Switch till Telias TV-tvillingabbonemang?

Permalänk

Switch till Telias TV-tvillingabbonemang?

Hej! Har insett att jag måste ha en switch för att kunna se TV på två apparater i nya boendet. Har för mig att det gick prima att göra detta utan switch (eller om det var integrerat på något vis i förra boendets router). I vilket fall.. ***

Behöver bara något billigt och litet (har inte stort i mediaskåpet ska tilläggas).

Någon som vet vad som funkar med Telia? Antar att den ska klara 1000 även om TV kanske körs på lägre bandbredd? Vi har ju tillgång till den hastigheten (fiber) så varför inte? Eller bara onödigt?

Tips på är ni snälla!

***) Sen tycker jag iofs att det är himla snålt att man måste köpa till ett tilläggsabboenamng nuförtiden för att kunna se tv på mer än en apparat. Är det så generellt nuförtiden? Ja, plus en switch då alltså! Heja!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Kör på en sådan här:
https://www.tp-link.com/us/home-networking/5-port-switch/tl-s...

För att fördela 2x iptv och 1x internet på telias IPTV genom fiber

Enkelt att följa denna guiden för hur det går till:
http://hb-ios.blogspot.com/2013/12/att-bli-fri-fran-telia-sma...

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Kör på en sådan här:
https://www.tp-link.com/us/home-networking/5-port-switch/tl-s...

För att fördela 2x iptv och 1x internet på telias IPTV genom fiber

Enkelt att följa denna guiden för hur det går till:
http://hb-ios.blogspot.com/2013/12/att-bli-fri-fran-telia-sma...

Tack och hej! 🙂 Söker verkligen något som är plug-n-play. Kör Telias sagaeam (?) Routern som funkar bra. Denna Swish ska inte ha med routern att göra, utan direkt dela iptv signalen ifrån det uttag från mediahubben som ska bli två uttag.

Men är detta även lämpligt för det ändamålet så då verkade den både liten och... Har inte kollat priset ännu... men... Billig kanske? 👍

Såg inte något uttag som har markerats som ingång?
Man kanske kan använda vilken som som ingång?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Du får tagga en ingång som beskrivs i länken jag skickade med:
p5 PVID 1 VLAN1 untagged, VLAN845 tagged (inkommande)

VLAN1 är ju internet och VLAN845 är IPTV. Denna sätter man ju egentligen framför den egna routern för att slippa telias utrustning.
Annars bör du kunna koppla Sagem -> IPTV-port -> Switch -> Dina iptv-boxar. Eftersom allt redan ska vara förberett för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Annars bör du kunna koppla Sagem -> IPTV-port -> Switch -> Dina iptv-boxar. Eftersom allt redan ska vara förberett för detta.

Det är ju detta TS vill göra. TS behöver inte ställa in några VLAN utan kan köpa vilken switch som helst och koppla in i TV-porten. Finns en tjänstefördelare eller mediaomvandlare så kan han givetvis koppla in switchen där istället, men det beror på om han använder några funktioner som kräver att det går via routern, t.ex. Telias Zappa-app.

Permalänk
Medlem

Telia play då?
Då kan du ju bara ha en chromecast eller nåt sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hej! Har insett att jag måste ha en switch för att kunna se TV på två apparater i nya boendet. Har för mig att det gick prima att göra detta utan switch (eller om det var integrerat på något vis i förra boendets router). I vilket fall.. ***

Behöver bara något billigt och litet (har inte stort i mediaskåpet ska tilläggas).

Någon som vet vad som funkar med Telia? Antar att den ska klara 1000 även om TV kanske körs på lägre bandbredd? Vi har ju tillgång till den hastigheten (fiber) så varför inte? Eller bara onödigt?

Tips på är ni snälla!

***) Sen tycker jag iofs att det är himla snålt att man måste köpa till ett tilläggsabboenamng nuförtiden för att kunna se tv på mer än en apparat. Är det så generellt nuförtiden? Ja, plus en switch då alltså! Heja!

Kan bara beskriva hur jag gjorde när jag hjälpte några släktingar för några år sedan.
Som @Kalasis: beskrivit.
Switch ansluten till "TV-porten" på "mediasplittern" och sedan nätverkskabel från denna switch till respektive TV-Box. Sedan var det bara att mata in den sekundära "koden" som jag erhöll från Telias support. Det visade sig att flera koder redan ingick i släktingarnas abonnemang, men de hade endast skickat ut en kod med den första TV-boxen.
Skulle rekommendera att du kontrollerar mot Telia, så det inte redan ingår fler TV-box-koder för extra boxar i ditt abonemang.

Om jag inte missminner mig så har släktingarna en Zyxel 10/100-switch kopplad till TV-boxarna utan några problem.
Kan inte svära på att det inte är en gigabit-switch, men 100MBit bör vara betydligt mer än vad som krävs för iallafall 2 boxar om man inte tittar på högre upplösningar än 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ju detta TS vill göra. TS behöver inte ställa in några VLAN utan kan köpa vilken switch som helst och koppla in i TV-porten. Finns en tjänstefördelare eller mediaomvandlare så kan han givetvis koppla in switchen där istället, men det beror på om han använder några funktioner som kräver att det går via routern, t.ex. Telias Zappa-app.

Bra att jag kom fram till det eller hur?

Permalänk
Medlem

Köp en Apple TV och kör Telia appen, fungerar lika bra som Telias box och du slipper "tvilling" kostnaden.

Permalänk
Medlem

Om man använder Telias egen router så behöver man inte använda media porten på tjänstefördelaren.
Det går bra att koppla in IPTV burkarna till routern.
Fördelen med att koppla efter routern är att man kan köra internet och IPTV på samma kabel.

Behöver man fler portar så skaffar man en switch.
Man bör skaffa en switch som klarar av "IGMP snooping".
"IGMP snooping" gör att man bara skickar multicast paketen till de portar som det finns IPTV burkar på.
En switch utan skickat ut paketen på alla portar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Bra att jag kom fram till det eller hur?

Och jag förklarade varför man kanske vill köra via routern?