Veckans fråga: Kommer du börja handla hos svenska Amazon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, men vänder mig även till andra svenska butiker

Pratar vi om att spara hundralappar på att handla hos Amazon istället för en annan butik så kommer jag köra på Amazon. Är det någon hundring billigare så kommer jag fortsätta köpa via butiker jag har erfarenhet av.

Spara? Vi får se.

https://omni.se/pricerunner-amazon-dyrare-an-svenska-konkurre...

Permalänk
Medlem

Jag kommer försöka låta bli men jag kan tänka mig att det kommer uppstå tillfällen när min principfasthet sviker mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Eftersom jag redan handlat från den amerikanska portalen finns det nog stor risk att jag även kommer att handla på den svenska framöver. Det är dock mest böcker och varor som inte har gått att få tag på hos andra butiker som jag köpt där så jag är inte direkt någon storkonsument hos Amazon.

Samma här, har intill nu bara köbt sällsynta böcker via Amazon, och jag har tyvärr dålig erfaring av deras hantering av frakt, tid, och pris på det samma, så det kommer lite an på hur servicen blir i Sverige.

När det gäller datorprodukter, kommer jag nog fortfarande till att hålla mig till datorbutiker, och jag kan inte se fördelen i att handla på Amazon om alla förmåner som Amerikanerna har, inte gäller för Sverige, så dom måste "uppa" sig lite för att få mig som stammis.

Permalänk
Medlem

Jag försöker handla "Svenskt" vad det nu betyder nuförtiden. Jag menar företag som Inet och Komplett tex slog ju bort affärer som OnOff osv.. och med det sagt så kanske Amazon är ett hot mot dessa nyare aktörer med. Komplett är nog tom baserat i Norge kan man tänka medans jag "tror" men inte vet ifall Inet tex är Svensk-ägt. Eller drar vi såpass med skatt eller liknande att det inte ens spelar någon roll mer?

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Undviker så gott det går. Men finns något här och där som jag kommer köpa som inte existerar i svenska butiker eller inte finns kvar längre.
Annars har jag noll anledning att köpa därifrån

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Har redan hittat en vara jag varit påväg att beställa i sverige, kostar 150:- mindre än i sverige, räknar man med frakten på varan som ligger på 250:- i sverige, så hamnar man 400:- mindre än från billigaste svenska återförsäljare inklusive frakt och då är det för en vara som kostar mindre än 500:- i sverige

Så ja, jag kommer handla på amazon.se ifall det gynnar min plånbok, sen är jag inte heller trogen någon butik, utan handlar från den butik som har bäst pris och är relativt känd

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Kamera saker är väl det jag kan tänka mig.
När ett objektiv ligger på 15k i svenska butiker och typ 11k hos Amazon så är det ju ganska mycket bättre pris.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan absolut tänka mig att handla mycket där om vi får ungefär samma utbud som tyskarna till bättre priser än de svenska alternativen

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Jag menar företag som Inet och Komplett tex slog ju bort affärer som OnOff osv.

Det var MediaMarkt och den prisdumpning de inledde som slog ut diverse andra elektroniklador. Inet var en fluga på väggen i sammanhanget och Komplett hade en bråkdel av omsättningen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Amazon är bra för specifika saker. Invigde Amazon.se idag med att köpa ett par nya öronkuddar till mina gamla Sennheiser hörlurar. Aldrig hittat motsvarande i svenska butiker utan alltid ändå fått köpa via Amazon.de eller ebay.

Permalänk
Medlem

Jag valde nej av principiella skäl men hade velat välja i stort sett alla "nej" alternativ. Extremt dålig hemsida.

Enda som kan få mig att handla där är om det skiljer tusenlappar mellan Amazon och svenska butiker (ja, tusenlappar). Är det bara några hundra billigare så betalar jag hellre till svenska butiker.

En annan anledning skulle vara utbud, dvs om Amazon är enda butiken som säljer en viss vara som jag verkligen behöver.

Skrivet av twit:

Sidan är redan fixad som de vill ha den. Syftet är inte att låta kunder hitta varor snabbt och enkelt, syftet är att kunder skall köpa så mycket som möjligt. Genom att exponera kunderna för långt fler produkter och unika erbjudanden och rabatter som tar slut alldeles snart så skynda skynda köper kunderna mer grejer än vad som ursprungligen var tänkt.

En användarvänlig upplevelse kan man se sig i månen efter.

Går folk/svenskar verkligen på det? Är det erbjudanden som tar slut alldeles snart så blir jag snarare tvärtom, då får det fan vara så går jag och handlar någon annanstans. Att stresshandla känns som ett upplägg för att handla en massa saker man inte behöver samt att man inte hinner göra någon form av jämförelse mellan olika produkter om vilken som passar mig bäst.

Permalänk
Medlem

Är det offentliga handlingar om Bolaget? angående kemikalieskatten, det förbaskade privatägda upphovsrättighetsivrarna (ie sony & andra filmbolag & skivindustrin) Bara nyfiken borde ju vara allmän information & inte bara avtal som är fram-mutade & hemliga.
Amerikanska företag kan hålls sig på sin sida sundet & inte komma till Europa där har vi en helt annan syn på saker. (arg ,Sorry)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Han är antagligen bara rädd att Amazon kommit till Sverige. Att säga så direkt efter Amazon-lansering talar direkt för det.

Permalänk
Medlem

Jag har redan beställt lite våldtäkt och avföring =D

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qAA6vg/premiarerbjudande...

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Går folk/svenskar verkligen på det? Är det erbjudanden som tar slut alldeles snart så blir jag snarare tvärtom, då får det fan vara så går jag och handlar någon annanstans. Att stresshandla känns som ett upplägg för att handla en massa saker man inte behöver samt att man inte hinner göra någon form av jämförelse mellan olika produkter om vilken som passar mig bäst.

Hade inte folk gått på det hade inte Amazon varit ett tillnärmelsevis såpass stort bolag. Analys av och anpassning efter kundernas köpbeteenden har varit Amazons kärnverksamhet sedan det grundades, det är inte något de hymlar med. Att sedan människor är mer eller mindre skeptiska till och har varierande motståndskraft för sådana metoder förändrar inte metodernas effektivitet.

Även jag, som är en högst analyserande och kritisk person påverkas av det. Är man inte medveten om denna påverkan är det än svårare att värja sig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Finns produkten jag söker någon annanstans än på amazon så lär jag köpa den där oavsett pris.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Hade inte folk gått på det hade inte Amazon varit ett tillnärmelsevis såpass stort bolag. Analys av och anpassning efter kundernas köpbeteenden har varit Amazons kärnverksamhet sedan det grundades, det är inte något de hymlar med. Att sedan människor är mer eller mindre skeptiska till och har varierande motståndskraft för sådana metoder förändrar inte metodernas effektivitet.

Även jag, som är en högst analyserande och kritisk person påverkas av det. Är man inte medveten om denna påverkan är det än svårare att värja sig.

Fast är det inte mest i USA det går bra? de mesta pengarna tjänar de väl på annat

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte att handla där i första hand, kanske om det skiljer mer än 500:- på en vara.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Inte direkt. Priserna var sådär och amazon allmänt är svårnavigerat.

Sen vet man ju inte, det kanske blir som i USA att man skriker en inköpslista till en högtalare i sitt hem och whopps så kommer det en snubbe och levererar det till dörren. Då kanske det känns värt det. #framtiden

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Annat
Om jag verkligen inte hittar det jag söker efter så vänder jag väl mig till Amazon. Vissa högkvalité produkter i ett niché område fast ändå för ett bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Till skillnad från de nordiska bolagen vi är vana vid så har Amazon ett ruttet rykte som arbetsgivare:

Det är mellan arbetstagare och arbetsgivare, så länge lokala lagar och regler efterföljs (vilket jag förutsätter att det görs, görs det inte så ska förstås den som blir utsatt göra en anmälan)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att lägga en beställning lite då och då om priser känns motiverat, men det blir troligen inte första valet.

Permalänk
Avstängd

Tyska Amazon*

Permalänk
Medlem

Ja, jag är inte sosse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det var MediaMarkt och den prisdumpning de inledde som slog ut diverse andra elektroniklador. Inet var en fluga på väggen i sammanhanget och Komplett hade en bråkdel av omsättningen.

Det är ju helt sant faktiskt. MediaMarkt såg hurpass e-handeln slog mot dessa kedjor och beslutade att sätta in dödsstöten.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Har kanske historiens sämsta hemsida och en marknad där Amazon har monopol är nog ingen vidare framtid.
Men jag är en snål jävel utan skrupler, så har de några bra blackfriday deals så varför inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Om Amazon erbjuder det lägsta priset på varan jag vill köpa, absolut.

Samma.

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Finns mycket produkter som är svåra att få tag på i sverige som finns på amazon det är nog då jag kommer handla där. dom har äkligt stort utbud. dreglade lite över deras miljoner bly batteri laddare vars märken jag aldrig sett förr

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kanske om de har någon dyr produkt jag vill ha mycket mycket billigare än andra. Annars får det nog vara. Deras sökfunktion är väldigt dålig. Deras kategorier är dåligt uppmärkta och det är otydligt om det är de själva som säljer eller om det är någon annan som sälher som de bara scrapear ifrån. Katastrof. Sådant duger kanske om man är "van" med deras utrikes-sajter men ska de lanseras i Sverige så får de ju anpassa sig till Svensk kultur och Svenska värderingar vad gäller näthandel. Kan de fixa sidan så att den mer liknar INET, Webbis, Netonnet eller vilken annan respektabel svensk e-handlare som helst så ska jag ge det ett nytt försök men vid första anblick så är det totalt kaos i huvudet. Jag börjar kanske bli för gammal men jag förstår verkligen inte. Ska det vara så jävla svårt att göra det lättbegripligt för oss som är vana vid typ Inet?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Deras hemsida och kategorier känns så stökiga. Typ "här är en massa produkter, enjoy!" istället för "här kan du söka önskade egenskaper hos produkten och få allt som passar in" som på butiker som känns mer seriösa.