Permalänk
Medlem

4g nät grödinge /tumba

Hej, jag undrar vad ni kan rekommendera för en som inte har fiber eller kabeltv uttag. 4g nätet blir mitt enda alternativ antar jag, men kommer det räcka till alla enheter man har, tv o dator bla. Hur skulle ni gjort med er setup med abonnemang o allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dgr8:

Hej, jag undrar vad ni kan rekommendera för en som inte har fiber eller kabeltv uttag. 4g nätet blir mitt enda alternativ antar jag, men kommer det räcka till alla enheter man har, tv o dator bla.

Det finns operatörer som har obegränsat mobilt bredband, en del har "riktigt" obegränsat medans andra har sådant som man måste svara på ett SMS efter att en viss mängd data har använts upp per dag, så förbrukning kommer inte att vara något problem.

Sen om man går till själva hastigheten, så har 4G teoretiskt sätt runt 100 Mbps i ner hastighet, så inte där heller kommer det i regel vara något problem om man befinner sig inom hyffsat avstånd från mast (runt 1-2 km för 4G på 2600/1800Mhz banden) och masten inte är överbelastad.
Ping/Latens får man dock räkna med kommer att ligga på runt 50-100 samt runt ~1000 i många spel.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dgr8:

Hej, jag undrar vad ni kan rekommendera för en som inte har fiber eller kabeltv uttag. 4g nätet blir mitt enda alternativ antar jag, men kommer det räcka till alla enheter man har, tv o dator bla. Hur skulle ni gjort med er setup med abonnemang o allt?

Hej,
Jag bor i ett gammalt sekelskifteshus med tjocka väggar där de inte har dragit in fiber. Har kört på tele2:s obegränsade surfpaket senaste året och har hastigheter runt 30/20 i snitt. Det är såklart inte optimalt men det funkar med tv och 2 surfande personer i hushållet.
Videosamtal dränerar däremot surfen väldigt fort och man kan få sitta och skicka sms för 5gb surf till när man nått gränsen på 100gb per dag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belzader:

Ping/Latens får man dock räkna med kommer att ligga på runt 50-100 samt runt ~1000 i många spel.

Nej nej, jag har kört mycket på 4G och så hög ping har jag aldrig haft. Både på landet och i stan.

Jag rekommenderar ett abonnemang där man inte behöver krångla med massa SMS utan att man kör på helt obegränsat. Tre har det, Tele2 har det däremot inte.
Om TS har balkong kör på: https://www.tre.se/privat/webshop/routrar/huawei/4g-utomhusro...
Utan balkong: https://www.tre.se/privat/webshop/routrar/huawei/b818-4g-rout...

Bor man i Tumba lär ju det inte dröja jättelänge tills 5G kommer då det ändå är i Stockholmsområdet, det kan vara värt att ha i åtanke också. Vet inte hur operatörerna ligger till i utbyggnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nej nej, jag har kört mycket på 4G och så hög ping har jag aldrig haft. Både på landet och i stan.

Jag rekommenderar ett abonnemang där man inte behöver krångla med massa SMS utan att man kör på helt obegränsat. Tre har det, Tele2 har det däremot inte.

Du kanske inte har haft så hög ping, men jag har haft det.

Sen vad yrar du i nattmössan om att Tele2 inte har obegränsat.
Har du ens kontrollerat på deras hemsida på de senaste 5-6 månaderna?
Jag har nämnligen haft helt obegränsat mobilt bredband där de senaste 5 månaderna.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belzader:

Du kanske inte har haft så hög ping, men jag har haft det.

Sen vad yrar du i nattmössan om att Tele2 inte har obegränsat...
Har du ens kontrollerat på deras hemsida på de senaste 5-6 månaderna?
Jag har nämnligen haft helt obegränsat mobilt bredband där de senaste 5 månaderna.

Du kan tycka det är obegränsat hur mycket du vill men faktumet att Tele2s abonnemang har begränsning på 50Gb per dag och sedan ska man skicka SMS varje 5Gb för att fylla på mer, låter det obegränsat? Inte i mina öron.

Så innan du börjar snacka om nattmössa, så kanske du ska kolla upp lite själv. Det står uttryckligen här: https://www.tele2.se/handla/obegransad-surf

Dessutom kostar det betydligt mer än hos t ex 3. Där det faktiskt är obegränsat på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Du kan tycka det är obegränsat hur mycket du vill men faktumet att Tele2s abonnemang har begränsning på 50Gb per dag och sedan ska man skicka SMS varje 5Gb för att fylla på mer, låter det obegränsat? Inte i mina öron.

Så innan du börjar snacka om nattmössa, så kanske du ska kolla upp lite själv. Det står uttryckligen här: https://www.tele2.se/handla/obegransad-surf

Dessutom kostar det betydligt mer än hos t ex 3. Där det faktiskt är obegränsat på riktigt.

Om du läser vad det står där så ser du mobilabonnemang Obegränsad vilket har att du måste skicka SMS.

Går du däremot hit Mobilt bredband 4G så finns det mobilt bredband Obegränsad

Skillnaden är alltså att det ena är ett telefon abonnemang med surf medans det andra är ett mobilt bredband och innan jag bytte till det från mitt 400GB abonnemang så frågade jag jag om det hade någon begränsning likt det obegränsade telefon abonnemanget, och fick svaret nej, det är helt obegränsat.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Kan inte uttrycka mig om området i fråga men har 4G mobilt bredband genom Telia, senaste dagarna har de haft något problem i området så just nu ligger jag på katastrofdåliga 65/45 med runt 30 i ping när jag mäter genom speedtest. Ping i spel (BF V) har varit typ 40-60.

Senaste månaderna när jag mätt då och då har jag legat runt 150-250/55-75 och ish samma ping som ovan. Tror jag maxat ut runt 270 ner vid någon mätning mitt i natten men det är inget att räkna med som standard.

Generellt är jag rätt nöjd med 4G och vi har inga problem att köra vårt 2 personshushåll över det. Skulle solklart betala för en uppgradring till fiber men i jämförelse med det ADSL vi uppgradera ifrån är det natt och dag till 4Gs fördel. Det som främst lockar med fiber är stabilitet, snabbare upphastighet och lägre ping. Pingen i spel har inte blivit sämre sen bytet av uppkoppling, om något är den nog lite bättre faktiskt.

Ska sägas att vi bor en bit från närmaste stad och om man tog bort skogen skulle vi troligen kunna se 4G antennen från platsen mottagaren står på.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |