MSI 3080 VENTUS 3X OC, fläktproblem

Permalänk
Medlem

MSI 3080 VENTUS 3X OC, fläktproblem

Hej,
Mitt nya 3080 har ett problem med en av fläktarna (den högra/mot fronten). Vid boot snurrar alla tre och i idle snurrar inga...inget konstigt så långt. Men när jag drar igång ett spel och temperaturen stiger drar fläkt "ett" och "två" (den vänstra/mot bakänden och den i mitten) igång medan "trean"/den mot fronten förblir stilla. Senaste geforce-drivrutinen, testade även att ladda ner Afterburner och manuellt sätta fläktarna på en viss procent, funkar bra, men bara för fläkt ett och två.

Har ett 750 W Seasonic Prime med två separata 8-pins kablar. Både de och kortet "sitter som de ska".

Någon som har stött på samma problem med liknande kort och/eller eller fläktlösning?

Tack på förhand // Furze

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem

Inget svar på din fråga, men vet jag läste om likadant problem här på forumet. Testa och söka o se du hittar den, tror det var samma fläkt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Inget svar på din fråga, men vet jag läste om likadant problem här på forumet. Testa och söka o se du hittar den, tror det var samma fläkt.

Tack, tyckte jag sökte innan jag postade...får göra ett nytt försök.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Furze:

Tack, tyckte jag sökte innan jag postade...får göra ett nytt försök.

Har en ventus 3070 x3 hemma, har inte checkat om alla mina fläktar snurrar. Kan checka det när jag har möjlighet.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Viking
Skrivet av cerb1980:

Inget svar på din fråga, men vet jag läste om likadant problem här på forumet. Testa och söka o se du hittar den, tror det var samma fläkt.

Menar du den här tråden?
#18700978

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Menar du den här tråden?
#18700978

Onekligen något knas där också men inte riktigt samma som mitt. 2 fläktar funkar ju (som jag förväntar mig att de skall göra; växlar upp och ner med last). Vet inte om MSI funkar på samma sätt som andra 3-fläktslösningar men kollar man runt verkar ju de två yttersta fläktarna snurra åt ett håll och den mittersta åt det andra. Det är därför man bara ser 2 "fläktkanaler" i ex Afterburner. I s f är det ju lite oroväckande att den bakre snurrar men inte den främre.... Nåväl, den snurrar ju vid boot så den är ju inte helt död, hade hoppats på att hitta en quick fix.

Har kontaktat Webhallen, får åka dit om inte de/jag kan hitta en lösning

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem

Den bakre fläkten sitter inkopplad ensam på en egen strömanslutning. Se nedan:

Jag testade belasta mitt kort precis, från att fläktarna var still så gick alla tre igång samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Den bakre fläkten sitter inkopplad ensam på en egen strömanslutning. Se nedan:
https://i.imgur.com/wvbox6S.jpg

Jag testade belasta mitt kort precis, från att fläktarna var still så gick alla tre igång samtidigt.

Tack för den. Ja ser onekligen ut som som fläkten mot fronten "lever sitt eget liv" får spana om jag kan se något konstigt där...utan att ta isär den dock om det skulle bli reklamation :/

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Furze:

Tack för den. Ja ser onekligen ut som som fläkten mot fronten "lever sitt eget liv" får spana om jag kan se något konstigt där...utan att ta isär den dock om det skulle bli reklamation :/

Du kan ju alltid testa swappa kontakt fläktarna är inkopplade i. Då ser du ganska snabbt ifall det är något fel på fläkten eller konktakten. Det var sex små skruvar som höll fast fläktkåpan, inga "tamper seals" eller dylikt vad jag kunde se.

Permalänk
Medlem

Checkade mitt 3070 ventus x3 kort och alla 3 fläktarna snurrade helt likt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Den bakre fläkten sitter inkopplad ensam på en egen strömanslutning. Se nedan:
https://i.imgur.com/wvbox6S.jpg

Jag testade belasta mitt kort precis, från att fläktarna var still så gick alla tre igång samtidigt.

YEEES, du är en ängel, HMB! 💖:D Tog ut kortet och behövde inte ens skruva bort något för att se att den svarta kontakten inte var intryckt hela vägen...*tryck*...*klart*....alla fläktar i ljuv harmoni Så jäkla skönt att inte behöva skicka tillbaka det 😌

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro