Digitala och kontaktlösa betalningar dominerar kontanter år 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Angående borttappade transaktioner så skrev jag tydligt att hur många % är inte relevant eftersom ansvaret inte ligger på Swish att transaktionen först och främst inte utförs, i andra hand kommer fel och i tredje hand återbetalas. 1 fel kan betyda en förlust på mer pengar än du kan bära sedlar. Problemet är ansvarsförskjutningen och den totala ignoransen för kundbehov.

Jag bär runt på 1 valuta och det brukar vara den valutan vars land jag befinner mig i, vid resor mellan länder med olika valuta händer det dock att jag har 2. Inte behöver jag växla till mig någon jag redan har, dessutom är det inte svårt att se till att ha jämna pengar.

Swish kräver ju innehav av mobiltelefon som är "smart" har rätt appar har laddat batteri och uppkoppling, samt litar 100% på bank, Swish och Apple/Google eller vad för OS man har, det är dessutom lika bökigt att ta upp telefonen som plånboken ur fickan.
Det är ganska många kockar i den soppan.

Alla har det inte lika gott ställt som dig att man bara kan bjuda.

Kommunen tar vartenda öre idag, de tar till och med depositionssummor vid hyrestvister trots att länsstyrelsen skriftligen lovar det motsatta.

Använder sällan swish tbh, men betalkort täcker mina behov i butiker och mellan vänner och bekanta kör man swish, samt eventuellt nå man säljer, går ju knappt att sätta in 10.000 i kontanter på banken utan en timmes förhör vart pengarna kommer ifrån...

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Har du redan glömt bort när swedbank dog i två-tre dagar 2019 (eller var det tidigare?) pga ett tekniskt fel?
Det blev KAOS.
INGET fungerar där transaktioner krävs.

Klart att kontakter ska finnas.

EDIT; Dessa typer av störningar är frekvent återkommande. Inte två-tre dagar men xx timmar är inte ovanligt.

Att banker har teknikstrul är ju knappast det kontantlösa samhällets fel. Det är som att säga att "Alla borde ha häst och vagn hemma ifall bensinpumparna skulle balla ur eller om det blir en ny oljekris".

Jag ser det istället så att bankerna borde ha som krav att bli bättre på teknik om de ska fortsätta få verka, dvs staten borde ställa hårdare krav på bankerna, inte att man ska behöva gå runt med en förlegad lösning "utafall" det blir problem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Undviker kontanter.
Betalar med kort som har sitt eget konto så blir det stulet/kapat så ryker inte hela livet så att säga.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Det är resultaten för frågan "Vilka betalningssätt har du använt de senaste 30 dagarna?". Lade till det som bildtext för bättre tydlighet.

Kontaktlösa? ska det inte stå kontantlösa?
Försökte PM:a men hittade inte PM funktionen (hittade nu)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Kan du utveckla?

Yttrandefrihet är viktigt för att det kan föra fram obekväma men viktiga åsikter.
Bekväma och passande åsikter behövs det ingen yttrandefrihet till.

Att framföra obekväma åsikter kan komma med alla möjliga negativa konsekvenser, exempelvis förlust av inkomst.
Är konsekvenserna tillräckligt negativa finns det i praktiken ingen yttrandefrihet, då det personliga priset blir för högt.

Låt säga att jag är en kreatör som finansierar mig själv på viktiga men obekväma frågor. Det finns folk som vill stötta mig, så jag kan fortsätta göra detta. Om jag drar in mitt uppehälla via visa/mastercard, klarna, paypal eller patreon finns det en risk att dessa privata företag inte vill ha med mig att göra. Trots att min verksamhet är fullständigt laglig och tillåten. Med kontant betalning finns inte denna kontroll från privata aktörer, så länge min verksamhet är laglig kan jag alltså ta emot betalning med kontanter.

Alla vill inte vara ansiktet utåt i viktiga frågor, det finns sociala stigman man vill undvika. Kanske vill man ha sitt vanliga jobb, men ändå kunna stötta någon som agerar i viktiga frågor. Med kontanta medel har jag möjlighet att stötta vem jag vill, i vilka frågor jag vill, utan att det finns någon spårbarhet i det, utan att det står i mina bankutdrag. Det är en stor styrka i det.

I min mening är kontanter (och andra potentiellt ospårbara betalmedel som inte styrs av privata intressenter) en grundbult för att kunna säkra upp grundtryggheten som möjliggör yttrandefrihet i praktiken, inte bara i lagboken.

För en sak ska vi ha väldigt klart för oss. Mycket av de saker vi tar för givet som en del av ett modernt och civiliserat samhälle idag, var en gång i tiden högst kontroversiella åsikter.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Snart kommer Swish och andra börja ta betalt för sina tjänster, bankerna gör redan det sen flera år tillbaka. RIP att vi går mer och mer mot ett kontantfritt samhälle.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Yttrandefrihet är viktigt för att det kan föra fram obekväma men viktiga åsikter.
Bekväma och passande åsikter behövs det ingen yttrandefrihet till.

Att framföra obekväma åsikter kan komma med alla möjliga negativa konsekvenser, exempelvis förlust av inkomst.
Är konsekvenserna tillräckligt negativa finns det i praktiken ingen yttrandefrihet, då det personliga priset blir för högt.

Låt säga att jag är en kreatör som finansierar mig själv på viktiga men obekväma frågor. Det finns folk som vill stötta mig, så jag kan fortsätta göra detta. Om jag drar in mitt uppehälla via visa/mastercard, klarna, paypal eller patreon finns det en risk att dessa privata företag inte vill ha med mig att göra. Trots att min verksamhet är fullständigt laglig och tillåten. Med kontant betalning finns inte denna kontroll från privata aktörer, så länge min verksamhet är laglig kan jag alltså ta emot betalning med kontanter.

Alla vill inte vara ansiktet utåt i viktiga frågor, det finns sociala stigman man vill undvika. Kanske vill man ha sitt vanliga jobb, men ändå kunna stötta någon som agerar i viktiga frågor. Med kontanta medel har jag möjlighet att stötta vem jag vill, i vilka frågor jag vill, utan att det finns någon spårbarhet i det, utan att det står i mina bankutdrag. Det är en stor styrka i det.

I min mening är kontanter (och andra potentiellt ospårbara betalmedel som inte styrs av privata intressenter) en grundbult för att kunna säkra upp grundtryggheten som möjliggör yttrandefrihet i praktiken, inte bara i lagboken.

För en sak ska vi ha väldigt klart för oss. Mycket av de saker vi tar för givet som en del av ett modernt och civiliserat samhälle idag, var en gång i tiden högst kontroversiella åsikter.

Okej, du har absolut rätt i att det som tidigare ansågs kontroversiella åsikter är det normala.
Men känns personligen ganska långsökt att kontanter vore det enda sätt att stödja någon ekonomiskt och anonymt som inte utför olagliga handlingar, och just anonymt vettefan, tvekar på att en bank får säga vem du skickat pengar till hur som helst.
Nåja den som lever får se efter kontanterna är borta (för det kommer hända inom 30-40 år vågar jag påstå)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det här är ju en självuppfyllande profetia, när olika betalställen i allt större omfattning vägrar ta emot kontanter så blir det såklart smidigare för den enskilde att använda betalmedel som fungerar på flest ställen.

Det har varit stor övervikt mot kort i handeln sen långt innan det började dyka upp enstaka som inte tar cash, de flesta gör det ju fortfarande. Det är kunderna som driver avskaffandet av kontanter, inte tvärtom. Handlare tackar inte nej till pengar - när de slutar ta emot kontanter är det för att växelhanteringen kostar mer än vad de får in på de enstaka pensionärerna och ludditerna.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Cash så mycket som möjligt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Använder sällan swish tbh, men betalkort täcker mina behov i butiker och mellan vänner och bekanta kör man swish, samt eventuellt nå man säljer, går ju knappt att sätta in 10.000 i kontanter på banken utan en timmes förhör vart pengarna kommer ifrån...

Kontanter går bättre mellan vänner om man inte bara har snobbvänner, då det finns dem som inte har vare sig "smart"-telefon eller orkar lära sig hur en sådan fungerar. Sen är det ju många extrahänder som ska ha langa pengarna och norpar åt sig personinformation.

Skrivet av Aphex:

Det har varit stor övervikt mot kort i handeln sen långt innan det började dyka upp enstaka som inte tar cash, de flesta gör det ju fortfarande. Det är kunderna som driver avskaffandet av kontanter, inte tvärtom. Handlare tackar inte nej till pengar - när de slutar ta emot kontanter är det för att växelhanteringen kostar mer än vad de får in på de enstaka pensionärerna och ludditerna.

Jodå kort är smidigt vid större transaktioner, jag tror inte en enda kund har intresse av att avskaffa kontanterna, det är politiker och banker som driver på avskaffandet av kontanter. Växelhanteringen kostar inte mer än vad bankerna tar i avgift. Jag köper inte argumentet att kontanter är för lätta att stjäla samtidigt som dem är för klumpiga att ha vid större transaktioner, dem kan inte både vara för lite och för mycket värda.
Det är heller inte så konstigt att affärer inte får det att gå ihop med kontanthanteringen när dem hela tiden gör det omständligt att använda kontanter, automater som inte tar sedlar och dessutom är felprogrammerade så att den som sitter i kassan får göra extrajobb.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att banker har teknikstrul är ju knappast det kontantlösa samhällets fel. Det är som att säga att "Alla borde ha häst och vagn hemma ifall bensinpumparna skulle balla ur eller om det blir en ny oljekris".

Jag ser det istället så att bankerna borde ha som krav att bli bättre på teknik om de ska fortsätta få verka, dvs staten borde ställa hårdare krav på bankerna, inte att man ska behöva gå runt med en förlegad lösning "utafall" det blir problem.

De flesta har faktiskt en cykel. Vid det andra terrordådet på Drottninggatan var det många som kom hem i tid just för att de hade cykel. Så cykel är fullgott som backup och nått som de flesta har eller kan låna.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det har varit stor övervikt mot kort i handeln sen långt innan det började dyka upp enstaka som inte tar cash, de flesta gör det ju fortfarande. Det är kunderna som driver avskaffandet av kontanter, inte tvärtom. Handlare tackar inte nej till pengar - när de slutar ta emot kontanter är det för att växelhanteringen kostar mer än vad de får in på de enstaka pensionärerna och ludditerna.

Det är många kaffeer och restuaranger som redan för flera år sedan skippade kontanter för att de ville se sig själva som progressiva. Det är definitivt inte kunderna som drivit på.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Kan någon påminna mig om varför vi la 200 miljoner kr på att byta ut alla sedlar och mynt?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

De flesta har faktiskt en cykel. Vid det andra terrordådet på Drottninggatan var det många som kom hem i tid just för att de hade cykel. Så cykel är fullgott som backup och nått som de flesta har eller kan låna.

Ja man gör ju som man vill. Finns väl säkert de som vägrar bo i lägenhet för att de vill ha tilgång till kamin med kokplatta ifall strömmen går. Men då färre och färre ställen tar emot kontanter så blir det nog snart så att även de som har det som primärt betalningsmedel eller "backup" får finna sig i att det inte är mödan värt. Det är så det ser ut. Om den "stora massan" så gott som aldrig handhar kontanter så bryr de sig inte heller om de försvinner som betalningsmedel, vilket jag tror lör hända. Inte nu, inte om 10 år, men skulle bli förvånad om kontanter alls finns kvar om säg 20-30 år.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jodå kort är smidigt vid större transaktioner, jag tror inte en enda kund har intresse av att avskaffa kontanterna

Nej visst, bara ett kompakt ointresse av att ha dem kvar.

Citat:

, det är politiker och banker som driver på avskaffandet av kontanter. Växelhanteringen kostar inte mer än vad bankerna tar i avgift.

Kontanthantering är dyrt dels pga säkerhetsarrangemangen som behövs för att försvåra rån, men även för att fysiskt hanterande av verkliga föremål på någons betalda arbetstid alltid kommer vara mycket dyrare än att skicka ett par KB i en kabel. Om bankerna skulle förlora pengar på att ta emot kontanter är det inte rimligt att de fortsätter.

Citat:

Det är heller inte så konstigt att affärer inte får det att gå ihop med kontanthanteringen när dem hela tiden gör det omständligt att använda kontanter, automater som inte tar sedlar och dessutom är felprogrammerade så att den som sitter i kassan får göra extrajobb.

automaterna sitter ju där av en anledning, vad tror du den är?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att banker har teknikstrul är ju knappast det kontantlösa samhällets fel. Det är som att säga att "Alla borde ha häst och vagn hemma ifall bensinpumparna skulle balla ur eller om det blir en ny oljekris".

Jag ser det istället så att bankerna borde ha som krav att bli bättre på teknik om de ska fortsätta få verka, dvs staten borde ställa hårdare krav på bankerna, inte att man ska behöva gå runt med en förlegad lösning "utafall" det blir problem.

Man bör se till att ha två kort från olika kortutgivare (dubbelkolla bara att det är olika kortutgivare, så man inte står där med två kort utgivna av entercard t.ex. ;-). Sannolikheten för att bägge har problem samtidigt än mindre än minimal och har butiken problem med kassasystemet så kommer de inte ta emot betalningar kontant heller... det har vi ju sett vid strömavbrott t.ex.

Och det finns f.ö. redan hårda krav på bankerna eftersom det betraktas som samhällsviktig verksamhet.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Kort + Swish är det enda jag använder. Med det sagt så är det sårbart att förlita sig helt på digitala system. Kontanter har sin plats även om fler och fler tjänster tar bort det som alternativ betalning.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tempel:

Det är många kaffeer och restuaranger som redan för flera år sedan skippade kontanter för att de ville se sig själva som progressiva. Det är definitivt inte kunderna som drivit på.

Tror du verkligen de hade gjort det om de haft någon betydande mängd kunder som ville handla med kontanter? Små handlare slutar för att kostnaderna inte bärs av intäkterna, sen får du lägga vilka epitet du vill på det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kontanter går bättre mellan vänner om man inte bara har snobbvänner, då det finns dem som inte har vare sig "smart"-telefon eller orkar lära sig hur en sådan fungerar. Sen är det ju många extrahänder som ska ha langa pengarna och norpar åt sig personinformation.

Jodå kort är smidigt vid större transaktioner, jag tror inte en enda kund har intresse av att avskaffa kontanterna, det är politiker och banker som driver på avskaffandet av kontanter. Växelhanteringen kostar inte mer än vad bankerna tar i avgift. Jag köper inte argumentet att kontanter är för lätta att stjäla samtidigt som dem är för klumpiga att ha vid större transaktioner, dem kan inte både vara för lite och för mycket värda.
Det är heller inte så konstigt att affärer inte får det att gå ihop med kontanthanteringen när dem hela tiden gör det omständligt att använda kontanter, automater som inte tar sedlar och dessutom är felprogrammerade så att den som sitter i kassan får göra extrajobb.

Snobbvänner, ja det är ju nästan så uteliggarna har smartphones idag men visst tycker du kontanter är enklare så kör på det, inte mitt sätt som är på väg att dö ut om man säger så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Kan någon påminna mig om varför vi la 200 miljoner kr på att byta ut alla sedlar och mynt?

För att alla pensionärer älskar kontanter?

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Kan någon påminna mig om varför vi la 200 miljoner kr på att byta ut alla sedlar och mynt?

Därför att som du själv kan se så har fortfarande 50% av tillfrågade nyttjat kontanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tror du verkligen de hade gjort det om de haft någon betydande mängd kunder som ville handla med kontanter? Små handlare slutar för att kostnaderna inte bärs av intäkterna, sen får du lägga vilka epitet du vill på det.

Eftersom det var främst på ett och samma ställe i stan så är det definitivt så. De gick i bräschen och folket i den delen av stan verkade nöjda med det. I andra delar av stan har det inte alls gått lika fort och på de flesta ställen så är kontanter fortfarande gångbara.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag använder bara kontanter utomlands. I Sverige finns det ingen anledning till att ha kontanter på sig.

I början av året plockade jag ut en hundring och la i plånboken, kommer inte ihåg varför, men kanske gav min brorson en present eller något och råkade plockade ut en hundring för mycket...typ. Nu 10 månader senare så ligger samma hundralapp fortfarande orörd i plånkan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Därför att som du själv kan se så har fortfarande 50% av tillfrågade nyttjat kontanter.

Och dessa 50% har bara ett sådant enormt behov att istället för Selma Lagerlöf ha Astrid Lindgren i fickan?

Allt pekar ju på att vi rör oss längre och längre ifrån kontanter. Är då verkligen en så stor investering för endast kosmetik rimlig?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Okej, du har absolut rätt i att det som tidigare ansågs kontroversiella åsikter är det normala.
Men känns personligen ganska långsökt att kontanter vore det enda sätt att stödja någon ekonomiskt och anonymt som inte utför olagliga handlingar, och just anonymt vettefan, tvekar på att en bank får säga vem du skickat pengar till hur som helst.
Nåja den som lever får se efter kontanterna är borta (för det kommer hända inom 30-40 år vågar jag påstå)

Inte det enda sättet. Men det enda anonyma och ej privat kontrollerade sättet.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

De som har ett jobb där de får dricks använder mycket kontanter.

Sen finns det vissa grejer där säljaren endast tar emot kontanter...

Annars använder jag inte kontanter alls

Japp. Även värt att komma ihåg att dricks på t ex restauranger numera ska rapporteras till skatteverket och beskattas. Så betalar man kontant så tar restaurangen det med 99% sannolikhet svart och tar hela summan själv istället. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Och dessa 50% har bara ett sådant enormt behov att istället för Selma Lagerlöf ha Astrid Lindgren i fickan?

Allt pekar ju på att vi rör oss längre och längre ifrån kontanter. Är då verkligen en så stor investering för endast kosmetik rimlig?

Är inte en del av anledningen att försvåra förfalskningar och att göra gamla "byten" ogiltliga?

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Att banker har teknikstrul är ju knappast det kontantlösa samhällets fel. Det är som att säga att "Alla borde ha häst och vagn hemma ifall bensinpumparna skulle balla ur eller om det blir en ny oljekris".

Jag ser det istället så att bankerna borde ha som krav att bli bättre på teknik om de ska fortsätta få verka, dvs staten borde ställa hårdare krav på bankerna, inte att man ska behöva gå runt med en förlegad lösning "utafall" det blir problem.

På vilket sätt är det förlegat?
Tror du på allvar att elektroniska lösningar kan ha samma driftsäkerhet som papperslappar?

Bankerna kan väl börja med 0% i avgift när man betalar med kort, både till privatpersonen och företaget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maverickgoose:

På vilket sätt är det förlegat?
Tror du på allvar att elektroniska lösningar kan ha samma driftsäkerhet som papperslappar?

Vad ska du köpa för dina papperslappar när alla betalnings och lagerhållningssystem är elektroniska? När såg du en prismärkt vara senast? Du får skaffa ett elaggregat om du vill ha driftsäkerhet.

Citat:

Bankerna kan väl börja med 0% i avgift när man betalar med kort, både till privatpersonen och företaget.

Starta du en bank som levererar betalningslösningar gratis för att du är så snäll o go, jag lovar att bli kund.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Och dessa 50% har bara ett sådant enormt behov att istället för Selma Lagerlöf ha Astrid Lindgren i fickan?

Allt pekar ju på att vi rör oss längre och längre ifrån kontanter. Är då verkligen en så stor investering för endast kosmetik rimlig?

Vad i hela världen pratar du om? Kontanterna byttes ut för att dels använda andra material men framförallt för att öka säkerheten och försvåra förfalskning. Inte för att någon jöns blev trött på en gammal författare och ville bära ett porträtt på någon annan.

Om 50% fortfarande använder kontanter och de gamla kontanterna inte längre kunde anses säkra nog / alltför slitna / annan anledning så ja, då är det verkligen värt det. I det stora hela är det en minimal investering sett till summa och hur länge de kontanterna kommer finnas i ruljans.
Det är fortfarande hiskeliga mängder pengar som omsätts i form av kontanter och det kan därför klassas som en samhällsviktig funktion att hålla dom uppdaterade.

För att ge ett exempel på hur larvigt liten summa vi talar om:
20-lappen med Selma introducerades 1997 och var i bruk till 2016
50-lappen introducerades 2006 - ur bruk 2016
100-lappen 2001 - 2017
500 2001-2017

Om vi antar att de nya kommer vara i bruk i snitt 15 år skulle det innebära att den ökade säkerheten skulle kostar ~13milj / år. Eller ~0,00025% av sveriges BNP för att ha uppdaterat hela kontantutbudet.
Det är verkligen en total ickefråga när vi redan ligger så långt i framkant till digital hantering av pengar globalt sett att den struntsumman öht diskuteras.