Ideapad 5-15 eller Omen 15 laptop?

Permalänk
Medlem

Ideapad 5-15 eller Omen 15 laptop?

Har väldigt svårt att bestämma mig för vilken av dessa jag vill ha. Laptopen är tänkt att bli min primära dator då jag tänkt göra mig av med den stationära så den kommer att användas till:

* Surfande
* Film (minst 14 tum)
* Studier (måste ha kamera)
* Lättare spel EDIT: "a GPU with support for OpenGL 4.3 or newer, and 2GB of VRAM. This requires either an Nvidia GeForce 400 or newer, an AMD Radeon HD 5000 Series or newer, or Intel HD Graphics with an Intel Haswell processor or newer"
(Stort plus om datorn är "snygg", absolut inga rymdskepp)

Specs Ideapad 5-15 (~7500kr)

Specs Omen (~12000kr med studentrabatt, annars 14k)

Jag vet inte om jag är en idiot som köper en Omen, den känns väldigt overkill eller om jag är en idiot som INTE köper den då det känns som mest valuta för pengarna. Omen är betydligt snyggare då Ideapaden ser riktigt ful ut (iaf på bild) och har dessutom numpad på vissa bilder och ingen numpad på andra (vill ej ha det), däremot har den fingeravtrycksläsare vilket är smidigt och fysiskt "skydd" över kameran så att man slipper sätta post-it lappar.

Finns det kanske någon annan modell som är bättre för just mig? Är student just nu så absolut ingenting dyrare än Omen på 12K och jag har tillgång till alla studentrabatter.

Permalänk

Spontant känns Omen 15 lite overkill för dina användningsområden, men det beror helt på hur stor din budget är. Vet dock inte hur bra 4500U i IdeaPaden klarar av enklare spel som Sims, men övrigt är inga problem. Dessutom kostar den bara 6398 kr just nu i Lenovos Student Store.

Ett alternativ mellan båda kan vara Matebook 14 med 4600H. Grym skärm och bra prestanda: https://www.power.se/datorer/datorer/barbar-pc-och-mac/huawei...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oh Geesus:

Spontant känns Omen 15 lite overkill för dina användningsområden, men det beror helt på hur stor din budget är. Vet dock inte hur bra 4500U i IdeaPaden klarar av enklare spel som Sims, men övrigt är inga problem. Dessutom kostar den bara 6398 kr just nu i Lenovos Student Store.

Ett alternativ mellan båda kan vara Matebook 14 med 4600H. Grym skärm och bra prestanda: https://www.power.se/datorer/datorer/barbar-pc-och-mac/huawei...

Kommer du in i Lenovos student store? Den godkänner inte min vanliga mail och mitt universitet använder ingen @blablauniversitet.edu.com eller någonting dylikt utan man använder sin vanliga mail vare sig det är @gmail eller whatever. Måste vänta till på måndag och ringa dom antar jag :S

Den där såg faktiskt riktigt läcker ut! Tror du att den klarar mina krav? 16GB Ram känns som mycket men man kanske kan skära ned på det och få den billigare

Permalänk
Skrivet av LeBron:

Kommer du in i Lenovos student store? Den godkänner inte min vanliga mail och mitt universitet använder ingen @blablauniversitet.edu.com eller någonting dylikt utan man använder sin vanliga mail vare sig det är @gmail eller whatever. Måste vänta till på måndag och ringa dom antar jag :S

Den där såg faktiskt riktigt läcker ut! Tror du att den klarar mina krav? 16GB Ram känns som mycket men man kanske kan skära ned på det och få den billigare

Ja, har en studentmail så då funkade det utan problem.

Tror det där är den billigaste Matebooken du kan få med nya Ryzen-processorerna. Finns även en med 4800H och pekskärm för 1000 kronor mer: https://www.power.se/datorer/datorer/barbar-pc-och-mac/huawei...

3:2 bildförhållande är riktigt trevligt för produktivt arbete eftersom att du får mer vertikal bildyta, så kan vara värt att ta med det i beräkningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oh Geesus:

Ja, har en studentmail så då funkade det utan problem.

Tror det där är den billigaste Matebooken du kan få med nya Ryzen-processorerna. Finns även en med 4800H och pekskärm för 1000 kronor mer: https://www.power.se/datorer/datorer/barbar-pc-och-mac/huawei...

3:2 bildförhållande är riktigt trevligt för produktivt arbete eftersom att du får mer vertikal bildyta, så kan vara värt att ta med det i beräkningarna.

Jaha, jag trodde att den för 9999 hade pekskärm, fasiken. Får eventuellt hålla mig till jag kommer in på Lenovos shop och Black Friday drar igång på riktigt då kanske Huaweis laptops sänks i pris, de var riktigt snygga! Jag la in lite mer exakta specs på vad jag behöver i första posten, vet du om dessa 3 laptops vi diskuterat möter de kraven? Kraven är iaf AMD Radeon HD 5000 Series eller nyare men jag vet inte hur jag ska jämföra det med vad som finns i dessa 3 när det bara står Integrated AMD Graphics eller dyl.