Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem

Fick ingen watchdogs eller GeForce Now nyckel när jag köpte mitt 3080 från inet i början på oktober. Var tydligen något som hade blivit fel och efter kontakt med kundtjänst så fick jag GeForce Now och dessutom Black ops cold war (frågade om jag kunde få det istället för watchdogs)

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli... en kort liten sång om.... 3070
https://youtu.be/18YYam2-YQk

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulllvad:

Fick ingen watchdogs eller GeForce Now nyckel när jag köpte mitt 3080 från inet i början på december. Var tydligen något som hade blivit fel och efter kontakt med kundtjänst så fick jag GeForce Now och dessutom Black ops cold war (frågade om jag kunde få det istället för watchdogs)

december? tidsresande?

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Någon som sett bra tester på 3090 vs 3080 i upplösningen 3440*1440p

inga tester men av egen erfarenhet så så körde watchdogs 100fps på ultra o ner på 50fps i bilkörning med ett 3080 i 3440x1440p

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

december? tidsresande?

Japp fanns mycket bättre tillgänglighet då, nä oktober skulle det stå

Permalänk
Skrivet av Heika_:

inga tester men av egen erfarenhet så så körde watchdogs 100fps på ultra o ner på 50fps i bilkörning med ett 3080 i 3440x1440p

100/50 FPS med 3080? Det låter inte något vidare. Och det här är ett av dom första spelen till nya generationens grafikkort... Får hoppas det är dåligt optimerat.
Jag har också en skärm med den upplösningen. Hade du på RTX?

Permalänk
Skrivet av ChefRhythm:

100/50 FPS med 3080? Det låter inte något vidare. Och det här är ett av dom första spelen till nya generationens grafikkort... Får hoppas det är dåligt optimerat.
Jag har också en skärm med den upplösningen. Hade du på RTX?

Är spel från Ubisoft någonsin bra optimerade ?😂

Permalänk
Skrivet av ChefRhythm:

100/50 FPS med 3080? Det låter inte något vidare. Och det här är ett av dom första spelen till nya generationens grafikkort... Får hoppas det är dåligt optimerat.
Jag har också en skärm med den upplösningen. Hade du på RTX?

Sitter med ett 3090 Strix OC på 1440p och ligger nog mellan 40-60 FPS oavsett vilka inställningar jag använder. Rent omöjligt att köra med raytracing på, tror jag har mixtrat med inställningar i flera timmar utan framgång. Även med nya Nvidia drivarna och uppdateringen som Ubisoft släppte i fredags. Uppenbarligen är optimeringen rent skräp eller så är grafikmotorn grovt föråldrad för att använda raytracing, vad vet jag. Tyvärr så funkar inte "show FPS in game" funktionen för spelet heller vilket försvårar möjligheten att ratta in rätt inställningar, man blir inte förvånad.

Det bästa vore om de ordnade en inställning i menyn så raytracing endast funkar inomhus i spelet. Det är nämligen det enda stället där man kan få en stabil FPS som inte svänger snabbare än vädret en svensk midsommar.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChefRhythm:

100/50 FPS med 3080? Det låter inte något vidare. Och det här är ett av dom första spelen till nya generationens grafikkort... Får hoppas det är dåligt optimerat.
Jag har också en skärm med den upplösningen. Hade du på RTX?

Läste någonstans att vram sätter stop på watch dogs i 4k på 3080 och redan vid 1440p på 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Läste någonstans att vram sätter stop på watch dogs i 4k på 3080 och redan vid 1440p på 3070

Det har jag svårt att tro med tanke på att ett 3090 knappt klarar att hålla 60fps i 4K ultra: https://www.tomshardware.com/news/watch-dogs-legion-benchmark

Och det utan RT eller DLSS.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChefRhythm:

100/50 FPS med 3080? Det låter inte något vidare. Och det här är ett av dom första spelen till nya generationens grafikkort... Får hoppas det är dåligt optimerat.
Jag har också en skärm med den upplösningen. Hade du på RTX?

open world games är inte så konstigt att de dippar vid bilkörningen, inget man tänker på om man inte glor påå mätarn, när man spelar 90% av spelet så är man inte så lågt.
hade allting maxat utan rtx
assassins creed oddysey 90+ fps helatiden.

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra2001:

Sitter med ett 3090 Strix OC på 1440p och ligger nog mellan 40-60 FPS oavsett vilka inställningar jag använder. Rent omöjligt att köra med raytracing på, tror jag har mixtrat med inställningar i flera timmar utan framgång. Även med nya Nvidia drivarna och uppdateringen som Ubisoft släppte i fredags. Uppenbarligen är optimeringen rent skräp eller så är grafikmotorn grovt föråldrad för att använda raytracing, vad vet jag. Tyvärr så funkar inte "show FPS in game" funktionen för spelet heller vilket försvårar möjligheten att ratta in rätt inställningar, man blir inte förvånad.

Det bästa vore om de ordnade en inställning i menyn så raytracing endast funkar inomhus i spelet. Det är nämligen det enda stället där man kan få en stabil FPS som inte svänger snabbare än vädret en svensk midsommar.

ja kör fps mätare med den som kommer med msi afterburner

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem

Jag fattar nog fortfarande inte Webhallens tabell för 3080 Strix...

I skrivande stund 458 bokningar, har för mig att det var ca 340 innan de öppnade bokningarna igen. Bokningarna sjunker aldrig så jag antar att man inte tar bort de som redan fått sina kort? Och om man kikar på tabellen över vilken plats i kön man ungefärligt är om man har bokat en speciell tid så är det just nu 257 platser de första 24 timmarna. Första gången jag såg tabellen låg det på 320 kort där.

Ska man tolka detta som att 63 pers har fått sina kort hittills? Jag ligger uppskattningsvis på plats 280-300 just nu. Känns ju helt omöjligt att få ett kort i närtid om inte leveranserna ökar något enormt.

Däremot är det "bara" 80 bokningar på 3090 Strix, och där är jag kanske på plats 60-70 med 41 kort inkommande. Vetefasen vilket som är mest troligt att jag får först. Om något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Jag fattar nog fortfarande inte Webhallens tabell för 3080 Strix...

I skrivande stund 458 bokningar, har för mig att det var ca 340 innan de öppnade bokningarna igen. Bokningarna sjunker aldrig så jag antar att man inte tar bort de som redan fått sina kort? Och om man kikar på tabellen över vilken plats i kön man ungefärligt är om man har bokat en speciell tid så är det just nu 257 platser de första 24 timmarna. Första gången jag såg tabellen låg det på 320 kort där.

Ska man tolka detta som att 63 pers har fått sina kort hittills? Jag ligger uppskattningsvis på plats 280-300 just nu. Känns ju helt omöjligt att få ett kort i närtid om inte leveranserna ökar något enormt.

Däremot är det "bara" 80 bokningar på 3090 Strix, och där är jag kanske på plats 60-70 med 41 kort inkommande. Vetefasen vilket som är mest troligt att jag får först. Om något.

@Webhallen har sagt att dom uppdaterar allt efter dom får ny information. Däremot så verkar dom inte uppdatera så mycket när köerna ökar. Jag har "turen" att ligga på ett som är låst för köp, så där händer det inte så mycket med kön dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Jag fattar nog fortfarande inte Webhallens tabell för 3080 Strix...

I skrivande stund 458 bokningar, har för mig att det var ca 340 innan de öppnade bokningarna igen. Bokningarna sjunker aldrig så jag antar att man inte tar bort de som redan fått sina kort? Och om man kikar på tabellen över vilken plats i kön man ungefärligt är om man har bokat en speciell tid så är det just nu 257 platser de första 24 timmarna. Första gången jag såg tabellen låg det på 320 kort där.

Ska man tolka detta som att 63 pers har fått sina kort hittills? Jag ligger uppskattningsvis på plats 280-300 just nu. Känns ju helt omöjligt att få ett kort i närtid om inte leveranserna ökar något enormt.

Däremot är det "bara" 80 bokningar på 3090 Strix, och där är jag kanske på plats 60-70 med 41 kort inkommande. Vetefasen vilket som är mest troligt att jag får först. Om något.

Jag upplever det som att Webhallen får mycket mindre partier kort än t.ex Komplett, Proshop och Inet. Det var någon som fick sitt Strix 3080 som han beställde vid 15:30 ungefär och Webhallen är inte ens förbi 15:08. Det kom två leveranser förra veckan och jag fick det till totalt 20-30 kort utifrån hur mycket kön minskade + några fler bokningar som såg ut att komma in.

Jag har varit benhård med att vänta på kortet, men nu har det uppstått en situation där jag behöver ett i december och går det i den takten kommer jag inte ha det förrän en bit in nästa år då jag beställde 17:47 på lanseringsdagen.
Beställde en annan modell idag som kanske dyker upp på onsdag. Isåfall blir det nog en avbokning faktiskt för det går för jäkla långsamt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Jag upplever det som att Webhallen får mycket mindre partier kort än t.ex Komplett, Proshop och Inet. Det var någon som fick sitt Strix 3080 som han beställde vid 15:30 ungefär och Webhallen är inte ens förbi 15:08. Det kom två leveranser förra veckan och jag fick det till totalt 20-30 kort utifrån hur mycket kön minskade + några fler bokningar som såg ut att komma in.

Jag har varit benhård med att vänta på kortet, men nu har det uppstått en situation där jag behöver ett i december och går det i den takten kommer jag inte ha det förrän en bit in nästa år då jag beställde 17:47 på lanseringsdagen.
Beställde en annan modell idag som kanske dyker upp på onsdag. Isåfall blir det nog en avbokning faktiskt för det går för jäkla långsamt.

Ja, det känns lite hopplöst. Men visst, mitt eget fel som velade och beställde två dagar sent. Nu har jag iaf en 3080 Strix och en 3090 Strix bokad hos både Inet och Webhallen. Så får vi se vem som kan leverera först. Håller ju inte direkt andan, även om 3090 verkar mer troligt med tanke på en mycket lägre bokningsratio (om än färre kort levererade).

Bara det faktum att jag är beredd att köpa ett 3090 för dubbla priset och 10-15% mer prestanda, bara för att eventuellt få ett kort snabbare. Skulle väl inte säga att jag MÅSTE ha ett kort nu, men jag sitter i en liten "domino-situation" här där jag har en ny skärmlösning som kräver två nya skärmar. Och de skärmarna kommer imorgon, men de kräver i sin tur en liten annan kabeldragning. Och det kräver i sin tur att jag har datorn på en annan plats på skrivbordet (och en GPU som klarar av att driva 4K hyfsat). Och det kräver i sin tur att jag har en färdig dator att bygga ihop. Och det kräver i sin tur att jag har ett grafikkort att stoppa i.

Visst, jag kan såklart bygga ihop allt utan kort och stoppa in i efterhand, men jag vill inte koppla ur allt och öppna en extra gång, och det är ingen poäng att sitta med en extra dator med iGPU som bara står. Delarna får ligga oöppnade i en kartong tills vidare I guess.

Permalänk

Äntligen fick jag hämta ut mitt 3080 Strix oc idag!

Nu är min fråga om det är någon som vill byta sin watchdogs nyckel mot min codnyckel ?
Isåfall kan ni kontakta mig i pm

Permalänk
Webhallen
Skrivet av danielwerner:

Jag fattar nog fortfarande inte Webhallens tabell för 3080 Strix...

I skrivande stund 458 bokningar, har för mig att det var ca 340 innan de öppnade bokningarna igen. Bokningarna sjunker aldrig så jag antar att man inte tar bort de som redan fått sina kort? Och om man kikar på tabellen över vilken plats i kön man ungefärligt är om man har bokat en speciell tid så är det just nu 257 platser de första 24 timmarna. Första gången jag såg tabellen låg det på 320 kort där.

Ska man tolka detta som att 63 pers har fått sina kort hittills? Jag ligger uppskattningsvis på plats 280-300 just nu. Känns ju helt omöjligt att få ett kort i närtid om inte leveranserna ökar något enormt.

Däremot är det "bara" 80 bokningar på 3090 Strix, och där är jag kanske på plats 60-70 med 41 kort inkommande. Vetefasen vilket som är mest troligt att jag får först. Om något.

Det är mer tryck på RTX 3080 så därför flyttar många över sina orders till den så det som står på produktsidorna just nu är antal väntande kunder som både inte har hämtat sitt kort och väntar på sitt kort (förutom få undantag på 3070 där hela kön är täkt med innevarande lager).

Har nu gjort ett svep på 3080 OC listan så den kön är uppdaterad. Det som säger mest just nu är väl tidsintervallen börjar krympa lite allt eftersom kunder får kort / hoppar av. Så stirra dig inte blind på antal kundbokningar då de ständigt ökar.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Jag upplever det som att Webhallen får mycket mindre partier kort än t.ex Komplett, Proshop och Inet. Det var någon som fick sitt Strix 3080 som han beställde vid 15:30 ungefär och Webhallen är inte ens förbi 15:08. Det kom två leveranser förra veckan och jag fick det till totalt 20-30 kort utifrån hur mycket kön minskade + några fler bokningar som såg ut att komma in.

Jag har varit benhård med att vänta på kortet, men nu har det uppstått en situation där jag behöver ett i december och går det i den takten kommer jag inte ha det förrän en bit in nästa år då jag beställde 17:47 på lanseringsdagen.
Beställde en annan modell idag som kanske dyker upp på onsdag. Isåfall blir det nog en avbokning faktiskt för det går för jäkla långsamt.

Jag tror mer att Webhallen har betydligt fler beställningar. Ta tex Asus strix 3080 OC. Inet har fått in ca 84 kort och levererat till alla som beställde till och med ca 15:30. Webhallen hade 80 beställningar på typ de första 5 minuterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catglider:

Äntligen fick jag hämta ut mitt 3080 Strix oc idag!

Nu är min fråga om det är någon som vill byta sin watchdogs nyckel mot min codnyckel ?
Isåfall kan ni kontakta mig i pm

Pm skickat 👍

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulllvad:

Fick ingen watchdogs eller GeForce Now nyckel när jag köpte mitt 3080 från inet i början på oktober. Var tydligen något som hade blivit fel och efter kontakt med kundtjänst så fick jag GeForce Now och dessutom Black ops cold war (frågade om jag kunde få det istället för watchdogs)

Jag med förväntade mig ingen kod så ja är tacksam

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk

Fick också Black Ops istället för Watch Dogs trots att jag både bokade och köpte mitt kort under Watch Dogs-perioden. Nöjd

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heika_:

Jag med förväntade mig ingen kod så ja är tacksam

Coolt. Jag köpte också i mitten av Oktober och fick ingen kod. Ska ta mig ett meddelande till dom också och se om jag kan få någon 😂😎

EDIT:
Kontaktade Inet och förklarade att jag hade köpt innan den 29e och fick 2 koder skickade till mig(GForce Now + CoD BO Cold War)
Otroligt nöjd och schysst av dom Inet ftw!

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Coolt. Jag köpte också i mitten av Oktober och fick ingen kod. Ska ta mig ett meddelande till dom också och se om jag kan få någon 😂😎

EDIT:
Kontaktade Inet och förklarade att jag hade köpt innan den 29e och fick 2 koder skickade till mig(GForce Now + CoD BO Cold War)
Otroligt nöjd och schysst av dom Inet ftw!

grymt!

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heika_:

Tack for tipset 😂😂 tur jag läste här inne igen

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Nvidia för alltid.
AMD är FAKE NEWS.

Permalänk
Medlem

Jag fick både WD Legion & CoD samt Geforce now från Komplett.

Efter lite snabbt test under gårdagen kan jag meddela att det verkar vara bra kräm i Aorus korten.
Aorus Xtreme 3080
SoTTR: average fps 155

Brorsans Zotac Trinity OC
SoTTR: average fps 144

Och då har jag inte ens börjat försöka mig på att klocka kortet

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Medlem

Ursäkta om detta frågats nyligen redan,
Hur många har beställt ett 3080 dagarna kring release och inte fått sitt kort än? Försöker få en bild av hur snart jag kan tänkas få mitt 3080 Strix...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Ursäkta om detta frågats nyligen redan,
Hur många har beställt ett 3080 dagarna kring release och inte fått sitt kort än? Försöker få en bild av hur snart jag kan tänkas få mitt 3080 Strix...

Dum i huvudet som jag var i tron om att jag kunde få köpa 3080 FE ( som aldrig var till salu) väntade jag till och med dessutom till dagen efter och litade på scamgigantens fakelagersaldo och beställde ett 3080 TUF. Kommer väl ngn gång i januari enl robotarna i gigantens KC

Permalänk
Medlem

Webhallen har fått in en batch från MSI idag. De verkar få färre kort från MSI än övriga butiker iaf, då flera bekanta som beställt samma kort senare än mig i andra butiker redan har fått det.

De har äntligen skickat mitt MSI 3080 Gaming Trio X idag. Beställt 15.11 den 17:e September.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Ryzen 3700x | MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio | G.SKill Trident Z Neo 32GB @ 3600MHz | Corsair HX750i | Corsair Obsidian 800D | Sennheiser G4ME Zero | AOC 35" G-Sync Curved @ 120 Hz