Överklockning av i9-99k på en Asus rog strix z390-f gaming

Permalänk

Överklockning av i9-99k på en Asus rog strix z390-f gaming

Hejsan!

Så jag har inte överklockat cpu:n sen jag fått datorn så den har legat på bas 3.6ghz ett bra tag, det var först inne i bios som jag såg att Asus hade en sparad profil för att få upp till cpu:n till 5ghz.

Sagt och gjort körde jag på det men har fått problem och nu med AI som överklockar och kraschar datorn till att jag nu under 100% load klockas ner till 3.7-3.9ghz.

Jag är lite lost och hade varit sjukt tacksam för hjälp av allt slag.

PCU Corsair HX1050 1050W

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING

Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB

Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666MHz CL15 Dominator Platinum

Corsair Hydro H115i PRO RGB

Win 10

Vet ej om grafikkort spelar roll men det är ett Asus GeForce RTX 2080 Ti ROG

Permalänk

Antingen så har du något program såsom t,ex Dragon Center, som MSI kör med (vet inte vad asus har för motsvarande), som står inställt i eco mode eller låg prestanda av något slag som överskriver dina bios settings när du kommer in i windows. Kolla också så att du har "Power settings" i Kontrollpanelen inställt på Ultimate performance och inte något annat då det kan göra så att processorn klockas ner med.

Permalänk

9900k har en standard boost på 5Ghz. Om temperaturen är i skick så åker din processor upp i 5ghz då det behövs.
Eller vill du att den går på 5Ghz hela tiden ? :S

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Skrivet av CaptainRedbeard:

9900k har en standard boost på 5Ghz. Om temperaturen är i skick så åker din processor upp i 5ghz då det behövs.
Eller vill du att den går på 5Ghz hela tiden ? :S

Är osäker nu, som det är nu är det troligtvis tvärtom vilket inte är bra i längden eller hur för nu är den ju på 4.97 utan load?
Ska jag bara defaulta allt på någon sätt och se hur det är i benchmarks efter?

Permalänk
Skrivet av joddlarjanne:

"Power settings" i Kontrollpanelen inställt på Ultimate performance och inte något annat då det kan göra så att processorn klockas ner med.

Den var ställd på hög prestanda är det samma eller är det optimal prestanda jag ska välja?

Permalänk
Skrivet av SgtShadowsong:

Den var ställd på hög prestanda är det samma eller är det optimal prestanda jag ska välja?

Testa dig fram, jag har min står på "Ultimate performance" iallafall, mitt windows kör jag på engelska, men hög prestanda bör vara samma, gå in på powerplanen och justera själv annars och maxa allt som står under CPU kategorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

9900k har en standard boost på 5Ghz. Om temperaturen är i skick så åker din processor upp i 5ghz då det behövs.
Eller vill du att den går på 5Ghz hela tiden ? :S

nja, 4,3ghz får jag över alla kärnor helt stock. 4,7 när man lyfter på power limits. 5ghz är bara en kärna eller två.

ts: ta en titt på vad din vcore är. mitt moderkort (samma som du) matar gärna ~1,35-1,4v på auto vilket blir svettigt värre på den här lilla värmeugnen. om du vill ha en bekväm oc sikta på 4,7-4,8, det lär gå med ~1,2v vilket blir ganska lugnt. jag behöver 1,28v för 4,9 och 1,34v för 5 på min och över 1,3v är svårt att kyla. mycket högt effektuttag som är väldigt koncentrerat. läs en överklockningsguide för att knappa ihop det hela, men det är inte särskilt svårt.

alternativt lyfter du på alla power limits genom att slå på MCE så kör den i 4,7 hela tiden men med betydligt högre vcore än vad som behövs.

och ja, kör optimized defaults innan du börjar pilla igen om du inte riktigt vet vad som har ändrats.

Permalänk
Medlem

ASUS AI OC är en kul funktion, men man måste förstår hur den fungerar för att kunna nyttja den på ett effektivt sätt ... der8uer har gjort en bra guide för klockning av I9 9900K med ASUS MB, där han visar både AI och manuell klockning, ta en titt.

https://youtu.be/95Ujni7-fVM

Den är visserligen från 2018 men jag tror det mesta är detsamma idag även om det finns en del skillnader i ett uppdaterat UEFI/BIOS.

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |