Tråkig nyhet: Prisjakt är korrupta och skyddar scam-företag genom att radera avslöjande recensioner.

Permalänk
Avstängd

Tråkig nyhet: Prisjakt är korrupta och skyddar scam-företag genom att radera avslöjande recensioner.

Det ser ut som att Prisjakt raderar negativa inlägg på uppdrag av butikerna som köper tjänsten av Prisjakt.

Jag lämnade en recension om butiken "Livekort.se", vilket är ett bluff-företag som registrerats genom diverse fejkbolag på konstiga platser som Kina och Seychellerna och genom gatuadresser till advokatfirmor som representerar andra laglösa företag, etc. Jag sa dock inte detta i recensionen. Berättade egentligen ENBART hur de vägrar följa GDPR-lagen och vägrar radera ens konto. Berättade att de säljer koder som ej fungerar, och att deras koder är oäkta. Bland annat har andra berättat att Windows-koder köpta hos Livekort har bekräftats vara oäkta, OLAGLIGA, av Microsoft. Det var en ganska enkel och helt opartisk recension som bara rakt av förklarade att de bryter mot EU-lagar, säljer ickefungerande koder, är registrerade på ett skumt sätt och bara låtsas vara Svenska, etc. Ingenting i inlägget stred mot Prisjakts regler.

Allt detta jag precis sagt om scam-företaget Livekort finns redan dokumenterat på Sweclockers, här:

#17456282

Citerar den snubben för att ni enkelt ska kunna se:

Skrivet av Elyxiator:

hade lite tid över nu på kvällen så roade mig med att kolla upp ägarstrukturen på sidan och en sak är säker ingen seriös sida skulle vara registrerad så som denna är...
Men iaf domänen livekort.se ägs av ett företag vid namn XATONAX LIMITED. Detta företag är registrerat i hong kong med adress på ett företagshotell och företräds av en advokatbyrå i alla frågor. Själva affärstransaktionerna sker med ett företag XATONAX GB LIMITED med adress på ett företagshotell i england. Detta engelska företag ägs av ett företag i curacao. Både det engelska och curacao bolaget företräds av en advokatbyrå i curacao.
Domänen är registrerad via ett ökänt tyskt skojarföretag som bland annat sysslar med omfattande domänkapningar.

Företagen är "återförsäljare" till Qdistribu B.V. som är registrerat på ett företagshotell i Nederländerna och företräds av en advokatbyrå i Lichtenstein. Detta företag ägs sedan i sin tur av ett företag på Seychellerna. Seychellerna företaget företräds av en advokatbyrå på Seychellerna...

Om ni själva vill öppna en lika dan sida är det bara att gå in på http://www.qdistribu.com/ och registrera er. Ända ni behöver är en domän samt logga resten som exempelvis kundtjänst och betalsätt står qdistribu för. Det du tjänar på detta är en viss procent av varje försäljning som sker via din sida... Ersättningen till dig betalas ut månadsvis via paypal eller bitcoin vilket du själv vill.

Med en snabb googling hittar man massor med liknande sidor registrerade runt om i världen som är återförsäljare åt detta företag.
Allt detta i kombination med företagets omdömen på prisjakt får min varningslampa att lysa för fullt har man tur är det bara tal om skattebrott. Men jag blir inte förvånad om det även förekommer bedrägerier och pengatvätt i samband med affärerna här vore inte första gången det gör detta när det kommer till handel med digitala objekt..

notera förövrigt att man på flera ställen på sidan kallar sig för helt andra sidnamn exempelvis här https://livekort.se/pc-operating-software kallar man sig för Cheapestgamecards.com

Men, recensionen är raderad från Prisjakt och jag är förbjuden från att kunna skriva ett nytt inlägg.

Så, tack Prisjakt, nu vet jag att ni skyddar äckliga, oärliga företag och att man ALDRIG kan lita på recensionerna hos er. Synd att man naivt trodde att Prisjakt var opartiska... Antar att de vill vara snälla mot företagen som ju står för alla deras intäkter/kommission. Så nu förstår jag att Prisjakt ALLTID kommer stå på företagens sida, oavsett hur äckliga de diverse företagen är.

Tacka vet jag när Prisjakt ägdes av en liten entreprenör. Förr i tiden kunde man lita på den sidan. Numera är dock Prisjakt ägt av nån multinationell firma med hundratals anställda som bara jagar intäkter. Meh.

För övrigt: Tittar man på 1-stjärniga recensioner om Livekort på Trustpilot (där 10% av recensionerna är negativa) så säger majoriteten av de negativa att koderna är fejk, fungerar ej, redan använda, etc. Det är ett faktum om detta företag. Ska man inte få lov att säga det!? https://www.trustpilot.com/review/livekort.se?languages=en&st...

Edit: Bättre summering av Livekort.se här: #18701083

Permalänk
Medlem

Det ligger många väldigt negativa omdömen där dock, kan det vara så att någon rapporterat ditt omdöme, så försvinner det tills nån granskat? Kanske långsökt iofs...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

Det ligger många väldigt negativa omdömen där dock, kan det vara så att någon rapporterat ditt omdöme, så försvinner det tills nån granskat? Kanske långsökt iofs...

Det kan vara så, men det har varit borta i 2 veckor nu. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Det kan vara så, men det har varit borta i 2 veckor nu. :/

Aha två veckor... då låter min teori inte speciellt trolig.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Det ser ut som att Prisjakt raderar negativa inlägg på uppdrag av butikerna som köper tjänsten av Prisjakt.

Jag lämnade en recension om butiken "Livekort.se", vilket är ett bluff-företag som registrerats genom diverse fejkbolag på konstiga platser som Kina och Seychellerna och genom gatuadresser till advokatfirmor som representerar andra laglösa företag, etc. Jag sa dock inte detta i recensionen. Berättade egentligen ENBART hur de vägrar följa GDPR-lagen och vägrar radera ens konto. Berättade att de säljer koder som ej fungerar, och att deras koder är oäkta. Bland annat har andra berättat att Windows-koder köpta hos Livekort har bekräftats vara oäkta, OLAGLIGA, av Microsoft. Det var en ganska enkel och helt opartisk recension som bara rakt av förklarade att de bryter mot EU-lagar, säljer ickefungerande koder, är registrerade på ett skumt sätt och bara låtsas vara Svenska, etc. Ingenting i inlägget stred mot Prisjakts regler.

Prisjakts regler:

Citat:

13.3 Butiksomdömen
Alla betyg måste åtföljas av en saklig kommentar som motiverar betyget. Ju mer negativ man är desto tydligare bör man vara i sin motivering.

Omdömen ska reflektera konsumentens egna aktuella upplevelser och vara kopplade till planerade eller genomförda köp. Det kan även gälla andra aktuella ärenden som butiken åtagit sig att hantera eller utföra åt konsumenten.

Omdömen som enbart eller i huvudsak tar upp antingen allmänna åsikter om företagets verksamhet, sakförhållanden som inte är direkt kopplat till det egna ärendet, liksom rekommendationer av andra namngivna företag eller butiker hänvisas till diskussionsforumet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

Aha två veckor... då låter min teori inte speciellt trolig.

Det är mest därför jag tror att Livekort har klagat till Prisjakt och fått bort det. I ett rättvist system, så tycker jag att butiker bara ska ha rättighet att kommentera recensioner, ej radera dem totalt. Annars vinner ju alltid butiker som vill ha bort obekväm info.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Det gällde dock min egen erfarenhet. Jag trodde att Livekort var Svenska och registrerade mig hos dem (vilket så klart är anledningen till att de har investerat i att ha en "svensk" sida, så att man ska tro att det är mer äkta). Koden jag fick var redan använd. Som tur var så var den billig och jag struntade i att bestrida det. De vägrade dessutom radera mitt konto (vilket strider mot GDPR-lagens rättighet att radera sig). Sa också att jag tittade på deras registrering och såg att de inte alls var Svenska som de hade låtsats. Men jag nämnde sedan slutligen att jag handlat mycket på Eneba utan strul (ett företag som kräver att alla säljare har registrerade EU-bolag, och därmed har 99.9% nöjda kunder), så där tror jag att du har hittat anledningen till raderingen! Att jag på slutet nämnde att jag gillar ett annat företag var tydligen olagligt. Galet ju att man inte får säga något sådant. Och jag kan ej redigera/skriva ny recension. Prisjakt har stängt av förmågan för mig att recensera Livekort.

Permalänk
Medlem

I dagens samhälle är det alltid den som betalar mest som vinner. tråkigt men sant.

Har du mailat prisjakt och fått någon förklaring?

EDIT: såg ditt nya svar och på de flesta siter är det ajabaja att nämna andra företag eller produkter man gillar eller ogillar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

I dagens samhälle är det alltid den som betalar mest som vinner. tråkigt men sant.

Har du mailat prisjakt och fått någon förklaring?

Ja precis, så är det ju. Och nej orkar inte med att prata med Prisjakt, även fast jag borde be dem att förklara sig. Mitt Prisjakt-konto är dock registrerat i en gammal mail jag aldrig använder och som auto-raderar mail efter 24 timmar (temp mailbox) så det vore väldigt jobbigt att kolla efter svar där. Annars hade jag väl slängt iväg en fråga om deras förklaring.

Det verkar dock, av citat ovan i tråden, som att inlägget bestreds av Livekort och sedan raderades pga att jag nämnde att jag haft bra erfarenhet hos en annan spelkod-säljare. Dock helt galet att Prisjakt stängde av min förmåga att redigera/recensera Livekort på nytt!

Nåväl. Även om Tråden nu inte är riktigt lika illa för Prisjakt, så kan den iaf tjäna som en påminnelse om vilken sorts scam-företag Livekort är. Läs detta (citerades tidigare): #17456282

För att kortfattat summera personens inlägg ovan om vad Livekort.se är:

  • Det är ett mycket mycket korrupt företag bakom allting, som är registrerat genom diverse fejkbolag och fejkadresser ("företagshotell") i Hong Kong, Nederländerna, och England, men egentligen ägs av företag i Curacao och Seychellerna. De där företagen är dessutom länkade till ett scam-företag som kapar domäner och utför phishing-attacker.

  • Livekort.se är bara en "portal" för detta scam-företag. Man går in på http://www.qdistribu.com/ och registrerar sig om man själv vill bli "portal/återförsäljare" för bluff-företaget. Det finns hundratals portaler (olika domäner) åt dem runt om i världen.

  • Koderna de säljer kommer från oäkta sätt. Stulna kreditkort, stulna koder, piratkopiering, redan använda koder, etc. Microsoft har bekräftat att t.ex. Windows-koderna de säljer är olagliga och är stulna/fejk (trots att Livekort skriver att de säljer "100 procent äkta och officiella Windows OS-nycklar från Microsoft"). Och 10% av Trustpilots Livekort-recensioner nämner att spelkoderna redan är använda, fel regioner, spel försvinner från Steam efter ett tag pga att koderna var köpta med stulna kreditkort, etc etc.

  • Ägarna bakom företaget är totalt anonyma och bor självklart inte på Curacao/Seychellerna. Allting är fejkbolag. Själva tar de antagligen bara ut förtjänsten anonymt via Bitcoin efteråt.

  • Personen som valde att skapa "livekort.se"-portalen är troligen någon random Svensk. Den personen tjänar kommission på alla köp man gör via Livekort. Men i grunden sköts allting (webbsida, försäljning, kundsupport, etc) av scamföretaget i Seychellerna/Curacao som driver själva kärnan i verksamheten.

Basically ett tvättäkta psykopatföretag som gömmer sig på några små öar ute i havet, bakom en lång rad fejk-front-företag, och använder sig av pyramidförsäljning (portaler i olika språk) för att sälja utan att åka fast av polis.

Och därför blir jag besviken på att Prisjakt skyddar företaget. De borde inte ens få vara verksamma i Sverige! I förra tråden pratade folk om att polisanmäla Livekort.