Permalänk
Medlem

Telia Router Sagemcom F@st 5370e

Router: Sagemcom: F@st 5370e
Hardware version: Fast5370e-01
Software version: SG4T1E000458C
Gui version: 4.33.0

  • Jag vill ställa enbart köra wifi på kanal 1

  • Jag vill även kunna öppna portar

Länk till bilder: bilder

Jag har telia som opperatör och dem verkar ha hackat routern så att den inte ska gå att konfigurera så lätt.

Ställa in kanal
Som jag har förstått behöver man först stänga av bandsteering. Därefter kan man ändra 2.4GHz och 5GHz WiFi var för sig. Jag har dock inte något alternativ för att välja kanal. Behöver man göra något mer?

Öppna port
Jag provade öppna port 6112 för TCP/UDP. Som jag förstått det ska jag lämna external IP tom (eller skriva en "*"). Sen välja för vilken intern IP (min dator) som porten ska öppnas för. Samt skriva in porten både i internal port och external port.

Men när jag testar porten via https://www.canyouseeme.org/ så står det att den är stängd.

Permalänk
Medlem

Telia har inte hackat routern, de har lagt in sin egen programvara i den. För att det ska vara lätt för alla kunder att köra på deras villkor. Vill du göra anpassningar så byt ut den mot något annat.

Permalänk
Medlem

Pratade med en kille på Telias support angående problemet att man inte kan välja sändningskanal på wifit längre. Han sa att man tillfälligt tagit bort denna funktion i den senaste mjukvaruuppdateringen till routern men att funktionen snart skulle återkomma igen.

Permalänk
Inaktiv

Har du kollat så att du har publik ip och inte sitter bakom NAT?