Bra förklaring varför 5600X är ett uselt köp slutet 2020.

Permalänk
Medlem

Vad handlade det om? jag kunde inte sluta stirra på hans tänder...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steamroad:

Den är "fullbokad" överallt för att den inte finns att köpa än, från och med torsdag 15:00 är det tillgängligt för köp.

Så man har inte kunna förbeställa? Kosntigt att det står fullbokat då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Varför 5600X är ett uselt köp till det priset den har nu slutet 2020. Bra förklaring tycker jag.
Video:
https://youtu.be/dnwZIe7pl84

Alltså om man skall länka en film kanske man kan ge lite info, Klickbait på sådan hög nivå att den inte ens är mätbar.
5600x kommer nog vara en bra CPU för gaming, men den är absolut lite dyr för en 6C12T CPU. Men det mesta inom hårdvara är ju ett uselt köp

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Så man har inte kunna förbeställa? Kosntigt att det står fullbokat då.

Jeg antar at butikkene har satt antallet "ledige" varer til 0, og at systemene deres derfor sier at alle 0 er booket.

Butikkene kommer nok til å øke til det riktige antallet varer når de vet hvor mange de får på lager

Visa signatur

R9 5950X / 240mm Custom loop | 32 GB 3600 CL16 | x570 C8I |970 EVO 2TB & 870 QVO 1 TB |
RX 6900xt |

Permalänk
Medlem

Inte alls dryg kille de där inte. Jobbigt att de som inte kan så mycket eller har så mycket innanför pannbenet ska vara de som låter mest.

Sen blir ju det ett problem då alltför många tror att bara för att de har en kamera i ansiktet och låter mycket så ska man lyssna på det de säger.

Visst, han har kanske en poäng att en såpass dyr cpu kanske skulle kunna haft fler trådar. Fast det går ju inte att förneka att IPC och overall performance på den slår det mesta nuförtiden, och 6 core 12 threads tror jag personligen inte kommer vara en bottleneck ett tag framöver, hur mycket cpu bottlenecks är det egentligen nu ändå, kanske blir mer med de maffiga nya grafikkorten som kommer nu.

Jag tror personligen att en 5600x kommer vara ett bra köp om man ska uppgradera och att den kommer stå sig bra många år framöver.

Permalänk

Spelar väl ingen roll hur många kärnor den har , det handlar ju om vad den presterar .

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

För 3 veckor sedan så pushade samma kanal för köp av Ryzen 5 3600 som en framtidssäker CPU.
https://youtu.be/D0fY5EwkJ6I
Givetvis så skall priset räknas in, men... Bör inte prestanda och andra fördelar även dom räknas in?

Får verkligen en känsla av två virrhönor i den kanalen

"This is not going to last five or six years, if your goal is to play future games"
Så, undra vem som är en virrhöna.

Sen använder folk datorer olika, en del har en massa applikationer igång och andra inte.
En i5 2500k fungerar utmärkt idag tillsammans med ett gtx 670 i spelet World of Tanks och 1080p.
En 3570k tillsammans med en 1070 fungerar utmärkt till The Division 2 även det 1080p.
Det handlar sen om vilka krav man har på fps, grafikinställningar, skärmupplösning och vilka spel man spelar.

Huruvida om en 5600X håller till 2030 återstår att se men det beror på hur man använder datorn.
Ju fler applikationer man har igång desto fler kärnor behöver man, ganska logiskt.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Avstängd

Bara vänta till januari så kan man köpa 5600..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=01EhbmJAW-k

Så.. Är det fortfarande en "Bra förklaring varför 5600X är ett uselt köp"?

Dem där två youtube-"profilerna" i början av tråden ger jag inte så mycket för.

Permalänk
Skrivet av EvonS:

Varför 5600X är ett uselt köp till det priset den har nu slutet 2020. Bra förklaring tycker jag.
Video:
https://youtu.be/dnwZIe7pl84

Folk här på sweclockers tror att alla som testar hårdvara vet allt och läser på allt annars är de bara jönsar som inte vet någonting, alla är inte som "vi" som kollar upp första bästa läckan om en nyhet och i senaste videon så säger han själv att han ska testa processorn så fort han kan och är den bra så säger han det.
Att fler kärnor är bättre sade alla innan 5600x existerade, det är ingen nyhet!
https://youtu.be/UIasHTWoapg?t=687

Sen är de inte sponsrade heller så de vågar säga saker rakt ut.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

https://www.youtube.com/watch?v=01EhbmJAW-k

Så.. Är det fortfarande en "Bra förklaring varför 5600X är ett uselt köp"?

Dem där två youtube-"profilerna" i början av tråden ger jag inte så mycket för.

Avbokade mitt 5800x pga denna videon. 5% högre fps i 1080p är inte värt priset i dagsläget IMO. Tar 5600x istället

Permalänk
Medlem

TLDR Sweclockers har debunkat löständerna och konstaterat att 5600x är en bra processor som kommer att räcka länge i ett mid tier bygge.

Permalänk
Medlem

Snillen spekulerar...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Tycker generellt Tech Deals är en rolig kanal att ha på som lite bakgrundstjatter när man arbetar. Main-kanalen deras är på halvmiljonen subs, detta verkar vara någon clip-channel.

Men här tycker jag han har fel, ja. Kärnor är kompromissen vi kommer till efter att enkeltrådsprestandan nått sitt tak. 5600X har gott om det till den nivå att den nästan är ifatt 3700X på flertådat. Betänk då hur många gånger man som hemanvändare och främst gamer har svårt att hitta program och spel som mättar åtta kärnor. Så fort något inte skalar bra så halkar den äldre åttakärniga efter.

Under tiden är 5800X, den nya åttakärniga, nästan 2000kr dyrare och det finns många användningsområden där det i nuläget inte gör någon skillnad.

Säg att primärt område är gaming och man lägger dessa 2000kr för att "framtidssäkra" sin processor. Alltså, fine, om man sover bättre med det valet, go for it. Men betyder det att man just käkade 2000kr från grafikkortsbudgeten så har man gjort ett dåligt val enligt mig.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

ett par helt okända youtubers som glor sig blinda på att den har 6 kärnor 12 trådar och kostar över 3000kr och inte tänker på alla andra fördelar med ryzen 5000 serien.

funderar själv på att "nergradera" mig till en ryzen 5 5600x från ryzen 7 3700x, så "dålig" är den.

Rätt förståeligt att det klagas på 6 kärnor enbart. Det har man ju hört i ett par år nu att det inte är nog framöver. Varför det plötsligt är nog kan man ju undra över. Jag själv har sagt länge att 6 cores är det perfekta för en gamer sett till kost, energi och förmodat bra andrahandsvärde. Bara se på 9600k i sin tid, och nu 3600X. Bägge otroligt bra spelprestanda för pengarna.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Tycker generellt Tech Deals är en rolig kanal att ha på som lite bakgrundstjatter när man arbetar. Main-kanalen deras är på halvmiljonen subs, detta verkar vara någon clip-channel.

Men här tycker jag han har fel, ja. Kärnor är kompromissen vi kommer till efter att enkeltrådsprestandan nått sitt tak. 5600X har gott om det till den nivå att den nästan är ifatt 3700X på flertådat. Betänk då hur många gånger man som hemanvändare och främst gamer har svårt att hitta program och spel som mättar åtta kärnor. Så fort något inte skalar bra så halkar den äldre åttakärniga efter.

Under tiden är 5800X, den nya åttakärniga, nästan 2000kr dyrare och det finns många användningsområden där det i nuläget inte gör någon skillnad.

Säg att primärt område är gaming och man lägger dessa 2000kr för att "framtidssäkra" sin processor. Alltså, fine, om man sover bättre med det valet, go for it. Men betyder det att man just käkade 2000kr från grafikkortsbudgeten så har man gjort ett dåligt val enligt mig.

Han har köpt en 5600X nu. Han sa att recensionen skulle komma ut tidigast lördag (senare idag). Så får se ifall han kanske ändrar sig.
Folk på internet är så snabba med döma ut människor på internet när deras åsikt går isär. Se bara i den här tråden, folk pratar om hans utseende istället för vad han faktiskt pratar om i klippet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Han har köpt en 5600X nu. Han sa att recensionen skulle komma ut tidigast lördag (senare idag). Så får se ifall han kanske ändrar sig.
Folk på internet är så snabba med döma ut människor på internet när deras åsikt går isär. Se bara i den här tråden, folk pratar om hans utseende istället för vad han faktiskt pratar om i klippet.

Mindre populära åsikter utan belägg brukar bemötas med ganska mycket sånt.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Rätt förståeligt att det klagas på 6 kärnor enbart. Det har man ju hört i ett par år nu att det inte är nog framöver. Varför det plötsligt är nog kan man ju undra över. Jag själv har sagt länge att 6 cores är det perfekta för en gamer sett till kost, energi och förmodat bra andrahandsvärde. Bara se på 9600k i sin tid, och nu 3600X. Bägge otroligt bra spelprestanda för pengarna.

Dock för gaming så är något mer än dual core närmast total overkill hittills. Det har länge predikats för multicore men i praktiken så har intel kunnat leva gått på sin enkeltråds prestanda. Nu har AMD högre enkeltrådsprestanda och får således bättre mätvärden. Beror väldigt lite på antal cores.

Jag skulle nog kunna sova gott med 5600x skulle jag tro för gaming en lång tid framöver. i7 7700k får va kvar ett tag till dock tills de fakto 6 cores eller mer börjar bli ett krav.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maffis:

Avbokade mitt 5800x pga denna videon. 5% högre fps i 1080p är inte värt priset i dagsläget IMO. Tar 5600x istället

Det gör du nog rätt i... undra om han med tänderna släpper ett nytt klipp där han tar tillbaka sitt påstående

Permalänk
Medlem

Gääsp vilken jävla trams video.

Permalänk
Medlem

Ser inte vad som är trams. Dock så verkar en part mer intresserad av hårdvara än den andra

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Spel kan generellt sett bara utnyttja 8 trådar idag, om inte ännu färre. Det som gör de flerkärniga varianterna snabbare är att de blir mindre SMT och att de kan boosta högre genom att variera vilken kärna som jobbar hårt som jag förstår det. Cachen också så klart.

Vilket som är ju 12 trådar som 5600x inget problem, en riktigt jävla snabb 4c/8t CPU skulle nog fortfarande kunna duga till spel. Finns dock ingen sån. 9700k är även den fortfarande en riktigt jävla bra spelproccesor med sina 8c/8t.

Och känns knappast som att det kommer hoppa upp till 16 trådar direkt, snarare 12. Och då funkar ju 5600x fortfarande helt OK även om den antagligen kommer tappa lite mer mot storasyskonen.

Permalänk
Medlem

Du bör nog kolla på den kanalens tidigare videos.

Helt jäkla lost.

"There's a lot of people that think 5600X is a good deal because you saw some benchmarks"... Eh, benchmarks idag är spel, syntetiska benchmarks, workstation apps etc... Hela paketet.

Han är ute och cyklar och röker säkert crystal meth, varför kolla någon på dessa videos? :/

Jag var tvungen att kolla hela videon, helt sjukt hur lost denna snubben är, bruden verkar ju ha noll koll på någonting.

Sluta sprid dynga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanrag:

Dom tycker den inte är framtidssäker 3-5 år och att den är för dyr.

Finns nog ingen processor som är framtidsäker 3-5 år framåt.

För 4 år sedan ansågs en Ryzen 1700 vara framttidssäker tack vare 8 kärnor och 16 trådar. För att sedan 3 år senare bli omsprungen av en 4 kärnig processor ifrån AMD.

Om teknologin går fort framåt så kan vi glömma det ordet oavsett. Njut av nutiden istället och köp det som passar dig bäst idag och nu, inte vad som kanske är fortfarande är bra om 5 år.. för det går inte att förutse.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

För 4 år sedan ansågs en Ryzen 1700 vara framttidssäker tack vare 8 kärnor och 16 trådar. För att sedan 3 år senare bli omsprungen av en 4 kärnig processor ifrån AMD.

För spel?
Ryzen 1700 var efter i spel redan när den släpptes:

https://www.sweclockers.com/test/23507-amd-ryzen-7-1700/13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

ett par helt okända youtubers som glor sig blinda på att den har 6 kärnor 12 trådar och kostar över 3000kr och inte tänker på alla andra fördelar med ryzen 5000 serien.

funderar själv på att "nergradera" mig till en ryzen 5 5600x från ryzen 7 3700x, så "dålig" är den.

Sålde min 3700x och köpte en 5600x än så länge känns de helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Hmm... Vem kör idag med en 10-år gammal rigg? CPU?

Jag och flera till.
Kanske skulle kolla mer på andra forum så skulle du nog bli förvånad över hur många som spelar på sämre och äldre skit än vad som fanns 2008

Permalänk
Medlem

Ja, det lät likadant då.. eftersom Ryzen hade fler kärnor så kommer den vara överlägsen i framtiden för spel kräver fler och fler kärnor.
AMD "finewine" etc

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Tekniken rör sig ju inte så fort så det där med att framtidssäkra är ju mer för att ursäkta sin plånbok för att få köpa top of the line. Som de som köper snabba bilar för att göra säkra omkörningar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0og:

Sålde min 3700x och köpte en 5600x än så länge känns de helt rätt.

Håller med, får se om jag gör samma sak framöver men det blir nog inte förrän jag byter ut mitt RX 5700 XT mot något starkare

6 kärnor är mer än tillräckligt för en vanlig gamer och den har ju 12 trådar med SMT.

Just nu lirar jag bara WoW: Shadowlands och WoW: Classic så känns inte som bättre hårdvara gör någon större skillnad, testade ett RTX 2080 Ti för några veckor sen men prestandavinsten kontra priset var minimal så det såldes vidare igen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.