G-Sync på och upplever ändå små-tearing

Permalänk
Medlem

G-Sync på och upplever ändå små-tearing

Hej Swec,

Skall försöka sammanfatta mitt case.
Fick mitt Asus Strix RTX 3090 idag och uppgraderade från ett RTX 2080 Super.
När jag spelar vid datorn spelar jag en hel del apex legends där jag primärt upplever tearing (väldigt lite men det känns).
Så när jag fick nya grafikkortet så körde jag ddu på gamla drivers och körde ändå clean install av ny geforce drivern 457.09

Min skärm är en Asus PG27VQ 165hz (med riktig g-sync modul i sig)

Mina globala settings är (ej förändrat från RTX 2080S till RTX 3090):

Monitor technology - G-SYNC
Low latency mode - Ultra
Virtual pre-rendered frames - 1
Preferred refresh rate - Highest (inställt på 165hz)
G-Sync är enabled för windowed mode och full screen (kör full screen exclusive)
Vertical sync - Use 3d application settings (sätter v-sync i spelet som cappar fps:en på skärmen refresh)
Tripple buffering är ON i både nvidia kontrollpanelen och även i spelet (när du kör vsync så är det den eller double buffering)
Nu är mina settings som tidigare men enda skillnaden är att jag har nytt grafikkort (och nya drivisar för den delen).

Min fps är hela tiden konstant cappad på 158 fps (blir ett par lägre fps pga low latency mode) så fpsen flappar inte överhuvudtaget

Någon som varit med om något liknande och kanske har tips på lite grejer man kan testa sig fram med för att bli av med mini-tearingen?

La till info om tripple buffering
Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Med ett 3090 får du troligen över 165 fps, skulle jag gissa på? G-sync funkar bara i bildfrekvenser som är lägre än din skärms refresh rate. Den bästa setupen för att få snabb responstid utan tearing är att ladda ned RTSS och sätta en frame limiter på din refresh rate minus 3, i det här fallet 162 fps. Då tvingar du skärmen och grafikkortet att jobba i G-syncläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Med ett 3090 får du troligen över 165 fps, skulle jag gissa på? G-sync funkar bara i bildfrekvenser som är lägre än din skärms refresh rate. Den bästa setupen för att få snabb responstid utan tearing är att ladda ned RTSS och sätta en frame limiter på din refresh rate minus 3, i det här fallet 162 fps. Då tvingar du skärmen och grafikkortet att jobba i G-syncläget.

Hej!

korrekt fps:en är helt cappad (la till det ovan också) min fps är cappad på 158 fps (det blir så pga low latency mode i nvidia control panel) så jag ligger 7 fps under mina 165hz. I.e jag renderar på 158hz .. som jag även gjorde tidigare men har ändå 'tearing' jag vet inte riktigt vad jag skall förklara det som.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Testa ta bort all form av FPS Cap men behåll low latency ultra. och sätt Vsync on i NVCPL o ta disable i spelet.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

Testa ta bort all form av FPS Cap men behåll low latency ultra. och sätt Vsync on i NVCPL o ta disable i spelet.

Disablea vad ? iom du skrev "o ta disable i spelet."

Kan testa ovan om du bara berättar sista där

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Disablea vad ? iom du skrev "o ta disable i spelet."

Kan testa ovan om du bara berättar sista där

Disable v-sync i spelet misstänker jag att han menar.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Disablea vad ? iom du skrev "o ta disable i spelet."

Kan testa ovan om du bara berättar sista där

Tror han syftar på att köra Vsync ON i Nvidia Control Panel, men med Vsync OFF i spelet.
Om inte det fungerar testa följande inställningar:

Low Latency Mode ULTRA
Max Frame Rate OFF
Monitor Technology G-SYNC COMPATIBLE
Preferred refresh rate APPLICATION-CONTROLLED
Triple buffering OFF
Vertical sync ON

I RivaTuner Statistics Server sätter du:
Framerate limit 162

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Yes Vsync off i spelet

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Om jag inte misfårstår så är det så att du ska ha V-SYNC ON i nivias kontrolpanel. Kan vara så att du inte har g-synk på i huvud taget.
Det låter det som i alla fall.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Tror han syftar på att köra Vsync ON i Nvidia Control Panel, men med Vsync OFF i spelet.
Om inte det fungerar testa följande inställningar:

Low Latency Mode ULTRA
Max Frame Rate OFF
Monitor Technology G-SYNC COMPATIBLE
Preferred refresh rate APPLICATION-CONTROLLED
Triple buffering OFF
Vertical sync ON

I RivaTuner Statistics Server sätter du:
Framerate limit 162

Då är jag med! Jag skall ge det ett försök, kan testa köra framecappen i nvidia kontrollpanelen då det till tillhandahålls där. Skall testa lite med ULMB också för att se hur det skiljer sig.

Testade i quake champions igår och var samma fel där men om jag tog bort vsync och slog av framecap (ca 500 fps) så försvann problemet. Men ’samma’ settings i apex så är det fortfarande intermittent ’tearing’.

Så märkligt, kört samma settings på gtx 1080, rtx 2080s utan dessa problem med samma skärm.

Börjar misstänka drivisarna i kombination med nya arkitekturen som kräver annorlunda settings.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Antar att du rensat gamla drivers, det kan också vara värt att kolla så Gsync verkligen lirar på ditt nya kort med din skärm, det låter väldigt skumt baserat på det du berättar.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Tror han syftar på att köra Vsync ON i Nvidia Control Panel, men med Vsync OFF i spelet.
Om inte det fungerar testa följande inställningar:

Low Latency Mode ULTRA
Max Frame Rate OFF
Monitor Technology G-SYNC COMPATIBLE
Preferred refresh rate APPLICATION-CONTROLLED
Triple buffering OFF
Vertical sync ON

I RivaTuner Statistics Server sätter du:
Framerate limit 162

O folk undrar varför vissa föredrar konsol

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

O folk undrar varför vissa föredrar konsol

Och vissa undrar varför man behöver TV överhuvud taget när det finns natur. Nu är det en teknik som är bra men har man för dålig / för bra hårdvara så kan det krångla... Sen får jag hålla med, jag har själv Gsync igång med Framerate cap och Vsync on i nvidias kontrollpanel så för den otekniske är det svårt.

Sen är frågan om alla med konsol kommer att ha koll på om deras TV har HDMI 2.1 med 120hz och Gsync kompabilitet, har HDMI i rätt uttag samt rätt inställningar i menyn. Tror det är lite äpplen o päron i nästa gen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack!
Har dock betat av allt det där också. Detta är något med drivisarna och/eller grafikkortet. Jag får fortfarande någon form av tearing vid vissa tillfällen men bara på den horisontella axeln när man rör sig åt höger och vänster men inte alltid heller.
Testade lite fler spel igår och problemet kvarstår även där.

Quake champions som ett exempel kan jag bli av med problemet men då måste jag ligga runt 500 fps i 1440p. Så vet inte riktigt vad det rör sig om. Får väl testa lite fler spel och se hur det ter sig. Det är ju inte på något sätt extremt men det är så man stör sig på det och jag vet inte ens om "tearing" är rätt ord för att benämna det.

Har även passat på att formatera windows och lagt om alla drivisar på nytt idag (har ändå bytt både mobo,cpu och gpu så var väl lika bra)

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Skrivet av roo:

Hej Swec,

Skall försöka sammanfatta mitt case.
Fick mitt Asus Strix RTX 3090 idag och uppgraderade från ett RTX 2080 Super.
När jag spelar vid datorn spelar jag en hel del apex legends där jag primärt upplever tearing (väldigt lite men det känns).
Så när jag fick nya grafikkortet så körde jag ddu på gamla drivers och körde ändå clean install av ny geforce drivern 457.09

Min skärm är en Asus PG27VQ 165hz (med riktig g-sync modul i sig)

Mina globala settings är (ej förändrat från RTX 2080S till RTX 3090):

Monitor technology - G-SYNC
Low latency mode - Ultra
Virtual pre-rendered frames - 1
Preferred refresh rate - Highest (inställt på 165hz)
G-Sync är enabled för windowed mode och full screen (kör full screen exclusive)
Vertical sync - Use 3d application settings (sätter v-sync i spelet som cappar fps:en på skärmen refresh)
Tripple buffering är ON i både nvidia kontrollpanelen och även i spelet (när du kör vsync så är det den eller double buffering)
Nu är mina settings som tidigare men enda skillnaden är att jag har nytt grafikkort (och nya drivisar för den delen).

Min fps är hela tiden konstant cappad på 158 fps (blir ett par lägre fps pga low latency mode) så fpsen flappar inte överhuvudtaget

Någon som varit med om något liknande och kanske har tips på lite grejer man kan testa sig fram med för att bli av med mini-tearingen?

Nu vet jag inte vilka åtgärder du vidtagit om detta men om jag bara ska döma utav din original post så är det många fel med dina inställningar.

Pröva dessa inställningar:
Low-latency mode ON
G-sync: endast fullscreen (kör spelen i fullscreen, inte windowed då med windowed mode ställer Windows egna schedule till med stök)
In-game FPS limit: 3 under din Hz. Så 162fps.
Saknas in-game FPS limit använd NVIDIA egna genom specifika program menyn.
VSync ON i Nvidias kontrollpanel.
VSync, trippel/dubbel buffering ska vara avstängt i alla andra platser. Som in-game inställningar etc.

LL Ultra stryper din FPS ytterligare och i onödan. Med VSync igång ska du inte gå över 165 ändå.

G-sync fungerar endast när din FPS ligger precis under din skärms uppdateringsfrekvens. Därav att man ska inrätta FPS limit med (Hz -3). Som guiden säger.
Kör aldrig med dubbel eller trippel buffering med Gsync.
Har du fortfarande problem så låter det som att det är något annat som spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvowitch:

Nu vet jag inte vilka åtgärder du vidtagit om detta men om jag bara ska döma utav din original post så är det många fel med dina inställningar.

Pröva dessa inställningar:
Low-latency mode ON
G-sync: endast fullscreen (kör spelen i fullscreen, inte windowed då med windowed mode ställer Windows egna schedule till med stök)
In-game FPS limit: 3 under din Hz. Så 162fps.
Saknas in-game FPS limit använd NVIDIA egna genom specifika program menyn.
VSync ON i Nvidias kontrollpanel.
VSync, trippel/dubbel buffering ska vara avstängt i alla andra platser. Som in-game inställningar etc.

LL Ultra stryper din FPS ytterligare och i onödan. Med VSync igång ska du inte gå över 165 ändå.

G-sync fungerar endast när din FPS ligger precis under din skärms uppdateringsfrekvens. Därav att man ska inrätta FPS limit med (Hz -3). Som guiden säger.
Kör aldrig med dubbel eller trippel buffering med Gsync.
Har du fortfarande problem så låter det som att det är något annat som spökar.

Håller med.

Se även https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se... (länk till sammanfattningen av deras fynd)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvowitch:

Nu vet jag inte vilka åtgärder du vidtagit om detta men om jag bara ska döma utav din original post så är det många fel med dina inställningar.

Pröva dessa inställningar:
Low-latency mode ON
G-sync: endast fullscreen (kör spelen i fullscreen, inte windowed då med windowed mode ställer Windows egna schedule till med stök)
In-game FPS limit: 3 under din Hz. Så 162fps.
Saknas in-game FPS limit använd NVIDIA egna genom specifika program menyn.
VSync ON i Nvidias kontrollpanel.
VSync, trippel/dubbel buffering ska vara avstängt i alla andra platser. Som in-game inställningar etc.

LL Ultra stryper din FPS ytterligare och i onödan. Med VSync igång ska du inte gå över 165 ändå.

G-sync fungerar endast när din FPS ligger precis under din skärms uppdateringsfrekvens. Därav att man ska inrätta FPS limit med (Hz -3). Som guiden säger.
Kör aldrig med dubbel eller trippel buffering med Gsync.
Har du fortfarande problem så låter det som att det är något annat som spökar.

Håller också med

@roo
Verifiera gärna att bildskärmen och Apex Legends har samma uppfattning om FPS, dvs visas lika (162 exempelvis):
- Aktivera FPS counter i bildskärmen Asus PG27VQ
- Aktivera FPS counter i Apex Legends

Ett par kommentarer:
- Apex Legends har en in-game FPS limiter. (se bilden nedan). Brukar allmänt i spel ge lägre system latency än med Nvcp och RTSS, genom att spelmotorn lättar på gasen i stället för att uppleva att grafikkortet bromsar så att säga. Jag har dock kört ganska lite Apex så jag ska inte svära på hur just den limitern upplevs, fungerar i spelet.

- Windowed ger betydligt högre system latency då spelfönstret inte är ensamt utan behöver mixas med andra. Så Full screen ska det vara.

- Med FPS-limiter så begränsas FPS med hjälp av den och alltså inte genom klassisk V-Sync där GPU väntar på bildskärmen för varje frame. Detta alltså även då V-sync är ON i Nvcp. Däremot så tar varje frame lite olika lång tid på sig att bli klar. När en ny frame blir klar lite lite för tidigt, så behöver GPU vänta tills föregående frame ritats klar. Annars blir det tearing längst ner på skärmen. Brukar synas tydligt i Apex, Overwatch etc. Så är i alla fall min uppfattning om hur det funkar.

Lade till kommentar om Full screen
Permalänk
Medlem

Håller med om att man bara ska köra G-sync Fullscreen och alltid försöka köra alla spel i äkta Fullscreen.

G-sync Windowed kan vara riktigt stökig i desktop då vissa applikationer har hw acceleration medan andra inte har det. Händer konstiga ting hos mig iaf.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hej igen alla och tack för alla svar.

Jag har provat mig igenom typ 7000 tusen kombinationer nu och hittat hur det blev löst för mig iaf. Notera att dessförinnan har jag kört samma settings (samma skärm) på ett GTX 1080,RTX 2080 och ett RTX 2080s utan problem.

Lösningen för mig var

G-Sync On (Fullscreen only)
Tripple buffering: Off
Low latency Mode: Ultra
Preferred refresh rate: Highest
V-Sync: Fast (detta är troligen den som spökat)
Sen en framecap i RTSS på 162 FPS

In game settings så har jag V-sync disabled

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||