjänst (troligen utan att skatta) ’förtjänar’ dessa pengar. Låt det gå till dem som spenderat år och miljarder på att få dessa till marknaden!

Permalänk
Medlem

Mycket bra. Det finns många ockrare.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Jag tror detta kan vara bra. Det Swec förlorar i annonsintekter tjänar dom i tid på att moderatorer inte behöver rensa i var och varannan säljtråd på grund av barnsliga och upphetsade kommentarer från personer som inte har något intresse över huvud taget att köpa varan, utan endast är inne för att kommentera och trakassera säljaren...

Permalänk
Medlem

Sweclockers nya slogan.
"De kränkta barnens paradis"

Oavsett var man står i olika frågor så är det så vansinnigt mycket pajkastning i det här forumet. Måste bero på en ganska låg snittålder. Hittar ingen annan logisk förklaring.

Skrivet av Prebz:

barnsliga och upphetsande kommentarer från personer som inte har något intresse över huvud taget att köpa varan, utan endast är inne för att kommentera och trakassera säljaren...

De som förstör andras annonser är värre än scalpers. Det borde vara livstids avstängning på att förstöra folks annonser som de betalt för.
I alla fall minimum 3 år.

Det är det sämsta sweclockers infört. Att man själv inte får välja om man vill ha öppet eller stängt kommentarsfält längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Tradera I alla fall förbjuder dig att sälja varor du inte har eller kan leverera direkt.

Fast det är ju ett rätt rimligt krav att man måste ha den vara som man annonserar.

Skrivet av medbor:

Jag tycker Nvidia/AMD själva borde hålla budgivning av de första batcherna i sådana fall, inte så att slutanvändare som lurar butikerna att få in så många ordrar som möjligt och sedan säljer till förtjänst (troligen utan att skatta) ’förtjänar’ dessa pengar. Låt det gå till dem som spenderat år och miljarder på att få dessa till marknaden!

Sälj billigt och sälj slut istället. Sätt upp en gräns hos ÅF max en vara per kund.
Sett personligen hellre att det är billigt och säljer slut än att det är dyrt och finns i lager. Ny tycker jag dock inte att AMDs nya processorer är så sjukt billiga att det skulle vara värt att betala extra för att få tag i dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Sweclockers nya slogan.
"De kränkta barnens paradis"

Oavsett var man står i olika frågor så är det så vansinnigt mycket pajkastning i det här forumet. Måste bero på en ganska låg snittålder. Hittar ingen annan logisk förklaring.

Just det för alla med en åsikt som skiljer sig från sin egen måste ju vara lättkränkta barn...

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Inaktiv

Rent spontant känner jag att det är trams. Har man köpt sin Nintendo Switch på BF för 3200 och sen går priserna upp till 4000. Är man en scalper då? Självklart har Sweclockers rätt att sätta vilka regler som dem vill på sin plattform, så länge de inte strider mot lagen och så.

Personligen skulle jag aldrig sälja en vara dyrare här på Sweclockers för folk har ju koll. Man vill ju inte sabba sitt rykte här liksom, men förbud? Håller dock med att sälja köplatser är trams. Lika bra att köpa ut och hämta och sen lägga upp på Tradera/Blocket/FacebookMarket.

Köp inte om ni tycker att priset är för högt? Eller klagar ni också om priset är för lågt? Känns som folk mår dåligt om de inte får sin hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Sweclockers nya slogan.
"De kränkta barnens paradis"

Oavsett var man står i olika frågor så är det så vansinnigt mycket pajkastning i det här forumet. Måste bero på en ganska låg snittålder. Hittar ingen annan logisk förklaring.

De som förstör andras annonser är värre än scalpers. Det borde vara livstids avstängning på att förstöra folks annonser som de betalt för.
I alla fall minimum 3 år.

Det är det sämsta sweclockers infört. Att man själv inte får välja om man vill ha öppet eller stängt kommentarsfält.

Anmäl de inlägg du stör dig på, i din och andra annonsers kommentarer och låt moderatorerna hantera ärendet. Inga problem alls. Kan man inte allts tåla kritik på en annons är det säljarens problem

Permalänk
Medlem

"§ 3.4 Storskalig och/eller systematisk försäljning av bristvaror som köpts in och säljs till ett högre pris är inte tillåtet på SweClockers marknad och medför omedelbar avstängning. Det här innefattar inte individer som annonserar enstaka produkter."

Vem definierar vad som är en bristvara?
Kan garantera att det förekommer 100 olika definitioner av detta på detta forumet, för att sedan lägga till alla andra definitioner av detta som finns i samhället.

Ex.
Är det hela serien av 30XX korten?
Är det endast 3080 korten?
Är det en speciell modell av 3080 som t.ex. FE?
Är det över huvud taget något av 30XX korten?

Hur ställer ni er sedan till en vara som utgått ur sortiment men som fortfarande är eftertraktad, är det en bristvara?

Intentionen med "förbudet" är bra men ni sätter er själv i en sitts som blir svår att upprätthålla på ett rättvist sätt och som kommer skapa många "tvister" och dispyter.

Permalänk
Avstängd

Härligt detta höger kvalitén på marknaden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Just det för alla med en åsikt som skiljer sig från sin egen måste ju vara lättkränkta barn...

Det var inte riktigt det jag menade men det här forumet skriker "min pappa är starkare än din pappa". Tyvärr, tråkig utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag tycker inte vi viker oss. Vi tillåter i och med detta inte scalping, det är helt rätt och vi föregår en eventuell sådan problematik som vi sett på annat håll internationellt.

Enskilda privatpersoner får fortsatt sälja enstaka produkter på Marknad. Det är inte samma sak som scalping. Dessvärre drar många båda saker över en kam och jämför en enskild individ med Satan själv.

Finns det någon här på Sweclockers som har försökt sälja bristvaror i stor skala eller är detta proaktivt arbete? Jag är inte säker på att jag sett det, men kan givetvis ha fel. Jag tycker att ni gör rätt i att förbjuda detta i större skala, men tycker också att man då bör göra klart för de som är inne i trådar där en person säljer sitt "enstaka" 3080 för 149 000 kr också ska få möjlighet att göra detta, precis som ni verkar anse?

Den senaste tiden har folk blivit påhoppade och idiotförklarade i trådarna för att de försökt tjäna lite kosing. Det är det klimatet jag skulle önska att inte se mer här, då jag ser detta som ett större problem än just försäljningen av ett dyrt grafikkort. Att lägga energi på att skriva elaka kommentarer tjänar ingen på och det tycker jag de förtjänar en varning för.

Jag tycker dock att moderatorerna har försökt städa upp detta så gott de kan, men är man online här 24/7 som en annan, så ser man mycket onödigt tjafs som är trist. Jag kanske behöver ta en Sweclockerspaus.

Skrivet av Vardagsrum:

Fixed that for you

Haha, den var faktiskt lite rolig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calma:

Sweclockers nya slogan.
"De kränkta barnens paradis"

Oavsett var man står i olika frågor så är det så vansinnigt mycket pajkastning i det här forumet. Måste bero på en ganska låg snittålder. Hittar ingen annan logisk förklaring.

De som förstör andras annonser är värre än scalpers. Det borde vara livstids avstängning på att förstöra folks annonser som de betalt för.
I alla fall minimum 3 år.

Det är det sämsta sweclockers infört. Att man själv inte får välja om man vill ha öppet eller stängt kommentarsfält längre.

Helt jävla rätt. Lite som när folk skulle sälja sina 2080Ti:s efter att 3080 hade släpps och alla skrek, ÖVERPRIS, ÖVERPRIS. Fan är det de som ska bannas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

@UndaC

Det tog inte lång tid innan ni på redaktionen vek ner er för ett x antal grinolles som tjatade om Scalping och inte kunde leva med att vänta på grund av att NVIDIA inte kan leverera.

Visserligen har klimatet här på forumet blivit hetskt det senaste halvåret och jag skulle aldrig heller köpa ett kort för 12 000 när nypriset är 8000, och jag kan leva med detta beslut om folk blir lite trevligare som en följd av detta. Jag tycker dock ni väljer att vända kappan efter vinden lite väl snabbt. Jag tror att mängden med "Scalpers" på Sweclockers är försvinnande liten för att marknaden som helhet ska ta skada av det här.

Sagt det förr och säger det igen. Är priset för högt för din väntetid & budget, scrolla vidare, vänta och lugna ner dig! Är det ett pris du kan tänka dig ge för att få den direkt, köp!

Förstår inte att man ska vara så lättkränkt över allt nuförtiden.

Men är det inte ägarna av sidan som sätter egna gränser vad dom vill att det ska vara för "content" och inte. Handlar nog inte om att Swecklockers marknad förstör för resten av världen utan mer att göra ett statement vart man står i frågan.

"Är priset för högt för din väntetid & budget, scrolla vidare, vänta och lugna ner dig! Är det ett pris du kan tänka dig ge för att få den direkt, köp! " = Ska detta gälla toapapper, köttbullar, kläder också? Nån springer in i alla butiker och roffar åt sig kläder och säljer svindyrt på marknader runt om i världen för ockerpriser? Såklart kommer det aldrig hända men läs mellan raderna vad jag menar.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Rent spontant känner jag att det är trams. Har man köpt sin Nintendo Switch på BF för 3200 och sen går priserna upp till 4000. Är man en scalper då? Självklart har Sweclockers rätt att sätta vilka regler som dem vill på sin plattform, så länge de inte strider mot lagen och så.

Personligen skulle jag aldrig sälja en vara dyrare här på Sweclockers för folk har ju koll. Man vill ju inte sabba sitt rykte här liksom, men förbud? Håller dock med att sälja köplatser är trams. Lika bra att köpa ut och hämta och sen lägga upp på Tradera/Blocket/FacebookMarket.

Köp inte om ni tycker att priset är för högt? Eller klagar ni också om priset är för lågt? Känns som folk mår dåligt om de inte får sin hårdvara.

Gör du det medvetet och förväntar dig att tjäna pengar på det så är det något de/vi inte vill ha här. Om du köper en enstaka produkt och ändrar dig och inte längre vill ha den är det fritt fram att sälja. Det är systematiseringen de vill komma åt, de som gör detta medvetet många gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Om scalping är rätt eller fel är svårt att avgöra, även för försäljning av enstaka antal, men jag har min personliga åsikt även där. Oavsett för det med sig en otroligt dålig stämning som jag personligen helst undviker på Sweclockers. Det finns andra kanaler som dedikerade till denna typ av försäljning, så som tex Facebook, Tradera och Blocket.

Låt personer sälja sina prylar och bristvaror där så vi kan behålla Sweclockers fina anda för lång tid framöver. Jämförelsen kan göras kring politik som är förbjudet då det skapar just så dålig stämning i forumet.

Ska förtydliga att det naturligtvis är 100% ok att inte hålla med SweClockers i deras beslut. Men det finns olika sätt att i så fall lyfta fram det på. Och det finns undantag i tråden från det jag skrev.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

"§ 3.4 Storskalig och/eller systematisk försäljning av bristvaror som köpts in och säljs till ett högre pris är inte tillåtet på SweClockers marknad och medför omedelbar avstängning. Det här innefattar inte individer som annonserar enstaka produkter."

Vem definierar vad som är en bristvara?
Kan garantera att det förekommer 100 olika definitioner av detta på detta forumet, för att sedan lägga till alla andra definitioner av detta som finns i samhället.

Ex.
Är det hela serien av 30XX korten?
Är det endast 3080 korten?
Är det en speciell modell av 3080 som t.ex. FE?
Är det över huvud taget något av 30XX korten?

Hur ställer ni er sedan till en vara som utgått ur sortiment men som fortfarande är eftertraktad, är det en bristvara?

Intentionen med "förbudet" är bra men ni sätter er själv i en sitts som blir svår att upprätthålla på ett rättvist sätt och som kommer skapa många "tvister" och dispyter.

”Storskalig och/eller systematisk” är nyckelorden från den pragrafen.

Du får fritt sälja enstaka produkter (vilka som helst) men inte göra det mycket och ofta med avsikt att tjäna mellanskillnaden

Permalänk
Medlem

Kanon!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Gör du det medvetet och förväntar dig att tjäna pengar på det så är det något de/vi inte vill ha här. Om du köper en enstaka produkt och ändrar dig och inte längre vill ha den är det fritt fram att sälja. Det är systematiseringen de vill komma åt, de som gör detta medvetet många gånger

Sweclockers drar ju in annonsintäkter på det. Så om priset är helt orimligt så kan man helt enkelt scrolla vidare och ignorera annonsen. Jag märker verkligen att klimatet förändras här. Det är förbud mot att diskutera politik, men ändå lägger man in click-bates-artiklar. Typ Amazon och arbetsrätten mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Sweclockers drar ju in annonsintäkter på det. Så om priset är helt orimligt så kan man helt enkelt scrolla vidare och ignorera annonsen. Jag märker verkligen att klimatet förändras här. Det är förbud mot att diskutera politik, men ändå lägger man in click-bates-artiklar. Typ Amazon och arbetsrätten mm.

Detta är väl ett steg i att i så fall minska sina egna intäkter för Sweclockers? Både genom mindre intäkter från annonser och sidvisningar. Men de bedömer ändå att det är i deras eget intresse att göra det. Pengar är inte allt

Jag håller med om politik förbudet dock, ganska konstigt med alla artiklar om huawei och annat som alltid bara blir ’china bad’ och ’but usa also bad’...

Permalänk
Medlem

De som inte förstår varför, kan ju läsa på om rörelsen @ https://www.geeks.se/rorelsen-geeks/
Väldigt relevant för diskussionen är https://annons.geeks.se/sv/brands/sweclockers-com-23/audience
Det är alltså 95% av svarande som ger råd till andra i sin närhet kring teknikköp (hög igenkänningsfaktor).
Råd som antagligen till stor del baseras på kunskap om andrahandsvärde/tillgång etc i Swecs marknad (yup).
En marknad snart fri från parasiter.
Nu i ett bättre klimat för alla rådgivare

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Utopolitan:

Ska förtydliga att det naturligtvis är 100% ok att inte hålla med SweClockers i deras beslut. Men det finns olika sätt att i så fall lyfta fram det på. Och det finns undantag i tråden från det jag skrev.

Tycker du att andan är väldigt fin på sistone? Har du läst kommentarsfälten efter Amazon&arbetsrätt. Click-Bate-rubrik och förbud mot att diskutera politik och sen blir det pajkastning deluxe. Jag har varit här snart 20 år. Så var det inte för bara ett par år sen.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon2110:

Sweclockers drar ju in annonsintäkter på det. Så om priset är helt orimligt så kan man helt enkelt scrolla vidare och ignorera annonsen. Jag märker verkligen att klimatet förändras här. Det är förbud mot att diskutera politik, men ändå lägger man in click-bates-artiklar. Typ Amazon och arbetsrätten mm.

Så bara för man tjänar pengar är det rätt ok!
Bara scrolla vidare är rimligt angående nyheter men när hela flödet är "säljer 5950X får den om 2 veckor" typ av anonnser så kan dom dra till eBay.

För 20 år sedan så va det rätt lite folk på IRC och annat och rätt mycket bara hardcore folk / entusiaster

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Viktorph:

Den senaste tiden har folk blivit påhoppade och idiotförklarade i trådarna för att de försökt tjäna lite kosing. Det är det klimatet jag skulle önska att inte se mer här, då jag ser detta som ett större problem än just försäljningen av ett dyrt grafikkort. Att lägga energi på att skriva elaka kommentarer tjänar ingen på och det tycker jag de förtjänar en varning för.

Vill du tjäna pengar är ett jobb en bra grej. Eller sälja nåt du själv skapat. Om du vill tjäna pengar som en mellanhand för en splitter ny produkt är du antingen en leverantör eller återförsäljare, med allt pappersarbete det innebär. Om du gör dig omaket att starta ett bolag för att sälja några 3080-kort är jag helt på din sida.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield