Flimrande skärm under spel - vad kan detta bero på?

Permalänk
Medlem

Flimrande skärm under spel - vad kan detta bero på?

Sedan ett par veckor tillbaka har min skärm eller dator börja flimra när jag spelar. Detta sker endast under spel och främst i PubG och CSGO. Jag har försökt googla runt men har svårt att hitta vad detta fel kallas och om det är skärmen, grafikkortet eller mjukvara som spökar.

Har ni någon aning om vad detta kan bero på och vad man skulle kunna göra åt det?

https://vimeo.com/474641530

Skärm: LG 27gl850
Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC
CPU: AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance
SSD: Samsung 970 EVO 500GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Permalänk
Medlem

Instabil överklockning?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Har inte överklockat något än dock. Temp på CPU etc ser också ok ut. Vanligtvis brukar man kunna googla sig till lösningar men än så länga har jag inte lyckats hitta något

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Hjee:

Skärm: LG 27gk850

Du menar väl 27GL850?

Kvarstår problemet om du stänger av adaptiv synk? Kan finnas ett alternativ för det i skärmens OSD, och såklart även i Nvidias kontrollpanel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag fick problem med flimrande skärm för en dryg månad sedan. Felet var intermittent under den första tiden men efter ett tag så blev det värre och slutade i att varje gång datorn startades så flimrade skärmen när man rörde på styrdonet. Om jag tog bort drivrutinerna och startade om så slutade det flimra. men fick börja varje dag med att avinstallera drivrutinerna och starta om. (Hade inte möjlighet att göra en nyinstallation.
Hittade sedan följande länk och efter följt beskrivningen så försvann problemet. En tillfällig lösning men har även sett några andra liknade problem så ev kan det bero på någon uppdatering.

https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Video-Display-and-Touch/Screen-flickering-on-cursor-move-after-not-using-laptop-for/td-p/7767554

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du menar väl 27GL850?

Kvarstår problemet om du stänger av adaptiv synk? Kan finnas ett alternativ för det i skärmens OSD, och såklart även i Nvidias kontrollpanel.

GL ska det såklart vara, tack Det fungerade att slå av adaptiv synk! Nu undrar man ju såklart varför det blir sådär när jag har på adaptiv synk men nu vet jag iaf vad jag ska börja felsöka på. Tack!

Permalänk
Medlem

Kolla om det finns firmware uppdatering till skärmen.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Titta gärna också i enhets-hanteraren så inget har smugit sig in på PCI kanal 16 och ställer till med störningar.
Plats 16 brukar motsvara den övre 3.0 kontakten på moderkortet som grafikkort normalt är anslutet till.
Som jämförelse blir då PCI 17, kontakten närmast under eller 2.0 som en del ibland brukar hänvisa till.
Det är ju den gamla motsvarigheten till IRQ som Windows använt länge.

Vanligast är väl att EHCI som hanterar USB ofta använder samma kanal som grafiken och ger störningar.
Använder själv inte Amd så vågar inte svara på om allting heter precis likadant, men låter typiskt om felet mest uppkommer på skärmen vid musrörelser och när musen är aktiv och rapporterar och rör sig,
som länken ovan beskriver "cursor movement"

Har själv haft det här felet på ett Z87 moderkort från Gigabyte.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Jag har nu uppdaterat skärmens firmware samt grafikkortets driver till senaste versionen men problemen kvarstår. Det händer bara när jag slår på adaptive sync för skärmen. Jag börjar misstänka att det har något med fps drops att göra då jag ser ett samband mellan timing av fps drops och flimmer. Jag hittade detta på Reddit och tror det kan vara relaterat: https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/agcj4a/how_to_elimin...

Jag tycker ju att jag borde ha högre fps i spel (framförallt CS) med tanke på komponenterna jag har men just nu ligger jag mellan 80-190. Har laborerat runt en del med inställningar för CS men ser i princip ingen skillnad oavsett vad jag ändrar på.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Hjee:

Jag tycker ju att jag borde ha högre fps i spel (framförallt CS) med tanke på komponenterna jag har men just nu ligger jag mellan 80-190. Har laborerat runt en del med inställningar för CS men ser i princip ingen skillnad oavsett vad jag ändrar på.

Ja, om du sätter alla inställningar på lägsta möjliga och upplösningen på typ 1 280 × 720 borde du få 200+ fps iallafall, tycker jag.

I övrigt skulle jag vilja föreslå en ominstallation av Windows (som jag antar du kör).

Tror slutligen att @Laxpudding skulle finna den här tråden intressant.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers